Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2006. Alan tilanne haasteellinen vaikka öljy halpeni Pidemmällä tähtäimellä öljyn halpeneminen parantaa tuloksen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2006. Alan tilanne haasteellinen vaikka öljy halpeni Pidemmällä tähtäimellä öljyn halpeneminen parantaa tuloksen."— Esityksen transkriptio:

1 Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2006

2 Alan tilanne haasteellinen vaikka öljy halpeni Pidemmällä tähtäimellä öljyn halpeneminen parantaa tuloksen teon edellytyksiä Kilpailu jatkuu kovana Pohjoismaissa, mutta kannattamattomia reittejä jo lakkautettu Suomen markkinoilta poistunut kaksi yhtiötä Vahvat investoivat uusiin, vähemmän polttoainetta kuluttaviin, lentokoneisiin Muutokset turvakäytännöissä lisäävät kustannuksia

3 Finnairilla vaisu neljännes Vahva kysyntä jatkui Matkustajakäyttöasteet ennätyslukemissa Business-luokan matkustus kasvussa Polttoainekustannukset kasvoivat 25 milj. euroa Yksikkökustannukset laskivat kaikissa muissa kuluerissä Lentotoimintapalvelut ja lomaliikenne alle tavoitetason FlyNordicin liiketulos voitollinen

4 Rakennemuutos etenee Suunnitelluilla tehostamistoimilla saavutetaan 80 milj. euron vuosittaiset kustannushyödyt 670 työpaikkaa vähenee vuosina 2006-2007, vähennyksistä pääosin sovittu Säästökohteita ja joustoja myös lentävän henkilöstön kanssa, neuvottelut jatkuvat Kiinteistöpalvelut ulkoistetaan ja maapalvelujen myyntiä tutkitaan

5 Toimintaa sopeutettu johdonmukaisesti, Aasian kasvu vaatii lisää henkilöstöä Henkilöstö keskimäärin

6 Polttoainekulut ja tukipalvelut rasittivat tulosta Q3/2006 Q3/2005Muutos % Liikevaihto, milj.€ 515,4 479,7 7,4 EBITDAR ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia, järjestelykuluja sekä poistoja ja vuokria 69,871,0-1,7 EBIT ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja järjestelykuluja 22,525,7-12,5 Myyntivoitot 0,1 0,6- 83,3 Johdannaisten käyvän arvon muutos -7,9 5,8 - Liikevoitto/-tappio (EBIT) 14,732,1- 54,2 Tulos ennen veroja 13,536,2- 62,7

7 Yksikkökustannukset pienenivät * ilman johdannaisten käyvän arvon muutoksia ATK = Available Tonne Kilometer = tarjottu tonnikilometri Q3 /2006Q1-Q3/2006 Lentotoiminnan yksikkökulut* c/ATK-4,7%+3,6 % Lentotoiminnan yksikkökulut ilman pa-kuluja* c/ATK-10,0%-2,3 % Palkat ja henkilösivukulut c/ATK-12,0%+2,8 % Polttoaineet c/ATK+15,5%+29,3 % Liikennöimismaksut c/ATK-4,7%-1,5 % Maaselvitys- ja catering-kulut €/matkustaja-2,0%-2,3 % Myynti- ja markkinointikulut €/matkustaja-10,9%-7,8 % Lentokoneiden lease-maksut ja poistot c/ATK-7,0%+0,2 % Muut kulut c/ATK-10,0%-4,5 %

8 2003: 10,2 % liikevaihdosta 2004: 12,5 % liikevaihdosta 2005: 15,6 % liikevaihdosta 2006: ~20,0 % liikevaihdosta nykyhintatasolla ja suunnitellulla liikenteen kasvulla Reittiliikenteen polttoaineostoista suojattu 62 % seuraavalta kuudelta kuukaudelta, siitä alenevasti 30 kuukautta. Lomalentojen talvikauden ohjelman mukaisesta kulutuksesta suojattu 78 %. Polttoainelasku kasvoi alkuvuonna lähes 80 milj. euroa

9 Johdannaisten hinnat laskevat hitaasti Historiallinen totetunut hinta & swap-hintoja eri aikoina 31.10.2006

10 Lentojen keskihinnan ja polttoaineen markkinahinnan kehitys 2001 - 2006 Polttoaineen hinnan ja yksikkötuottojen epäsuhta kasvaa

11 Yksikkökustannusten sopeutus jatkuu Muutos edelliseen vuoteen % 2004 20052006 2003 2002

12 Modernein Eurooppa-laivasto Finnairin Eurooppa-laivaston keski-ikä alle neljä vuotta Boeing MD-80-koneet poistettu emoyhtiön reittiliikenteestä heinäkuussa Uudet Embraer 170/190 -koneet lisäävät joustavuutta, parantavat käyttöastetta, vähentävät kustannuksia ja ovat ekotehokkaita Kymmenen pienempää Embraer-konetta marraskuussa, kuusi isompaa konetta tulossa, neljä optiota käyttämättä Kahdeksan koneen kaukoliikennelaivasto Ensimmäinen Airbus A340 liikenteeseen heinäkuussa Kaksi uutta Airbus A340 -konetta vuosittain 2007-08

13 Taseessa varauduttu investointeihin Omavaraisuusaste ja oikaistu nettovelkaantumisaste %

14 Finnairilla hyvä kassatilanne Rahavirrat tammikuu-syyskuu

15 Eteneminen Aasiaan jatkuu Kysyntä (tammi-syyskuu) kasvoi 29,2 %, matkustajamäärä 28,5 %, matkustajakäyttöaste 1,6 %, rahdin määrä 22,4 % Lokakuussa avattiin reitti Delhiin. Ensi vuonna Kuala Lumpur, jolloin 11 kohdetta Aasiassa Kiinaan jo yli 100 lentoa kuukaudessa Loppuvuoden tarjonta kasvaa 30 %

16 Aasian osuus kasvussa Reittiliikenteen matkustaja- ja rahtituotot, Q1-Q3/2006

17 Finnair muotoutumassa Aasia-Eurooppa -lentoyhtiöksi Tänä vuonna kaksi uutta konetta kaukoreiteille Toiminnan ehtoja työstetään kilpailukykyisiksi 1-2 uutta Aasian-kohdetta vuosittain, lisävuoroja nykyisiin kohteisiin Uusia syöttöreittejä Euroopan-verkostossa Kysyntä jatkuu vahvana paranevalla hintatasolla Finnairin Aasian-myynti esimerkiksi Ruotsissa kasvanut tammi-syyskuussa yli 70 %

18 Arvioita tulevasta kehityksestä Lakon tulosvaikutus Q4:llä -10 milj. euroa Tuottavuutta parannetaan rakennemuutoksella, 80 miljoonan euron säästöt täysimääräisinä 2008 Laivaston uudistamisohjelma jatkuu Joustava kapasiteetti => käyttöasteet paranevat Vuoden 2006 toiminnallisen tuloksen arvioidaan olevan voitollinen, mutta selvästi alle viime vuoden tason Yksikkökustannusten kehitys oikeansuuntainen Edellytykset merkittävälle tulosparannukselle ensi vuonna

19 Liitteet

20 MEUR 2003 Rakennemuutoksen neljännes Liikevoiton muutos vuosineljänneksittäin (ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, operatiivisen tulevan kassavirran suojauksia ja järjestelykuluja) 2004200520022006

21 Keskituotot ja-kulut eur c/RTK & eur c/ATK 2004 20052006 2003 2002

22 Konsernin liiketoiminta-alueiden kehitys LIIKEVOITTO ILMAN MYYNTIVOITTOJA, JOHDANNAISTEN KÄYVÄN ARVON MUUTOKSIA JA JÄRJESTELYKULUJA 20062005 Q3 MEUR Reittiliikenne 20,320,1 Lomaliikenne 8,28,5 Lentotoimintapalvelut -4,47,9 Matkapalvelut 1,01,9 Kohdistamattomat erät -2,6-12,7 Yhteensä 22,525,7

23 Investoinnit ja liiketoiminnan nettorahavirta MEUR

24 Lentokoneiden vuokravastuut Joustavuus, edullisuus, riskien hallinta 30.9.2006 kaikki vuokrasopimukset ovat operatiivisia vuokrasopimuksia. Mikäli lentokoneiden vuokravastuu pääomitetaan tavanomaisella menetelmällä (= vuosittainen lentokoneiden vuokra x 7), olisi näin oikaistu nettovelkaantumisaste 30.9.2006 108,0 %

25 Sijoitetun ja oman pääoman tuotto rullaava 12 kk %

26 Tuotteen ylivoima Suoraan 50 kohteeseen maailmalla –ei aikaa vieviä vaihtoja ruuhkaisilla kentillä Parhaimmat aikataulut –aamu-ilta konsepti Euroopan täsmällisin ja vähiten peruutuksia Palvelutaso Euroopan huippua oneworld - kattavin ja laadukkain allianssi Uudet koneet Euroopan liikenteessä

27 Finnair taloudelliset tavoitteet ”Kestävä, arvoa luova kasvu” Liikevoitto Liikevoittomarginaali vähintään 6% => 110-120 mill. € lähivuosina EBITDAR EBITDAR-% vähintään 17% => yli 300 M€ EBITDAR-tason saavuttaminen lähivuosina Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Vähintään kolmasosa vuosituloksesta maksetaan osinkoina Oikaistu netto- velkaantumisaste Leasevastuilla oikaistun nettovelan suhde omaan pääomaan enintään 140% Tavoitteena tuottaa positiivista taloudellista lisäarvoa yli 8 %:n pääomakustannuksen (ennen veroja)

28 Finnairin taloudelliset tavoitteet Mittareiden kuvaus Liikevoitto (EBIT) EBITDAR Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Oikaistu netto- velkaantumisaste Liikevaihto + liiketoiminnan muut tuotot – liiketoiminnan kulut Tulos ennen poistoja, lentokaluston leasemaksuja ja myyntivoittoja Taloudellinen lisäarvo jää kun liikevoitosta vähennetään sitoutuneen pääoman kustannus (Korolliset velat + 7* vuosittaiset leasingvuokrat – likvidit varat) / (Oma pääoma + vähemmistöosuus) Osakekohtainen osinko / osakekohtainen tulos

29 www.finnair.fi/sijoittaja Finnair konserni sijoittajasuhteet email: investor.relations@finnair.fi puh: 09-818 4951 fax: 09-818 4092


Lataa ppt "Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-30.9.2006. Alan tilanne haasteellinen vaikka öljy halpeni Pidemmällä tähtäimellä öljyn halpeneminen parantaa tuloksen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google