Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Rakennesuunnitelma 2040 Luonnos, seutuhallitus 27.8.2014 Esittely valtuustoille 9/2014.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Rakennesuunnitelma 2040 Luonnos, seutuhallitus 27.8.2014 Esittely valtuustoille 9/2014."— Esityksen transkriptio:

1 Rakennesuunnitelma 2040 Luonnos, seutuhallitus 27.8.2014 Esittely valtuustoille 9/2014

2 Mikä on rakennesuunnitelma? Kaupunkiseudun taajama-alueen strateginen suunnitelma, jossa kuvataan maankäytön, asumisen, liikenteen ja palveluverkon ratkaisut lähivuosikymmenille. Kuntien yhteinen tahdonilmaus yhdyskuntarakenteesta, ei kaava. Ohjaa ja tukee tavoitteillaan kuntien tarkempaa suunnittelua, mm. kaavoitusta. Kuntakohtaisten toteutusohjelmien ja MAL-aiesopimuksen perusta.

3 VAIHTO- EHDOT TYÖ- SUUNNITELMA TYÖ- SUUNNITELMA TAVOIT- TEET LINJA- RATKAISU LINJA- RATKAISU LUONNOS EHDOTUS Rakennesuunnitelma 2030 valmistui keväällä 2010. MAL-aiesopimuksella konkretisoitiin lähivuosien toimenpiteitä Rakennesuunnitelman uudistaminen käynnistyi kesällä 2013. Uusi rakennesuunnitelma vuodelle 2040 valmistuu vuodenvaihteessa. Ensin hyväksyy seutuhallitus, sitten kunnallisvaltuustot. Eteneminen 6/2013 1/2015 HYVÄKSY- MINEN

4 Miksi rakennesuunnitelma uudistetaan? 1.Rakennesuunnitelman 2030 jälkeen kasvu* jatkuu vahvana: ennakoinnin ja varautumisen tarve, 480 000 asukasta vuonna 2040 2.Jatkoselvityksiä tehty joukkoliikenteeseen ja kevytliikenteeseen: ratkaisujen juurruttaminen 3.Palveluverkkoajattelun vahvistaminen 4.Suuret hankkeet järjestykseen 5.MAL-aiesopimuksessa sitouduttu maankäyttöyhteistyön syventämiseen 6.Kaupunkiseudun viesti tarkoituksenmukaisesta yhdyskuntarakenteesta maakuntakaavan

5 Rakennesuunnitelman päätavoitteet 1.Varaudumme väestön kasvuun 2.Tiivistämme yhdyskuntarakennetta 3.Kehitämme keskustoja ja keskuksia 4.Parannamme asuinympäristön laatua ja monipuolisuutta 5.Vahvistamme elinkeinoelämän kasvua 6.Uudistamme liikkumisen tapoja 7.Parannamme palvelujen saavutettavuutta 8.Edistämme seudullisesti merkittävien hankkeiden toteutusta 9.Parannamme suunnitelman sitovuutta ja toteuttamisen ohjelmointia

6 Seutuhallituksen linjaratkaisu: pohja luonnoksen laatimiselle Väestön kasvu suunnataan kaupunkiseudulla ensisijaisesti 1) keskuksiin ja niiden välittömään läheisyyteen asemakaavoitetuille alueille, 2) olemassa olevaa infrastruktuuria ja palveluverkkoa hyödyntäen ja erityisesti 3) joukkoliikenteen, pyöräilyn ja kävelyn kehittämisen edellytykset huomioiden. Ensi vaiheessa rakennetta tiivistetään ja täydennetään. Ratkaisulla vähennetään tarvetta uusien alueiden käyttöönottoon ja suuriin investointeihin. Kaupunkirakennetta monipuolistetaan etenkin keskuksissa ja raitiotien varressa. Keskuksia kehitetään hyvin saavutettavina palvelujen, asumisen, työpaikkojen ja vapaa- ajan alueina. Uudet palvelutyöpaikat ohjataan keskustoihin sekä nykyisiin ja kehitettäviin alue- ja lähipalvelukeskuksiin ja osaamiskeskittymiin. Tilaa vievät ja mahdollisesti ympäristöhäiriöitä aiheuttavat työpaikat sijoitetaan toiminnan laatu huomioon ottaen logistisesti hyvin saavutettavissa oleville alueille. Alueiden elävyyttä ja turvallisuutta lisätään. Profiloidaan erityyppisiä asumisen vyöhykkeitä, ja monipuolistetaan asuinalueita palvelu- ja työpaikkatoiminnoilla. Keskitehokas asuntotuotanto houkuttelevaksi vaihtoehdoksi väljälle ok-asumiselle.

7 Rakennesuunnitelmaluonnos karttoina

8 KESKUSVERKKO

9 KESKUSVERKKO JA LIIKENNEJÄRJESTELMÄ VUOTEEN 2040

10 LIIKENNEJÄRJESTELMÄN TÄYDENTÄMINEN VUODEN 2040 JÄLKEEN

11 ASUINRAKENTAMISEN PAINOPISTEET, MYÖS SEKOITTUNEET ASUMISEN JA TYÖN ALUEET

12 TYÖPAIKAT: KESKUKSET, SEKOITTUNEET ALUEET, YRITYSALUEET

13 KOKONAISUUS: TIETOINTENSIIVISET OSAAMISKESKUKSET

14 Asuinympäristöjen monipuolisuus

15

16

17

18

19 Palveluverkon suunnittelun seudulliset pääperiaatteet Luonnos, seutuhallitus 27.8.2014

20 Yleistä Väestön kasvu lisää palvelutarpeita Päiväkoteja ja kouluja nyt n. 400, tarve xx uudelle (= milj.euroa) On fiksumpaa hyödyntää palveluverkkoa seudullisesti kuin investoida vain omiin tarpeisiin Asiakkaan näkökulmasta on mielekästä sijoittaa julkisia ja yksityisiä palveluja lähelle toisiaan Palvelut aiheuttavat paljon liikkumista, miksi ne tulee sijoittaa joukkoliikenteen varrelle Periaatteet tukevat rakennesuunnitelman toteuttamista ja fyysisen palveluverkon muodostamista kunnissa Periaatteet huomioivat myös uudet palvelumallit ja -kanavat

21 6 pääperiaatetta 1.Hyödynnetään olemassa olevaa rakennetta ja palveluverkkoa 2.Suunnitellaan ja toteutetaan raja-alueiden palveluratkaisut yhteistyössä 3.Kootaan palveluja seutu-, alue- ja lähipalvelukeskuksiin 4.Sijoitetaan yksityiset ja julkiset palvelut lähekkäin 5.Lisätään asiakkaan oman valinnan mahdollisuutta 6.Hyödynnetään yhteistä palveluverkkovisiota omassa suunnittelussa

22 Tavoitteellinen palveluverkko ja sen saavutettavuus

23 Palvelujen käyttötiheys ja saavutettavuus 1/2

24 OminaistaLÄHI, ARKI, USEINALUE, MONIPUOLINEN, KESKUSHAKUINEN KESKITETTY, ERITYINEN, HARVOIN MääritePalvelua käytetään toistuvasti, sen turvallinen saavu- tettavuus on tärkeää Pääosa väestöstä ei käytä palvelua päivittäin tai palvelu vaatii laajemman väestöpohjan Erityisosaamista ja seudullista tai maakunnallista väestöpohjaa edellyttävä palvelu Sisältö Kotiin annettavat palvelut Varhaiskasvatus Esi- ja perusopetus (1-6) Arkiliikuntapaikat Kouluterveydenhuolto Kirjasto Perusopetuksen vuosiluokat (7-10) Vapaa sivistystyö Terveyskeskukset ja -asemat Äitiys- ja lastenneuvola Yleislukiot ja ammatillinen koulutus Uima-, jää- ja liikuntahalli Perussosiaalityö Lastensuojelu Virastopalvelut Erikoissairaan-hoito Sosiaalipäivystys Lastensuojelu Edunvalvonta Erityisvarhaiskasvatus ja muu erityisopetus Toisen asteen erikoistunut koulutus Aikuiskoulutus Kansainväliset koulut Ammattimaiset kulttuuri- ja urheilulaitokset Palvelujen käyttötiheys ja saavutettavuus 2/2

25 www.tampereenseutu.fi


Lataa ppt "Rakennesuunnitelma 2040 Luonnos, seutuhallitus 27.8.2014 Esittely valtuustoille 9/2014."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google