Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Nukketeatteri  Miten nukketeatteri m ää ritell ää n omana erityisen ä taidelajinaan?  Tutkijat kiistelev ä t siit ä, onko nukketeatteri oma taidemuotonsa.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Nukketeatteri  Miten nukketeatteri m ää ritell ää n omana erityisen ä taidelajinaan?  Tutkijat kiistelev ä t siit ä, onko nukketeatteri oma taidemuotonsa."— Esityksen transkriptio:

1

2 Nukketeatteri

3  Miten nukketeatteri m ää ritell ää n omana erityisen ä taidelajinaan?  Tutkijat kiistelev ä t siit ä, onko nukketeatteri oma taidemuotonsa vai yksi teatterin genre, kuten tanssiteatteri ja musiikkiteatteri  Nukketeatterin erottaa muista materiaalisuus ja esitt ä j ä n oleminen roolihenkil ö n (nuken/figuurin/hahmon) ulkopuolella  Miten nukketeatteri m ää ritell ää n omana erityisen ä taidelajinaan?  Tutkijat kiistelev ä t siit ä, onko nukketeatteri oma taidemuotonsa vai yksi teatterin genre, kuten tanssiteatteri ja musiikkiteatteri  Nukketeatterin erottaa muista materiaalisuus ja esitt ä j ä n oleminen roolihenkil ö n (nuken/figuurin/hahmon) ulkopuolella

4  Nukketeatterilla katsotaan olevan oma kielioppi ja omat ilmaisukeinot, joilla se kommunikoi yleis ö n kanssa  Nukketeatterilla katsotaan olevan oma kielioppi ja omat ilmaisukeinot, joilla se kommunikoi yleis ö n kanssa

5  Mik ä teatterinukke on?  Suomessa k ä yte ää n k ä sitett ä teatterinukke (vrt. leikkikalunukke)  Engl. puppet (leikkikalu = doll)  Suomessa my ö s animoitu figuuri  Saksa nukketeatteri = figuuriteatteri  (Figurentheater, Figurenspiel)  Mik ä teatterinukke on?  Suomessa k ä yte ää n k ä sitett ä teatterinukke (vrt. leikkikalunukke)  Engl. puppet (leikkikalu = doll)  Suomessa my ö s animoitu figuuri  Saksa nukketeatteri = figuuriteatteri  (Figurentheater, Figurenspiel)

6  Suomessa nukella n ä ytteleminen = manipuloida tai animoida nukkea tai operoida nukella  Nukeilla n ä yttelij ä = nukettaja  Suomessa nukella n ä ytteleminen = manipuloida tai animoida nukkea tai operoida nukella  Nukeilla n ä yttelij ä = nukettaja

7 Miksi nukketeatteria esitet ää n ja katsotaan? Mik ä on nuken voima?  Mielikuvitus rakentaa antropomorfisia eli ihmist ä muistuttavia olentoja luonnon elementeist ä ja liitt ää el ä inten k ä ytt ä ytymiseen ihmism ä si ä piirteit ä.

8  Kyky kuvitella eloton el ä v ä ksi on ihmisess ä luontaista ja vaistonvaraista  Nuken ja nukketeatterin juuret perustuvat animismiin.  Kyky kuvitella eloton el ä v ä ksi on ihmisess ä luontaista ja vaistonvaraista  Nuken ja nukketeatterin juuret perustuvat animismiin.

9  Animistisessa maailmank ä sityksess ä jokaisella luonnonolennolla (puut, kivet, el ä imet) on oma henkiolentonsa, animansa  Lat. Anima = sielu  Animistisessa maailmank ä sityksess ä jokaisella luonnonolennolla (puut, kivet, el ä imet) on oma henkiolentonsa, animansa  Lat. Anima = sielu

10  Nuken maaginen voima syntyy el ä m ä n ja kuoleman vastakohtaisuudesta, joka on joka hetki l ä sn ä nukketeatterin n ä ytt ä m ö ll ä.  N ä emme illuusion el ä m ä st ä.  Nukke n ä ytt ää hengitt ä v ä n mutta poistuttuaan n ä ytt ä m ö lt ä se on j ä lleen eloton.  Nuken maaginen voima syntyy el ä m ä n ja kuoleman vastakohtaisuudesta, joka on joka hetki l ä sn ä nukketeatterin n ä ytt ä m ö ll ä.  N ä emme illuusion el ä m ä st ä.  Nukke n ä ytt ää hengitt ä v ä n mutta poistuttuaan n ä ytt ä m ö lt ä se on j ä lleen eloton.

11 Nukketeatteri l ö yt ää identiteettins ä  Saksal. Paul Brann (1873-1955) loi k ä sitteen nukenomaisuus (puppenhaft, puppetness)  Nukenomaisessa esityksess ä kaikki elementit on tehty nukketeatteria varten eik ä nukketeatteri matki ” ihmisten ” teatteria  Saksal. Paul Brann (1873-1955) loi k ä sitteen nukenomaisuus (puppenhaft, puppetness)  Nukenomaisessa esityksess ä kaikki elementit on tehty nukketeatteria varten eik ä nukketeatteri matki ” ihmisten ” teatteria

12  Nukenomaisuudesta tuli pitk ä ksi aikaa s ää nt ö  Nukketeatterille sopivina pidettiin satiireja, fantasiatarinoita, satuja tai runollisia n ä ytelmi ä  Ammattimainen nukketeatteri alkoi Suomessa 1900-luvun alussa  Nukenomaisuudesta tuli pitk ä ksi aikaa s ää nt ö  Nukketeatterille sopivina pidettiin satiireja, fantasiatarinoita, satuja tai runollisia n ä ytelmi ä  Ammattimainen nukketeatteri alkoi Suomessa 1900-luvun alussa

13 Kalle Nystr ö m perusti Helsinkiin 1909 Marionett- teatterin  1900-luvun alkuvuosikymmenin ä  suljettu tekniikka muuttui avoimeksi  Nuket ja nukettajat esiintyiv ä t samassa rajattomassa tilassa  1900-luvun alkuvuosikymmenin ä  suljettu tekniikka muuttui avoimeksi  Nuket ja nukettajat esiintyiv ä t samassa rajattomassa tilassa

14 1960-luvulta kaikkien elementtien osittuminen eli atomisoituminen  Nukettajat eiv ä t en ää nuken takana liikkeen ja ää nen tuottajina, vaan k ä ytti v ä t my ö s omia ilmeit ä ja eleit ä ilmaistessaan henkil ö hmon tunteita  Nukettajat eiv ä t en ää nuken takana liikkeen ja ää nen tuottajina, vaan k ä ytti v ä t my ö s omia ilmeit ä ja eleit ä ilmaistessaan henkil ö hmon tunteita

15  Kokonaisen nuken sijaan erill ää n olevia elementtej ä ja osia  Aristoteelinen draama ja juonen kuljetus v ä istyiv ä t episodimaisuuden ja kollaasin tielt ä  Nukketeatteri alkoi ilmaista metaforien ja symbolien kautta  Kokonaisen nuken sijaan erill ää n olevia elementtej ä ja osia  Aristoteelinen draama ja juonen kuljetus v ä istyiv ä t episodimaisuuden ja kollaasin tielt ä  Nukketeatteri alkoi ilmaista metaforien ja symbolien kautta

16  N ä ytt ä m ö lle unet ja ihmisen sis ä inen maailma  Et ää nnytt ä v ä ja metaforinen teatterinukke sopi vieraantuneen ja esineellist ä v ä n nykyihmisen kuvaamisen v ä lineeksi  N ä ytt ä m ö lle unet ja ihmisen sis ä inen maailma  Et ää nnytt ä v ä ja metaforinen teatterinukke sopi vieraantuneen ja esineellist ä v ä n nykyihmisen kuvaamisen v ä lineeksi

17 Nuken visuaalinen hahmo  j ä jittelev ä  tyylitelty  viitteellinen Nuken visuaalinen hahmo  j ä jittelev ä  tyylitelty  viitteellinen

18  Nukke hahmona avaa tien henkisyyteen, yhteyteen yliluonnollisen kanssa tai filosofisiin pohdintoihin ihmisen olemuksesta  Nukketeatteri on v ä yl ä ilmaista yhteiskunnallisia ep ä ohtia ja kritisoida vallanpit ä ji ä  Nukke hahmona avaa tien henkisyyteen, yhteyteen yliluonnollisen kanssa tai filosofisiin pohdintoihin ihmisen olemuksesta  Nukketeatteri on v ä yl ä ilmaista yhteiskunnallisia ep ä ohtia ja kritisoida vallanpit ä ji ä

19  He ovat nukketeatteriesityksen ajan leikin suomassa vapauden valtakunnassa, oli kyse sitten aikuisista tai lapsista (Marja-Liisa Lintunen, teoksessa Peltonen, Leila & Tavast, Marjut (toim.) 2009. Nukketeatteria suomalaisilla n ä ytt ä m ö ill ä.)  He ovat nukketeatteriesityksen ajan leikin suomassa vapauden valtakunnassa, oli kyse sitten aikuisista tai lapsista (Marja-Liisa Lintunen, teoksessa Peltonen, Leila & Tavast, Marjut (toim.) 2009. Nukketeatteria suomalaisilla n ä ytt ä m ö ill ä.)


Lataa ppt "Nukketeatteri  Miten nukketeatteri m ää ritell ää n omana erityisen ä taidelajinaan?  Tutkijat kiistelev ä t siit ä, onko nukketeatteri oma taidemuotonsa."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google