Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuJere Penttilä Muutettu yli 9 vuotta sitten
2
Nukketeatteri
3
Miten nukketeatteri m ää ritell ää n omana erityisen ä taidelajinaan? Tutkijat kiistelev ä t siit ä, onko nukketeatteri oma taidemuotonsa vai yksi teatterin genre, kuten tanssiteatteri ja musiikkiteatteri Nukketeatterin erottaa muista materiaalisuus ja esitt ä j ä n oleminen roolihenkil ö n (nuken/figuurin/hahmon) ulkopuolella Miten nukketeatteri m ää ritell ää n omana erityisen ä taidelajinaan? Tutkijat kiistelev ä t siit ä, onko nukketeatteri oma taidemuotonsa vai yksi teatterin genre, kuten tanssiteatteri ja musiikkiteatteri Nukketeatterin erottaa muista materiaalisuus ja esitt ä j ä n oleminen roolihenkil ö n (nuken/figuurin/hahmon) ulkopuolella
4
Nukketeatterilla katsotaan olevan oma kielioppi ja omat ilmaisukeinot, joilla se kommunikoi yleis ö n kanssa Nukketeatterilla katsotaan olevan oma kielioppi ja omat ilmaisukeinot, joilla se kommunikoi yleis ö n kanssa
5
Mik ä teatterinukke on? Suomessa k ä yte ää n k ä sitett ä teatterinukke (vrt. leikkikalunukke) Engl. puppet (leikkikalu = doll) Suomessa my ö s animoitu figuuri Saksa nukketeatteri = figuuriteatteri (Figurentheater, Figurenspiel) Mik ä teatterinukke on? Suomessa k ä yte ää n k ä sitett ä teatterinukke (vrt. leikkikalunukke) Engl. puppet (leikkikalu = doll) Suomessa my ö s animoitu figuuri Saksa nukketeatteri = figuuriteatteri (Figurentheater, Figurenspiel)
6
Suomessa nukella n ä ytteleminen = manipuloida tai animoida nukkea tai operoida nukella Nukeilla n ä yttelij ä = nukettaja Suomessa nukella n ä ytteleminen = manipuloida tai animoida nukkea tai operoida nukella Nukeilla n ä yttelij ä = nukettaja
7
Miksi nukketeatteria esitet ää n ja katsotaan? Mik ä on nuken voima? Mielikuvitus rakentaa antropomorfisia eli ihmist ä muistuttavia olentoja luonnon elementeist ä ja liitt ää el ä inten k ä ytt ä ytymiseen ihmism ä si ä piirteit ä.
8
Kyky kuvitella eloton el ä v ä ksi on ihmisess ä luontaista ja vaistonvaraista Nuken ja nukketeatterin juuret perustuvat animismiin. Kyky kuvitella eloton el ä v ä ksi on ihmisess ä luontaista ja vaistonvaraista Nuken ja nukketeatterin juuret perustuvat animismiin.
9
Animistisessa maailmank ä sityksess ä jokaisella luonnonolennolla (puut, kivet, el ä imet) on oma henkiolentonsa, animansa Lat. Anima = sielu Animistisessa maailmank ä sityksess ä jokaisella luonnonolennolla (puut, kivet, el ä imet) on oma henkiolentonsa, animansa Lat. Anima = sielu
10
Nuken maaginen voima syntyy el ä m ä n ja kuoleman vastakohtaisuudesta, joka on joka hetki l ä sn ä nukketeatterin n ä ytt ä m ö ll ä. N ä emme illuusion el ä m ä st ä. Nukke n ä ytt ää hengitt ä v ä n mutta poistuttuaan n ä ytt ä m ö lt ä se on j ä lleen eloton. Nuken maaginen voima syntyy el ä m ä n ja kuoleman vastakohtaisuudesta, joka on joka hetki l ä sn ä nukketeatterin n ä ytt ä m ö ll ä. N ä emme illuusion el ä m ä st ä. Nukke n ä ytt ää hengitt ä v ä n mutta poistuttuaan n ä ytt ä m ö lt ä se on j ä lleen eloton.
11
Nukketeatteri l ö yt ää identiteettins ä Saksal. Paul Brann (1873-1955) loi k ä sitteen nukenomaisuus (puppenhaft, puppetness) Nukenomaisessa esityksess ä kaikki elementit on tehty nukketeatteria varten eik ä nukketeatteri matki ” ihmisten ” teatteria Saksal. Paul Brann (1873-1955) loi k ä sitteen nukenomaisuus (puppenhaft, puppetness) Nukenomaisessa esityksess ä kaikki elementit on tehty nukketeatteria varten eik ä nukketeatteri matki ” ihmisten ” teatteria
12
Nukenomaisuudesta tuli pitk ä ksi aikaa s ää nt ö Nukketeatterille sopivina pidettiin satiireja, fantasiatarinoita, satuja tai runollisia n ä ytelmi ä Ammattimainen nukketeatteri alkoi Suomessa 1900-luvun alussa Nukenomaisuudesta tuli pitk ä ksi aikaa s ää nt ö Nukketeatterille sopivina pidettiin satiireja, fantasiatarinoita, satuja tai runollisia n ä ytelmi ä Ammattimainen nukketeatteri alkoi Suomessa 1900-luvun alussa
13
Kalle Nystr ö m perusti Helsinkiin 1909 Marionett- teatterin 1900-luvun alkuvuosikymmenin ä suljettu tekniikka muuttui avoimeksi Nuket ja nukettajat esiintyiv ä t samassa rajattomassa tilassa 1900-luvun alkuvuosikymmenin ä suljettu tekniikka muuttui avoimeksi Nuket ja nukettajat esiintyiv ä t samassa rajattomassa tilassa
14
1960-luvulta kaikkien elementtien osittuminen eli atomisoituminen Nukettajat eiv ä t en ää nuken takana liikkeen ja ää nen tuottajina, vaan k ä ytti v ä t my ö s omia ilmeit ä ja eleit ä ilmaistessaan henkil ö hmon tunteita Nukettajat eiv ä t en ää nuken takana liikkeen ja ää nen tuottajina, vaan k ä ytti v ä t my ö s omia ilmeit ä ja eleit ä ilmaistessaan henkil ö hmon tunteita
15
Kokonaisen nuken sijaan erill ää n olevia elementtej ä ja osia Aristoteelinen draama ja juonen kuljetus v ä istyiv ä t episodimaisuuden ja kollaasin tielt ä Nukketeatteri alkoi ilmaista metaforien ja symbolien kautta Kokonaisen nuken sijaan erill ää n olevia elementtej ä ja osia Aristoteelinen draama ja juonen kuljetus v ä istyiv ä t episodimaisuuden ja kollaasin tielt ä Nukketeatteri alkoi ilmaista metaforien ja symbolien kautta
16
N ä ytt ä m ö lle unet ja ihmisen sis ä inen maailma Et ää nnytt ä v ä ja metaforinen teatterinukke sopi vieraantuneen ja esineellist ä v ä n nykyihmisen kuvaamisen v ä lineeksi N ä ytt ä m ö lle unet ja ihmisen sis ä inen maailma Et ää nnytt ä v ä ja metaforinen teatterinukke sopi vieraantuneen ja esineellist ä v ä n nykyihmisen kuvaamisen v ä lineeksi
17
Nuken visuaalinen hahmo j ä jittelev ä tyylitelty viitteellinen Nuken visuaalinen hahmo j ä jittelev ä tyylitelty viitteellinen
18
Nukke hahmona avaa tien henkisyyteen, yhteyteen yliluonnollisen kanssa tai filosofisiin pohdintoihin ihmisen olemuksesta Nukketeatteri on v ä yl ä ilmaista yhteiskunnallisia ep ä ohtia ja kritisoida vallanpit ä ji ä Nukke hahmona avaa tien henkisyyteen, yhteyteen yliluonnollisen kanssa tai filosofisiin pohdintoihin ihmisen olemuksesta Nukketeatteri on v ä yl ä ilmaista yhteiskunnallisia ep ä ohtia ja kritisoida vallanpit ä ji ä
19
He ovat nukketeatteriesityksen ajan leikin suomassa vapauden valtakunnassa, oli kyse sitten aikuisista tai lapsista (Marja-Liisa Lintunen, teoksessa Peltonen, Leila & Tavast, Marjut (toim.) 2009. Nukketeatteria suomalaisilla n ä ytt ä m ö ill ä.) He ovat nukketeatteriesityksen ajan leikin suomassa vapauden valtakunnassa, oli kyse sitten aikuisista tai lapsista (Marja-Liisa Lintunen, teoksessa Peltonen, Leila & Tavast, Marjut (toim.) 2009. Nukketeatteria suomalaisilla n ä ytt ä m ö ill ä.)
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.