Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-30.6.2010. Toimiala toipumassa Toimiala toipuu nopeimmin Aasiassa ja hitaimmin Euroopassa Alan voittoennuste kuluvalle.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-30.6.2010. Toimiala toipumassa Toimiala toipuu nopeimmin Aasiassa ja hitaimmin Euroopassa Alan voittoennuste kuluvalle."— Esityksen transkriptio:

1 Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-30.6.2010

2 Toimiala toipumassa Toimiala toipuu nopeimmin Aasiassa ja hitaimmin Euroopassa Alan voittoennuste kuluvalle vuodelle on 2,5 miljardia dollaria Tuhkapilvi kuritti erityisesti eurooppalaisia lentoyhtiöitä, Finnairille 30 milj. euron suorat tappiot Matkustajakysyntä kääntynyt kasvuun Liikematkustus lähtenyt selvään nousuun, paitsi Suomessa Rahtikysyntä kasvaa voimakkaasti erityisesti Aasiassa Hintataso parantunut

3 Finnairin kannattavuus parani selvästi Voimakas parannus kysynnässä ja keskihinnoissa toisella neljänneksellä, liikevaihto nousi 10,8 %, Toiminnallinen tappio 13,6 milj. euroa, tuhkapilven vaikutus -30 milj. euroa Rahti selvästi voitollinen Tehostamisohjelma laski yksikkökustannuksia 6,4 % Yksikkötuotto reittiliikenteessä parani 5,8 % Matkustajakäyttöaste hyvällä tasolla Liiketoiminnan rahavirta kääntyi plussalle Tase- ja kassa-asema edelleen vahvat Täsmällisyys palautunut ja palvelun laatu korkealla

4 Merkittäviä avauksia uusille markkinoille Finnair ja Air Berlin yhteistyöhön jo loppuvuodesta Merkittävä avaus Euroopan ostovoimaisimmalle markkinalle Air Berlin oneworldin jäseneksi 2012 Kingfisherin oneworldjäsenyys avaa valtavat Intian markkinat Finnairille Viranomaisilta hyväksyntä yhteistyöhön oneworld jäsenten kesken Pohjois-Atlantin liikenteessä Yhteistyö Japan Airlinesin kanssa laajenee Euroopan sisäisille lennoille Flybe uusi kumppani syöttöliikenteeseen, potentiaalia laajempaan yhteistyöhön lähialueilla

5 Toiminnallinen tulos parani Q2/10Q2/09Muutos % Liikevaihtomilj. euroa 473,5 427,410,8 Toiminnalliset kulutmilj. euroa495,8485,12,2 Oikaistu EBITDAR*milj. euroa32,5-4,9- Oikaistu liikevoitto* eli toiminnallinen tulosmilj. euroa-13,6-53,2- Käyttöomaisuuden myyntivoitot ja kertaluontoiset erät milj. euroa1,10,2 - Johdannaisten käyvän arvon ja huoltojen valuuttakurssauksen muutos milj. euroa-20,824,2- Liikevoitto/-tappio (EBIT)milj. euroa-33,3-28,8- Tulos ennen verojamilj. euroa-37,9-31,6- *ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä

6 MEUR 2006200720082005 2009 Kannattavuuden kehityssuunta oikea * Ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä Toiminnallinen liiketulos* vuosineljänneksittäin 2010

7 Yksikkötuottojen ja Yksikkökustannusten trendi myönteinen Muutos edelliseen vuoteen % Yksikkötuotot (EUR c/RTK)Yksikkökustannukset (EUR c/RTK) 20052006200720082009 2010

8 Säästöohjelma alensi yksikkökustannuksia Q2/10 Q2/09 Lentotoiminnan yksikkökulut*c/RTK-6,4%-0,1% Lentotoiminnan yksikkökulut ilman pa-kuluja*c/RTK-3,3%+2,4% Palkat ja henkilösivukulutc/RTK-10,6%-3,1% Polttoaineetc/RTK-14,9%-6,4% Liikennöimismaksutc/RTK+6,6%+2,5% Maaselvitys- ja catering-kulut€/psgr.+7,5%-5,7% Myynti- ja markkinointikulut€/psgr.+21,6%-5,6% Lentokoneiden lease-maksut ja poistotc/RTK-11,2%+25,4% Muut kulut*c/RTK-1,5%1,7% * ilman johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä RTK = Revenue Tonne Kilometre = myyty tonnikilometri

9 Toiminta tehostuu Henkilöstö keskimäärin Henkilöä

10 Polttoaineen hinta nousussa

11 Finnairin kaukolaivasto kasvaa Yhtenäinen Airbus-kaukoliikennelaivasto, keski-ikä 2,5 vuotta Loppuvuonna vielä yksi A330-kone ja vuodenvaihteessa kaksi A340-konetta lisää, jolloin laivastossa 15 kaukoliikenteen Airbusia Viisi uutta Airbus A321ER-koneita lomaliikenteeseen 2013-14 Viimeiset MD-11-koneet myytiin, toinen Finnairin rahtiliikenteessä

12 Liikenne taas vahvassa kasvussa Tammi-heinäkuun liikennesuorite Reittiliikenne +5 % Matkustajakäyttöaste +4 %-yksikköä Aasian-liikenne +12 % Aasian-liikenteen bisnesluokka +40 % Bisnesluokan osuus koko kaukoliikenteestä 11 % Rahti +37 %

13 Aasia vetää hyvin Liikenne kasvaa kaksinumeroisin luvuin Finnairin markkinaosuus Aasian-liikenteessä kasvoi 12 % Aasian-liikenteen tuotot selvästi enemmän kuin Euroopan- liikenteen tuotot Uusia avauksia ensi vuonna Päivittäinen suora lento Singaporeen ensi kesänä Lähes kaksi päivittäistä Hongkongiin Keväällä lisävuoroja nykyisiin Aasian-kohteisiin Lisäysten jälkeen yli 70 viikkovuoroa Aasiaan Rahtikonereiteillä Souliin ja Hongkongiin rohkaiseva alku

14 Lisää vuoroja Aasiaan Kesän vuorotiheys Finnairin Aasian-kohteisiin Finnairin Aasian-liikenteen viikkovuorojen kehitys

15 Aasian-liikenne on Finnairin leipälaji Reittiliikenteen maantieteellinen jakautuma Myydyt henkilökilometrit tammi-kesäkuu 2010

16 Rahoitus turvattu Loppusuoralla olevan investointivaiheen rahoitus varmistettu Likvidit varat runsaat 570 milj. euroa Rahoituslähteitä yli 500 milj. euron arvosta Q4 tuleva A330 mahdollisesti operatiivinen leasing TYEL-takaisinlainaus 330 milj. euroa Likviditeettireservinä kesäkuussa saatu syndikoitu luottolupaus, 200 milj. euroa Liiketoiminnan rahavirta kääntynyt positiiviseksi Lisäksi 200 milj. euron yritystodistusohjelma, josta 46 milj. euroa käytössä

17 Liiketoiminnan rahavirta parani Q2:lla Rahavirtalaskelma Q2/10Q2/09 Liiketoiminnan rahavirtamilj. euroa+20-42 Investointien rahavirtamilj. euroa-53-175 Bruttoinvestoinnit **milj. euroa-74-200 Ennakkomaksujen / muu muutos milj. euroa+21+25 Rahoituksen rahavirtamilj. euroa+79+108 Likividit rahavarat kauden alussamilj. euroa523375 Likvidien varojen muutosmilj. euroa+46-109 Likvidit rahavarat kauden lopussa * milj. euroa569266 * mukaan lukien kaupankäyntitarkoituksessa pidettävät korkosijoitukset ** Sisältää A330 lentokoneen rahoitusleasingjärjestelyn

18 Taseasema vahva Omavaraisuusaste ja oikaistu nettovelkaantumisaste OmavaraisuusasteOikaistu nettovelkaantumisaste, Adjusted Gearing%

19 Muutoksia johdossa 1.9. alkaen Lasse Heinonen jatkaa varatoimitusjohtajana, linjavastuu lentotoimintapalveluista ja rahtiliiketoiminnasta Erno Hildén talousjohtajaksi, vastuulla myös Finnair Aircraft Finance Ville Iho operatiivisten toimintojen johtajaksi, vastaa toistaiseksi myös resurssienhallinnasta Manne Tiensuu uudeksi henkilöstöjohtajaksi Ari Kuutschin Northport Oy:n toimitusjohtajaksi 1.8. alkaen Johtokuntaan myyntijohtaja Petri Schaaf, lento-osaston johtaja Markku Malmipuro ja matkustamopalvelujohtaja Kati Lehesmaa sekä kaikkien henkilöstöryhmien edustus

20 Edellytykset parempaan loppuvuoteen Kapasiteetti kasvaa vajaat viisi prosenttia Kysynnän ja keskihinnan vahvistuminen jatkuu liikematkustuksen lisääntyessä Uudet reitit elokuussa Tukholman Brommaan ja Stuttgartiin Lomamatkustus kääntymässä nousuun Rahtikysyntä jatkuu vahvana Tehostamistoimet jatkuvat, vaikutukset riippuvat osin myös alkusyksyn TES-ratkaisuista Toisen vuosipuoliskon toiminnalisen tuloksen odotetaan olevan voitollinen

21 Kiitos!

22 Liitteet

23 Kannattavuus parani H1:llä Q1- Q2/10 Q1- Q2/09 Muutos % Liikevaihtomilj. euroa 955,0943,11,3 Toiminnalliset kulutmilj. euroa1006,91052,4-4,3 Oikaistu EBITDAR*milj. euroa52,5-6,2- Oikaistu liikevoitto* eli toiminnallinen tulosmilj. euroa-39,9-100,5- Käyttöomaisuuden myyntivoitot ja kertaluontoiset erät milj. euroa1,10,0 - Johdannaisten käyvän arvon ja huoltojen valuuttakurssauksen muutos milj. euroa-20,447,6- Liikevoitto/-tappio (EBIT)milj. euroa-59,2-52,9- Tulos ennen verojamilj. euroa-67,3-56,4- *ilman myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä

24 Liiketoiminta-alueiden tulokset* Milj. euroQ2/2010 Q2/2009 Lentoliikenne-10,6 -47,4 Lentotoimintapalvelut2,3 -0,2 Matkapalvelut -1,6-2,8 Kohdistamattomat er ä t -3,7-2,8 Yhteens ä -13,6-53,2 * Liiketulos ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä

25 Liiketoiminta-alueiden tulokset* Milj. euroQ1-Q2/10 Q1-Q2/09 Lentoliikenne-35,2 -91,2 Lentotoimintapalvelut3,9 2,1 Matkapalvelut -1,2-5,1 Kohdistamattomat er ä t -7,4-6,3 Yhteens ä -39,9-100,5 * Liiketulos ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä

26 MEUR 200620072008200520092010 Kannattavuuden trendi kääntynyt Toiminnallisen liiketuloksen* muutos vuosineljänneksittäin * Ilman käyttöomaisuuden myyntivoittoja, johdannaisten käyvän arvon muutoksia ja kertaluonteisia eriä

27 Liiketoiminnan rahavirta parani H1:lla Rahavirtalaskelma Q1-Q2/10Q1-Q2/09 Liiketoiminnan rahavirtamilj. euroa+2-115 Investointien rahavirtamilj. euroa-77-304 Bruttoinvestoinnit **milj. euroa-143-328 Ennakkomaksujen / muu muutos milj. euroa+66+24 Rahoituksen rahavirtamilj. euroa+37+293 Likividit rahavarat kauden alussamilj. euroa607392 Likvidien varojen muutosmilj. euroa-38-126 Likvidit rahavarat kauden lopussa * milj. euroa569266 * mukaan lukien kaupankäyntitarkoituksessa pidettävät korkosijoitukset ** Sisältää A330 lentokoneen rahoitusleasingjärjestelyn

28 Suojaushorisonttia lyhennetty

29 Suojausten vaikutus Q2

30 Suojausten vaikutus H1

31 Sijoitetun ja oman pääoman tuotto rullaava 12 kk % ROE oman pääoman tuottoROCE sijoitetun pääoman tuotto

32 Investoinnit ja liiketoiminnan nettorahavirta Liiketoiminnan nettorahavirtaInvestoinnit MEUR

33 Lentokoneiden vuokravastuut MEUR Joustavuus, edullisuus, riskien hallinta 30.6.2010 kaikki vuokrasopimukset ovat operatiivisia vuokrasopimuksia. Mikäli lentokoneiden vuokravastuu pääomitetaan tavanomaisella menetelmällä (= vuosittainen lentokoneiden vuokra x 7), olisi näin oikaistu nettovelkaantumisaste 30.6.2010 98,1 %

34 Päästökauppa aiheuttaa kysymyksiä EU aloittaa lentoliikenteen päästökaupan yksipuolisesti 2012 Tämän vuoden myytyjen tonnikilometrien perusteella määritetään kunkin lentoyhtiön saamien ilmaisten päästöoikeuksien osuus vuosille 2012-2020 Riski pelisääntöjen muuttumiselle on olemassa Finnair on toimittanut tarvittavan dokumentaation TraFille Nykyinen päästökauppamalli lisää hiilivuotoriskiä ja vaarantaa EU:n kilpailukykyä Finnair kannattaa sektorikohtaista päästökauppaa, joka on globaali eikä vääristä kilpailua

35 Finnairin strategia kantaa Via Helsinki -konseptiin perustuva Aasia-Eurooppa-strategia toimii, maantieteellinen etu on kestävä kilpailutekijä Aasian nopea vaurastuminen valtava kasvupotentiaali Matkustajamäärä kasvanut 0,3 miljoonasta vuonna 2001, yli 1,1 miljoonaan vuonna 2009 Finnairin Aasian-liikenne muodosti 3,7 prosenttia Suomen BKT:n kasvusta vuosina 2002-2007 Luonut yli 4000 työpaikkaa pelkästään Finnairilla Vuoteen 2015 mennessä 8000 uutta työpaikkaa Ilman Aasian-strategiaa yhtiö olisi vain puolet nykyisestä Moderni laivasto Toiminnan ja palvelun laatu mitatusti korkealla tasolla

36 Katse tulevaisuuden kasvuun Tulevaisuuden asiakas tulee yhä useammin Aasiasta Strategiapäivitys ja sitä tukevia uudistuksia tehdään kevään aikana – päästrategia ei muutu Kilpailukyky perustuu erinomaiseen tuotteeseen ja tehokkaaseen toimintaan Konsernirakenne keskittyy ydintoimintoihin joustavuuden saamiseksi, yhteistyökumppanit täydentävät verkostoa ja palvelutuotantoa Osaavan henkilöstön kanssa sitoudutaan yhteisiin tavoitteisiin Kestävä kehitys tuo lisäarvoa ympäristötietoiselle asiakaskunnalle

37 Finnair taloudelliset tavoitteet ”Kestävä, arvoa luova kasvu” Liikevoitto Liikevoittomarginaali vähintään 6% => yli 120 milj. € EBITDAR EBITDAR-% vähintään 17% => yli 350 M€ EBITDAR-taso Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Vähintään kolmasosa vuosituloksesta maksetaan osinkoina Oikaistu netto- velkaantumisaste Leasevastuilla oikaistun nettovelan suhde omaan pääomaan enintään 140% Tavoitteena tuottaa positiivista taloudellista lisäarvoa yli 8,25 %:n pääomakustannuksen (ennen veroja)

38 Finnairin taloudelliset tavoitteet Mittareiden kuvaus Liikevoitto (EBIT) EBITDAR Taloudellinen lisäarvo Osinkosuhde Oikaistu netto- velkaantumisaste Liikevaihto + liiketoiminnan muut tuotot – liiketoiminnan kulut Tulos ennen poistoja, lentokaluston leasemaksuja ja myyntivoittoja Taloudellinen lisäarvo jää kun liikevoitosta vähennetään sitoutuneen pääoman kustannus (Korolliset velat + 7* vuosittaiset leasingvuokrat – likvidit varat) / (Oma pääoma + vähemmistöosuus) Osakekohtainen osinko / osakekohtainen tulos

39 www.finnair.fi/sijoittaja Finnair-konserni sijoittajasuhteet email: investor.relations@finnair.fi puh: 09-818 4951 fax: 09-818 4092


Lataa ppt "Finnair-konserni Osavuosikatsaus 1.1.-30.6.2010. Toimiala toipumassa Toimiala toipuu nopeimmin Aasiassa ja hitaimmin Euroopassa Alan voittoennuste kuluvalle."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google