Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TIETO, TULKINTA, VARMISTAMINEN – HAPUILUISTA TOIMIVAMPAAN VUOROVAIKUTUKSEEN KOTIPUUN IDEAPÄIVÄ TIEDON MERKITYS KOTOUTUMISESSA 22.9.2010 Sari Hammar-Suutari.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TIETO, TULKINTA, VARMISTAMINEN – HAPUILUISTA TOIMIVAMPAAN VUOROVAIKUTUKSEEN KOTIPUUN IDEAPÄIVÄ TIEDON MERKITYS KOTOUTUMISESSA 22.9.2010 Sari Hammar-Suutari."— Esityksen transkriptio:

1 TIETO, TULKINTA, VARMISTAMINEN – HAPUILUISTA TOIMIVAMPAAN VUOROVAIKUTUKSEEN KOTIPUUN IDEAPÄIVÄ TIEDON MERKITYS KOTOUTUMISESSA 22.9.2010 Sari Hammar-Suutari MONIKKO –hanke Itä-Suomen yliopisto/Aducate

2 MONIKKO – monikulttuurisen kasvatustyön, kotoutumisen ja opetuksen kehittäminen 1.1.2010-31.3.2012 http://www.aducate.fi/monikko/ http://www.aducate.fi/monikko/ 19.11.2014Sari Hammar-Suutari 2

3 PILOTTIALUEET/OSARAHOITTAJAT: Joensuun kaupunki Kontiolahden kunta KOHDERYHMÄT: Opetushenkilöstö Päivähoidon henkilöstö Muu maahanmuuttajien kanssa työskentelevä kuntien henkilöstö (sosiaalitoimi, terveydenhuolto) Muut julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin toimijat, jotka tekevät työtä maahanmuuttajanuorten kanssa, esim. Pohjois- Karjalan maahanmuuttajakouluttajien resurssirengas ry, MLL, SPR, JoMoni, paikalliset urheiluseurat, yhdistykset ja järjestöt. Maahanmuuttajat välillisinä hyödynsaajina

4 TIETO ON PAITSI VALTAA MYÖS VALTTIA Kotoutumisen onnistumisella sekä tiedon saannilla ja omaksumisella voimakas yhteys Saavutettavuuden rinnalla avainasemassa siis muoto ja laatu –Mitä –Kuka/Kenelle –Koska –Missä tilanteessa –Miten –Miksi 19.11.2014Sari Hammar-Suutari 4

5 ELÄMÄNTILANNE VAIKUTTAA TIEDON VASTAANOTTAMISEEN Terveydentila, myös mielenterveys Perheen tilanne – keskinäiset suhteet Muut sosiaaliset suhteet Tulevaisuuden odotukset ja mahdollisuudet Työ ja toimeentulo Koulutus Kiinnittyminen yhteisöön Kulttuuri-identiteetin kehittyminen Yleinen luottamus omiin mahdollisuuksiin 19.11.2014Sari Hammar-Suutari 5

6 TYÖNTEKIJÄN VALMIUDET TIEDON VÄLITTÄMISEEN Ammattitaito kaiken A&O Työskentelyyn vaikuttavat kulttuurien välisen kompetenssin eri ulottuvuudet –Tietämys, tietoisuus –Asenteet –Taidot –Toimintavalmiudet 19.11.2014Sari Hammar-Suutari 6

7 Kulttuurien välisen kompetenssin vaikutus 19.11.2014Sari Hammar-Suutari 7 tyydyttävä vuorovaikutus- tilanne sujuva kotoutumis-, oppimis- jne. prosessi onnistunut kohtaaminen

8 TIEDON VÄLITTÄMINEN Kenelle tietoa annetaan? Oikea kohdistaminen tärkeää Kohderyhmän vaikutus tiedon välittämisen luonteeseen Mistä? Viralliset ja muut tärkeät asiat – tiedon perillemenon varmistaminen Miten? Miten ja mikä tiedotuskanava valitaan Tiedon tekeminen ymmärrettäväksi - sanojen ja käsitteiden valinta Milloin? Kuinka paljon aikaa viestin perillemeno vaatii Täytyykö tiedottamista toistaa Miten tiedon perillemenoa seurataan? 19.11.2014Sari Hammar-Suutari 8

9 TAUSTALLA VUOROVAIKUTUS Haastatteluissa esille nousseita vuorovaikutukseen vaikuttavia tekijöitä: ennakkoasenteet pelko ja epävarmuus aiemmat kokemukset (laatu, määrä) viestintävalmiudet (kielellinen, ei-kielellinen) tapaamisen luonne ammattitaito sekä itsetunto (oma tausta) tahtotila (myös ”henkilökemia”) asema, status resurssit erilaiset ulkoiset tekijät 19.11.2014Sari Hammar-Suutari 9

10 EPÄVARMUUS VAIKEUTTAA TIEDON SIIRTÄMISTÄ JA VASTAANOTTAMISTA Uusi tilanne Asiointikieli/vuorovaikutuksen tavat Tulkkauksen haasteet Varmistamisen vaikeus Yhteisymmärryksen karikot tarvittavista toimenpiteistä –Käytäntöjen poikkeavuus –Erilaiset lait ja säädökset 19.11.2014Sari Hammar-Suutari 10

11 TASA-ARVOSTA YHDENVERTAISUUTEEN ”Suomalainen tapa toimia” – tasa-arvon ihanne Helpottaa epävarmuuden tunnetta –Virheiden välttäminen –Voidaan tukeutua lakeihin ja säännöksiin Omaksutut käytännöt eivät riitäkään –Asiakkaan tilanne huomioon Avuksi yhdenvertaisuus –Lupa antaa lähtökohdat huomioivaa palvelua Tiedon rooli tärkeä ja moninainen –Työntekijän tiedon saanti – mitä tietoa työssä tarvitaan? –Millaisesta tiedosta ja milloin asiakas hyötyy parhaiten 19.11.2014Sari Hammar-Suutari 11

12 TULKINTA ”maahanmuuttaja-asiakkaiden kanssa työskennellessä pitää hoksottimien olla viritettynä äärimmilleen, kun yrittää huomioida, onko asiakas ymmärtänyt, mitä esimerkiksi jokin päätös tarkoittaa.” sosiaalityöntekijä 19.11.2014Sari Hammar-Suutari 12

13 VARMISTAMINEN ” Vuorovaikutustilanteen jälkeen molempien osapuolien tulisi olla tyytyväisiä lopputulokseen. Esimerkiksi ymmärtäminen tulisi pyrkiä varmentamaan, sekä se onko asiakas saanut tarvitsemansa tiedon.” Kelan virkailija Yes, yes – onko myöntely aina merkki viestin perillemenosta? Selkeät kysymykset, toisto, ajankäyttö Haasteena resurssit – ajankäytön rajoitukset Ongelmia voi esiintyä, haasteena esim.: –kirjallinen tiedonanto –sähköinen asiointi 19.11.2014Sari Hammar-Suutari 13

14 TYÖYHTEISÖN KEHITTÄMINEN Vaihtoehtona: Toiminnallisen työskentelyn hyödyntäminen/toimintatutkimus Työyhteisön osallistaminen itse nostamaan esille kehittämiskohteet Mahdollisimman demokraattiset keskustelut Sisältönä esim.: –Istunnot –Tietoiskut –Arviointi –Palautekeskustelut –Materiaalipaketti Teemana voi olla esim. yhdenvertaisuuden edistäminen tai kulttuurien välisen työn taitojen kehittäminen 19.11.2014Sari Hammar-Suutari 14

15 VOISITKO KOKEILLA NÄITÄ? Omaan työskentelyyn vaikuttavien epävarmuustekijöiden pohtiminen ja tunnistaminen Työyhteisön käytäntöjen ajoittainen ”perkaaminen” ja ”kyseenalaistaminen” – voisiko joissain tilanteissa toimia toisin? Tiedonkulun kanavien miettiminen –Sisäiset –Ulkoiset –Kaikki tasot ja suunnat Löytyisikö tilaa kollegoiden kanssa pohtimiseen –Kokemusten jako –Hyvät käytännöt, hiljainen tieto –Hyvät ja huonommat kokemukset 19.11.2014Sari Hammar-Suutari 15


Lataa ppt "TIETO, TULKINTA, VARMISTAMINEN – HAPUILUISTA TOIMIVAMPAAN VUOROVAIKUTUKSEEN KOTIPUUN IDEAPÄIVÄ TIEDON MERKITYS KOTOUTUMISESSA 22.9.2010 Sari Hammar-Suutari."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google