Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sidosryhmät ja vastuun kannustimet

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sidosryhmät ja vastuun kannustimet"— Esityksen transkriptio:

1 Sidosryhmät ja vastuun kannustimet
Harkki, Harmaala, Jallinoja, Jokinen

2 Sidosryhmiä Rahoittajat Henkilöstö Asiakkaat Yhteis- kunta Omistajat/
sijoittajat “Partnerit” CSR1LH001

3 Mikä on sidosryhmä? Ryhmiä tai henkilöitä, joihin yrityksen toiminta voi vaikuttaa tai jotka omalla toiminnallaan voivat vaikuttaa yrityksen toimintaan. Englanniksi sidosryhmä on stakeholder; ei pidä sekoittaa termiin shareholder (osakkeenomistaja). ”The social responsibility of business is to increase its profits” Milton Friedman 1970 Ben & Jerry’s co-founder Ben Cohen “Business has a responsibility to give back to the community.” Eri sidosryhmät haluavat eri asioita! Intressit ovat jopa suoraan ristiriitaisia!  priorisointi! CSR1LH001

4 Sidosryhmäteoriat Omistajat (shareholders) laajennetaan sidosryhmiksi (stakeholders) koska Se in moraalisesti oikein. Sidosryhmien vaatimukset huomioitava suhteessa sidosryhmien antamiin panostuksiin ja heidän tärkeyteensä (painotus). Yhteiskunnalliset teoriat (hyvinvoinnin maksimointi) vs. liiketalous (taloudellisen hyödyn maksimointi). Tehokkuus vaatii. Yritys menestyy pitkällä aikavälillä, kun sen sidosryhmien kanssa muodostama kokonaisuus toimii parhaiten. Koskee lähinnä alihankkijoita, omistajia, työntekijöitä, asiakkaita ja kilpailijoita. (Porterin teoria) Käytännössä välttämätöntä. Yritykset ovat niin riippuvaisia sidosryhmistään, että niiden on pakko huomioida eri sidosryhmät. Eri painotus ja erilaiset sidosryhmät riippuen yrityksestä.

5 Yrityksen ja sidosryhmien suhde
Yrityksen sidosryhmäasema markkinoilla yrityksen painoarvo (markkina-asema) ja yhteiskunnallinen vaikutusvalta (työllistämismäärä, osuus viennistä tms.) suhteessa sidosryhmiin Sidosryhmien rooli ja painoarvo Sidosryhmillä tietty suhde yritykseen ja roolinsa/tavoitteidensa mukainen sidosryhmäintressi. Painoarvo riippuu sidosryhmän resursseista suhteessa yritykseen panos-tuotossuhde – liiketoimintaan liittyvillä vaikutussuhde – toimintaympäristöön liittyvillä passiiviset (eivät suoraan pyri vaikuttamaan) aktiiviset (pyrkivät vaikuttamaan) potentiaaliset (esim. asukkaat) Hyötyjä sidosryhmäyhteistyöstä (Työterveyslaitos: Saari, J.) herkkyys toimintaympäristön kuuntelemisessa parantaa muutosten tunnistamista parempi asema ja kilpailukyky markkinoilla parempi maineen hallinta verkostotoiminnassa paremmat mahdollisuudet

6 Yrityksen ja sidosryhmien vuorovaikutus
Yritysvastuuta on kertoa sidosryhmille mitä tekee kuunnella sidosryhmien odotuksia Vuorovaikutukselle on haasteita jokaisen sidosryhmän kiinnostuksen kohteet yritysvastuun osalta ovat erilaiset Sidosryhmien luokittelua sisäiset ja ulkoiset sidosryhmät liiketoimintapohjaiset sidosryhmät toimintaympäristöpohjaiset sidosryhmät

7 Liiketoimintapohjaiset sidosryhmät
Sisäiset sidosryhmät Arvoketju-sidonnaiset ryhmät Muut omistajat johtajat henkilöstö alihankkijat välittäjät kuluttajat, asiakkaat kierrättäjät rahoittajat teknologia- organisaatiot työmarkkina-järjestöt konsultit Pysyvä suhde yritykseen Taloudellinen panostus Osallistuminen yrityksen päätöksentekoon Pysyvä suhde (sovitun ajan) Taloudellinen panostus Eivät osallistu välittömään päätöksentekoon Lyhytaikaisia ja pitkäaikaisia liikesuhteita

8 Toimintaympäristöpohjaiset sidosryhmät
Taloudellinen toiminta-ympäristö Poliittinen toiminta-ympäristö Yhteiskunnallinen toiminta-ympäristö kilpailijat toimialajärjestöt muut yhteiskunnalliset toimijat (esim. tutkijat) viranomaiset poliittiset järjestöt kierrätys ja jätehuolto-organisaatiot asukkaat, kansalaiset yhteiskunnalliset järjestöt kuluttajajärjestöt media

9 Yrityksen sidosryhmäsuhteiden tasot
Strateginen kumppanuus Aloitteellinen yhteistyö Vuoropuhelu Tiedottaminen

10 Yrityksen ja sidosryhmien vuorovaikutus prosessina
VUOROPUHELU JA PALAUTTEEN ANTAMINEN VUOROVAIKUTUSTAVAN VALITSEMINEN SIDOSRYHMIEN MÄÄRITTELY JA VUOROVAIKUTUKSEN KARTOITTAMINEN LÄHTÖKOHTIEN SELVITTÄMINEN CSR1LH001

11 Sidosryhmien merkitys ja rooli
Sidosryhmä: jokainen yksityishenkilö kuluttajana on mahdollinen vaikuttaja. Onko sidosryhmillä itse asiassa velvollisuus muokata maailmaa, jossa elämme? Yritykset reagoivat helposti painostukseen, vaikka eivät välttämättä itse tekisikään aloitetta Toisaalta erityisesti kuluttaja on hyvin harvoin valmis rahallisiin uhrauksiin! ”Our entire way of life is chronically short-termist” (P. Wilby). Valitamme ja purnaamme, mutta odotamme kuitenkin teknologian tulevan pelastajaksi! Seuraavalla sivulla aiheesta mainos, joka ilmestyi The New York Times:issa: CSR1LH001

12 Onko vastuu vastuullisuudesta kuluttajalla vai yrityksillä?
CSR1LH001

13 Yritysvastuun kannustimet

14 Yritysvastuun kannustimet
Eettiset kannustimet Sidosryhmälähtöiset kannustimet Julkishallinnolliset kannustimet Taloudelliset kannustimet Taloudelliset arvot Eettiset arvot

15 Yritysvastuun kannustimet
Korkea Recent PwC CEO survey finds that 79 % of CEO's believe sustainability is critical to profitability. Vähenevät resurssit Lisääntyvä lainsäädännöllinen ja sidosryhmäpaine Alhainen Aika Yritysvastuun kannustimia ovat mm: kilpailuedun saavuttaminen kestävien/vastuullisten tuotteiden ja palveluiden kautta lainsäädännöstä ja sidosryhmien painostuksesta aiheutuvien riskien hallinta

16 Yritysvastuun kannustimet
Demand for transparency by stakeholders Demand for product information by end-customers Demand for recycled raw-materials End-user demand for more environmentally advanced products Demand for material flow information Market drivers Sustainability Management Environmental innovation moves a company beyond traditional boundaries of compliance, risk management, and even traditional sustainable development approaches, such as stakeholder involvement, total quality management, and voluntary stewardship programs. -- From media-based control to organic and holistic approaches -- From process based to product based -- From pollution control to environmental management to sustainable development reporting requirements Compliance to product regulations Compliance to Compliance to EU- regulations pollution regulations Compliance air Fiscal pressure on waste producers Regulatory Drivers

17 Yritysvastuun taloudelliset kannustimet
Yritys on taloudellinen toimija. Kysyntätekijät uudet asiakastarpeet, uudet niché-markkinat, markkinoiden oletettu kehitys; jopa pienet segmentit voivat olla kaupallisesti kiinnostavia Imagotekijät Kannattavuustekijät materiaali- ja energiatehokkuus - kustannussäästöt tuotteiden haitallisuuden vähentäminen henkilöstön työturvallisuus investointitarpeen ennakointi pitkällä aikavälillä henkilöstön yleinen hyvinvointi

18 Yritysvastuun sidosryhmälähtöiset kannustimet
Sidosryhmät ovat yhä kiinnostuneempia yritysten vastuun kannosta. tiedonsaantimahdollisuudet lisääntyneet sidosryhmien vaikutusmahdollisuudet lisääntyneet Yritys haluaa ottaa huomioon yleisen moraalin vaatimukset ja toimia kuten kunnon ”yrityskansalainen” (corporate citizenship).

19 Yritysvastuun julkishallinnolliset kannustimet
Saastuttaja maksaa –periaatteen vieminen lainsäädäntöön Hallinnollinen ohjaus (eli lait, asetukset) on vastuullisen toiminnan perusedellytys. Suomessa on lainsäädännön avulla toteutettu kaikki kestävään kehitykseen liittyvät keskeiset kansainväliset sopimukset ja EU:n säädökset. osakeyhtiö- ja arvopaperimarkkinalainsäädäntö kirjanpito- ja verolainsäädäntö teollisuusoikeus- ja kilpailulainsäädäntö ympäristölainsäädäntö työ- ja sosiaalilainsäädäntö tuoteturvallisuus- ja kuluttajansuojalainsäädäntö kansainvälisen kaupan säännöt Taloudellinen ohjaus (verot) Informatiivinen ohjaus Lainsäädäntö vaihtelee alueittain; ongelma globaalissa kaupassa. Trade Related Environmental Measures (TREM) ovat ristiriidassa vapaakauppasopimusten kanssa.

20 Yritysvastuun eettiset kannustimet
Eettisen vastuun kantaminen perustuu yrityksen omiin arvoihin ja haluun kantaa vastuuta ihmisistä ja ympäristöstä. Yrityksellä on kannattavan liiketoiminnan rinnalla myös muita päämääriä, joita se haluaa edistää (=esim. luonnonsuojelun edistäminen, eläinkokeiden vastustaminen). Tavoitteena voi olla myös muuttaa sidosryhmien näkemyksiä jostain tietyistä asioista. Taloudelliset ja eettiset arvot ohjaavat toimintaa. Yhä useampi yritys allekirjoittaa eettiset arvot, jolloin niistä voi tulla myös yrityksen päämääriä.

21 Miksi yritys toteuttaa vastuullisuutta?
Ekologinen vastuu Taloudellinen vastuu Sosiaalinen vastuu Raaka-aineiden ja energian rajallisuus/ saatavuus Vastuullisuus kannattavuustekijänä ja differoitumisena Globalisaatio: kehittyneet maat vs. kehittymässä olevat Luonnon monimuotoisuuden ainutlaatuisuus (Ympäristö)investoinnit ennen kilpailijoita Kehitysmaiden kärjistyvät ongelmat Lainsäädännön, normien täyttämisestä vapaaehtoisuuden lisääntymiseen Yritystoiminnan sidosryhmät odottavat/vaativat Hyvinvointivaltioiden ongelmat, valtion vs. yhteisön roolit Ilmastonmuutoksen tosiasian tunnustaminen Imagon merkitys monikansallisille yrityksille Kehittyneiden maiden normirikkomukset Hyvä ympäristöjohtaminen kilpailuetuna Mahdollisuus kilpailutekijänä: reilu kauppa Miksi yritys toteuttaa vastuullisuutta?

22 Tämä aihe… Tulee tietysti lukea huolella kokeeseen…
…mutta on hyvä huomioida myös yrityscase-tehtävässä. HAAGA-HELIA kalvopohja


Lataa ppt "Sidosryhmät ja vastuun kannustimet"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google