Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja lobbaus Ulpu Iivari KTOL:n koulutustilaisuudessa 18.5.2006.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja lobbaus Ulpu Iivari KTOL:n koulutustilaisuudessa 18.5.2006."— Esityksen transkriptio:

1 Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja lobbaus Ulpu Iivari KTOL:n koulutustilaisuudessa 18.5.2006

2 Yhteiskuntasuhteet osa toimintaa •Yhteiskunta- ja sidosryhmäsuhteilla tuetaan yrityksen tai yhteisön strategisten tavoitteiden toteuttamista. •Yhteiskunta- ja sidosryhmäsuhteet ovat osa tavoiteviestintää. •Viestintä onnistuu parhaiten, kun tunnistamme ja ymmärrämme päättäjien näkökulmat ja odotukset.

3 Yhteiskuntasuhdeprosessi •Tavoitteiden ja ongelmien määrittely. •Omat ja vastustavat argumentit. •Ideaalimalli ja reaalimalli. •Politiikan agenda ja aikataulu. •Päättäjät ja heidän suhtautumisensa ideaalimalliin. •Vaikuttamisen keinot, kanavat ja välineet.

4 Tavoitteiden ja ongelmien määrittely •Mieti, mitkä ovat tavoitteet lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. •Listaa ongelmat, jotka ovat tavoitteiden toteutumisen tiellä. •Laita ongelmat vaikeus- ja tärkeysjärjestykseen. •Listaa asiat, jotka puoltavat tavoitteitasi. •Mieti, mitkä argumentit toimivat vastaan.

5 Ideaalimalli ja realismi •Rakenna malli kannaltasi parhaimmasta vaihtoehdosta. •Tee sen rinnalle malli todennäköisestä, realistisesta vaihroehdosta.

6 Agenda •Mieti, mitkä asiat ovat ajankohtaisia ja tärkeitä päätöksenteossa. •Hahmota, kuinka asiasi sopii poliittiselle agendalle. •Seuraa poliittista keskustelua, jotta saat selville eri osapuolten painotukset. •Käsitys tärkeistä ja ajankohtaisista asioista auttaa ymmärtämään päättäjien lähtökohtia.

7 Poliittinen aikataulu •Ota selvää päätöksenteon aikataulusta. •Selvitä itsellesi, miten päätöksentekojärjestelmä toimii. •Tehokkainta vaikuttamista on vaikuttaminen valmisteluvaiheessa.

8 Päättäjät ja suhtautuminen ideaalimalliin •Ota selville, ketkä virkamiehet valmistelevat sinulle tärkeitä asioita. •Selvitä avainpäättäjät keskeisissä puolueissa. •Eduskuntaryhmien toimistot sekä piiri- ja kunnallisjärjestöjen toimistot auttavat löytämään oikeat henkilöt. •Kysy ja seuraa asioita.

9 Vaikuttaminen •Tutustu ennakolta henkilöön, johon haluat vaikuttaa. •Mieti, miksi hän voisi olla kiinnostunut. •Kerro tavoitteesi niin, että otat huomioon poliittisen agendan. •Lähesty suoraan ja kerro asiasi avoimesti, kun pyydät tapaamista. •Ole sinnikäs.

10 Kun järjestät tilaisuuden •Ota selville kutsuttavien kannalta paras ajankohta. •Tee täysipainoinen ohjelma. •Kohtele läsnäolijoita tasapuolisesti. •Valmista aina kirjallista materiaalia. •Huolehdi pitkäjänteisesti syntyneestä suhteesta. •Tiedä mitä haluat – asetu vastaanottajan asemaan.

11 Päättäjät tarvitsevat tietoa •Päättäjät tarvitsevat jäsentynyttä tietoa. •Yhteiskuntasuhteita hoitaessasi annat asiantuntemuksesi päättäjän käyttöön. Hän tekee ratkaisut käytettävissä olevan tiedon ja erilaisten intressien ristipaineessa. •Olet onnistunut, kun sinusta on tullut asiantunteva ja luotettava kumppani.


Lataa ppt "Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja lobbaus Ulpu Iivari KTOL:n koulutustilaisuudessa 18.5.2006."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google