Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuJorma Ahonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Jäteneuvonnan uudet kujeet Ekotehokkuus –miten myydä kohtuutta kuluttajille? Seminaari 29.4.2003, Päivi Blinnikka
4
Jäteneuvojan työn tavoitteet •arvoihin, asenteisiin ja käyttäytymis- tottumuksiin vaikuttaminen •käyttöön otettavien luonnonvarojen määrän vähentäminen •loppukäsittelyyn päätyvän jätteen määrän ja haitallisuuden vähentäminen •ympäristötietoisuuden lisääminen
5
Jäteneuvonta on vaikuttavaa silloin, kun •neuvonnalla pyritään luomaan sosiaalisia normeja (sosiaalinen palkitsevuus) •neuvottu toimintatavan muutos ei aiheuta suuria lisäkustannuksia •neuvonta on toistuvaa ja uudistuvaa •neuvojat edustavat useita tahoja (yhteistyöhankkeet) •neuvonnan muoto, väline tai sisältö kolahtaa kohderyhmään
6
Ekotehokkuus eli jätteiden synnyn ehkäisy eli materiaalitehokkuus •tarkoittaa puuttumista tuotantoon ja kulutukseen jo ennen kuin jätteitä on syntynytkään •on jäteneuvonnan tärkein aihepiiri
7
Ekotehokkuusneuvonnan ongelmia •koetaan vaikeaksi •joutuu kilpailemaan mainonnan ja tuoteinformaation kanssa •vaikutukset ilmenevät tuskallisen hitaasti ja ovat vaikeasti mitattavissa •ympäristöhyödyt ovat epäsuoria ja ilmenevät suurimmaksi osaksi muualla
8
Ekotehokkuusneuvonta •Tarjoaa tietoa ympäristöhyödyistä, toimintatavoista ja -mahdollisuuksista. •Vaikutukset ulottuvat ihmisen koko elämään: kotiin, työpaikalle, harrastuksiin ja lomalle. •Tarvitsee linkkejä ympäröivään todellisuuteen (asenneilmapiiri, trendit, muoti,…).
9
Pehmeät arvot tulossa… •tunne, sydän, vaisto, aitous •inhimillisyys •naisenergia •uushumanismi •eettinen hedonismi (Mainostoimistojen käyttämä arvomuutoksia seuraava Monitor-tutkimus, Hannu Konttinen )
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.