Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMaija Leppänen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Sosiaalinen media muuttaa järjestötoimintaa Vapaaehtoistoiminnan laatu ja tukirakenne -seminaari 6.5.2010 Perttu Iso-Markku maailma.net
6
Järjestöt sosiaaliseen mediaan • uusia kohderyhmiä viestinnälle ja kampanjoinnille: erityisesti aktiiviset internetin / uuden median käyttäjät • alle 35v., mutta enenevästi myös vanhemmat • kustannustehokkuus (mutta ei ilmaisuus) • perinteisen järjestötyön hiipuminen, kevytaktivismin etsiminen verkosta
7
Text “Netin über-kulutuksesta eivät enää vastaakaan rasvatukkaiset nörttimiehet, vaan tänä päivänä supersuurkuluttajia ovat trenditietoiset 18–26-vuotiaat naiset. Myös netin käyttötavoissa naiset ovat ottaneet kanavan haltuunsa. Heidät löytää useammin sosiaalisista verkostoista kuten facebookista tai kotisivujen ja blogien takaa.” M&M, Sami Salmenkivi 22.8.2008
8
Järjestöt sosiaaliseen mediaan • toiminnan kehittäminen vuorovaikutuksessa verkkoaktiivisten ihmisten kanssa • kampanjoiden tulokset helposti seurattavissa ja mitattavissa • brändäys: “mukana ajassa”
9
Kevytaktivismiin • hierarkiasta vertikaalisuuteen • yhdistyskeskeisyydestä vapaisiin parvimuodostelmiin • valtiokeskeisyydestä yksilökeskeisyyteen • kollektiivisesta vaikuttamisesta arkielämän politiikkaan • sosiaalinen media luontainen ympäristö
10
Kevytaktivismi ja sosiaalinen media • sanomien ja arvojen välitys • identiteetin rakennus • ruohonjuuritason kuhina, asioiden nostaminen perinteiseen mediaan • onko verkkoaktiivisuus kanavoitavissa tosimaailman toiminnaksi?
11
Kevytaktivismi ja sosiaalinen media • sos. media synnyttää salamannopeasti verkostoja ajankohtaisen aiheen ympärille • kevytaktivismin kohteet voivat olla mitä erikoisimpia • verkostojen hyödyntäminen: verkkoadressit, varojen keruu, keskustelun herättely...
15
Toiminta sosiaalisessa mediassa • verkostojen rakentaminen vaatii sitkeää ja suunnitelmallista työtä • verkostojen aktivoiminen vaatii neuvokkuutta ja uusia ideoita • sosiaalisen median alustojen kehityksessä on pysyttävä mukana
16
Toiminta sosiaalisessa mediassa • sos. median tehokasta hyödyntämistä varten on ymmärrettävä, miten ihmiset toimivat verkostoitumispalveluissa: • miten verkostoidutaan • minkälaisia linkkejä klikataan • minkälaista sisältöä lähetetään eteenpäin • mitkä ovat käyttäytymissäännöt
17
“Sosiaalisen median hyödyntämiseen ei tarvita mainostoimistoa - kysykää vain neuvoa siltä oman toimistonne 23- vuotiaalta.” “Saadaksesi suuren ja hyvän järjestelmän, aloita pienestä ja hyvästä järjestelmästä.” Clay Shirky: “NGOs and Social Media”
18
Esityksen lähteet • Satu Seppänen: “Järjestöt virittelevät sosiaalisen median verkkoja”, http://global.finland.fi/public/default.aspx?contentId=168598&nodeI d=80 • Sami Salmenkivi: "Naiset valtaan!" Markkinointi&Mainonta 22.8.2008, http://www.marmai.fi/blogit/samindigiboxi/article120260.ece http://www.marmai.fi/blogit/samindigiboxi/article120260.ece • David Barnard, Matthew de Gale: “NGOs and Social Media - Challenges and Opportunities”, http://www.ngopulse.org/article/ngos-and-social-media-challenges- and-opportunities http://www.ngopulse.org/article/ngos-and-social-media-challenges- and-opportunities
19
Yhteys: Perttu Iso-Markku perttu.iso-markku@maailma.net p. 046 850 9181 www.maailma.net facebook.com/maailmanet twitter.com/maailmanet perttu.iso-markku@maailma.net www.maailma.net
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.