Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuHilja Hakala Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Toimittaja – Kaupunkilaisen perspektiivi Kalle Launiala, ProtonIT Oy kalle.launiala@protonit.net +358445575665
2
Järjestelmäkeskeinen perspektiivi-ongelma ? Tuotanto (ERP)Asiakas (CRM) Sähköinen asiointi (Portaali) Sisällönhallinta (Portaali) Dokumentit (Portaali)
3
Työntekijän perspektiivi? Tuotanto (ERP)Asiakas (CRM) Sähköinen asiointi (Portaali) Sisällönhallinta (Portaali) Dokumentit (Portaali)
4
Asukkaan perspektiivi? Tuotanto (ERP)Asiakas (CRM) Sähköinen asiointi (Portaali) Sisällönhallinta (Portaali) Dokumentit (Portaali)
5
Kaupungin palvelut ovat asukkaille Työntekijällä on useita rooleja kaupungin palveluiden tarjoajana Työntekijä on myös (jonkun) kaupungin asukas Asukkaalla on useita rooleja palvelun tarvitsijana
6
Järjestelmät eivät tunnista rooleja, saati niiden kombinaatioita ? Tuotanto (ERP)Asiakas (CRM) Sähköinen asiointi (Portaali) Sisällönhallinta (Portaali) Dokumentit (Portaali)
7
Muutos Perspektiivin korjaus kohti kaupungin roolia
8
Perspektiivin korjaus ”roolikäyttäjästä” kaupunkilaiseen Perspektiivin tulee olla kaupunkilaiskohtainen Kaupunkilainen käyttää ja tuottaa palveluita useissa rooleissa Kaupunkilaisen kaikki henkilökohtaiset roolit vaikuttavat käytettävissä oleviin palveluihin ja niiden yksilölliseen ”näkymään”
9
Kukaan ei ole vain kaupunkilainen Yksityinen sektori otettava mukaan ”näkymään” Ei pelkästään yksityisesti tuotettujen ”julkisten palveluiden” osalta Kolmas sektori otettava mukaan ”näkymään” Kaikki halukkaat otettava mukaan ”näkymään”
10
Keinot & Hyödyt Kaupungin rooli asukkaille avautuu ja laajenee
11
Asukkaan data kuuluu asukkaalle Potilas- tiedot Lasten Harrastukset Kalenteri Potilas- tiedot Lasten LOMA Harrastukset Kalenteri
12
Migraatio-askellus nykyisestä ? Tuotanto (ERP)Asiakas (CRM) Sähköinen asiointi (Portaali) Sisällönhallinta (Portaali) Dokumentit (Portaali)
13
Migraatio-askellus nykyisestä Avoin informaation hallinta- alusta Tuotanto (ERP)Asiakas (CRM) Sähköinen asiointi (Portaali) Sisällönhallinta (Portaali) Dokumentit (Portaali)
14
Yksilötason ”näkymä” MINUN ”näkymäni” MINUN päättämäni ”Appsit” LääkärikäyntiKalenteri Julkinen liikenne
15
Avoimen informaatio-alustan hyödyt Differoiva tekijä: Yksilö omistaa tietonsa – hän voi myös päättää mitä ”appseja” hän haluaa ko. tietoja vasten ajaa Avoin, auditoitavissa oleva alusta huolehtii tietosuojasta ja tietoturvasta Kenen tahansa ”appseja” – ”suojalaatikossa” suoritettuna Kuin avoimen datan rajapintoja, mutta rajapintojen muodostus myös avointa – samoin kuin ”appsit” Kaupungin tarve tuottaa/teettää ICT-ratkaisuja vähenee radikaalisti Kustannus voi pudota murto-osaan, kun kaupungin palvelut tarjoillaan yksityisen sektorin ”näkymäkanavan” kautta Alustan vaatima tekninen kehys on yllättävän kevyt Sellainen syntyy myös nyky-investoinneilla, jos tehdään perspektiivimuutos Yksityinen sektori ”synnyttää” alustan integroimalla sovelluksensa perspektiivimalliin – julkisen sektorin pitää vain käynnistää liike
16
Alustan ”Appsimalli” suosii pieniä ICT-taloja – Paikalliset hyötyvät Avoimet asiat leviävät avoimesti – ja kehittyvät myös muualla tuoden hyötyjä takaisinpäin Edelläkävijöinä toimivat ICT-yritykset pääsevät hyötymään tutun kaupungin ”kotikenttäedusta” Muualta tulevat täydentävät/edistyneemmät ICT- palvelut löytävät myös pienille paikkakunnille Paikallistuntemus-yhteistyö katalysoi ja kanavoi
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.