Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opintojen joustava ohjaus ACP:n välityksellä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opintojen joustava ohjaus ACP:n välityksellä"— Esityksen transkriptio:

1

2 Opintojen joustava ohjaus ACP:n välityksellä
Anne Salmela Lappeenrannan teknillinen yliopisto

3 Tausta & tarve Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa (LUT) opiskelee paikkakunnalla asuvien perusopiskelijoiden lisäksi yhä enenevässä määrin aikuisopiskelijoita sekä ulkomaalaisia opiskelijoita. Aikuismaisteriohjelmien sekä eri paikkakunnilla toteutettavien opintojen saavutettavuus on perustunut viikonloppuisin tapahtuvaan intensiiviopetukseen -> edellyttää aina joko opiskelijan tai opettajan siirtymistä opetuspaikkakunnalle ja opetuksen toistamista Ongelmana on työn ja opiskelun yhteensovittaminen ja töistä poissaolot. Ulkomaalaisten opiskelijoiden osalta ongelmana on se, että he palaavat nopeasti kotimaahansa ja osa opinnoista voi jäädä suorittamatta.

4 ACP avuksi Vuonna 2010 LUT:ssa otettiin käyttöön verkkoneuvottelujärjestelmä ACP (Acrobat Connect Pro), ver. 7.0. ACP on liitetty Shibboleth-kirjautumiseen, joka mahdollistaa paitsi kertakirjautumisen järjestelmään myös vierailevien luennoitsijoiden ACP-käytön. Käyttöä varten tarvitaan internet-yhteys, kuulokemikrofonit tai kokousmikrofoni sekä web-kamera, mikäli halutaan lähettää kuvaa. Järjestelmän kautta on mahdollista jakaa PowerPoint tai Pdf-tiedostoja, Windowsin sovellusikkunoita sekä tietokoneen työpöydän kuvaa. Järjestelmä mahdollistaa myös yhtäaikaisen kirjoittamisen Word-tiedostoon.

5 Tukipalvelut ACP:n käyttöönotto on tehty mahdollisimman helpoksi
Tietohallinnon opetusteknologiatiimi tarjoaa opastusta sekä välineitä ACP:n käyttöä varten. –tukipalveluosoite. ACP-setti, johon kuuluu kannettava tietokone etukäteisasetuksineen, vaihtoehtoisesti kuulokemikrofonit tai kokousmikrofoni sekä web-kamera. Säännölliset ACP-koulutukset.

6 Käyttökohteet Reaaliaikaiset luennot Luentotallenteet
Opiskelijoiden harjoitustyötallenteet Seminaari- ja päättötöiden ohjaus Verkkoneuvottelut (tutkimus & hallinto)

7 Opettajien palautetta diplomitöiden ohjauksesta
Kirjautuminen ja yhteyden muodostaminen ovat helppoja Kuvayhteys toimii hyvin Dokumenttien jakaminen ja niiden selaaminen on helppoa Visuaalisempi tapa järjestää ohjauspalavereja Matkustamisen välttäminen Ei tarvitse varata tilaa ja puhelinneuvottelua Helposti tallennettavissa Kustannustehokas työajankäyttö Yritysyhteyksissä palomuuri esteenä Ääniongelmat Suositus: Aloitus- ja lopetuskokoukset lähikokouksia, muutoin etäkokouksina, jolloin pystytään tutustumaan paremmin yrityksiin, ohjaajiin ja oppilaisiin (Professori Henry Lindell LUT Metalli & professori Timo Kärri LUT Tuotantotalous)

8 Opiskelijapalautetta
Tietohallinnon keräämän opiskelijapalautteen (N=59) mukaan opiskelijat arvostavat eniten luentotallenteiden katsomismahdollisuutta verkon kautta luentojen jälkeen (91 %). 81 prosenttia vastanneista haluaa katsoa jatkossa luentoja suorana lähetyksenä . 53 prosenttia haluaa jatkossa nauhoittaa omat harjoitustyönsä ACP:lla. ”Mielestäni tällaisen mahdollisuuden tarjoamisen pitäisi olla enemmän sääntö kuin poikkeus mikäli infotyyppinen tilaisuus kestää vain pari tuntia ja on tiedossa, että osallistujissa on aikuisopiskelijoita. Säästetään kaikkien aikaa, jaksamista, ympäristöä ja hermoja, kun ei tarvitse matkustaa 6+ tuntia parin tunnin tilaisuuden takia.” (avoin opiskelijapalaute)

9 Case: Machine Design for Packaging Technology (1/3)
LUT:ssa intensiivikurssina järjestetyn, pakkausteknologiaa käsittelevän kurssin “Machine Design for Packaging Technology” opetusteknologinen toteutus suoritettiin seminaariesitysten osalta ACP:n avulla. Pedagogiset perusteet (tutkijaopettaja Harri Eskelinen/LUT Metalli): Palautteen syklinen rakenne Oikeudenmukaisempi arvostelu Etäopetuksen järjestämismahdollisuus Käytännön toteutus: Esittelypäivä Tietohallinnon ACP-setti Tietohallinnon ACP-pääkäyttäjä mukana koko päivän

10 Case: Machine Design for Packaging Technology (2/3)
Ennakoidut sudenkuopat: Teknisten ongelmien mahdollisuus. Opiskelijoiden heikot pedagogiset valmiudet tehdä nauhoitteista riittävän johdonmukaisia seurata. Esityksen pitämisen ja sen nauhoittamisen aiheuttama tuplastressi. Toteutuneet sudenkuopat: Opettajan näkökulmasta oli hankalaa, kun ei hahmottanut, ketä seurata; esitystä pitävää opiskelijaa vai datatykin välityksellä valkokankaalle heijastuvaa kuvaa opiskelijasta. Tallenteista tuli hieman sekavia, koska opiskelijat halusivat välillä tehostaa esitystään näyttämällä karttakepillä valkokangasta, jolloin tallenteissa näkyy kasvojen sijasta heidän selkänsä. Tietyn autenttisuuden puuttuminen, sillä yleisön esittämät kysymykset eivät välttämättä kuulu nauhoitteessa. PowerPointin esitysversio ei toistanut kaikkia videoita ja animaatioita vaan ne piti ladata erikseen, eivätkä ne siten tulleet mukaan ACP-tallenteisiin. Tallenteiden heikko editoitavuus.

11 Case: Machine Design for Packaging Technology (3/3)
Päätelmät ja ratkaisumallit Esittelypäivän ja omaehtoisen harjoittelun ansiosta opiskelijat olivat valmistautuneet paremmin varsinaiseen seminaaripäivään. ACP-pääkäyttäjän mukanaolo erittäin tärkeää. PowerPointin uusin versio tarjoaa osoitintoiminnon, jolloin karttakepin kanssa hosumista ei tarvita. Opettajan asennoitumisella tärkeä rooli; rento ja ammattimainen asennoituminen luo varmuutta. Mikäli ACP:n kautta halutaan näyttää/nauhoittaa videoita, niiden täytyy olla Flash-videoformaatissa (.flv) Esitysten huolellinen videointi ja ammattimainen ohjaus tekisivät tallenteista helpommin seurattavia. Tallenteita voidaan hyödyntää etäopetuksen järjestämisessä (opiskelija Intiasta suorittaa kurssin myöhemmin verkon välityksellä)

12 Kiitos! Anne Salmela Suunnittelija Tietohallinto PL 20, Lappeenranta Puh (40) Sähköp.:


Lataa ppt "Opintojen joustava ohjaus ACP:n välityksellä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google