Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tallenteiden käyttö opetuksessa Pedakahvila 31.3.2014.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tallenteiden käyttö opetuksessa Pedakahvila 31.3.2014."— Esityksen transkriptio:

1 Tallenteiden käyttö opetuksessa Pedakahvila 31.3.2014

2  Mahdollistaa luennon kertaamisen ja vaikeiden asioiden selvennyksen opiskelijalle (tenttiin valmistautuminen) – oppimistulosten paraneminen  Mahdollistaa opiskelun etänä ja itsenäisesti  Mahdollistaa Flipped Classroomin, jossa lähiopetuksessa voidaan edetä ennakkoon katsotun materiaalin perusteella  Tuovat esteettömyyttä ja joustoa opiskeluun (työ/perhe, oppimisvaikeudet/rajoitteet) Miksi (luento)tallenteita

3  Perinteisen luennon aikarajoitusten kiertäminen, laajemman materiaalin käsittely ja eriyttäminen  Laajempien opintokokonaisuuksien rakentaminen ja tarjonnan monipuolistaminen  Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, video kertoo enemmän kuin tuhat kuvaa?  Poissaolojen kompensointi?  Vuorovaikutuksen lisääntyminen lähiopetuksessa  Opiskelijoiden ei tarvitse keskittyä vain muistiinpanojen tekemiseen/Muistiinpanojen laatu Miksi (luento)tallenteita

4  Hyödyllisempää heikoimmin menestyville opiskelijoille  Tukee konseptuaalista sisältöjen ymmärtämistä, metakognition ja opiskelustrategioiden kehitystä  Katselukerrat korreloivat koetun hyödyn ja siten arvosanojen kanssa  Tilakustannukset, saavutettavuus Miksi (luento)tallenteita

5  Haluaisivat lisätä luentotallennuksen käyttöä opinnoissaan  Luentotallennus demokraattinen osallistumistapa  Luentotallennusta hyödyntävien opiskelustrategioiden kehittäminen voi viedä aikaa  Tallenteita katsellaan useimmin kotona, yleensä vasta vähän ennen tenttejä  Opiskelijoilla ei ole selkeää käsitystä, miten tallenteita tulisi hyödyntää opiskelun tukena  Opettajilla ei ole selkeää käsitystä tallenteidensa käytöstä (Itä-Suomen yliopisto: Aducate-tutkimuskeskus, Ilkka Kukkonen) Mitä opiskelijat ovat mieltä?

6  Kiinnostavimmat tallenteet eivät ole puhuvia päitä, vaan esim. dialogeja, haastatteluita, toimintaperiaatteiden, historian tms. esittelyä  Huomioi etäosallistujat katsomalla kameraan (entä paikallaolijat?)  Mieti kuka tallennetta käyttää ja mikä siinä on keskeistä  Kannusta tallenteiden katseluun ja esittele mahdollisia tallenteiden katselustrategioita tai tapoja Millainen on hyvä tallenne, mitä pitää huomioida

7  UniTube-palvelu : 1) UniTube-katsomo (katselunäkymä Flamman Ajankohtaista- välilehdellä) 2) UniTube-lataamo (hallintanäkymä Flamman Työkalut-välilehdellä) 3) UniTube-studio (oppimiskeskus Aleksandrian 233-tilassa) 4) UniTube-luentotallennustilat (eri kampuksilla). Ohjelmisto: Opencast Matterhorn (luentosaleista tehtävät tallenteet, Metsätalo salit 1 ja 2 ja Kumpula Exactum)  Adobe Connect ja Adobe Presenter-ohjelmistot (dioihin on tahdistettu luennoitsijan ääni)  Pelkät äänitteet (MP3-tiedostot, PodCastit)  Camtasia Studio (voit tallentaa ruudun toimintaa) Välineitä

8  Ohjesivusto:  https://wiki.helsinki.fi/display/unitube https://wiki.helsinki.fi/display/unitube UniTube -palvelu

9  Itä-Suomen yliopisto: Aducate-tutkimuskeskus, Ilkka Kukkonen. Esitelmä Verkkoja kokemassa, Turku 2013: Luentotallennus – hevosettoman vaunun pedagogiikkaa  Unitube-palvelu: https://wiki.helsinki.fi/display/unitubehttps://wiki.helsinki.fi/display/unitube Lähteet


Lataa ppt "Tallenteiden käyttö opetuksessa Pedakahvila 31.3.2014."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google