Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMartta Kivelä Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Tallenteiden käyttö opetuksessa Pedakahvila 31.3.2014
2
Mahdollistaa luennon kertaamisen ja vaikeiden asioiden selvennyksen opiskelijalle (tenttiin valmistautuminen) – oppimistulosten paraneminen Mahdollistaa opiskelun etänä ja itsenäisesti Mahdollistaa Flipped Classroomin, jossa lähiopetuksessa voidaan edetä ennakkoon katsotun materiaalin perusteella Tuovat esteettömyyttä ja joustoa opiskeluun (työ/perhe, oppimisvaikeudet/rajoitteet) Miksi (luento)tallenteita
3
Perinteisen luennon aikarajoitusten kiertäminen, laajemman materiaalin käsittely ja eriyttäminen Laajempien opintokokonaisuuksien rakentaminen ja tarjonnan monipuolistaminen Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, video kertoo enemmän kuin tuhat kuvaa? Poissaolojen kompensointi? Vuorovaikutuksen lisääntyminen lähiopetuksessa Opiskelijoiden ei tarvitse keskittyä vain muistiinpanojen tekemiseen/Muistiinpanojen laatu Miksi (luento)tallenteita
4
Hyödyllisempää heikoimmin menestyville opiskelijoille Tukee konseptuaalista sisältöjen ymmärtämistä, metakognition ja opiskelustrategioiden kehitystä Katselukerrat korreloivat koetun hyödyn ja siten arvosanojen kanssa Tilakustannukset, saavutettavuus Miksi (luento)tallenteita
5
Haluaisivat lisätä luentotallennuksen käyttöä opinnoissaan Luentotallennus demokraattinen osallistumistapa Luentotallennusta hyödyntävien opiskelustrategioiden kehittäminen voi viedä aikaa Tallenteita katsellaan useimmin kotona, yleensä vasta vähän ennen tenttejä Opiskelijoilla ei ole selkeää käsitystä, miten tallenteita tulisi hyödyntää opiskelun tukena Opettajilla ei ole selkeää käsitystä tallenteidensa käytöstä (Itä-Suomen yliopisto: Aducate-tutkimuskeskus, Ilkka Kukkonen) Mitä opiskelijat ovat mieltä?
6
Kiinnostavimmat tallenteet eivät ole puhuvia päitä, vaan esim. dialogeja, haastatteluita, toimintaperiaatteiden, historian tms. esittelyä Huomioi etäosallistujat katsomalla kameraan (entä paikallaolijat?) Mieti kuka tallennetta käyttää ja mikä siinä on keskeistä Kannusta tallenteiden katseluun ja esittele mahdollisia tallenteiden katselustrategioita tai tapoja Millainen on hyvä tallenne, mitä pitää huomioida
7
UniTube-palvelu : 1) UniTube-katsomo (katselunäkymä Flamman Ajankohtaista- välilehdellä) 2) UniTube-lataamo (hallintanäkymä Flamman Työkalut-välilehdellä) 3) UniTube-studio (oppimiskeskus Aleksandrian 233-tilassa) 4) UniTube-luentotallennustilat (eri kampuksilla). Ohjelmisto: Opencast Matterhorn (luentosaleista tehtävät tallenteet, Metsätalo salit 1 ja 2 ja Kumpula Exactum) Adobe Connect ja Adobe Presenter-ohjelmistot (dioihin on tahdistettu luennoitsijan ääni) Pelkät äänitteet (MP3-tiedostot, PodCastit) Camtasia Studio (voit tallentaa ruudun toimintaa) Välineitä
8
Ohjesivusto: https://wiki.helsinki.fi/display/unitube https://wiki.helsinki.fi/display/unitube UniTube -palvelu
9
Itä-Suomen yliopisto: Aducate-tutkimuskeskus, Ilkka Kukkonen. Esitelmä Verkkoja kokemassa, Turku 2013: Luentotallennus – hevosettoman vaunun pedagogiikkaa Unitube-palvelu: https://wiki.helsinki.fi/display/unitubehttps://wiki.helsinki.fi/display/unitube Lähteet
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.