Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen JAMK

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen JAMK"— Esityksen transkriptio:

1 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen 29-30.11.2011 JAMK
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen JAMK copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

2 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
Ohjelma klo 10 – 15.45 Klo 10 Orientoituminen (esittelyt, materiaalit ja linkit), + Klo – Klo 11.30 Sähköisen kaupan kehitys ja peruskäsitteitä (btoc ja btob) Kuluttajien ostokäyttäytymisen vaikutukset pk-yritysten liiketoimintaan Klo – Lounas Klo – Sähköinen liiketoiminta yrityksen strategioissa Klo – parityöt Verkkokaupan peruskysymykset matkailun, vapaa-ajan ja elämysteollisuuden yrityksissä Klo – Tauko Klo – Tehtävien purku ja esitykset, max. 10 min. / pari Klo Päivän päätös copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

3 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
Who? Kirsi Mikkola twitter.com/kirsimikkola copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

4 Kuka ja millainen sinä olet matkailijana?
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Kuka ja millainen sinä olet matkailijana? copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

5 Jos olisi pakko lähteä matkalla viikoksi tai pariksi…
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Jos olisi pakko lähteä matkalla viikoksi tai pariksi… Minne menisit? Kenet ottaisit mukaan? Milloin menisit? Miksi menisit? Miten etsisit tietoa kohteesta? Miten varaisit? Mitä erityistä toivoisit kohteessa? Kenen haluaisin olevan sinuun yhteydessä matkan jälkeen? 4 min. ja kerro meille muillekin! copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

6 Aloitetaanpa vähän perusteista
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Aloitetaanpa vähän perusteista Sähköisen kaupan kehitys ja peruskäsitteitä (b to c ja b to b) Kuluttajien ostokäyttäytymisen vaikutukset mikro-, pienten ja keskisuurten (pk) yritysten liiketoimintaan Sähköinen liiketoiminta yrityksen strategioissa tai käytännön arjessa copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

7 Internetin merkitys koko yrityksen liiketoiminnalle on kiistaton
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Internetin merkitys koko yrityksen liiketoiminnalle on kiistaton Jos yritystä ei verkosta löydy, sen koko olemassaolo kyseenalaistuu Voiko nykypäivän yritys elää ilman Internet-verkkoa? Miksi? Mikä on verkkojalanjäljen ja -maineen merkitys yritysten kaupankäynnissä? copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

8 Termiviidakossa voit olla Tarzan
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Termiviidakossa voit olla Tarzan CPM (cost per thousand, hundreds, view) Sivulataus (hit) WYSIWYG Portaali Banneri(mainospalkki) Freeware Open Source WEB 2.0 Long Tail Kotkotus Klikkaus (%) Adware Näyttökerrat SMS Shareware URL (universal resource locator) Spämmäus(spam) newsletter (e-news) MMS eCRM Konvertointi Staattinen sivu Dynaaminen sivu HTML Hakukoneoptimointi (SEO, Search Engine Optimatization) Konvertointi Erillinen kävijä (uniikki kävijä) copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

9 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
Peruskäsitteitä Sähköinen markkinointi = Internet-markkinointi Sähköinen kaupankäynti = Verkkokauppa Sähköinen liiketoiminta copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

10 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
Yritysten sähköisen liiketoiminnan kypsyysmallit – mitä ne tarkoittavat, esimerkkejä Poissaolovaihe - ???? Verkkoläsnäolovaihe, Tuoteinformaatiovaihe, Myynti ja interaktiivisuusvaihe, Sisäisten tietojärjestelmien integrointi vaihe, täysin integroitu sähköisen kaupankäynnin järjestelmäkokonaisuus, copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

11 Sähköisen liiketoiminnan peruskäsitteitä
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Sähköisen liiketoiminnan peruskäsitteitä Sähköisestä kaupankäynnistä on esitetty lukuisia erilaisia määritelmiä, eikä yhtä kansainvälisesti sovittua määritelmää ole Yleisesti ottaen puhumme sähköisestä liiketoiminnasta kun tarkoitamme tietotekniikan ja viestintätekniikan (ICT = information communication technology) hyödyntämistä yrityksen liiketoiminnassa ja liiketoimintaprosesseissa copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

12 Sähköisen liiketoiminnan kanavat
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Sähköisen liiketoiminnan kanavat YRITYS- JA JULKINEN SEKTORI KULUTTAJA JA JULKINEN SEKTORI kerro mielipiteesi keskusten kehittämisestä Joulukuuset: Kalastusluvat: YRITYS- JA YRITYS (80%) Kuljetusyhtiöt: / DHL ja Mehr-kosmetik Matkailu: / demoadmin11, S1n1kka Yritysten välinen ekstranet YRITYS JA KULUTTAJA KULUTTAJA JA KULUTTAJA YRITYS-KULUTTAJA-KULUTTAJA copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

13 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
Kuluttajien ostokäyttäytymisen vaikutukset pk-yritysten liiketoimintaan Henkilökohtaisuus / Yksilöllisyys Elämyksellisyys Augmented Reality – Dinosaurus Park Kiinnostus omaan alkuperään, juuriin ja perinteisiin, onnistuminen, oppiminen, hyvinvointi, terveys, yhteisöllisyys, yhdessä jakaminen Ostokäyttäytyminen muuttuu niin kuluttaja (btoc) kuin myyjä (btob) puolellakin - Suoramyynti ja itsepalvelu lisääntyvät, mitä tämä tarkoittaa perinteisessä matkanjärjestäjäkaupassa? copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

14 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
Kuluttajien ostokäyttäytymisen vaikutukset pk-yritysten liiketoimintaan Perinteinen tapa markkinoida ja myydä tuotteita ja –palveluja on haasteen edessä Vanhoja markkinointi- ja myyntityövälineitä on uudistettava ja kehitettävä ja uusia markkinointi- ja myyntivälineet on otettava käyttöön Uusia liiketoimintamalleja syntyy esim. Kokemuskauppa.fi, www. Facebook.fi/#/kokemuskauppa, , ja Tallini.fi Internettiä käyttävistä kuluttajista 85 prosenttia hakee verkosta tietoa ostopäätöksensä tueksi myös silloin, kun varsinainen ostaminen tapahtuu myymälässä; näyteikkunaostokset copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

15 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
KAUPPA LÄHTEE HAKUKONEEN HAUSTA 80 % sivujen ensikävijöistä tulee hakukoneiden kautta Google tavoittaa 95% suomalaisista internet-käyttäjistä copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

16 Mikä vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen?
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Mikä vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen? HAKUKONEET Ja Google ei ole ainoa… copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

17 Hakukoneiden markkinaosuudet
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Hakukoneiden markkinaosuudet copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

18 Asiakkaan ostokäyttäytymisen pysyvä muutos
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Asiakkaan ostokäyttäytymisen pysyvä muutos Hinnan merkitys edelleen suuri Tyypillinen verkko-ostaja tekee hintavertailuja ja ostaa usein tuotteensa sieltä, mistä halvimmalla saa kayak.com, trivago.fi, vertaa.fi Asiakkailla on tunnistettavissa erilaisia verkko-ostajaprofiileja copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

19 Asiakkaan ostokäyttäytymisen pysyvä muutos
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Asiakkaan ostokäyttäytymisen pysyvä muutos Viraalimarkkinointi = puskaradiomarkkinointi Suosittelut ja tuotearvostelut Halvatlennot.fi, supersaver.fi Rantapallo.fi, napsu.fi, tripadvisor.fi, tripsay.fi Keskustelupalstat ja Blogit Yhteisöt Kohderyhmien tavoittaminen Asiakkaan ”iholle” pääseminen Kuva- ja Videopalvelut YouTube, Wimeo, Flickr, Picasa, Photobucket, Panoramio Mashupit copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

20 Verkkokaupan asiakasprofiilit
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Verkkokaupan asiakasprofiilit Superostajat Kokemattomat Tiedonhakijat Täsmäostajat Varovaiset ostajat copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

21 Segmentointi = asiakkaiden ryhmittely on oleellisen tärkeä
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Segmentointi = asiakkaiden ryhmittely on oleellisen tärkeä copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

22 KOTIMAA JA ULKOMAA www.newmediatrendwatch.com
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK KOTIMAA JA ULKOMAA copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

23 Asiakas haluaa osallistua, oppia ja jakaa
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Asiakas haluaa osallistua, oppia ja jakaa Halusitko jo lapsena bussikuskiksi? Unelmoitko edelleen maanviljelijän ammatista? Tekeekö mielesi kerrata porukalla? Yllätä ystäväsi edes kerran vuodessa! Sosiaalinen media (huomenna) copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

24 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
Asiakas haluaa… Nopeutta ja tehokkuutta asiakaspalveluun Vaihtoehtoisia asiakaspalvelukanavia Osallistua tuotteen ja palvelun rakentamiseen copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

25 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
Asiakkaalla on kova tarve osallistua Asiakkaan matkailun verkkokauppiaalle tuottama sisältö on vielä täysin hyödyntämättä copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

26 Sähköinen liiketoiminta yrityksen strategioissa
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Sähköinen liiketoiminta yrityksen strategioissa copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

27 Yrityksen e-strategia
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Yrityksen e-strategia E-strategia liittyy kiinteänä osana yrityksen liiketoimintastrategiaan ja luo yhdessä teknologia- ja markkinointistrategian kanssa yrityksen menestymisen edellytykset ELI sähköisen liiketoiminnan strategia ja toimenpiteet tulevat olla saumattomasti yhteydessä yrityksen tietotekniikkasuunnitelmaan sekä markkinointitoimenpiteisin copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

28 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
SOSTAC S = Situation Missä tilanteessa olemme nyt ? O = Objectives Missä haluaisimme olla? S = Strategy Mitä saavutamme? T = Tactics Miten toimimme käytännössä? A = Action Toiminta C = Control Kuinka varmistumme siitä, että olemme perillä? Smith, P. 2006 copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

29 Asiakkaan kokema palvelun kokonaislaatu
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Asiakkaan kokema palvelun kokonaislaatu copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

30 Sähköisen liiketoiminnan kehittäminen
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Sähköisen liiketoiminnan kehittäminen Sisäisten tietoteknisten ratkaisujen ja toimintamallien kehittäminen Ulkoisten sähköisten ratkaisujen ja toimintamallien kehittäminen copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

31 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
Sisäisten tietoteknisten ratkaisujen ja toimintamallien kehittäminen VAIHE 1 ICT-PERUSRATKAISUT Tietokoneet Toimisto-ohjelmat Taloushallinnon ohjelma Sisäiset verkkoratkaisut VAIHE 2 TOIMINNANOHJAUS Tuotannon/toiminnanohjausjärjestelmät (ERP, SCM) CRM, asiakastiedon hallinta Varausjärjestelmä Kassajärjestelmät Projektinhallinta-järjestelmät Alkeellinen intranet Toimipisteiden välinen verkko VAIHE 3 SISÄINEN INTEGROINTI Tieto syötetään vain kertaalleen Järjestelmät keskustelevat keskenään Ei erillisiä Excel-analyysejä Toimintatavat ja prosessit määritelty, linkitykset järjestelmiin kuvattu Monipuolinen intranet SCM=Supply chain management ERP= Enterprise Resource Planning CRM = Customer Relationship Management Liiketoiminnallisten hyötyjen lisääntyminen copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

32 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
Ulkoisten sähköisten ratkaisujen ja toimintamallien kehittäminen VAIHE 1 SÄHKÖISEN VIESTINNÄN PERUSRATKAISUT Sähköposti Ensimmäiset kotisivut Sähköinen pankkiyhteys VAIHE 2 ALKAVA SÄHKÖINEN LIIKETOIMINTA Vuorovaikutteiset kotisivut ja sosiaalisen median käyttö Verkkokauppa Ensimmäiset ekstranet-palvelut Yksittäisiä sovellusten välisiä yhteyksiä kumppaneihin Kumppanien ekstranet-palvelujen käyttö VAIHE 3 VERKOSTOITUNUT LIIKETOIMINTA Tieto syötetään vain kertaalleen Ekstranet-palvelut on integroitu osaksi tietojärjestelmiä Suoria sähköisiä yhteyksiä kumppanien järjestelmiin Toimintatavat ja prosessit määritelty, linkitykset järjestelmiin ja verkkoratkaisuihin kuvattu Liiketoiminnallisten hyötyjen lisääntyminen copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

33 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
VAIHE 1 IT-PERUSRATKAISUT VAIHE 2 TOIMINNAN OHJAUS VAIHE 3 SISÄINEN INTEGROINTI Sisäisten tietoteknisten ratkaisujen kehittäminen Ulkoisten sähköisten ratkaisujen kehittäminen VAIHE 1 SÄHKÖISEN VIESTINNÄN PERUSRATKAISUT VAIHE 2 ALKAVA SÄHKÖINEN LIIKETOIMINTA ESIM. VERKKOKAUPPA VAIHE 3 VERKOSTOITUNUT LIIKETOIMINTA Liiketoiminnallisten hyötyjen lisääntyminen copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

34 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
Muistatko vielä kypsyysmallit? Yritysten sähköisen liiketoiminnan kypsyysmallit Poissaolovaihe - ???? Verkkoläsnäolovaihe, Tuoteinformaatiovaihe, myynti ja interaktiivisuusvaihe, sisäisten tietojärjestelmien integrointi vaihe, täysin integroitu sähköisen kaupankäynnin järjestelmäkokonaisuus, copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

35 Sähköinen liiketoiminta vaihe I CASE esimerkki
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Sähköinen liiketoiminta vaihe I CASE esimerkki copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

36 Sähköinen liiketoiminta vaihe II, CASE-esimerkki
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Sähköinen liiketoiminta vaihe II, CASE-esimerkki copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

37 Haasteita pk-yritykselle riittää
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Haasteita pk-yritykselle riittää YRITYS Aika Henkilöt Raha Asenne Osaaminen Tavoitteet ja suunnitelmat Nykyinen tietotekniikka Kumppanuudet ja verkostot Kilpailijat (uudet ja vanhat) PROSESSI Tuotteistus ja hinnoittelu Sisällöntuotanto Sovellukset ja ohjelmistot Tekniikka ja teknologia Maksuliikenne ja -tavat Logistiikka Seuranta ja statistiikka Markkinointi Asiakaspalvelu Tietoturva Sopimusjuridiikka Yhteinen kieli ASIAKAS Segmentointi = Ryhmittely Asiakkuuden hallinta Odotukset ja vaatimukset Palautemekanismi Asiakaspalvelun laatu Saavutettavuus Käytettävyys copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

38 Tarvitaan visio sähköiselle liiketoiminnalle
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Tarvitaan visio sähköiselle liiketoiminnalle 1. Kasvaa nykymarkkinoilla nykyisillä tuotteilla hyötyä markkinoiden kasvusta lisäten markkinaosuutta 2. Kasvaa nykytuotteilla uusilla markkina-alueilla viennissä kotimaassa 3. Kasvaa uusilla tuotteilla uusilla markkinoilla 4. Kansainvälistyä voimakkaasti 5. Kasvaa laajentamalla tuote- tai palveluvalikoimaa oman tuotekehityksen tuloksena 6. Kasvaa hankkimalla (ostamalla) uusia tuotteita copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

39 Tarvitaan visio sähköiselle liiketoiminnalle
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Tarvitaan visio sähköiselle liiketoiminnalle 7. Kasvaa yritysoston kautta 8. Keskittää toimintaa ja erikoistua jopa liiketoiminnan volyymin kustannuksella jopa erkauttamalla osia tuoteryhmistä tai palveluista 9. Hankkia uutta teknologiaa teknologiansiirron avulla 10. Kehittää ylivoimainen tuote tai teknologia ja aloittaa kasvu oman markkinoinnin ja myynnin avulla myydä tuoteoikeudet tai osa niistä alan merkittäville toimijoille lisensioida tuoteoikeuksia myydä koko liiketoiminta onnistuneen kehitystyön jälkeen kombinaatio edellisistä - mikä? copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

40 Tarvitaan visio sähköiselle liiketoiminnalle
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Tarvitaan visio sähköiselle liiketoiminnalle 11. Säilyttää toiminnan nykyvolyymi ja taso nykytilan säilyttäminen edellyttää panostuksia normaaliin tuotekehitykseen ja markkinointiin edellyttää kasvavaa teknologista panostusta 12. Myydä yritys tai kyseessä oleva tuoteryhmä millä aikajaksolla? kotimaisille vai ulkomaisille ostajille? 13. Saada yritys listautetuksi 14. Saada pääomarahoittajat kiinnostumaan yrityksestä copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

41 Parityön alustus, parityö ja purku
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Parityön alustus, parityö ja purku copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

42 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
Parityön ohjeistus 2-3 hengen ryhmissä 1 aihe / ryhmä Kirjatkaa powerpointiin tai wordiin perusteltuja vastauksianne Lisäksi etsikää 2 esimerkkiä mielestänne onnistuneista matkailun verkkokaupoista Käyttäkää apuna sivuilta löytyviä linkkejä tehtävä aihe-alueittain copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

43 Parityön aiheet ja linkit www.liiketoiminta.info/JAMK
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Parityön aiheet ja linkit copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

44 Kiitos ja nähdään huomenna!
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Kiitos ja nähdään huomenna! copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy


Lataa ppt "Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen JAMK"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google