Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK"— Esityksen transkriptio:

1 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen, 3 OP klo 9.15 – LAMK copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

2 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
Ohjelma Klo Orientoituminen (esittelyt, materiaalit ja linkit), – Klo 11.30 Sähköisen kaupan kehitys ja peruskäsitteitä (btoc ja btob) Kuluttajien ostokäyttäytymisen vaikutukset pk-yritysten liiketoimintaan Klo – Lounas Klo – Sähköinen liiketoiminta yrityksen strategioissa Klo – Ryhmätyön valmistelua Klo – Tauko Klo – Ryhmätyö Klo Päivän päätös copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

3 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
Tavoitteet - muodostaa kuvan myyntipalvelun toiminnasta ja myyntiprosessista - ymmärtää aktiivisen myynnin merkityksen osana kannattavaa yritystoimintaa - osaa järjestää ja suunnitella asiakaslähtöisesti matkailupalvelupaketteja - asiakastietojen keräämisen ja seurannan periaatteet (CRM) asiakastietokannassa - tuntee alan myynti- ja markkinointikanavat sekä keskeiset sähköiset jakelukanavat copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

4 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
Kuka? copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

5 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Vuodesta 1996 3 kouluttaja-konsulttia, 6 alihankkijaa, Oulu, Kuopio, Espoo, Helsinki Palvelun laatu asteikolla 1-5 vähintään 4,3 vuodesta 2006 Päätuotteet: Sähköisen liiketoiminnan koulutus ja asiantuntijapalvelut (verkkokauppa, sosiaalinen media, internet-markkinointi, internet-sisällöntuotanto) Ely –keskus / eAskel –konsultit (Kauppinen ja Mikkola) Sertifioitu elämyskouluttaja (LEO) ja Internet-markkinointikouluttajat (Laine, Mikkola, Kauppinen) Laatu- ja toimintajärjestelmäasiantuntija- Laatutonni, DQN, DMN, Excellence Finland Asiakkaat: alueelliset kehitysyhtiöt, - organisaatiot ja hankkeet, korkeakoulut, Ely-keskukset, osaamiskeskukset, pk-yritykset Loppuasiakkaat: pp, pk- yritykset, alueorganisaatiot Markkina-alue koko Suomi ENEMMÄN IRTI VERKOSTA! –

6 Verkkokauppa - Miten käyn kauppaa verkossa
Minä twitter.com/kirsimikkola Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

7 Kuka ja millainen sinä olet matkailijana?
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Kuka ja millainen sinä olet matkailijana? copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

8 Jos olisi pakko lähteä matkalle kuukaudeksi
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Jos olisi pakko lähteä matkalle kuukaudeksi Minne menisit? Kenet ottaisit mukaan? Milloin menisit? Miksi menisit? Miten etsisit tietoa kohteesta? Miten varaisit? Mitä erityistä toivoisit kohteessa? Kenen haluaisin olevan sinuun yhteydessä matkan jälkeen? 4 min. ja kerro meille muillekin! copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

9 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
PERUSTEET copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

10 Aloitetaanpa vähän perusteista
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Aloitetaanpa vähän perusteista Sähköisen kaupan kehitys ja peruskäsitteitä (b to c ja b to b, myös B2C ja B2B) Kuluttajien ostokäyttäytymisen vaikutukset mikro-, pienten ja keskisuurten (pk) yritysten liiketoimintaan Sähköinen liiketoiminta yrityksen strategioissa tai käytännön arjessa copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

11 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
Myyntikanavat Suoraan Sähköposti Puhelin Henkilökohtaisesti Omasta verkkokaupasta Välittäjän kautta Kivijalka matkatoimisto Matkanjärjestäjä Keskusvaraamot OTA GDS Verkkovälittäjät eli brokerit copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

12 Internetin merkitys koko yrityksen liiketoiminnalle on kiistaton
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Internetin merkitys koko yrityksen liiketoiminnalle on kiistaton Jos yritystä ei verkosta löydy, sen koko olemassaolo kyseenalaistuu Voiko nykypäivän yritys elää ilman Internet-verkkoa? Miksi? copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

13 Termiviidakossa voit olla Tarzan
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Termiviidakossa voit olla Tarzan CPM (cost per thousand, hundreds, view) Sivulataus (hit) WYSIWYG Portaali Banneri(mainospalkki) Freeware Open Source WEB 2.0 Long Tail Kotkotus Klikkaus (%) Adware Näyttökerrat SMS Shareware URL (universal resource locator) Spämmäus(spam) newsletter (e-news) MMS eCRM Konvertointi Staattinen sivu Dynaaminen sivu HTML Hakukoneoptimointi (SEO, Search Engine Optimatization) Konvertointi Erillinen kävijä (uniikki kävijä) copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

14 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
Peruskäsitteitä Sähköinen markkinointi = Internet-markkinointi Sähköinen kaupankäynti = Verkkokauppa Sähköinen liiketoiminta copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

15 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
Määrittelyt Sähköinen liiketoiminta tarkoittaa kaikkea tietoverkkojen välityksellä hoidettua liiketoimintaa. Sähköinen kaupankäynti tarkoittaa sähköisen liiketoiminnan osa-aluetta, joka keskittyy vaihdantaan. Sähköinen markkinointi tarkoittaa informaatioteknologian käyttöä markkinoinnissa. Internet-markkinointi tarkoittaa internetin hyödyntämistä markkinoinnissa. copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

16 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
Yritysten sähköisen liiketoiminnan kypsyysmallit – mitä ne tarkoittavat, esimerkkejä poissaolovaihe - ???? verkkoläsnäolovaihe, tuoteinformaatiovaihe, myynti ja interaktiivisuusvaihe, sisäisten tietojärjestelmien integrointi vaihe, täysin integroitu sähköisen kaupankäynnin järjestelmäkokonaisuus, Kettunen & Filenius 1998 copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

17 Sähköisen liiketoiminnan kanavat
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Sähköisen liiketoiminnan kanavat YRITYS- JA JULKINEN SEKTORI KULUTTAJA JA JULKINEN SEKTORI kerro mielipiteesi keskusten kehittämisestä Joulukuuset: Kalastusluvat: YRITYS- JA YRITYS (80%) Kuljetusyhtiöt: / DHL ja Mehr-kosmetik Matkailu: / demoadmin11, S1n1kka Yritysten välinen ekstranet YRITYS JA KULUTTAJA KULUTTAJA JA KULUTTAJA YRITYS-KULUTTAJA-KULUTTAJA copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

18 A D I A Elias St. Elmo Lewis, (1911)

19 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
OSTOKÄYTTÄYTYMINEN copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

20 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
Kuluttajien ostokäyttäytymisen vaikutukset pk-yritysten liiketoimintaan Internet on nykyään entistä enemmän jatke ihmisen elämään – siellä hoidetaan raha-asiat ja sieltä haetaan tärkeät tiedot, siellä ovat säilössä rakkaiden sähköpostit ja lomakuvat, sieltä haetaan seuraa ja soitetaan ilmaiseksi Atlantin yli Kiinnostus omaan alkuperään, juuriin ja perinteisiin, onnistuminen, oppiminen, hyvinvointi, terveys, yhteisöllisyys, yhdessä jakaminen Ostokäyttäytyminen muuttuu niin kuluttaja (btoc) kuin myyjä (btob) puolellakin - Suoramyynti ja itsepalvelu lisääntyvät, mitä tämä tarkoittaa perinteisessä matkanjärjestäjäkaupassa? KAUPPA LÄHTEE USEIN HAKUKONEEN HAUSTA 80 % sivujen ensikävijöistä tulee hakukoneiden kautta Google tavoittaa 95% suomalaisista internet-käyttäjistä copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

21 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
Kuluttajien ostokäyttäytymisen vaikutukset pk-yritysten liiketoimintaan Perinteinen tapa markkinoida ja myydä tuotteita ja –palveluja on haasteen edessä Vanhoja markkinointi- ja myyntityövälineitä on uudistettava ja kehitettävä ja uusia markkinointi- ja myyntivälineet on otettava käyttöön Uusia liiketoimintamalleja syntyy esim. Kokemuskauppa.fi Internettiä käyttävistä kuluttajista 85 prosenttia hakee verkosta tietoa ostopäätöksensä tueksi myös silloin, kun varsinainen ostaminen tapahtuu myymälässä; näyteikkunaostokset copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

22 Mikä vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen?
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Mikä vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen? HAKUKONEET Ja Google ei ole ainoa… copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

23 Asiakkaan ostokäyttäytymisen pysyvä muutos
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Asiakkaan ostokäyttäytymisen pysyvä muutos Hinnan merkitys edelleen suuri Tyypillinen verkko-ostaja tekee hintavertailuja ja ostaa usein tuotteensa sieltä, mistä halvimmalla saa kayak.com, trivago.fi, vertaa.fi Asiakkailla on erilaisia verkko-ostajaprofiileja copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

24 Asiakkaan ostokäyttäytymisen pysyvä muutos
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Asiakkaan ostokäyttäytymisen pysyvä muutos Viraalimarkkinointi = puskaradiomarkkinointi Suosittelut ja tuotearvostelut Halvatlennot.fi, supersaver.fi Rantapallo.fi, napsu.fi, tripadvisor.fi, tripsay.fi Keskustelupalstat ja Blogit Yhteisöt Kohderyhmien tavoittaminen Asiakkaan ”iholle” pääseminen Kuva- ja Videopalvelut YouTube, Wimeo, Flickr, Picasa, Photobucket, Panoramio Mashupit copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

25 Verkkokaupan asiakasprofiilit
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Verkkokaupan asiakasprofiilit Superostajat Kokemattomat Tiedonhakijat Täsmäostajat Varovaiset ostajat copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

26 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
SEGMENTOINTI copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

27 Segmentointi = asiakkaiden ryhmittely on oleellisen tärkeä
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Segmentointi = asiakkaiden ryhmittely on oleellisen tärkeä copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

28 Segmentointi Unohdetaan aivan liian usein Erittäin vaikeaa
Matkailussa tehokkaimmin toimii benefit eli motiivilähtöinen segmentointi

29

30 Tarpeet © Ilkka Kauppinen

31 Ilkan tutkimus Influencing customer decisions to travel and choose tourist products through Internet marketing Kulutuskäyttäytyminen Motivaatiosegmentointi Ostospäätösprosessi

32 Matkaprosessi - asiakas
Matkavalinta Ennen matkaa Matka Kotimatka Matkan jälkeen Palvelun valinta Matkan motiivi usein jo selvillä Ostopäätöksen vahvistaminen Kokemuksen onnistuminen Kokemuksen vahvistaminen Uusintaostos Kanta-asiakkaaksi ja käyttäjäksi Suosittelu Verkkopalvelu Mobiilipalvelu Markkinointiviestintä Lisämyynti Kauppinen. I. 1999 32

33 Lue lisää Haley J. (1968 ) Benefit segmentation: A decision-orientated research tool. Journal of Marketing 32. Frochot I. (2005). A benefit segmentation of tourists in rural areas: a Scottish perspective. Tourism Management 26. Ja helppo

34 Asiakas haluaa osallistua, oppia ja jakaa
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Asiakas haluaa osallistua, oppia ja jakaa Halusitko jo lapsena bussikuskiksi? Unelmoitko edelleen maanviljelijän ammatista? Tekeekö mielesi lähteä matkaan porukalla? Yllätä ystäväsi edes kerran vuodessa! Sosiaalinen media (seuraavalla kerralla) copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

35 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
Asiakas haluaa… Nopeutta ja tehokkuutta asiakaspalveluun Vaihtoehtoisia asiakaspalvelukanavia Osallistua tuotteen ja palvelun rakentamiseen copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

36 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
Asiakkaalla on kova tarve osallistua Asiakkaan matkailun verkkokauppiaalle tuottama sisältö on vielä täysin hyödyntämättä copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

37 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
Näitä seuraamalla pysyt kärryillä: copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

38 SIVU 38 Valitkaa jokainen itsellenne majoitusyritys, jota käytätte esimerkkinä kurssin tehtävissä. (hotelli, B&B, mökkikylä tai hostelli)

39 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
ORGANISAATION E-STRATEGIA copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

40 Yrityksen e-strategia
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Yrityksen e-strategia E-strategia liittyy kiinteänä osana yrityksen liiketoimintastrategiaan ja luo yhdessä teknologia- ja markkinointistrategian kanssa yrityksen menestymisen edellytykset ELI sähköisen liiketoiminnan strategia ja toimenpiteet tulevat olla saumattomasti yhteydessä yrityksen tietotekniikkasuunnitelmaan sekä markkinointitoimenpiteisin ja myyntiin copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

41 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
SOSTAC S = Situation Missä tilanteessa olemme nyt ? O = Objectives Missä haluaisimme olla? S = Strategy Mitä saavutamme? T = Tactics Miten toimimme käytännössä? A = Action Toiminta C = Control Kuinka varmistumme siitä, että olemme perillä? Smith, P. 1999 copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

42 Asiakkaan kokema palvelun kokonaislaatu
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Asiakkaan kokema palvelun kokonaislaatu copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

43 Sähköisen liiketoiminnan kehittäminen
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Sähköisen liiketoiminnan kehittäminen Sisäisten tietoteknisten ratkaisujen ja toimintamallien kehittäminen Ulkoisten sähköisten ratkaisujen ja toimintamallien kehittäminen copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

44 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
Sisäisten tietoteknisten ratkaisujen ja toimintamallien kehittäminen VAIHE 1 ICT-PERUSRATKAISUT Tietokoneet Toimisto-ohjelmat Taloushallinnon ohjelma Sisäiset verkkoratkaisut VAIHE 2 TOIMINNANOHJAUS Tuotannon/toiminnanohjausjärjestelmät (ERP, SCM) CRM, asiakastiedon hallinta Varausjärjestelmä Kassajärjestelmät Projektinhallinta-järjestelmät Alkeellinen intranet Toimipisteiden välinen verkko VAIHE 3 SISÄINEN INTEGROINTI Tieto syötetään vain kertaalleen Järjestelmät keskustelevat keskenään Ei erillisiä Excel-analyysejä Toimintatavat ja prosessit määritelty, linkitykset järjestelmiin kuvattu Monipuolinen intranet SCM=Supply chain management ERP= Enterprise Resource Planning CRM = Customer Relationship Management Liiketoiminnallisten hyötyjen lisääntyminen copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

45 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
Ulkoisten sähköisten ratkaisujen ja toimintamallien kehittäminen VAIHE 1 SÄHKÖISEN VIESTINNÄN PERUSRATKAISUT Sähköposti Ensimmäiset kotisivut Sähköinen pankkiyhteys VAIHE 2 ALKAVA SÄHKÖINEN LIIKETOIMINTA Vuorovaikutteiset kotisivut ja sosiaalisen median käyttö Verkkokauppa Ensimmäiset ekstranet-palvelut Yksittäisiä sovellusten välisiä yhteyksiä kumppaneihin Kumppanien ekstranet-palvelujen käyttö VAIHE 3 VERKOSTOITUNUT LIIKETOIMINTA Tieto syötetään vain kertaalleen Ekstranet-palvelut on integroitu osaksi tietojärjestelmiä Suoria sähköisiä yhteyksiä kumppanien järjestelmiin Toimintatavat ja prosessit määritelty, linkitykset järjestelmiin ja verkkoratkaisuihin kuvattu Liiketoiminnallisten hyötyjen lisääntyminen copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

46 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
VAIHE 1 IT-PERUSRATKAISUT VAIHE 2 TOIMINNAN OHJAUS VAIHE 3 SISÄINEN INTEGROINTI Sisäisten tietoteknisten ratkaisujen kehittäminen Ulkoisten sähköisten ratkaisujen kehittäminen VAIHE 1 SÄHKÖISEN VIESTINNÄN PERUSRATKAISUT VAIHE 2 ALKAVA SÄHKÖINEN LIIKETOIMINTA ESIM. VERKKOKAUPPA VAIHE 3 VERKOSTOITUNUT LIIKETOIMINTA Liiketoiminnallisten hyötyjen lisääntyminen copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

47 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
Muistatko vielä kypsyysmallit? Yritysten sähköisen liiketoiminnan kypsyysmallit Poissaolovaihe - ???? Verkkoläsnäolovaihe, Tuoteinformaatiovaihe, myynti ja interaktiivisuusvaihe, sisäisten tietojärjestelmien integrointi vaihe, täysin integroitu sähköisen kaupankäynnin järjestelmäkokonaisuus, copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

48 Sähköinen liiketoiminta vaihe I CASE esimerkki
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Sähköinen liiketoiminta vaihe I CASE esimerkki copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

49 Sähköinen liiketoiminta vaihe II, CASE-esimerkki
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Sähköinen liiketoiminta vaihe II, CASE-esimerkki copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

50 Haasteita pk-yritykselle riittää
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Haasteita pk-yritykselle riittää YRITYS Aika Henkilöt Raha Asenne Osaaminen Tavoitteet ja suunnitelmat Nykyinen tietotekniikka Kumppanuudet ja verkostot Kilpailijat (uudet ja vanhat) PROSESSI Tuotteistus ja hinnoittelu Sisällöntuotanto Sovellukset ja ohjelmistot Tekniikka ja teknologia Maksuliikenne ja -tavat Logistiikka Seuranta ja statistiikka Markkinointi Asiakaspalvelu Tietoturva Sopimusjuridiikka Yhteinen kieli ASIAKAS Segmentointi = Ryhmittely Asiakkuuden hallinta Odotukset ja vaatimukset Palautemekanismi Asiakaspalvelun laatu Saavutettavuus Käytettävyys copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

51 Tarvitaan visio sähköiselle liiketoiminnalle
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Tarvitaan visio sähköiselle liiketoiminnalle 1. Kasvaa nykymarkkinoilla nykyisillä tuotteilla hyötyä markkinoiden kasvusta lisäten markkinaosuutta 2. Kasvaa nykytuotteilla uusilla markkina-alueilla viennissä kotimaassa 3. Kasvaa uusilla tuotteilla uusilla markkinoilla 4. Kansainvälistyä voimakkaasti 5. Kasvaa laajentamalla tuote- tai palveluvalikoimaa oman tuotekehityksen tuloksena 6. Kasvaa hankkimalla (ostamalla) uusia tuotteita copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

52 Tarvitaan visio sähköiselle liiketoiminnalle
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Tarvitaan visio sähköiselle liiketoiminnalle 7. Kasvaa yritysoston kautta 8. Keskittää toimintaa ja erikoistua jopa liiketoiminnan volyymin kustannuksella jopa erkauttamalla osia tuoteryhmistä tai palveluista 9. Hankkia uutta teknologiaa teknologiansiirron avulla 10. Kehittää ylivoimainen tuote tai teknologia ja aloittaa kasvu oman markkinoinnin ja myynnin avulla myydä tuoteoikeudet tai osa niistä alan merkittäville toimijoille lisensioida tuoteoikeuksia myydä koko liiketoiminta onnistuneen kehitystyön jälkeen kombinaatio edellisistä - mikä? copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

53 Tarvitaan visio sähköiselle liiketoiminnalle
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Tarvitaan visio sähköiselle liiketoiminnalle 11. Säilyttää toiminnan nykyvolyymi ja taso nykytilan säilyttäminen edellyttää panostuksia normaaliin tuotekehitykseen ja markkinointiin edellyttää kasvavaa teknologista panostusta 12. Myydä yritys tai kyseessä oleva tuoteryhmä millä aikajaksolla? kotimaisille vai ulkomaisille ostajille? 13. Saada yritys listautetuksi 14. Saada pääomarahoittajat kiinnostumaan yrityksestä copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

54 Parityön alustus, parityö ja purku
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Parityön alustus, parityö ja purku copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

55 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
Parityön ohjeistus 2-3 hengen ryhmissä 1 aihe / ryhmä Kirjatkaa powerpointiin tai wordiin perusteltuja vastauksianne Lisäksi etsikää 2 esimerkkiä mielestänne onnistuneista matkailun verkkokaupoista Käyttäkää apuna sivuilta löytyviä linkkejä tehtävä aihe-alueittain copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

56 Parityön aiheet ja linkit www.liiketoiminta.info/LAMK
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Parityön aiheet ja linkit copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

57 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK
Tehtävävinkki Hankitaan kaikille Google tili., jos ei jo ole Huom. prosessi vaihtunut äskettäin joten kato, miten menee. Tätä tarvitaan myöhemmissä tehtävissä. Kiitti! copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy

58 Materiaalit ja linkkejä www.liiketoiminta.info/LAMK
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK Materiaalit ja linkkejä copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy


Lataa ppt "Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen / JAMK"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google