Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Luovan idean kriteerit

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Luovan idean kriteerit"— Esityksen transkriptio:

1 Luovan idean kriteerit
Kaikkia ideoita ei ole luotu samanarvoisiksi eikä kaikkia ideoita voida kutsua luoviksi Jotta ideaa voidaan pitää luovana, tulee sen täyttää kolme kriteeriä: Uutuus (novelty) Arvoa tuottava (value) Muiden havaitsema ja hyväksymä (to be realized by others)

2 Innovaatio ja keksintö
Innovointi on eri asia kuin keksiminen Keksintö= uuden tuotteen tai teknologian tuominen markkinoille Innovaatio= uuden arvoa tuottavan ratkaisun tuominen markkinoille= ”muutoksen hyödyntäminen mahdollisuutena”

3 Olla ihminen on olla luova
Kyky luovasti uudistaa omaa ajattelua ja toimintaa on piirre, joka erottaa ihmisen eläimistä Luovuus on ihmisyyteen erottamattomasti kuuluva ominaisuus ja itseisarvo

4 Luovuus synteesinä Synteesin rakentaminen on luovan ajattelun jalostuneimpia muotoja. Tällä tarkoitetaan kykyä konstruoida jo olemassa olevasta tiedosta ja oivalluksista uutta tietoa ja oivalluksia. Synteesin tekeminen edellyttää monialaisuutta ja – tieteellisyyttä. Uusien maailmojen luoja ei voi olla pelkkä spesialisti.

5 Luova ote todellisuuteen
Luovalla otteella todellisuuteen tarkoitetaan sen oivaltamista, että todellisuutta voidaan lähestyä monesta eri näkökulmasta. Ei ole olemassa vain yhtä ainoaa tapaa tarkastella maailmaa. Luovan ote tunnustaa maailman monikasvoisen ilmeen Luovan otteen kautta synnytetään erilaisia todellisuuden representaatioita, eli uudelleenkuvauksia Ihmisille ja heidän muodostamilleen yhteisöille juuri em. Representaatiot ovat olennaisempia kuin todellisuus itse

6 Frank Zapan ohje säveltäjiksi aikoville
Julista aikomuksesi luoda sävellys Aloita sävellys jonakin tiettynä ajankohtana Aikaansaa jotakin tietyn ajanjakson kuluessa. Kriitikot huolehtivat tuotoksen arvostelusta, joten älä tuhlaa omaa aikaasi siihen. Lopeta sävellys jonakin ajankohtana Hanki itsellesi osapäivätyö voidaksesi ylläpitää vaiheita 1-4

7 Näkökulmia luovuuteen
Nerous- ja suurmiesteoriat Luovuuden organisaation teoriat Luovuus liitetään poikkeuksellisten yksilöiden toimintaan ja sen tuloksiin Luovuus nähdään organisoidun organisaation aikaansaannoksena Psykodynaamiset luovuusteoriat Historialliset ja kulttuurilliset luovuusteoriat Luovuus liittyy yksilön sisäisiin ristiriitoihin (esim. tukahdutettu seksuaalisuus ja siitä johtuva sublimaatio eli kanavointi) Luovuus liittyy historiallis- kulttuurisiin viitekehyksiin Evoluutioprosessiteoriat ja –mallit Intuitioteoriat Suuret keksinnöt perustuvat aiempiin keksintöihin. Luovuus on näin ollen kehitystä. Luovuus on välähdyksenomaista ja alitajuista Monimutkaisen persoonallisuuden mallit Taloushistorialliset luovuusteoriat Markkinoiden kysyntä ja tarjonta synnyttävät vuorovaikutusta, jossa syntyy luovuutta Luovuus liittyy epäjärjestystä ja monimielisyyttä sietävän epäsovinnaiseen persoonaan Kollektiivisen luovuuden teoriat Luovuus liittyy yhteisöllisyyteen ja sen sisällä harjoitettuun dialogiin

8 10 vuoden sääntö Luovien suoritteiden taustalla on usein pitkäalainen ja pitkänjännitteinen paneutuminen omaan alaan. Peukalosääntönä voidaan sanoa, että yksilön tulee toimia aktiivisesti omalla alallaan (domain) kymmenen vuotta ennen kuin hän kykenee tuottamaan luovia tuloksia, joilla on aidosti muuttavia ja kehittäviä vaikutuksia. Yksilö tarvitsee perustietotason, eräänlaisen kriittisen tietomassan, ennen kuin hän voi tuottaa luovia tuotoksia. Tämä tietotaso muodostuu mm. tutustumalla oman alan perusteisiin ja asiantuntijoiden ajatuksiin.

9 Vyöhykkeet ja Flow

10 Luova virtaus

11 Luova virtaus arjessa

12 Luova virtaus ja kehittyminen

13 Luovuuspedagogiikan lähtökohtia
Koulutuksessa tulee varjella ja kehittää intuitiivisia kykyjä Koulutuksen tulee olla monitieteellistä ja arvostaa taidetta yhtä paljon kuin tiedettä. Opetussuunnitelmat tulee laatia innovatiivisuuden lähtökohdista käsin: kaikissa aineissa edellytetään innovatiivisuutta. Näin aineet integroituvat toisiinsa Ideoita ja ajatuksia tulee esitellä mahdollisimman monella eri tavalla, jotta mahdollisimman monet eri ajattelijat voisivat tarttua niihin kiinni.

14 Luovuuden kolme elementtiä

15 Luovan toiminna edellytykset
Luova persoona (henkilö) Prosessi (työ) Produktio (tuotos) Luovuutta edistävä ympäristö (infrastruktuuri)

16 Luovan kulttuurin luominen
Treenit Korkean tason odotukset Resurssit Kyvyt ja mentorit Toivo Todellinen mahdollisuus käyttää oppeja Palkinnot

17 Kekseliään organisaation piirteitä
Runsaasti sankareita Arvojärjestelmä suosii ideoiden salakuljetusta Epäonnistumisia sallitaan Suuntaudutaan erikoistaitoja ja kiinteitä asiakassuhteita kohti Pidetään ymmärrettynä ottaa pieniä ja hallittavissa olevia askelia. Tiivis ja vapaa viestintä Organisaatiorakenne joustaa ja sisältää päällekkäisyyksiä Ylisuunnittelun ja paperityön vähyys Sisäinen kilpailuhenki

18 Innovatiivisuuden 11 käskyä
Älä pelaa markkinajohtajan luomilla toimialan säännöillä, luo omasi Get innovative or get dead! Tutki yrityksesi piilevät strategiset voimavarat, sitten hyödynnä niitä pirusti Luo yrityksesi ripeyden ja toiminnan ilmapiiri Kokeile ja ole proaktiivinen Riko rajat Käytä kaikkien ihmistesi kaikkia taitoja jatkuvasti Nosta näkökulmasi ja osaamisesi globaalille tasolle. Myönnä, että ekoindustriaalinen vallankumous on täällä ja nyt Tee organisaation oppimisesta uskonto Kehitä strategisen suorituksen mittareita

19 Huippuluovien ryhmien piirteitä
Yhteinen unelma ja visio Konfliktit ratkaistaan unelman suuntaisesti, ei yksilön mielen mukaan Ryhmän toimintaa tulee varjella. Usein sillä on oma ”suojelusenkelinsä” Ryhmällä on kuviteltu tai todellinen vihollinen Ryhmä mieltää itsensä haastajaksi – usein asetelma on ”Dadid ja Goljath” –asetelma Ryhmässä työskentely edellyttää henkilökohtaisia uhrauksia – vapaamatkustajia ei sallita. Ryhmän johtaja on hyvä hoitamaan ”ulkopolitiikkaa”, eli suhteita ryhmän ulkopuoliseen maailmaan. Ryhmän jäsenet rekrytoidaan huolellisesti. Ryhmässä on nuorekas ja leikkisä henki. Asenteet ovat usein ylioptimisia ja utopistisia. Ryhmän tulee tuottaa jokin ulkoinen tuotos

20 Suunnatut ja välimaaston innovaatiot
Yleensä ns. asteittainen innovaatio, eli ”parannusaskel” ´jo olemassa olevaan Syntyy kulttuurialan sisällä, ehdoilla ja sen asiantuntijoiden hyväksymä. Tietyissä tilanteissa on johdettavissa tavoitteellisesti. Yleensä ns. läpimurtoinnovaatio, eli selkeästi uusi, tuore yhdistelmä. Syntyy kulttuurialan välimaastossa ja niiden vastustamana. Arvaamaton, hallitsematon innovaatioprosessi jonka tavoitteita tai tuloksia ei voida ennustaa.

21 Suunnatut ja välimaaston innovaatiot

22 Välimaaston innovaatiot
Yllättäviä ja kiehtovia Synnyttävät ”loikkia” uusiin suuntiin Avaavat ja synnyttävät uusia kulttuurialoja Antavat yksilöille, tiimeille ja yrityksille rakentaa oma pelikenttä Synnyttävät seuraajia joten alkuperäiset keksijät muuttuvat yleensä johtajiksi. Synnyttävät suunnatuille innovaatioille uutta ainesta vuosiksi tai vuosikymmeniksi Saattavat muuttaa maailmaa arvaamattomilla tavoilla

23 Protoilun perusperiaatteita
Tiimi rakentuu prototyypin ympärille. Idea on ensin, sitten vasta tiimi. Prototyyppi ohjaa innovaatioprosessia. Prosessi syntyy vauhdin mukana. Ensin täytyy tehdä, ennen kuin voi tutkia

24 Hyvän proton tunnuspiirteet
Nopeat kehityssyklit Halpa, kustannustehokas Provosoiva, ajatuksia herättävä Yksinkertainen ymmärtää

25 Tiedon synnyttämisen perusmalli

26 BA – Jaettu tila uuden synnyttämiselle
Ba on japaninkielinen käsite. Sillä tarkoitetaan kontekstia (asiayhteyttä), jonka sisällä käsitellään jotakin tarkoituksella. Ba:ta voidaan ajatella ”jaettuna tilana”. Tämä tila voi olla fyysinen, virtuaalinen, henkinen tai mikä tahansa niiden yhdistelmä. Ba on alusta yksilön ja yhteisön tiedon synnyttämiselle.

27 4 BA:ta


Lataa ppt "Luovan idean kriteerit"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google