Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Oppimisnäkemykset ja opettajan työn ammattietiikka

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Oppimisnäkemykset ja opettajan työn ammattietiikka"— Esityksen transkriptio:

1 Oppimisnäkemykset ja opettajan työn ammattietiikka
TtT, lehtori (ma.) Maria Kääriäinen

2 Terveydenhuollon kouluttajan toiminnan kehittävä arviointi 3 op 5 lk
(luennot, seminaarit, arvioitava opetusportfolio) Opetusharjoittelu 16 op 3-4 lk (oppimispäiväkirja, 12 opetus- tapahtumaa, videointi, itsearviointi, vertaisarviointi, opettajien arviointi arviointimatriisin avulla) INFO klo B Opetuksen ja oppimisen arviointi 3 op 4 lk (luennot, työpajat, tentti) Opetushallinto sekä opetuksen ja oppimisen suunnittelu 5 op 3-4 lk (luennot, PBL, tentti) Opetuksen sisällön ja menetelmien suunnittelu 5 op 3 lk (luennot, interaktiivinen verkkotyöskentely) Oppimisnäkemykset ja opettajan työn ammattietiikka 3 op 2 lk (luennot, WIKI, työpajat, tentti tai essee) Kuvio 1. Hoitotieteen didaktiikan aineopinnot 35 op.

3 Opintojakson tavoitteet
Opiskelija osaa määritellä oman oppimiskäsityksensä kuvata oppimisstrategioita, oppimisprosessia, opetusmenetelmiä tunnistaa opettajan ammattieettisiä kysymyksiä arvioida omaa oppimista ja ryhmätyöskentelyä

4 OPPIMISNÄKEMYKSET JA OPETTAJAN TYÖN AMMATTIETIIKKA (3 op)
VIIKKO 9 VIIKKO 10 VIIKKO 11 VIIKKO 12 VIIKKO 14 VIIKKO 13 VIIKKO 9-10 WIKI: oma oppimiskäsitys ja omat oppimistavoitteet opintojaksolle (saa käyttää kirjallisuutta) deadline 8.3. 25.2 Johdatus kurssiin, WIKIIN, kuormittavuuden seurantaan OPPIMISNÄKEMYKSET JA OPETTAJAN TYÖN AMMATTIETIIKKA (3 op) Opettaja: ohjaavat kysymykset, seuraa Wikiä Opettaja: seuraa Wikiä, ryhmäpalaute Wikistä ja harj. 18.3. oppimisprosessit opetusmenetelmät Opettajan ammattietiikka orientaatio viikoille 13-14 Opettaja: luennot, seuraa Wikiä oma oppimis- käsitys deadline 22.3. 11.3. Oppimis-näkemykset oppisstrategiat Opettaja: lomalla Opettaja: luennot, kirjallisuus, kuormittavuuden seurantalomake Wikiin, seuraa Wikiä HIIHTOLOMA 3.4. työpaja KLO 11-15 Opetusmenetelmät, esitykset (3hlöä/ryhmä) itse- ja vertaisarviointi lahjakortit deadline 27.3. itsenäinen työskentely opetusmenetel-mät: artikkeleiden lukeminen ja keskustelu Wikissä oman oppimiskäsityksen kehittymisen ja oppimistavoitteiden itsearviointi, deadline 2.4. WIKI: Keskustelu

5 WIKI http://oppimisnakemykset.wikispaces.com
Omien oppimistavoitteiden asettaminen ja itsearviointi 3 x oman oppimiskäsityksen pohtiminen ja kehittymisen itsearviointi Yhteinen keskustelu viikoilla ( ) ryhmätyön aiheesta

6 Itsenäinen työskentely (vko 13) ja työpaja (3.4. klo 11-15)
3 artikkelia/3hlön ryhmä aiheet: simulaatio, kliinisen harjoittelun ohjaus, verkko-opetus, case-opetus Ryhmän tehtävät: lukea artikkelit ja keskustella niiden pohjalta Wikissä(vko 13-14) valmistella esitys itsenäisen työskentelyn jaksolla (vko 13-14) esittää opetusmenetelmänsä: mikä ko. opetusmenetelmä on? mihin oppimisnäkemykseen se perustuu? mitä se edellyttää opiskelijalta ja opettajalta? Esitykset 3.4. klo 11-15: esitys 30min./ryhmä, vertaisarviointi ja opettajan arviointi 15min. Esityksistä suotavaa jakaa kirjallinen tuotos muille ryhmille

7 Kirjallisuus ryhmätyöhön
RYHMÄ 1: CASE-OPETUS (4 hlöä) Delpier T Cases 101: learning to teach with cases. Nursing Education Perspectives 27 (4): Koenig JM, Zorn CR Using storytelling as an approach to teaching and learning with diverse students. Journal of Nursing Education 41 (9): Dowd SB, Davidhizar R Using case studies to teach clinical problem-solving. Nurse Educator 24 (5): YKSI ARTIKKELI TULEE VIELÄ LISÄÄ!

8 Kirjallisuus ryhmätyöhön
RYHMÄ 2: KÄYTÄNNÖN HARJOITTELUN OHJAUS (3 hlöä) Clynes MP & Raftery SEC Feedback: an essential element of student learning in clinical practice. Nurse Education in Practice 8 (6): Häggman-Laitila A, Eriksson E, Meretoja R, Sillanpää K, Rekola L Nursing students in clinical practice - developing a model for clinical supervision. Nurse Education in Practice 7 (6): Kelly C Student's perceptions of effective clinical teaching revisited. Nurse Education Today 27 (8):

9 Kirjallisuus ryhmätyöhön
RYHMÄ 3: SIMULAATIO (3hlöä) Hawkins K, Todd M, Manz J A unique simulation teaching method. Journal of Nursing Education 47 (11): Palmer MH, Kowlowitz V, Campbell J, Carr C, Dillon R, Durham CF, Gainer LA, Jenkins J, Page JB, Rasin J Using clinical simulations in geriatric nursing continuing education. Nursing Outlook 56 (4): Schoening AM, Sittner BJ, Todd MJ Simulated clinical experience: nursing students' perceptions and the educators' role. Nurse Educator 31 (6):

10 Kirjallisuus ryhmätyöhön
RYHMÄ 4: VERKKO-OPETUS (3hlöä) Der-Fa Lu, Zu-Chun Lin, Yun-Ju Li, Effects of a Web-Based Course on Nursing Skills and Knowledge Learning. Journal of Nursing Education 48 (2), Muirhead RJ E-learning: is this teaching at students or teaching with students? Nursing Forum, (4): Suen L Teaching epidemiology using WebCT: application of the seven principles of good practice. Journal of Nursing Education 44 (3):

11 Arviointi Itsearviointi 15 %, vertaisarviointi 15 %
Suullinen ryhmätentti 70 %

12 Arviointi: Suullinen ryhmätentti
Ryhmät arvotaan (3 opisk./ryhmä) Ryhmille eri kysymykset (kirjallisuus/artikkelit/luennot) Kukin ryhmän jäsen vuorotellen vastausvuorossa, muut täydentävät Arviointi 0-5, itsearviointi ja opettajan arviointi Päivämäärä: (ryhmäjaot ja kellonajat toimitetaan myöhemmin)

13 Tenttimateriaali Luentomateriaali
Tynjälä Oppiminen tiedonrakentamisena. Konstruktivistisen oppimiskäsityksen perusteita. SIVUT Janhonen & Vanhanen-Nuutinen (toim.) Kohti asiantuntijuutta. Oppiminen ja ammatillinen kasvu sosiaali- ja terveysalalla. SIVUT  Koskinen L, Jokinen P & Mikkonen I Merkityksellisten tapahtumien tekniikka reflektiotaitojen oppimisen menetelmänä hoitotyön koulutuksessa. Hoitotiede 19, Repo-Kaarento S Yhteisöllistä ja yhteistoiminallista oppimista yliopistoon - käsitteiden tarkastelua ja sovellusten kehittelyä. Kasvatus 35 (5), Valtonen T, Kukkonen J & Puruskainen T & Hatakka O Verkko-oppimisympäristöt opettajien oppimiskäsityksen haastajina. Kasvatus 38 (5), LISÄKSI JOKAISELTA RYHMÄLTÄ 1 KANSAINVÄLINEN ARTIKKELI. (YHTEENSÄ 4KPL.) JOKAINEN RYHMÄ VALITSEE ITSE YHDEN TENTTIIN TULEVAN ARTIKKELIN OMASTA OPETUSMENETELMÄSTÄÄN.

14 Mikäli pois ryhmätentistä -> essee
Valitse itse aiheesi kurssin teemoista (oppimisnäkemyksistä, oppimisstrategioista, opetusmenetelmistä, opettajan ammattietiikasta), perustele valintasi ja pohdi aiheen merkitystä opettajan työhön. Kirjallisuus SAMA kuin tenttimateriaali paitsi kirjoista Tynjälä ja Janhonen & Vanhanen-Nuutinen ei sivumäärärajoituksia! Pituus 8-10 s (fontti 12, riviväli 1,5). Muotoseikat laitoksen kirjallisen työn ohjeiden mukaan. palautus

15 Kuormittavuuden seuranta
Opintojakson kuormittavuutta tutkimalla voidaan saada selville, paljonko osaamistavoitteiden saavuttamiseen kuluu aikaa

16 Opintojakson kuormittavuuden seuranta: toimintaohjeet
Tulosta itsellesi opintojakson kuormittavuuden seurantalomake WIKISTÄ. Seuraa omaa opiskeluasi tällä opintojaksolla. Kirjaa opiskeluun, työhön ja harrastukseen käyttämäsi aika seurantalomakkeen ruutuihin 15 min. tarkkuudella. Kirjaa viikon seurannan jälkeen yhteistuntimäärä eli laske yhteen opiskelu-, työ- ja harrastustunnit. Se havainnollistaa konkreettisesti sen työn, mikä usein jää näkymättömäksi. Palauta lomake sähköisesti jokaisena maanantaina klo 12 mennessä Marialle sähköpostilla.

17 opetukseen valmistautum. (esim. muistiinpanojen kertaus)
Luen-to harj. opetukseen valmistautum. wikiin wikin harj.tekoa (esim. muistiinpanojen kertaus) kirjoitta-minen lukua itsenäi-sesti ryhmäs-sä MA 3t  TI 1t  KE TO 2t   PE 2t  0,5t LA SU

18 Lukujärjestys 40 h Nimi: Kalle Kiila Lukujärjestys viikko: 41 klo
Lukujärjestys viikko: 41 klo ma 4.10. o.tapa ti 5.10. ke 6.10. to 7.10. pe 8.10. la 9.10. su 7-8 8-9 Mat.PKI H Johd.o L Johd.o   Li 9-10 10-11 FY Tekn.eng Mat.alg   11-12 12-13 Mat.alg  L 13-14 Mat.alg  14-15 15-16 16-17 17-18 18-19 Tenttiin 19-20 lukua  20-21 21-22    22-23 23-24 24-01

19 Opiskeluun käytetyn ajan seuraaminen hyödyllistä (S.Jutila)
Tietoisuus omasta oppimisesta syvenee, ajankäyttö tehostuu ajankäytön seurannassa olleet 1. lukuvuotena keskimäärin 2,9 ov enemmän kuin vastaavat muut opiskelijat 2. lukuvuotena keskimäärin 9,5 ov enemmän kuin muut opiskelijat oman ajankäytön seuranta auttaa opiskelijoita saamaan nopeammin opintopisteitä 19


Lataa ppt "Oppimisnäkemykset ja opettajan työn ammattietiikka"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google