Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

eESA-hanke Autoalan opetuksen vertaiskehittäminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "eESA-hanke Autoalan opetuksen vertaiskehittäminen"— Esityksen transkriptio:

1 eESA-hanke Autoalan opetuksen vertaiskehittäminen
Marko Hahto, RAO Teemu Mäenpää, VAO Matti Vatanen, KAO

2 Vertaiskehittäminen Hankehakemuksessa ollut vertaisarviointi muuttui paremmin kuvaavaksi vertaiskehittämiseksi. Hankkeen yksi lähtökohdista on nimenomaan autoalan koulutuksen kehittäminen omista lähtökohdista, eikä ulkopuolisen arvioinnin perusteella. Vertaiskehittämisen avulla on tarkoitus löytää omia heikkouksia ja muiden käytänteiden avulla muuttaa ne myös itselle vahvuuksiksi sekä samalla auttaa toisia jakamalla omat vahvuudet muille. Vertaiskehittämiseen liittyvän sisällön kokoaminen Kehittämisellä haettavat hyödyt käytännössä Toimintamallin kehittämisen yhteydessä tehtyjen kyselyiden avulla saavutettuja tuloksia Kehittämistapaamisen eteneminen Vertaiskehittämisen toimintamallin vakiinnuttaminen autoalalla

3 A. Vertaiskehittämiseen liittyvän sisällön kokoaminen
Oppilaitoskäynnit ja keskustelut Oppilaitoskyselyt Keskusteluja vertaisarvioinnin sisällöstä useiden oppilaitosten kanssa Maahantuojakeskustelut Käyty suurimpien maahantuojaorganisaatioiden kouluttajien kanssa Muiden projektien tulosten hyödyntäminen Draivi WinNovan autoalan koulutustarpeiden selvittäminen Luksian työelämälähtöisen opettamisen kehittämishanke Vertaiskehittämisen esittely Autoalan koulutuspäivien yhteydessä Verso2-hanke opettajien oman osaamisen kartoittaminen ja kehittäminen Yhtenäiset osaamisen varmistamistestit Testaamisjärjestelmän kehittäminen aloitettu. Pohjautuu Taitaja-kisojen alkukarsintaan ja yhteistyöhön Skillsin kanssa Taitaja-kisojen alkukarsinnasta saadun palautteen perusteella tässä olisi toimiva pohja osaamisen mittaamiseksi.

4 B. Kehittämisellä haettavat hyödyt käytännössä:
Toimivien yhteistyöverkostojen luominen Omien käytäntöjen ja haasteiden vertaaminen muiden kanssa ja tätä kautta vahvuuksien ja heikkouksien tunnistaminen Toiminnan kehittäminen sekä muiden auttaminen Oppilaitosten omien laatujärjestelmien toimivuuden peilaaminen vertaiskehittämisen kriteeristön avulla Työelämän kannalta riittävä osaamisen ja tasaisen suoritustason saavuttaminen riippumatta opiskelupaikasta

5 C. Toimintamallin kehittämisen yhteydessä tehtyjen kyselyiden avulla saavutettuja tuloksia:
Maahantuojien kannalta olennaisimmat kehityskohteet: Tasainen osaaminen oppilaitoksesta riippumatta Sähköjärjestelmien perusosaaminen Kielitaito (myös suomenkieli) ja käyttäytyminen Koko korjaamoprosessin osaaminen (mekaanisen asennustaidon lisäksi) Autoalan opetussuunnitelman perusteet sinällään hyvä, toteutukset poikkeavat laajasti Opettajien yhteistyön lisääminen paikallisten autotalojen kanssa Oppilaitoskyselyiden antia: Aloittavia ryhmiä 1-16, ryhmäkoko 12-24, valmistuvien määrä vaihtelee 60-95% Pääosin integroidut ryhmät, joitakin työvaltaiskokeiluja. Myös erityisryhmä mahdollinen isoissa oppilaitoksissa. Lähiopetusta h/vko TO ja näytöt jakautuvat 2-3 vuodelle. Resurssi 0,5-1,5h/opp/vko Työelämään siirtymistä tuetaan myös nopeutetusti Opettajien omaa kehittymistä pedagogisesti ja ammatillisesti tuetaan erittäin vaihtelevasti. Yleensä koulutukseen lähteminen ei jää omasta halusta kiinni. Taitajiin ei pääsääntöisesti panosteta erikseen vaan opetuksen tasoon Omat heikkoudet ja vahvuudet osataan tunnistaa. Pitäisi vielä kyetä käyttämään ja korjaamaan niitä.

6 D. Kehittämistapaamisen eteneminen:
Vertaiskehittämisen kriteeristö autoalan koulutukselle: Koulutuksen suunnittelu, tiedotus ja markkinointi, organisointitavat sekä sisällöt Käytettävä materiaali Henkilöstön kehittäminen Koulutuksen tehokkuus Oppimisympäristö ja menetelmät Koulutuksen järjestelmällinen arviointi ja kehittäminen Osaamiskartoitus opettajien saamisesta omana lomakkeenaan Toimintamalli vertaiskehittämisen toteuttamiseksi: Yhteydenotto oppilaitoksen kanssa ja alkumateriaalin jakaminen Etukäteen tehtävä itsearviointi Vertaiskehittämisen tapaaminen oppilaitoksessa Esittelytilaisuus Tiloihin tutustuminen Haastattelut 4-6 hengen ryhmissä (esimiehet erikseen) keskustelemalla Yhteenveto ja lyhyt palaute Tarkempi tulosten analysointi, jonka pohjalta palauteraportti

7 E. Vertaiskehittämisen toimintamallin vakiinnuttaminen autoalalla
Miten vertaiskehittäminen saadaan jäämään luonnolliseksi toimintamalliksi? Muutaman oppilaitoksen muodostama luonnollinen yhteistyöverkko Alueelliset tapaamiset, joissa vertaillaan toimintaa muutaman oppilaitoksen kesken, esimerkiksi puolen vuoden välein Kriteeristöä kannattaa lyhentää, jolloin voidaan keskittyä muutamiin yhteisesti sovittuihin kohtiin. Kokoontumiset vertaiskehittämisen ja autoalan koulutuspäivän merkeissä Palaute vertaiskehittämisen toimintamallista syksyllä 2012 pidetyillä koulutuspäivillä oli erittäin positiivista, joten toimintamallille, jonka avulla voidaan yhdessä viedä koko autoalan koulutusta eteenpäin on selkeästi tarve


Lataa ppt "eESA-hanke Autoalan opetuksen vertaiskehittäminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google