Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Leena Pöysti Liikenneturvan tutkijaseminaari 5.5.2011 Sirpa Rajalin & Leena Pöysti.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Leena Pöysti Liikenneturvan tutkijaseminaari 5.5.2011 Sirpa Rajalin & Leena Pöysti."— Esityksen transkriptio:

1 Leena Pöysti Liikenneturvan tutkijaseminaari 5.5.2011 Sirpa Rajalin & Leena Pöysti

2 Taustaa….. • Turvavyön käyttö, selvin päin ajaminen ja nopeusrajoitusten noudattaminen ovat niitä käyttäytymistekijöitä, joilla on todettu olevan suurin merkitys liikenteen turvallisuudelle. • Liikennesääntöjen rikkomisen on todettu olevan yhteydessä onnettomuuksiin joutumiseen. • Liikennesääntöjen noudattaminen ja niiden rikkominen on tavallisesti tietoista toimintaa ja liittyy kuljettajan ajotyyliin. • Ajotyylissä on kyse kuljettajalle tyypillisestä, vuosien kuluessa vakiintuneesta ja varsin pysyvästä tavasta ajaa, johon on vaikea vaikuttaa. • 2000-luvulla kampanjoinnin kohteena on ollut kuljettajien ajotyyli, erityisesti asennoituminen liikennerikkomuksiin ja sääntöjen noudattaminen.

3 Tutkimuksessa selvitettiin… • Suhtautumista ylinopeuteen, rattijuopumukseen, ajokortitta ajamiseen, turvavyön käyttämättömyyteen, punaisia liikennevaloja päin kulkemiseen, liian lähellä perässä ajamiseen sekä keltaisen viivan ylittämiseen. • Miten usein kuljettaja tekee näitä rikkomuksia? • Mikä aikaansaa näiden rikkomusten tekemistä liikenteessä?

4 Tutkimusaineisto • Tutkimusaineisto kerättiin TNS Gallup Oy:n Internet- pohjaisena kyselynä syksyllä 2009. • Vuoden 2009 kyselyyn vastasi 1118 autoilevaa vastaajaa. Vastaajista naisia oli 48.1 % ja miehiä 51.9 %. • Vertailuaineisto kerättiin syksyllä 2002. TNS Gallup Oy:n haastatteli (ei Internet-kysely) yhteensä 930 autoilevaa vastaajaa. 43.7 % oli naisia 56.3 % miehiä. • Vastaajien keski-ikä oli vuonna 2002 41.97 vuotta ja 2009 47.15 vuotta. • Vastaajien ajomäärät vuosina 2002 ja 2009 eivät eronneet tilastollisesti merkitsevästi.

5 Kuinka vakavia mielestäsi ovat seuraavat liikennerikkomukset? 2009 N=1118

6 Kuinka usein olet tehnyt seuraavia liikennerikkomuksia RIIPPUMATTA SIITÄ JÄIKÖ KIINNI? % VASTAAJISTA, 2009, N=1118

7 Miten suhtautuminen on muuttunut 2002 vs. 2009? Kuinka vakavia mielestäsi ovat seuraavat liikennerikkomukset? 2009 N=1118 ja 2002 N=930 Kuinka vakavia mielestäsi ovat seuraavat liikennerikkomukset? 1=erittäin vakava -5=erittäin lievä ka 09järj 09ka 02järj 02 muutos rattijuopumus1,0311,081vakavampi ajokortitta ajo ei ajo-oikeutta1,3921,533vakavampi ajo päin punaisia valoja1,5631,512lievempi ajo yli 15 km/t ylinopeudella1,9341,94lievempi turvavyön käyttämättömyys2,0452,267vakavampi keltaisen viivan ylittävä ohittaminen2,0661,965lievempi liian lähellä perässä ajo2,0772,156vakavampi kävely päin punaista jalankulkuvaloa2,458 - - - ajo alle 15 km/t ylinopeudella3,0292,898lievempi

8 Kuinka usein olet tehnyt seuraavia liikennerikkomuksia 1=usein - 5 en koskaan 2009 ja 2002 ka 09ka 02muutos ajanut alle 15 km/t ylinopeudella2,893,13useammin ajanut liian lähellä perässä3,864,05useammin ajanut yli 15 km/t ylinopeudella3,914,07useammin ohittanut keltaisen viivan ylittäen4,114,23useammin ajanut päin punaisia valoja4,244,33useammin jättänyt käyttämättä turvavyötä4,484,21harvemmin ajanut humalassa4,914,87harvemmin ajanut ajokortitta ei ajo-oikeutta4,934,86harvemmin Kuinka usein olet tehnyt liikennerikkomuksia Miten syyllistyminen on muuttunut 2002 vs. 2009?

9 SuhtautuminenKäyttäytyminen Ajo päin punaisia valojalievempiuseammin Turvavyön käyttämättömyysvakavampiharvemmin Ajo alle 15km/h ylinopeudellalievempiuseammin Ajo yli 15km/h ylinopeudellalievempiuseammin Ajokortitta ajo ei ajo-oikeuttavakavampiharvemmin Rattijuopumusvakavampiharvemmin Ohittaminen keltaisen viivan ylittäenlievempiuseammin Liian lähellä perässä ajovakavampiuseammin Miten suhtautuminen ja syyllistyminen on muuttunut 2002 vs. 2009?

10

11 Kuljettajatyypit 1 Lainnoudattajat: Vastaajat, jotka eivät koskaan syyllisty rikkomukseen riippumatta siitä, kuinka vakavana rikkomuksena he sitä pitävät. 2 Johdonmukaiset: Vastaajat, jotka tekevät rikkomuksen ainakin joskus ja eivät pidä sitä vakavana tai erittäin vakavana. He siis käyttäytyvät asenteensa mukaisesti. 3 Ristiriitaiset: Vastaajat, jotka pitävät rikkomusta erittäin vakavana tai vakavana, mutta syyllistyvät siihen silti. He käyttäytyvät asenteensa vastaisesti.

12 MiehetNaiset Ristiriitaiset 2002200920022009 Ajo päin punaisia valoja56,8 % 64,8 % 47,1 %51,7 % Turvavyön käyttämättömyys23,9 % 19,8 % 27,9 % 20,1 % Ajo alle 15km/h ylinopeudella24,5 % 24,8 % 39,8 % 35,9 % Ajo yli 15km/h ylinopeudella52,8 % 54,3 %52,1 % 52,6 % Ohittaminen keltaisen viivan ylittäen48,8 % 53,4 %37,0 %42,2 % Liian lähellä perässä ajo45,3 % 60,5 % 44,1 %53,9 % Ajokortitta ajo 7,3 % 6,4 % 4,2 % 2,2 % Ristiriitaiset: Vastaajat, jotka pitävät rikkomusta erittäin vakavana tai vakavana, mutta syyllistyvät siihen silti. He käyttäytyvät asenteensa vastaisesti.

13 Lainnoudattajat (suhtautumisesta huolimatta)miehetnaiset 2002200920022009 Ajo päin punaisia valoja38,6 %27,2 %48,4 %39,0 % Turvavyön käyttämättömyys49,3 %59,3 %58,5 %71,2 % Ajo alle 15km/h ylinopeudella7,6 %4,8 %11,1 %6,5 % Ajo yli 15km/h ylinopeudella27,2 %20,7 %39,0 %29,7 % Ajokortitta ajo ei ajo-oikeutta88,7 %91,6 %92,3 %97,0 % Ohittaminen keltaisen viivan ylittäen32,3 %21,9 %46,2 %35,5 % Liian lähellä perässä ajo30,7 % 14,8 %33,9 %22,5 % Lainnoudattajat: Vastaajat, jotka eivät koskaan syyllisty rikkomukseen riippumatta siitä, kuinka vakavana rikkomuksena he sitä pitävät.

14 MIKÄ LIIKENNERIKKOMUKSIA AIHEUTTAA 2002 vs. 2009 (1=ei lainkaan, 5=erittäin paljon) Ajo punaista päinKiire Ärtymys tms. tunnetila Joustaminen, sopeutuminen Huomiointivirhe tms. Tilanteen vaarattomuus Keskiarvo 20022.241.882.402.472.22 Keskiarvo 20092.311.732.572.732.61 Ylinopeus (yli 15km/h)Kiire Ärtymys tms. tunnetila Joustaminen, sopeutuminen Huomiointivirhe tms. Tilanteen vaarattomuus Keskiarvo 20022.672.042.422.282.52 Keskiarvo 20092.871.912.582.452.97 • Ajo päin punaista : 2002 (1) huomiointivirhe ja (2) tilanteessa joustaminen, 2009 (1) huomiointivirhe ja (2) tilanteen vaarattomuus. • Ylinopeus: 2002 (1) kiire ja (2) tilanteen vaarattomuus, 2009 (1) tilanteen vaarattomuus ja (2) kiire. • Tunnetilalla aiempaa vähäisempi vaikutus

15 Kiitos!


Lataa ppt "Leena Pöysti Liikenneturvan tutkijaseminaari 5.5.2011 Sirpa Rajalin & Leena Pöysti."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google