Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Digi Office: tehtävät, toimintamalli ja resursointi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Digi Office: tehtävät, toimintamalli ja resursointi"— Esityksen transkriptio:

1 Digi Office: tehtävät, toimintamalli ja resursointi
Julkisen hallinnon ICT-osasto

2 Digi Office, missio, tehtävät ja toiminnan pohja
Miksi teemme? Miten teemme? Mitä teemme? Digi Officen missiona on julkisten palvelujen asiakaslähtöinen digitaalinen muodonmuutos Olemme monipuolinen osaamiskeskus, joka edistää virastojen palvelujen asiakaslähtöistä muodonmuutosta ja poikkihallinnollista yhteistyötä hallitusohjelman digitalisaatiotavoitteiden mukaisesti. Luomme yhdessä substanssivirastojen ja keskeisten julkisen hallinnon digitoimijoiden (VRK, Valtori, maakuntien ICT-keskus, CSC, jne.) kanssa asiakaslähtöisiä palvelumalleja sekä toimeenpanemme standardeja ja digitaalisia palveluja yli hallinnon rajojen. Muodonmuutoksissa käytämme KaPAn palveluita täysimääräisesti. Hahmotamme digitalisaation kipupisteitä (lainsäädäntö, osaaminen, hankinta,…) ja esitämme parannusehdotuksia. Digitalisoinnin periaatteet ovat toimintamme pohja

3 Digitalisoinnin periaatteet ovat toimintamme pohja.
Kehitämme palvelut asiakaslähtöisesti. Poistamme turhan asioinnin. Rakennamme helppokäyttöisiä ja turvallisia palveluita. Tuotamme asiakkaalle hyötyä nopeasti. Digitalisoinnin periaatteet ovat toimintamme pohja. Palvelemme myös häiriötilanteissa. Pyydämme uutta tietoa vain kerran. Hyödynnämme jo olemassa olevia julkisia ja yksityisiä sähköisiä palveluita. Avaamme tiedon ja rajapinnat yrityksille ja kansalaisille. Nimeämme palvelulle ja sen toteutukselle omistajan.

4 Digi Officen tehtäviä laajennetaan vaiheittain
Hyödyt / vaikutukset Vaihe 1: 2016 Vaihe 1: 2017 Vaihe 3: Tehtävät, vaihe 1: 2016 Valittujen digitalisaatiohankkeiden toimeenpanon tukeminen Digitalisaation edellytysten edistäminen Verkostojen luominen, tukeminen ja aktivointi Kustannukset / resurssit

5 Vaihe 1: 2016, tehtävät Valitaan kehittämiskohteet, joissa asiakashyöty on suurin Autetaan digitalisoimaan julkisen hallinnon palvelu ja purkamaan entinen prosessi Autetaan löytämään omistaja poikkihallinnollisille palveluketjuille Virastot voivat pyytää tukea matalalla kynnyksellä Edistetään kokeilukulttuuria ja nopeiden pilottien toteuttamista Tehtävä 1: Valittujen digitalisaatiohankkeiden toimeenpanon tukeminen Asiakaslähtöisen toimintakulttuurin edistäminen Luodaan yhteistyömalleja ja keskustellaan avoimesti verkostoissa Tuetaan muutosjohtamista Tehdään konkreettisia työkaluja hankkeissa onnistumiseen Ylläpidetään tilannekuvaa digitalisaatiohankkeista koko yhteiskunnan käyttöön Tehtävä 2: Digitalisaation edellytysten edistäminen Autetaan eri osapuolia löytämään toisensa Edistetään hyvien käytäntöjen jakamista Tehdään aktiivista yhteistyötä korkeakoulujen kanssa Tunnistetaan verkostoista nousevia kokeilu- ja yhteistyöaihioita Hyödynnetään innovatiivisia hankintoja ja ketteriä alihankintaverkostoja Tehtävä 3: Verkostojen luominen, tukeminen ja aktivointi

6 Tiimiin tarvittava osaaminen (roolit)
Mitä osaamista/resursseja DigiOfficeen tarvitaan? Yleiset: Intohimoa julkishallinnon kehittämiseen Kykyä kuunnella ja toimia avoimesti (sosiaalisen median) verkostoissa Kykyä osallistua yleiseen digitalisaatiokeskusteluun Ketteryyttä Avointa mieltä Muutosjohtaja Nykyisen digitalisaatioajan muutosjohtaja, joka osaa toimia verkostoissa ja saada verkostot toimimaan yhteisen tavoitteen eteen. Julkishallinnon toiminnan ja kokonaiskuvan tuntemusta Hankeosaamista ja kokemusta kompleksisista, poikkihallinnollisista hankkeista Muutosjohtamisen osaamista Kykyä luoda ja johtaa verkostoja, kykyä hankkia oikeanlaista osaamista verkostojen kautta Designer Auttaa varmistamaan, että asiakas on palvelukehityksen keskiössä jatkuvasti. Palvelumuotoilu- ja käytettävyysosaamista Asiakaskeskeinen näkemys ja osaamista käyttäjälähtöiseen kehittämiseen Ohjelmistoalan asiantuntija Auttaa varmistamaan, että teknologiset ratkaisut vastaavat nykypäivää, kestävät aikaa ja ovat kokonaisarkkitehtuurin mukaisia. Palvelutuotannon asiantuntija Auttaa varmistamaan, että digitalisaatiohankkeessa ja varsinaisessa palvelussa sovelletaan moderneja palvelutuotantomalleja (mm. lean-metodologia) Prosessiosaamista Osaamista uudenlaisten työskentelytapojen hyödyntämiseen (scrum-menetelmät, joukkoistaminen, some, työpajat yms.) Toimeenpanokykyä ja nopeita päätöksiä/toteutusta Julkisen hallinnon asiantuntija Auttaa hahmottamaan poikkihallinnollisen digitalisaation edellytyksiä, vastuunjakoa, toimintaa ja kulttuuria nykyisessä julkisessa hallinnossa. Kyky nähdä suuri kuva, pelkistää ja tiivistää Viestintäasiantuntija Auttaa verkostomaisessa viestinnässä. Hyödyntää tehokkaasti sosiaalista mediaa. Auttaa osallistamaan asiakkaita (kansalaiset, yritykset). Tukee ja sparraa tiimiä osallistumaan, toimimaan ja vuorovaikuttamaan (sosiaalisen median) verkostoissa Markkinointiosaamista Kykyä hyödyntää kansainvälisiä verkostoja ja parhaita käytäntöjä. Ratkaisukeskeinen lainsäädännön asiantuntija Auttaa hahmottamaan lainsäädännön kipupisteet ja esittelee digitalisaation edellyttämiä lainsäädäntötarpeita. Hankintaosaamista, digi-lakiosaamista

7 Resurssit Tukiresurssit (tiimi ostaa tarvittaessa)
Korkeakoulut (opiskelijat, tutkimus) Verkostotoiminta (Hackathon yms.) Ydinresurssit (tiimi, 7 hlöä) Muutosjohtaja Julkisen hallinnon asiantuntija Analytiikka Yritykset, yhteisöt (spesifi osaaminen, loppuasiakkaiden osallistaminen) Designer Viestintäasiantuntija Ohjelmistoalan asiantuntija Ratkaisukeskeinen lainsäädännön asiantuntija Robotiikka Palvelutuotannon asiantuntija Hankintaosaaminen (Hansel, yksityinen sektori) Prosessiasiantuntija (mm. Lean)

8 Asiakaskeskeinen toimintamalli
Asiakas-lähtöisyys YRITYS Kansalainen Viranomainen Strateginen ohjausryhmä Asiakas(näkökulma) Hallinto asiakaslähtöisen digitalisaation mahdollistajana Kannanotto, sparraus, toimenpidesuositukset VM vastaavana ohjaajana Sidosryhmät (virastot, laitokset,…) osallistuvat tarpeen mukaan DigiNYT VK raportoi osaamiskeskuksen toiminnasta Neuvoa-antava rooli Linjaukset, esitykset Ministerityöryhmä Digi Officen tukemat hankkeet Osaamiskeskuksen ydintiimi Valtionhallinto Maakunnat Kunnat Sote Tuettava hanke Tuettava hanke Tuettava hanke Julkinen hallinto Tuettava hanke Tukiresurssit (tiimi ostaa tarvittaessa) Korkeakoulut Yritykset Yhteisöt Järjestöt

9

10 Aleksi Kopponen Erityisasiantuntija Puh Valtiovarainministeriön viestintä Mediapalvelunumero (arkisin 8–16)


Lataa ppt "Digi Office: tehtävät, toimintamalli ja resursointi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google