Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Johdatus tieteelliseen tutkimukseen Hannu Ruonavaara, kevät 2011 Luento 8: Tutkimuksen kirjoittaminen Tutkimusetiikka.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Johdatus tieteelliseen tutkimukseen Hannu Ruonavaara, kevät 2011 Luento 8: Tutkimuksen kirjoittaminen Tutkimusetiikka."— Esityksen transkriptio:

1 Johdatus tieteelliseen tutkimukseen Hannu Ruonavaara, kevät 2011 Luento 8: Tutkimuksen kirjoittaminen Tutkimusetiikka

2 Tutkimus on ihmistieteissä (paljolti) kirjoittamista Jotta osaisi tutkia, pitää osata lukea ja kirjoittaa… …oikealla tavalla Tutkimuksen tulokset välitetään kirjoittamalla, mutta … … kirjoittaminen on myös ajattelua … … eikä siis sijoitu yksinomaan mihinkään tutkimuksen vaiheeseen Kirjoittamista ei kannata aloittaa vasta kun kaikki muu on tehty  jo suunnitteluvaiheessa on syytä kirjoittaa

3 Millainen kirjoittaminen on tieteellistä? Tieteellisen tekstin ihanneominaisuudet: 1) argumentoivuus 2) tukeutuminen l ä hteisiin (+l ä hdekritiikki!) 3) johdonmukainen viittausapparaatti 4) t ä sm ä llinen terminologia 5) 'asiallinen' tyyli

4 Mitä näillä tarkoitetaan? Argumentoivuus: ei vain v ä itet ä vaan perustellaan j ä rkiper ä isesti L ä hteet ja l ä hdekritiikki: k ä ytet ää n kriittisesti kirjallisuutta ja aineistoa v ä itteiden perustelemiseksi Viittausaparaatti: lukija on perill ä, mik ä on omaa ja mik ä lainattua ja mist ä T ä sm ä llinen terminologia: on tiedett ä v ä tarkkaan, mist ä teksti puhuu k ä ytt ä ess ää n jotain termi ä Asiallinen tyyli: tieteellinen teksti ei ole mielipidekirjoitus, kaunokirjallisuutta, henkil ö kohtainen kirje tms

5 Miltä tieteellisen teksti vaikuttaa? Kuivaa? Vailla huumoria? Täynnä vieraita sanoja ja terminologiaa? Vaikeatajuista?  Eivät ole tieteellisen tekstin välttämättömiä ominaisuuksia!  Vaikeatajuisuus ei ole samaa kuin syvällisyys  ”Tekninen” terminologia on joskus välttämätöntä, mutta sillä ei saa ruveta kikkailemaan  Vaikka tieteellinen teksti ei olekaan ”läpänheittoa”, ei huumori ole kielletty

6 Miten tutkimusraportti rakennetaan? Yksi raportin rakentamisen malli: IMRD INTRODUCTION Johdanto METHODSMenetelmät RESULTSTulokset DISCUSSION Pohdinta Vain yksi mahdollisuus rakentaa tieteellistä tutkimusta raportoiva teksti – mutta opettavainen! Helpottaa tutkimuksen lukemista!

7 Johdanto Virittää lukijan työn teemoihin, "kirjoittajan käyntikortti" Antaa esimakua sisällöstä Kertoo tutkimuksen perusidean ja pyrkimykset Tutkimuksen tausta: –Aiemmat tutkimukset asiasta –Aiheen yleinen kiinnostavuus Teoreettinen viitekehys Tutkimusongelma KAKSI VIIMEISTÄ USEIN OMINA OSASTOINAAN

8 Menetelmät ja aineistot Kuvataan, jotta lukijalle voisi seurata, miten johtopäätöksiin on päästy, ja arvioida johtopäätösten luotettavuutta Aineisto ja sen hankinnan menetelmät ja vaiheet Tehtyjen valintojen perustelut Aineiston analyysin menetelmät ja vaiheet Kvantitatiivinen tutkimus: toistettavuus, laadullinen tutkimus: seurattavuus

9 Tulokset Näyttää empiirisen analyysin tulokset Millaisia vastauksia tutkimuskysymyksiin saatiin? Miten hypoteesien kävi? Esittää empiiristä evidenssiä vastausten tueksi: tilastonumeroita, kuvaavia lainauksia tekstiaineistosta Tulokset-jakso kertoo pääasiassa analyysin välittömiä tuloksia, pitemmälle menevät pohdinnat jätetään Pohdinta-osaan "Käytäntö ei kuitenkaan ole yhtenäinen…"

10 Pohdinta (diskussio, tarkastelu, johtopäätökset) Tulkinnat: arvioidaan tuloksia suhteessa teoreettiseen taustakirjallisuuteen ja aiempiin tutkimuksiin Arvioidaan tulosten laajempaa merkitystä ja luotettavuutta Mitä tutkimuksesta "jäi käteen"?

11 IMRD-malli on kaavamainen, mutta… … se sisältää kaiken olennaisen, mitä tutkimuksesta pitää tietää Malli sopii parhaiten tilastollisia menetelmiä hyödyntäviin tutkimuksiin, joissa testataan ennalta asetettuja hypoteeseja Muunlaiset tutkimukset on usein raportoitu toisin (esim. arvoituksen ratkaisun malli) Kaikista tutkimusraporteista tulisi kuitenkin löytyä IMRD- mallin elementit

12 Tutkimusetiikasta Tutkimukseen liittyy eettisiä ongelmia, jotka koskevat muun muassa suhdetta tutkimuksen kohteeseen, muihin tutkijoihin, tutkimuksen toimeksiantajiin ja koko tiedeyhteisöön Tutkimukselta ja sen tekijöiltä on vaadittava, että ne noudattavat hyvää tieteellistä käytäntöä

13 Rehellisyys & huolellisuus Tutkijan ja tieteellisen asiantuntijan pitää noudattaa rehellisyyttä, huolellisuutta & tarkkuutta tutkimustyössä, tulosten tallentamisessa ja esittämisessä sekä tutkimusten arvioinnissa Ei saa salata tai vääristellä tuloksia Työ on tehtävä huolellisesti & virheitä välttäen ja tapahtuneet myöntäen Aineistot on pidettävä hyvässä tallessa

14 Eettisesti kestävät menettelytavat Tutkijan ja tieteellisen asiantuntijan pitää soveltaa eettisesti kestäviä tiedonhankinta-, tutkimus- ja arviointimenetelmiä sekä avoimuutta tulosten julkaisemisessa Ihmistieteissä: tutkittavia ei saa huiputtaa eikä heidän luottamustaan pettää Tutkittavien olisi oltava mahdollisimman hyvin perillä siitä, mihin he tutkimuksessa suostuvat

15 Muitten työn arvostaminen Tutkijan ja tieteellisen asiantuntijan pitää antaa muitten tutkijoitten työlle ja saavutuksille niille kuuluva arvo oman tutkimuksensa tuloksia julkaistessaan Ei saa plagioida toisten töitä Ei saa ottaa kunniaa toisen tekemästä työstä Ei saa parjata toisten työtä

16 Raportoinnin tieteellisyyden vaatimus Tutkijan pitää suunnitella, toteuttaa ja raportoida tutkimuksensa yksityiskohtaisesti ja "tieteelliselle tiedolle asetettujen vaatimusten edellyttämällä tavalla" Menettelytapojen tieteellisyyttä on kyettävä arvioimaan ulkopuolelta

17 Sidonnaisuuksien tuominen esiin Tutkijan ja tieteellisen asiantuntijan pitää ilmoittaa tutkimukseen osallistuville ja tuloksia raportoidessaan rahoituslähteet ja muut tutkimuksen kannalta merkittävät sidonnaisuudet Tutkijan mahdolliset intressisidonnaisuudet suhteessa erityisesti toimeksiantajiin, mutta myös tutkittaviin, tiedeyhteisöön, tutkimuksen käyttäjiin ja suureen yleisöön  tutkimuksen puolueettomuus

18 Pääperiaate suhteessa tutkittaviin Tutkimus ei saa loukata tutkittavien ihmisarvoa Tutkittavien asiaan perehtyen antama suostumus (informed consent) tutkittaviksi: 1.Tutkittavalle annetaan riittävä tieto siitä, mitä hänelle tutkimuksessa tapahtuu ja mitä seurauksia siitä voi olla 2.Tutkittava on kykenevä ymmärtämään annetun tiedon 3.Tutkittava on pätevä tekemään rationaalisia ja kypsiä arviointeja 4.Osallistuminen on vapaata pakotuksesta ja manipuloinnista

19 Riskien minimointi Vaatimusten noudattamiseen liittyy ongelmia: mikä tieto on riittävää, "vaikeitten" tutkimusasetelmien selostaminen, voiko lapsia tutkia MITÄ SUUREMPIA RISKEJÄ TUTKIMUKSEEN OSALLISTUMISEEN LIITTYY, SITÄ ENEMMÄN SIITÄ ON TUTKITTAVILLE KERROTTAVA

20 Nyrkkisääntöjä Toisten tekstiä ei saa plagioida Tutkijan ei pidä plagioida itseään Tuloksia ei yleistetä kritiikittömästi, sepitetä eikä kaunistella Raportointi ei saa olla harhaanjohtavaa eikä puutteellista Toisten tutkijoiden osuutta ei saa vähätellä Tutkimusmäärärahat on käytettävä tutkimukseen SUORANAINEN TIETEELLINEN VILPPI ON HARVINAISTA – sen rajoilla toimiminen on yleisempää


Lataa ppt "Johdatus tieteelliseen tutkimukseen Hannu Ruonavaara, kevät 2011 Luento 8: Tutkimuksen kirjoittaminen Tutkimusetiikka."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google