Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TE3 TERVEYTEEN LIITTYVÄ TIETO JA TERVEYTEEN LIITTYVÄN TIEDON ARVIOINTI Hurtig 2015-2016.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TE3 TERVEYTEEN LIITTYVÄ TIETO JA TERVEYTEEN LIITTYVÄN TIEDON ARVIOINTI Hurtig 2015-2016."— Esityksen transkriptio:

1 TE3 TERVEYTEEN LIITTYVÄ TIETO JA TERVEYTEEN LIITTYVÄN TIEDON ARVIOINTI Hurtig 2015-2016

2 Arkikäsityksiä painosta  Iltasyöminen lihottaa  Psyyken- ja masennuslääkkeet ja e-pillerit lihottavat  Tupakoinnin lopettaminen lihottaa  Painoerot voivat johtua raskaasta luustosta  Kevytelintarvikkeet eivät vie nälkää  Viimeiset kilot ovat tiukassa

3 1)Arkitieto vastaan 2)tieteellinen tieto  Vain rasvanpolttosykkeellä liikkuminen laihduttaa  Laihduttajan pitää syödä mahdollisimman vähärasvaista ruokaa  Kahvi on terveellistä  Kuumepotilaan on hyvä pitää paljon vaatteita päällä  Nuoret aloittavat seksielämän aiempaa nuorempina  C-vitamiini ehkäisee flunssaa  Sosiaalisen median käyttö vähentää kasvokkaista vuorovaikutusta

4 Terveysuutisia, tutkittua tietoa terveydestä  http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_osio=&p_teos=uut http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_osio=&p_teos=uut Tieteen popularisointi ? Otsikoita ei kannata niellä purematta (Ote kuva s.79) http://www.terve.fi/uutiset?ad=tervefi Mistä tietää, mikä on luotettavaa ja oikein tutkittua terveystietoa?

5 INTERNETISTÄ HAETUN TIEDON TARKASTELUN PERUSTEITA: alan asiantuntija? 1. Kirjoittaja: onko kirjoittaja mainittu, onko hän alan asiantuntija? onko tietoa päivitetty 2. Päiväys: onko tietoa päivitetty, onko tieto mahdollisesti vanhentunutta? tiedon jakaminen? 3. Tarkoitus: onko tarkoituksena esimerkiksi mainostaminen, mielipiteen ilmaisu vai tiedon jakaminen? tuottaja ja levittäjä 4. Alkuperä: kuka on tiedon tuottaja ja levittäjä? vaikuttaako 5. Mahdollinen sponsorointi: vaikuttaako sponsorointi näkökulmaan?

6 Tehtävä: Tutustu eri viestimien tuottamaan terveystietoon ja pyri arvioimaan sitä kriittisesti  Tutustu valitsemaasi viestimen tarjoamaan terveystietoon (esimerkiksi sanomalehti, aikakauslehti, mainonta, radio, televisio, nettisivustot).  Tarkkaile, mistä terveyteen liittyvistä asioista viestimissä kerrotaan ja mistä ei ja pohdi, miten näistä asioista kerrotaan ja miksi.  Tämän jälkeen vertaile, miten koulun oppikirjojen ja median välittämä terveystieto eroavat toisistaan ja mistä mahdolliset erot voisivat johtua.  Millaista käsitystä terveydestä ja sairaudesta media luo?

7 -Tutkija ajattelee saavuttavansa mainetta ja kunniaa -Media haluaa sensaatiouutisia -Yksi uusi tutkimus voi kumota tuhat vanhaa -Sponsorit haluavat “myyviä” tutkimustuloksia -Kansa haluaa täydellisyyttä (kaikki – mulle – heti – nyt) http://www.iltalehti.fi/terveys/ Miten median läsnäolo voi vaikuttaa tutkimustuloksiin?

8 INFORMAATIOLUKUTAITOON KUULUU tarvittavan tiedon laajuuden määrittäminen tarvittavan tiedon tehokas hankkiminen tiedon ja sen lähteiden kriittinen arviointi valitun tiedon liittäminen omaan tietopohjaan tiedon tehokas käyttäminen päämäärän saavuttamiseksi tiedon käytön taloudellisten, oikeudellisten ja yhteiskunnallisten seikkojen ymmärtäminen tiedon haun ja käytön laillisuus ja eettisyys (www.informaatiolukutaito.net)

9 Esimerkki lähdeviitteiden tekoon (http://www.jhl.fi/portal/fi/tyoelama/tyohyvinvointi_tyopaikalla/) Työhyvinvoinnin tavoitteena on pitää työntekijät terveinä ja työkykyisinä työssä koko työuran ajan. Tavoite on mahdollista saavuttaa, kun työtä tehdään turvallisessa ja viihtyisässä työpaikassa ja työntekijän työkyvystä ja työssä jaksamisesta pidetään huolta. (http://www.jhl.fi/portal/fi/tyoelama/tyohyvinvointi_tyopaikalla/) (http://www.ttl.fi/fi/tyohyvinvointi/tuottavuus/sivut/default.aspx) Hyvin suunnitellut ja toteutetut työhyvinvointia lisäävät toimenpiteet voivat olla taloudellisesti hyvin kannattavia. Saatu hyöty on tutkimusten mukaan keskimäärin kuusinkertainen panostuksiin nähden. Yksi työhyvinvointiin sijoitettu euro tuo siis kuusi euroa takaisin. (http://www.ttl.fi/fi/tyohyvinvointi/tuottavuus/sivut/default.aspx)http://www.ttl.fi/fi/tyohyvinvointi/tuottavuus/sivut/default.aspx (Kalaja ym. 2007, 64) Jotta työntekijät voisivat hyvin työpaikalla, on työyhteisön tuettava ihmisen tervettä itsetuntoa sekä käsitystä yhteenkuuluvuudesta ja itseä koskevien asioiden hallinnasta. (Kalaja ym. 2007, 64) Työpaikan työsuojelutoiminnan tarkoituksena on parantaa työoloja – ennaltaehkäistä ja korjata puutteita sekä auttaa työhön liittyvien pulmien ratkaisemisessa. (http://www.jhl.fi/portal/fi/tyoelama/tyohyvinvointi_tyopaikalla/) Työsuojelu on osa johtamista. Hyvällä työelämän laadulla ja hyvinvoivalla työyhteisöllä on positiivinen vaikutus työn tuloksellisuuteen. (http://www.jhl.fi/portal/fi/tyoelama/tyohyvinvointi_tyopaikalla/)

10 Arvioi tutkimuksen luotettavuutta Tutkimus tupakoinnin haittavaikutuksista – tutkimuksen tekijä: Tupakoinnin Ystävät ry – koehenkilöt: 50 miespuolista ja 4 naispuolista tupakoitsijaa pääkaupunkiseudulta – tutkimusmenetelmä: kysely – kysymys 1: oletko mies / nainen? – kysymys 2: tupakoitko säännöllisesti? kyllä / ei – kysymys 3: vaikuttaako tupakointi terveyttä edistävästi? kyllä / ei – kysymys 4: vaikuttaako tupakointi terveyttä heikentävästi? kyllä / ei

11 Tulkitse oheista taulukkoa

12 Johtopäätökset:  Omalla tupakoinnilla ja tupakkamyönteisillä asenteilla on vahva yhteys.  Sekä tupakoivat miehet että naiset kokevat tupakoinnin olevan hyödyllistä terveydelle.  Kun taas savuttomat miehet ja naiset kokevat tupakoinnin haitallisena.

13 Tupakkatutkimuksen luotettavuutta heikentävät muun muassa: – tutkimuksen tekijä ”Tupakoinnin Ystävät ry” ei ole (nimestä päätellen) puolueeton tupakoinnin tutkija – tutkimuksesta ei käy ilmi, miten tutkittavat on valittu (alueellinen edustavuus, tupakointihistoria, ikäjakauma) – tutkittavien määrä on pieni, laajempia johtopäätöksiä ei voida tehdä näin pienen osallistujamäärän perusteella – koehenkilöiden sukupuolijakauma on epätasainen, miehiä on 50 ja naisia 4 – myös jakauma tupakoivien ja tupakoimattomien kesken on epäsuhtainen, tupakoivia on enemmän, mikä ilmenee tutkittavien asenteissa – kuvion prosenttiluvut eivät vastaa taulukon jakaumaa

14 Vertailussa tieteellinen tieto ja arkitieto Tieteellinen tietoArkitieto Tiedon alkuperä Tiedon luotettavuus Käytetty kieli ja käsitteet Suhde muuhun tietoon Lähteet

15 Vertailussa tieteellinen tieto ja arkitieto Tieteellinen tietoArkitieto Tiedon alkuperä Perustuu tutkimuksiin Perustuu havaintoihin ja kokemuksiin, yksittäistapauksiin Tiedon luotettavuus Luotettavaa, järjestelmällisillä tiedonhankintamenetelmillä tuotettua perustellaan ja kyseenalaistetaan harvoin, epäluotettavaa ja subjekstiivista Käytetty kieli ja käsitteet Teorioita ja käsitteitä, jotka eivät arkikieltä ihmisille läheistä, arkipäiväistä Suhde muuhun tietoon korjaa, täsmentää ja laajentaa arkitietoa antaa tutkimusaiheita ja lähtökohtia tieteelliselle tutkimukselle Lähteet tieteelliset julkaisut, lehdet, oppikirjat, internet kaverit, lehdet, tv, radio, internet

16

17 Tutkimuksen laadun arviointi Reliabiliteetti (pysyvyys) havainnot eivät ole sattumanvaraisia havainnot eivät ole sattumanvaraisia Satunnaisvirheitä (tutkija, mittari, tutkittava, tilanne, aineiston käsittely) vähän Satunnaisvirheitä (tutkija, mittari, tutkittava, tilanne, aineiston käsittely) vähän tutkimus on toistettavissa/yleistettävissä, tutkimus on toistettavissa/yleistettävissä, Validiteetti (pätevyys) Tutkiiko tutkimus sitä, mitä sen pitikin tutkia? Tutkiiko tutkimus sitä, mitä sen pitikin tutkia? Vastaavatko tulokset totuutta? Vastaavatko tulokset totuutta?

18 Tutkimuksen luotettavuuteen liittyviä kysymyksiä Kuinka oikea/kuinka väärä tulos on? Mitkä tekijät ovat voineet vaikuttaa siihen, että tulokset on saatu? Kuinka paljon? Ketä/mitä on tutkittu ja miksi juuri se aineisto on valittu? Miten, milloin, missä aineisto on kerätty? Millä menetelmillä aineisto on kerätty? Miten tulokset on esitetty (NNT, absoluuttinen luku, suhteellinen muutos..) Kuka on tehnyt tutkimuksen? miksi ja kenelle? Kuka hyötyy tuloksista? Onko jotain jätetty kertomatta?

19 THL Terveyden ja hyvinvoinnin laitos/ WHO Etusivu: http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/etusivu http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/etusivu 1.) Mikä on tällä hetkellä ajankohtaista? http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/ajankohtaista;j sessionid=0F12CE4546A169B6EF449C3 D808F0B33 2.) Tutkimus ja kehittäminen: http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/tutkimus http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/tutkimus Tutustu a.) tilastot ja rekisterit - > esim. päihteet b.) ohjelmat c. ) hankkeet - > uudet hankkeet Etusivu: http://www.who.int/en/http://www.who.int/en/ 1.) Countries http://www.who.int/countries/en/http://www.who.int/countries/en/ - > vertaa kahden eri maan terveystietoja (valitse maat eri puolilta maailmaa) 2.) Health Topics http://www.who.int/topics/en/http://www.who.int/topics/en/ ja / tai Programmes and projects http://www.who.int/entity/en/ http://www.who.int/entity/en/ - > tutustu yhteen terveysaiheeseen ja / tai projektiin 3.) Media Center http://www.who.int/mediacentre/en/ - > uutisia, videoita


Lataa ppt "TE3 TERVEYTEEN LIITTYVÄ TIETO JA TERVEYTEEN LIITTYVÄN TIEDON ARVIOINTI Hurtig 2015-2016."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google