Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

W w w. h a m k. f i Opiskelijan ammatillisen kasvun prosessi - AHOT osana HOPS-työskentelyä AHOT ja ohjaus korkeakouluissa –seminaari 8.6.2010 Helsinki,

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "W w w. h a m k. f i Opiskelijan ammatillisen kasvun prosessi - AHOT osana HOPS-työskentelyä AHOT ja ohjaus korkeakouluissa –seminaari 8.6.2010 Helsinki,"— Esityksen transkriptio:

1 w w w. h a m k. f i Opiskelijan ammatillisen kasvun prosessi - AHOT osana HOPS-työskentelyä AHOT ja ohjaus korkeakouluissa –seminaari 8.6.2010 Helsinki, 9.6.2010 Oulu Pirjo Kuisma HAMK

2 w w w. h a m k. f i Case HAMK = Hämeen ammattikorkeakoulu 7 paikkakunnalla 6 koulutusalaa ja AOKK Samalla ylläpitäjällä Hämeen ammatti- instituutti / 2. asteen koulutusta Koulutusohjelmia yli 30 ( AMK ja YAMK) Opiskelijoita yli 7000 Henkilökuntaa yli 700

3 w w w. h a m k. f i Ohjausta HAMKissa raamittaa 1/2 Koulutusstrategia 2009 OPS –toimintaohje 2009 (ammatillisen kasvun opinnollistaminen) Opiskelijan ohjaus –toimintaohje 2009 Ohjaussuunnitelmat / lukuvuosittain Integraatiosuunnitelmat (kv-ohjelmat) /lukuvuosittain AHOT –toimintaohje 2008 HOPS –toimintaohje 2010

4 w w w. h a m k. f i Ohjausta HAMKissa raamittaa 2/2 OPO –ryhmän toiminta (yhteiset toimintatavat) Opettajatuutorien koulutus (ohjausosaamisen lisääminen) Opiskelijakunta HAMKOn kanssa yhteistyössä vertaustuutoroinnin kokonaisuus Opiskeluhyvinvoinnin ohjausryhmä Toimipistekohtaiset opiskeluhuoltoryhmät Opiskelijapalaute- ja opetuksen laatukyselyt

5 w w w. h a m k. f i Ohjausosaamisen rakentamista organisaation eri tasoilla ja tasojen välillä - verkostotyötä Organisaation taso Yksilön työn taso Yhteisen työn taso Organisaation taso Verkostojen taso Yksilön oman osaamisen tunnis- taminen suhteessa yhteisöihin Oma henkilö- kohtainen kokemus ja toimijuus Yhteisen ymmärryksen ja käytäntöjen rakentaminen arjessa oman yksikön toiminta- ympäristössä Osaamisen kehittelyä ohjaus koulutuksessa ”Käsit- teellisten luomusten ” institutio- nalisointi työryhmien kautta Raken- teiden luominen Ohjauso saamise n peilaus ja arviointi kansalisi ssa ja kv- verkosto issa Ohjaus- osaamisen peilaus ja rikasta- minen kansalli- sissa (AMK) ja kv- verkos- toissa (EARLI, IAEVG)

6 w w w. h a m k. f i Ammatillinen kasvu Ammatillinen kasvu on opiskelijan koko opiskeluajan jatkuva prosessi, jota ohjauksen avulla systemaattisesti tuetaan. Ammatillisen kasvun prosessi antaa valmiuksia työelämässä tapahtuvaa asiantuntijuuden jatkuvaa kehittymistä varten. Ammatillisen kasvun työkaluna käytetään HOPSia ja sen sähköistä muotoa eHOPSia.

7 w w w. h a m k. f i Ammatillinen kasvu Ammatillinen asiantuntijuus Taidollinen oppiminen Persoonallinen kehittyminen Käsitteellinen oppiminen Sisällöllinen tietämys Käytännöllinen osaaminen Yhteisöllisyyttä tukevat taidot Palautteesta oppiminen  itsearviointi Prosessin ohjaaminen Opiskelijan oppiminen Merkityksen hankkimista itselle  ammatillinen minäkuva.

8 w w w. h a m k. f i HOPS - henkilökohtainen opiskelusuunnitelma HOPS tarkoittaa opiskelijan tekemää suunnitelmaa opintojen ja opiskelun toteuttamisesta. HOPS on opiskelijan ja ohjaajan yhteinen dynaaminen prosessi, jossa opiskelijan ammatillinen kasvu ja urasuunnittelu tehdään näkyväksi. HOPS on tavoitteellisen opiskelun työkalu, jolla opiskelijan valmistumista ja työllistymistä tuetaan. Opiskelijan HOPS dokumentoituu SoleOPS- ohjelmaan eHOPSina.

9 w w w. h a m k. f i HOPSin tehtäviä ovat opiskelijan ammatillisen kasvun suunnittelu ja toteutuminen opiskelijan erityistilanteiden hallinta opetustarjonnan suunnittelun ohjaaminen opiskeluprosessin laadunvarmistus

10 w w w. h a m k. f i AHOT AHOT tarkoittaa aiemmin tai opintojen aikana muualla hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista. Opiskelijaa ohjataan arvioimaan, millaista osaamista hänellä on ja miten sen voi ottaa huomioon henkilökohtaisessa opintosuunnitelmassa. AHOT -menettelyissä noudatetaan AHOT- toimintaohjetta.

11 w w w. h a m k. f i Kehityskeskustelu Kehityskeskustelu on opiskelijan kanssa säännöllisesti käytävä kokoava ohjaus- ja arviointikeskustelu. Kehityskeskustelut voidaan toteuttaa opettajatuutorin tai opintojen ohjaajan ja opiskelijan välisenä yksilökeskusteluna tai useamman opiskelijan ryhmäkeskusteluna. Kehityskeskustelun tavoitteena on tukea opiskelijan ammatillista kasvua.

12 w w w. h a m k. f i HOPS-keskustelu HOPS-keskustelu on kehityskeskustelun tekninen osuus, jossa tarkistetaan suoritukset ja HOPSin valinnat.

13 w w w. h a m k. f i AHOTopiskelijanprosessissa

14 HOPS ammatillisen kasvun prosessissa

15 w w w. h a m k. f i Opiskelijan ohjauksen ulottuvuudet Normit ja säädökset Yksilölliset lähtökohdat ja tavoitteet Opiskelijan oppiminen Opiskelijan oppiminen Ammatillisen kasvun prosessi Ammatillisen kasvun prosessi Osaamisen kertyminen eri oppimis- ympäristöissä Osaamisen kertyminen eri oppimis- ympäristöissä Opiskelun taustalla vaikuttavat henkilökohtaiset asiat Opiskelun taustalla vaikuttavat henkilökohtaiset asiat Käytännön asiat Käytännön asiat Heikko kytkentä osaamis- perustaiseen arviointiin Vahva kytkentä osaamis- perustaiseen arviointiin

16 w w w. h a m k. f i Ohjauksen pelikenttä - Ohjauksen ulottuvuudet ja toimijat HAMKissa 2009

17 w w w. h a m k. f i eHOPS-prosessi

18 eHOPS - työkalu HOPSin dokumentointiin OpintosuunnitelmaOpintosuunnitelma –pohjana oman ryhmän OPS –opiskelijan omat valinnat ryhmän OPSista ja muusta HAMKin tarjonnasta Opintojaksototeutukset ja -suorituksetOpintojaksototeutukset ja -suoritukset –opintojaksototeutusten valinta tarjonnasta –ilmoittautuminen toteutuksille –toteutussuunnitelmien seuraaminen –opintojaksojen arvioinnit ja hyväksiluvut siirtyvät Winhasta eHOPSille

19 w w w. h a m k. f i eHOPS - työkalu HOPSin dokumentointiin Kehityskeskustelut ja osaamisen arviointiKehityskeskustelut ja osaamisen arviointi –Opiskelija valmistautuu kehityskeskusteluun vastaamalla ohjaajan tekemiin kehityskeskustelukysymyksiin –Vastaukset ja yhteenveto dokumentoituvat osaksi eHOPSia Opiskelijan sähköinen asiointi eHOPSin kauttaOpiskelijan sähköinen asiointi eHOPSin kautta –Suunnitteilla –AHOT: hyväksiluvut ja osaamisen näytöt, vapautukset, uusintatentti-ilmoittautumiset, opiskeluvaihto, harjoittelu, jatkoaika, läsnäoloilmoitukset jne.

20 w w w. h a m k. f i Ohjauksen ja HOPSauksen haasteita HAMKissa Monenlainen ymmärrys ohjauksesta ja HOPSista AHOT-osaaminen ja ymmärrys epätasalaatuista AHOTin oikea-aikaisuus on opiskelijakohtaista Ohjauksen mieltäminen kaikkien työksi, ohjauksen kasautuminen HOPS-prosessin mieltäminen jokaista opiskelijaa koskevaksi ja koko opintojen ajan jatkuvaksi prosessiksi Erilaiset toimenkuvat, osaaminen ja resurssit ohjaajilla Jatkuvan keskustelun ja suuntaamisen ylläpitäminen Prosessien ja tietojärjestelmien yhtäaikainen kehittäminen

21 w w w. h a m k. f i Mistä ohjauksen laatu syntyy? Kattavuus Saatavuus Osaaminen Työnjako Yhteiset järjestelmät ja prosessit on kuvattu ja niihin sitoudutaan Jatkuva yhteinen käsittely ja keskustelu Ohjausprosessien dokumentaatio - eHOPSin käyttöönotto

22 w w w. h a m k. f i KIITOS! Lisätiedot pirjo.kuisma@hamk.fi 040 5030455


Lataa ppt "W w w. h a m k. f i Opiskelijan ammatillisen kasvun prosessi - AHOT osana HOPS-työskentelyä AHOT ja ohjaus korkeakouluissa –seminaari 8.6.2010 Helsinki,"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google