Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opintotietojen tietosuojakäytänteet ja niiden kehittäminen Paula Merikko & Antti Mäki 22.10.2015.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opintotietojen tietosuojakäytänteet ja niiden kehittäminen Paula Merikko & Antti Mäki 22.10.2015."— Esityksen transkriptio:

1 Opintotietojen tietosuojakäytänteet ja niiden kehittäminen Paula Merikko & Antti Mäki 22.10.2015

2 Tietosuojakäytänteiden suositus Korkeakoulujen opintohallinnon yhteisten tietosuojakäytänteiden suositus Valmisteltu RAKETTI-OPI:n toimeksiannosta OHA-forumin piirissä korkeakoulujen juristien Anna Johanssonin (Aalto) ja Laura Karppisen (HY) johdolla Suositus odottaa palautetta tietosuojavaltuutetulta Työ jatkuu: CSC, Karppinen ja Johansson ovat tunnistaneet lisää kehittämiskohteita

3 Byrokratian purkamiskohteita 1.Tietojen luovutus VIRTA-opintotietopalvelusta viranomaistarpeisiin 2.Tekninen käyttöyhteys 3.Rekisteröidyn omien tietojen tarjoaminen tälle edelleen käyttöä varten 4.Academic analytics & learning analytics 5.Henkilön tunnistautuminen eri palveluihin ja tiedonsaantia varten elinikäisen oppimisen näkökulmasta

4 1. Tietojen luovutus viranomaistarpeisiin Tietojen luovutus VIRTA-opintotietopalvelusta lain määräyksellä OPH:seen ja OKM:öön, muista luovutuksista päättää rekisterinpitäjä eli korkeakoulu Työn vähentäminen - ei lupapyyntöä, sen käsittelyä ja päätösmenettelyä ”Avoin valtakirja” eli korkeakouluilta suostumus tietojenluovutuksiin tahoille, joilla on säädetty peruste käsitellä tietoja eli luovutuksesta ei voi kieltäytyä Asian valmistelu korkeakoulusektorin ja OKM:n yhteistyönä; käytänteenä ratkaistaisiin, mihin asti rekisterinpitäjän toimeksiantovalta ulottuu Ei lisää tietovarantoa koskevaa lainsäädäntöä tiedon luovutustavasta, koska tiedon saamisoikeudesta ja siten luovutusvelvollisuudesta on jo säädetty toisaalla

5 2. Tekninen käyttöyhteys Tieto luovutetaan VIRTA-opintotietopalvelusta o esisijaisesti teknisen käyttöyhteyden kautta o toissijaisesti erikseen muodostettuna tallenteena Tarvitseeko säädettäessä tiedonsaantioikeudesta säätää erikseen teknisen käyttöyhteyden hyödyntämisestä o Tulkintakysymys (JulkL 29.3 §) o Pääosin tulkittu, ettei tarvitse (pl. Aalto ja HY) Aihetta käsitelty myös lausuntokierroksella olleessa arkistolain jatkotyöryhmän muistiossa

6 3. Omien tietojen käyttö Rekisteröidyn omien tietojen tarjoaminen tälle VIRTA-opintotietopalvelusta edelleen käyttöä varten Malli, jossa luotettavasti tunnistautunut rekisteröity käyttää oikeutta omiin tietoihinsa ja antaa tietonsa kelle haluaa sellaisella tavalla, että tiedon saaja voi varmistua tietojen oikeellisuudesta ja eheydestä Tieto annetaan rekisteröidylle eikä rekisteristä suoraan kolmannelle taholle, joten kyse ei ole tiedon luovutusluvan antamisesta Tarvitaan looginen kuva prosessista ja tietosuojavaatimukset juridiselta kannalta

7 4. Academic analytics & learning analytics Academic analytics liittyy toiminnan, organisaatio, koulutusjärjestelmän mittaamiseen ja kehittämiseen (tuen, hallinnon ja johtamisen näkökulma) Learning analytics liittyy varsinaisen oppimisen ja opiskelun ja opetuksen vuorovaikutuksen analysointiin (palvelee ensisijaisesti oppijaa ja opettajaa) Miten muuhun tarkoitukseen kerättyjä henkilötietoja voidaan käsitellä ja yhdistellä analyyseja varten? Kiinnostavaa tietoa muodostuu useissa eri tietojärjestelmissä ja palveluissa o Viranomaistehtävää hoitavan korkeakoulun toiminnassa suoraan (esim. oppimisympäristössä) ja epäsuoraan (esim. kulunvalvonnassa) o Oppijan ja opettajan omassa toiminnassa (esim. sosiaalinen media) o Elinikäisen oppimisen näkökulmasta on tarpeen hyödyntää myös aiempaan oppimiseen liittyen muodostunutta tietoa

8 5. Henkilön tunnistautuminen Henkilön tunnistautuminen eri palveluihin ja tiedonsaantia varten elinikäisen oppimisen näkökulmasta Henkilötunnuksen täydentäminen korkeakoulujen rekistereihin ja myöntäminen osana opiskelijaksi ottamisen prosessia (Kärkihanke) ja sen käyttö esim. tunnistuspalveluissa Valtakunnallisen oppijanumeron (”OID”) täydentäminen korkeakoulujen rekistereihin vanhojen opiskelijoiden osalta Ratkaistavana esim. henkilön pääsy opintotietoihinsa sen jälkeen, kun korkeakoulun antama tunnistautumisväline (kuten HAKA) ei enää ole käytössä Tarvitaan malli yhdistellä erillisiä tunnisteita (esim. edellämainitut, tutkijan ORCID-tunniste) yksilöidysti samaa henkilöä koskevaksi ja eri tunnistautumistapoihin, kun tunnistautumistavat vaihtuvat ajan myötä Vrt. Oma tieto -konsepti (Kärkihanke)

9 Seuraavat askeleet Työn järjestely o OKM valmis ostamaan työn tekemiseen osan Karppisen ja Johanssonin työpanoksesta o CSC:ltä tekninen osaaminen ja koordinaatiotuki: fasilitointi ja tilaisuuksien järjestäminen, asiakirjojen toimittaminen ja julkaisu wikimuodossa Työn ohjaus o Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon yhteistyöryhmässä (KOOTuki) o Taustaverkostot mukaan selvitettävien työkohteiden määrittämiseen Aikataulu o Valmisteltu ehdotus työn toteuttamisesta ja rahoittamisesta OKM:lle o Aiheiden täydentäminen ja kommentointi 23.10. mennessä o Käsittely KOOTuki-ryhmän kokouksessa 1.12. o Esittely tietovarannon ja tiedonkeruiden ohjausryhmälle 3.12. o Väliraportti ja jatkosuunnitelma vuoden lopussa 9


Lataa ppt "Opintotietojen tietosuojakäytänteet ja niiden kehittäminen Paula Merikko & Antti Mäki 22.10.2015."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google