Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

EVA 2010 ”Säädösten muutoksia tarvitaan etenkin tietoon (tietosuojasäännökset) ja julkisen vallan suoritteisiin (maksuperustelaki) kohdistuvan lainsäädännön.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "EVA 2010 ”Säädösten muutoksia tarvitaan etenkin tietoon (tietosuojasäännökset) ja julkisen vallan suoritteisiin (maksuperustelaki) kohdistuvan lainsäädännön."— Esityksen transkriptio:

1 EVA 2010 ”Säädösten muutoksia tarvitaan etenkin tietoon (tietosuojasäännökset) ja julkisen vallan suoritteisiin (maksuperustelaki) kohdistuvan lainsäädännön osalta”. ”Eri ministeriöiden ja valtion virastojen autonomia tai kunnallinen itsehallinto ei saa nousta esteeksi. Keinot tietosuojan periaatteiden toteuttamiseksi on tarvittaessa mietittävä uudestaan. Ratkaisu tietosuojan toteuttamiseksi ei enää voi olla tiedon lokeroiminen lukemattomiin erillisiin rekistereihin.” (EVA:n marraskuussa 2009 julkaisema raportti ”Nykyaikaa etsimässä - Suomen digitaalinen tulevaisuus”) VTV 1998 ”Automaattiseen tietojenkäsittelyyn liittyvän teknologisen kehityksen mukanaantuomia hyötyjä ei hallinnon sisällä ole kyetty ulosmittaamaan sillä teholla, mihin voimassaoleva lainsäädäntö antaisi mahdollisuudet. Yhtenä keskeisistä syistä tähän ovat vaikuttaneet eri hallinnonalojen sisäisen erityislainsäädännön puutteellisuudet.” ”Tietosuojaa koskeva laki on yleinen, ns. puitelaki. Jos varsinaisessa asiakohtaisessa lainsäädännössä on tietojenluovutusta koskeva säädös laadittu silmälläpitäen yhteistyön mahdollisuutta, ei tietosuojalaki ole esteenä viranomaisten eri tarkoitusta varten keräämien tietojen hyödyntämiselle muussa tarkoituksessa.” (VTV:n tarkastuskertomus 8/1998 ”Tietosuoja ja viranomaisyhteistyö”) TIETOSUOJAVALTUUTETUN TOIMISTO

2 TIETOSUOJADIREKTIIVI 95/46/EY Resitaalin 2) -kohta: “Tietojenkäsittelyjärjestelmät on tehty palvelemaan ihmistä; järjestelmiä käytettäessä on kunnioitettava yksilöiden perusoikeuksia ja – vapauksia heidän kansalaisuudestaan tai asuinpaikastaan riippumatta, erityisesti oikeutta yksityisyyteen, ja osallistuttava taloudelliseen ja sosiaaliseen kehitykseen, kaupan kehittämiseeen sekä yksilöiden hyvinvoinnin lisäämiseen.” TIETOSUOJAVALTUUTETUN TOIMISTO

3 EUROBAROMETRI 2008 Rekisterinpitäjien näkemykset - miten hyvin rekisterinpitäjät tuntevat tietosuojalainsäädännön Hyvin FI= 2 % (alhaisin!) EU= 13 % Melko hyvin FI= 48 % EU= 56 % Huonosti FI= 50 % EU= 30 % 4. Alhaisin (FR, PT, BE) FI = 50 % EU = 69 %

4 Henkilötietolaki (523/1999) 8 § Käsittelyn yleiset edellytykset Henkilötietoja saa käsitellä ainoastaan: …Henkilötietojen luovuttaminen voi tapahtua 1 momentin 5 kohdan nojalla vain, jos henkilötiedon luovuttaminen kuuluu tavanomaisena osana kysymyksessä olevan toiminnan harjoittamiseen edellyttäen, että tarkoitus, johon tiedot luovutetaan, ei ole yhteensopimaton henkilötietojen käsittelyn tarkoituksen kanssa ja että rekisteröidyn voidaan olettaa tietävän henkilötietojen tällaisesta luovuttamisesta. Arkaluonteisten henkilötietojen ja henkilötunnuksen käsittelystä säädetään 3 luvussa. Henkilötietojen käsittelystä erityisiä tarkoituksia varten säädetään 4 luvussa. Oikeudesta saada tieto ja muusta henkilötietojen luovuttamisesta viranomaisen henkilörekisteristä on voimassa, mitä viranomaisten asiakirjojen julkisuudesta säädetään. TIETOSUOJAVALTUUTETUN TOIMISTO

5 JULKISUUSLAKI 621/1999 ” 2 momentti on kumottu L:lla 10.6.2011/635, joka tulee voimaan 1.9.2011. Aiempi sanamuoto kuuluu:10.6.2011/635 Jos tämän lain nojalla annetussa valtioneuvoston asetuksessa niin säädetään, valtion hallinto- ja lainkäyttöviranomaisten on sen lisäksi, mitä 1 momentin 1–5 kohdassa säädetään, hyvän tiedonhallintatavan toteuttamiseksi velvollisuus: 1) turvata tietojärjestelmiä suunnitellessaan ja kehittäessään mahdollisuudet hyödyntää tietojärjestelmiä muiden viranomaisten toiminnassa sekä ottaa tässä tarkoituksessa huomioon yhteensopivuuden varmistamiseksi tämän lain nojalla säädetyt tekniset vaatimukset; 2) osallistua useammalle viranomaiselle yhteiseen yleisen tietoverkon avulla toteutettavaan asiakaspalvelujärjestelmään taikka yleisesti merkittävien asioiden valmistelun julkisuutta edistävien rekisterien ylläpitoon.” TIETOHALLINTOLAKI (634/2011) Lain velvoitteet viranomaisille ja valtiovarainministeriön rooli: Lain voimaantulon myötä julkisen hallinnon viranomaiselle tulee kolme keskeistä velvoitetta: 1) Suunnitella ja kuvata tietohallintonsa julkisen hallinnon tietohallinnon kokonaisarkkitehtuurin mukaisesti. 2) Noudattaa tietojärjestelmien yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuuria ja sen edellyttämiä yhteentoimivuuden kuvauksia ja määrityksiä sekä toimialakohtaisia kuvauksia ja määrityksiä, joiden sisältö määritellään asetuksissa. 3) Ottaa käyttöön sellaisia sähköisen asioinnin ja hallinnon tukipalveluja, jotka luovat edellytykset yhteentoimivuudelle. Yhteiset tukipalvelut määritellään tulevassa ICT-strategiassa TIETOSUOJAVALTUUTETUN TOIMISTO


Lataa ppt "EVA 2010 ”Säädösten muutoksia tarvitaan etenkin tietoon (tietosuojasäännökset) ja julkisen vallan suoritteisiin (maksuperustelaki) kohdistuvan lainsäädännön."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google