Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMarkus Lehtilä Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki http://katanpolku.blogspot.com http://katanopso.pbwiki.com/ http://opsosivut.pbwiki.com/ Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus 19.9.2016Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1
2
Tietoyhteiskunnassa selviytyminen Maahanmuuttajien koulutuksen tavoitteet: Tasavertainen osallistuminen yhteiskuntaan Tasa-arvoiset vaikuttamismahdollisuudet Tietoyhteiskuntastrategia –ajattelusta oppimisympäristöajatteluun Sosiaalinen oppiminen, sosiaalinen web Kännykkä, skype, mese, blogi, wiki, podcast.. 19.9.2016Tampereen Aikuiskoulutuskeskus2
3
Oppimisen pedagogiikka 1)Oppija on aktiivinen tiedonmuodostaja Peruskieli opitaan toistamalla Jatkossa sovelletaan, testataan ja yhdistellään asioita Ympäristön toimintatapoja opitaan ajattelemalla ja päättelemällä Asiantuntija ja osallistuja rakentaa yhteistä tietoa ympäristönsä kanssa 19.9.2016Tampereen Aikuiskoulutuskeskus3
4
Oppimisen pedagogiikka 2) Oppiminen on oppijan aktiivista työtä Opettajan rooli on ohjaava, kannustava Opettaja tuottaa oppimisen ituja ja opettaa säännöstelemään tiedon määrää Oppiminen etenee yksilöllisesti - > henkilökohtaistaminen Opittujen toimintatapojen tunnistaminen! Myös opettaja joutuu oppimaan uutta 19.9.2016Tampereen Aikuiskoulutuskeskus4
5
Oppimisen ympäristöt Lähiopetus Työssäoppiminen Luokkahuone verkossa Rakenne ja ohjaus opettajan hallussa Avoimuus, aktiivisuus, osallistavuus Vuorovaikutuksen keinot ovat aina sosiaalisia Dokumentaatio kerää kaiken opitun 19.9.2016Tampereen Aikuiskoulutuskeskus5
6
Verkko-oppimisen välineet Verkko-välineet ovat vuorovaikutuksen välineitä (lista) Vuorovaikutus on sosiaalista Välineiden oppiminen -> vuorovaikutuksen oppiminen -> tavoitteen asettaminen -> oppimisen väline Henkilökohtainen tavoite ja eteneminen Verkko on oppimisen ympäristö, ei väline! 19.9.2016Tampereen Aikuiskoulutuskeskus6
7
Oppimisen menetelmät Yksilölliset tehtävät, paritehtävät jne. Tiedonrakentelua tukevat tehtävät, vertaistutoroinnit, vierailut, selvitykset jne. Itsearvioinnit, vertaisarvioinnit, oppimispäiväkirja… Osaamisen reflektointitavat suhteessa kulloiseenkin tavoitteeseen 19.9.2016Tampereen Aikuiskoulutuskeskus7
8
Sosiaalinen oppiminen Sosiaalinen verkko/web: Oppimisyhteisössä oltava säännöt, yhteiset välineet; antaa tukea ja turvaa Opettaa: Itseohjautuvuutta, oman osaamisen tunnistamista, tavoitteen asettamista, omatoimisuutta, opitun arviointia, prosessimaista työskentelytapaa… 19.9.2016Tampereen Aikuiskoulutuskeskus8
9
Oppimisen tavoitteet Kenen tavoitteeseen voi sitoutua? Millainen on hyvä tavoite? Kuinka pitkälle tavoite ulottuu? Tavoitteena oppisopimus? Työllistyminen? Parempi elämä? Osatavoitteet ja välitavoitteet, oman elämän hallinta 19.9.2016Tampereen Aikuiskoulutuskeskus9
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.