Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus"— Esityksen transkriptio:

1 Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Aikuiset oppijoina Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus

2 Aikuiset oppijoina 1 Opettaminen ei ole tärkeää – oppiminen on tärkeää
Aikuisopettaminen on oppimisen mahdollistamista ja valmentamista Motto: ”Opiskelijat ensin” Valmentajan tavoite: Saada valmennettavasta itseään ja kilpailijoita parempi

3 Aikuiset oppijoina 2 Kukaan ei voi oppia toisen puolesta
Aloitus: alkujännityksestä vapaaseen ilmapiiriin Negatiivisten muistikuvien vaihtaminen positiivisiin Myönteisten oppimiskokemusten hyväksikäyttö

4 Aikuiset oppijoina 3 Motivaatio on muita tärkeämpi tekijä
Koulutukseen voi pakottaa – oppimiseen ei voi Motiivi voi olla sisäinen tai ulkoinen Oppimisen ilo Oppimisen hyöty

5 Aikuiset oppijoina 4 Lyhytmuisti heikkenee iän myötä – tämä erottaa nuorten ja aikuisten oppimismenetelmät toisistaan Konstruktiivinen oppiminen Kolbin syklit: 1) osallistuminen – on tehtävä jotain, 2) reflektointi – pohtiminen oppimiskokemuksesta, 3) teoreettinen tarkastelu, 4)toteuttaminen – sovellukset käytäntöön

6 Aikuiset oppijoina 5 Samatahtisuus ei tehokasta – eriyttäminen tärkeää
Aikaisemmin opitun huomioiminen Aikuisilla ei suurta tarvetta ”oppimiskilpailuun” toisten kanssa Vertailut aikaisempiin suorituksiin

7 Aikuiset oppijoina 6 Toiminnan muutokset oppijoita tarkkailemalla
Aikuisen ennestään opittua on vaikea korvata uudella Oppimistilanteet sellaisiksi, että oikea suoritus on ensimmäisellä kerralla mahdollinen Aikuinen ei ole muokattava eikä muovattava

8 Aikuiset oppijoina 7 Aikuinen oppii oppimaan Todellinen tiedon tarve
Palkinnot oppimisesta Omat kokemukset pohjana Oma oppimistyyli Sparraus Kannustus

9 Aikuiset oppijoina 8, palaute
Opettajalle ei automaattista auktoriteettiasemaa Virheistä ei välttämättä opita – onnistumisista opitaan Onnistuminen todennetaan palautteella Palaute perustellaan Palauteprosessi kahdensuuntaiseksi Palaute käynnistää oivalluksen

10 Aikuiset oppijoina 9, palaute
Palaute suorituksesta tai suoritteesta – ei suorittajasta Palautteen anto kohdennettua Palaute ja kritiikki eri asioita Palaute nopeasti Palaute henkilökohtaisesti

11 Ryhmästä 3 – 6 henkilöä 7 – 10 henkilöä 11 – 18 henkilöä
Yli 30 henkilöä Kaikki puhuvat Melkein kaikki puhuvat (1 – 2 hiljaa) Viisi tai kuusi puhuu, 3 – 4 silloin tällöin Muutama dominoi Osallistuminen vähäistä

12 Hyvä ope (tunnusmerkkejä)
Lämmin olemus – kyky osoittaa hyväksyntää oppijoille Sosiaaliset taidot – kyky hioa ryhmä yhteen ja pitää se ohjaksissa dominoimatta Epäsuora opetustyyli – aktivoi ajattelemaan Havaitsee ja ratkoo oppijoiden ongelmia

13 Hyvä ope (tunnusmerkkejä)
Innostuneisuus – monipuolinen katsekontaktin ja äänen käyttö Rohkeus puolustaa sitä, mikä on oikein Kyky rohkaista riskien ottamiseen Halu kyseenalaistaa – saada oppijat ”ylittämään kykynsä” Luontainen auktoriteetti Taito esittää asiat selkeästi ja yksinkertaisesti (Rogers 2004, s. 104)


Lataa ppt "Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google