Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Yhteinen osallistuminen ja tekeminen - tärkeä osa oppimista Arjen sankarit kadonneen motivaation jäljillä Helsinki 1.12.2015 1.12.2015Elisa Salmi KM, EO.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Yhteinen osallistuminen ja tekeminen - tärkeä osa oppimista Arjen sankarit kadonneen motivaation jäljillä Helsinki 1.12.2015 1.12.2015Elisa Salmi KM, EO."— Esityksen transkriptio:

1 Yhteinen osallistuminen ja tekeminen - tärkeä osa oppimista Arjen sankarit kadonneen motivaation jäljillä Helsinki 1.12.2015 1.12.2015Elisa Salmi KM, EO

2 Interventio motivaation tukemiseksi Motivoimaa 2009-2012 ESR kysely opiskelijan elinolosuhteista, motivaatiosta yms. (N=1536) Polkuja läpäisyn tehostamiseen 1- 4 2012-2015 OPH intervention kehittely, pedagogisten menetelmien ja yhteistyön monipuolistaminen 1.12.2015Elisa Salmi KM, EO

3 TEOREETTINEN PERUSTA motivaatiopsykologiassa Voimaantuminen on motivaatio- psykologian mukaan sitä, että ihminen haluaa toiminnassaan kokea - autonomiaa - kompetenssia - yhteenkuuluvuutta (Ryan & Deci, SDT) - merkityksellisyyttä (Eccles). Paras vaikuttamisen muoto motivaation säätelyyn on sosiaalinen ympäristö 1.12.2015Elisa Salmi KM, EO

4 Vahvistuva kierre Minäkuva/Itsetunto Onnistumis-/ epäonnistumis-ennakointi Tavoitteet (matala/korkea) ja suunnitelmat Syyselitykset - Yleensä itseä tukeva ajattelutapa Suorituksen arvioiminen Yritys, tehtävän suorittaminen 1.12.2015Elisa Salmi KM, EO

5 Ajattelu- ja toimintatapojen tukeminen Opiskelijan hyväksyminen heikkouksineen Haasteet opiskelijan mittaiset Tavoitteiden ja suunnitelmien tekeminen yhdessä; mahdollisuus valita Uusien, funktionaalisten selitysten löytäminen yhdessä opiskelijan kanssa Positiivinen/rakentava palaute Apua tehtävien aloittamiseen, hahmottamiseen, osasuorituksiin 1.12.2015Elisa Salmi KM, EO

6 Motivaation vahvistaminen ammattiopisto-opiskelijalla Kerätään näkyväksi suoritetut opinnot Opiskelija nimeää tarpeensa ja tukensa Opiskelija suunnittelee - tarvittaessa ohjattuna - mihin seuraavaksi paneudutaan, yksi tavoite kerrallaan Huomio vain kyseiseen tavoitteeseen 1.12.2015Elisa Salmi KM, EO

7 Motivaation vahvistaminen… Kuunnellaan nuorta, jokainen haluaa osata, oppia ja olla merkityksellinen Syyt epäonnistumiseen voivat löytyä hiljaa kuuntelemalla Positiivista palautetta yrittämisestä - ”Mistä johtui, että sait tehtävän suoritettua?” Onnistumisen kokemuksia – ”Miltä tuntuu onnistua/osata?” 1.12.2015Elisa Salmi KM, EO

8 SISÄLLÖT Pystyvyyskokemuksen muuttaminen -negatiivisten ajatusten kehän - murtaminen - (kuilu vieteriksi!) 1.12.2015Elisa Salmi KM, EO

9 SISÄLLÖT jatkuu Opiskelutaitojen ohjaus Opiskelustrategioita ja malleja Tavoitteellinen, sitoutumista edistävä toiminta Urasuunnittelu, urapaneeli; perusteita ammatin valinnalle 1.12.2015Elisa Salmi KM, EO

10 Voimaantunut opiskelija Ottaa vastuuta opinnoistaan On useammin paikalla On motivoituneempi Asettaa itselleen realistisia päämääriä Saavuttaa opillisia tavoitteita Opiskelutaidot vahvistuvat Uskoo kyvykkyyteensä opiskelijana  Pääsee asettamiinsa tavoitteisiin 1.12.2015Elisa Salmi KM, EO

11 on mahdollista saada positiivista palautetta ja hyväksyntää Ihminen hakeutuu ympäristöihin, joissa hänen on mahdollista saada positiivista palautetta ja hyväksyntää. Se voisi olla KOULU! (S. Määttä) 1.12.2015Elisa Salmi KM, EO

12 Kiitos mielenkiinnosta! 1.12.2015Elisa Salmi KM, EO


Lataa ppt "Yhteinen osallistuminen ja tekeminen - tärkeä osa oppimista Arjen sankarit kadonneen motivaation jäljillä Helsinki 1.12.2015 1.12.2015Elisa Salmi KM, EO."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google