Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Sähkö- ja automaatiotekniikka-alan perustutkinto.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Sähkö- ja automaatiotekniikka-alan perustutkinto."— Esityksen transkriptio:

1 Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Sähkö- ja automaatiotekniikka-alan perustutkinto

2 SÄHKÖALAN NÄYTÖT SÄHKÖALAN TUTKINNOT SÄHKÖASENTAJA AUTOMAATIOASENTAJA IT –ASENTAJA ELEKTRONIIKKA-ASENTAJA Tässä esityksessä pohjana Sedu Kurikan sähköasentajan tutkinto Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

3 MITÄ OSAAMISTA NÄYTETÄÄN? OPETUSSUUNNITELMAN AMMATILLISTEN TUTKINTOJEN OSISTA. NIIDEN KESKEISISTÄ SISÄLLÖISTÄ Sähkö- ja automaatiotekniikan perusosaaminen Tietokoneen peruskäyttö 4 ov. Sähkötekniikan perusteet 9 ov. Elektroniikan perusteet 7 ov. Sähköasennustekniikan perusteet 10 ov. Ensimmäisen vuoden opintoja (toimintakokonaisuuksia) Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

4 MITÄ OSAAMISTA NÄYTETÄÄN? OPETUSSUUNNITELMAN AMMATILLISTEN TUTKINTOJEN OSISTA. NIIDEN KESKEISISTÄ SISÄLLÖISTÄ Sähkö- ja automaatioasennukset Pienkiinteistöjen asennukset 10 ov. Teollisuuden sähkö- ja automaatioasennukset 10 ov. Toisen vuoden opintoja Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

5 MITÄ OSAAMISTA NÄYTETÄÄN? OPETUSSUUNNITELMAN AMMATILLISTEN TUTKINTOJEN OSISTA. NIIDEN KESKEISISTÄ SISÄLLÖISTÄ Sähkö- ja energiatekniikka Kiinteistöjen asennukset 16 ov. Pienjänniteverkostoasennukset 4 ov. Kolmannen ja toisen vuoden opintoja Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

6 MITÄ OSAAMISTA NÄYTETÄÄN? OPETUSSUUNNITELMAN AMMATILLISTEN TUTKINTOJEN OSISTA. NIIDEN KESKEISISTÄ SISÄLLÖISTÄ KOULUKOHTAISET VALINNAISET OPINNOT (Kurikka) Jakeluverkkotyöt ja kiinteistöjen sähköiset ohjausjärjestelmät Kiinteistöjen sähköteknisten tietojärjestelmien asennukset 8ov. Kiinteistöjen lämmitysjärjestelmät 2 ov. Pylväsrakenne- ja ilmajohtotyöt 6 ov. Sähkönjakelutyöt 4 ov. Toisen ja kolmannen vuoden opintoja Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

7 MISTÄ NÄYTTÖ SUORITETAAN? OPETUSSUUNNITELMAN AMMATILLISTEN TUTKINTOJEN OSISTA. Näyttö voidaan suorittaa myös osanäytöin Esim. SÄHKÖ- JA ENERGIATEKNIIKKA. Osanäyttö rakennuksen sähköasennuksista ja toinen osanäyttö maakaapeliasennuksista. (Toimintakokonaisuudet: Kiinteistöjen sähköasennukset ja pienjänniteverkostoasennustyöt) Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

8 MILLOIN NÄYTTÖ SUORITETAAN? OPISKELIJA SUORITTAA NÄYTÖN TYÖSSÄOPPIMISJAKSOLLA (TO), MIKÄLI MAHDOLLISTA SEDU Kurikka sähkö: Ensimmäisen vuoden näyttö koulussa keväällä. Toisena vuotena näyttö TO- jaksolla, loppuvuosi. Kolmantena vuonna kaksi näyttöä TO –jaksoilla, syksy ja kevät. Aina näyttö ei onnistu työpaikalla! Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

9 MILLOIN NÄYTTÖ SUORITETAAN? OPISKELIJA OPISKELEE/HARJOITTELEE NÄYTÖN TEHTÄVÄT ENSIN OPINTOJEN ETENEMINEN/TYÖSSÄOPPIMINEN Yleensä näyttö suoritetaan työssäoppimisjakson lopulla. Viimeisen vuoden kevään näyttö suoritettava ajoissa, että ehtii kirjauksiin ja todistuskierrokselle. Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

10 MITEN NÄYTTÖ SUUNNITELLAAN? Näytön suunnitteluun osallistuvat opettaja, työpaikkaohjaaja sekä näytön suorittava opiskelija. Näytön tehtävät suunnitellaan työssä- oppimista vastaavaksi. Näyttö voi kattaa yhden tai useamman tutkinnon osan Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

11 MITEN NÄYTTÖ SUUNNITELLAAN? Näytön kesto voi olla muutamasta tunnista useaan päivään. Ennen näyttöä kaikki osapuolet tutustuvat näyttöjen arviointikriteereihin. Näytön tulisi vastat todellista työtilannetta, tehtävien ja välineiden on oltava entuudestaan tuttuja. Näytöstä arvioidaan, mitä arvioitavissa on. Arviota voidaan täydentää muilla keinoin. Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

12 NÄYTÖN JÄRJESTÄMISEN ONGELMIA? Työpaikalla ei ole koulutettua työpaikkaohjaajaa. Työpaikan tehtävät yksipuolisia. –Eivät kata useita OPS:in tutkinnon osia. Oppilas useampia jaksoja samassa yrityksessä. Työpaikan tehtävät vaihtuvat alati –Esim ”keikkatyöt” sähköasennusliikkeessä. Työpaikalla ei ole halukkuutta näytön järjestämiseen –Helpompaa tuotannollisissa paikoissa, kuin esim. urakointiliikkeissä. Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

13 NÄYTÖN ARVIOINTI ARVIOINTI ON OSA OPPIMISPROSESSIA Pyritään arvioimaan positiivisia asioita, kannustavasti, ohjaavasti ja kehittävästi. Hienoa olisi, jos oppilas pystyy arvioimaan suoritustaan näytön aikana. Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

14 NÄYTÖN ARVIOINTI ARVIOINNIN PERUSTEET LÖYTYVÄT OPETUSSUUNNITELMASTA Opiskelijan arviointi (L 601/2005 25 § ja tutkinnon perusteet) Arvioinnin tulee kehittävää ja kannustavaa. Sen tulee tuottaa tietoa osaamisesta. Arvioinnin tulee kehittää opiskelijan itsearviointia. Arvioidaan oppimista, työskentelyä ja osaamista. Ei oppilasta, ei ennakkoluuloja! Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

15 NÄYTÖN ARVIOINTI ARVIOINNIN PERUSPERIAATTEITA T1 = tarvitsee paljon ohjausta, vaikea päästä vauhtiin, antaa helposti periksi, tuloksissa puutteita. H2 = tarvitsee jonkin verran ohjausta mutta on ahkera, haluaa työskennellä ja ottaa vastuuta, tulokset hyvää laatua mutta tiettyjä vähäisiä puutteita. K3 = työskentelee itsenäisesti ja korkeatasoisesti ohjeiden mukaan, on aktiivinen, tehokas ja oma- aloitteinen. Arvioi ja Innosta, Piia Kolho 2011 Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

16 NÄYTÖN ARVIOINTI MITÄ ARVIOIDAAN 1. TYÖPROSESSIN HALLINTA 2. TYÖMENETELMIEN, -VÄLINEIDEN JA MATERIAALIN HALLINTA 3. TYÖN PERUSTANA OLEVAN TIEDON HALLINTA 4. ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

17 NÄYTÖN ARVIOINTI TYÖPROSESSIN HALLINTA Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

18 NÄYTÖN ARVIOINTI TYÖMENETELMIEN, -VÄLINEIDEN JA MATERIAALIN HALLINTA Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

19 NÄYTÖN ARVIOINTI TYÖN PERUSTANA OLEVAN TIEDON HALLINTA Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

20 NÄYTÖN ARVIOINTI ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

21 NÄYTÖN ARVIOINTI KUKA ARVIOI? NÄYTÖN ARVIOINTIIN OSALLISTUVAT OPPILAS, TYÖPAIKKAOHJAAJA JA OPETTAJA ARVIOINTIVASTUU ON OPETTAJALLA Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

22 NÄYTÖN ARVIOINTI MITEN ARVIOIDAAN? NÄYTÖN ARVIOINNISSA ON USEITA MAHDOLLISUUKSIA. Oppilas antaa ensin oman arvion, sen jälkeen työpaikkaohjaaja ja opettaja. Työpaikkaohjaaja ja opettaja keskustelevat ensin, jonka jälkeen oppilas antaa oman arvionsa. Arviointi käydään keskustellen ja verraten arvioiden kriteereitä, mitkä niistä täyttyvät. Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

23 ARVIOINTIKAAVAKE Jarmo Kiskola/ SeDuuni2

24 Arviointikaavake Jarmo Kiskola/ SeDuuni2 Kun nimet ovat paperissa ja perustelut tehty, on näyttö valmis. Oppilaalla on oikeus oikaisuvaatimukseen. Sedu Kurikan sähköpuolella oikoisuvaatimuksia ei ole vielä tehty. Esitys on päättymässä – kiitos

25 Jarmo Kiskola/ SeDuuni2 Yhteistyössä:


Lataa ppt "Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Sähkö- ja automaatiotekniikka-alan perustutkinto."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google