Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
NÄKÖKULMANA VERKOSTOT 18.- 20.4.2007
Verkoston metodiakseli Verkostonäkökulma Ruotsalainen verkostoterapia - verkostokokous Dialoginen verkostotyö Läheisneuvonpito Viranomaisverkostotyö Arviointia ja juhlintaa © A-klinikkasäätiö Mailis Taskinen 2007
2
VERKOSTON METODIAKSELI (Kirsti Anttila 1992)
Asiakastyössä tietoisuus verkostossa Myönteisten voimavarojen mobilisointi Verkostokartta, verkostokokoukset, erilaiset neuvottelut Verkostonäkökulma Yleinen sovellus Tietoiset verkostoterapia- menetelmät © A-klinikkasäätiö Mailis Taskinen 2007
3
Verkostonäkökulma Yksilöt kohtaavat verkostoissa
Kokonainen ihminen pirstaleisessa toimintajärjestelmässä Monitoimijaiset kohtaamiset > moniammatillinen tiimityö Psykososiaalinen työ > työskentelyä rajoilla, rajanylityksiä © A-klinikkasäätiö Mailis Taskinen 2007
4
Dialogisuus - elämänasenne?
kreik. dia´logos (dia=läpi, kautta, logos = sana,merkitys): kaksinpuhelu, keskustelu, vuoropuhelu > ”merkitysten virtaamista” keskinäisen uuden ymmärryksen kehittelyä arvostavassa vuoropuhelussa refleksiivisyys ja vastavuoroisuus dialogi – dialogisuus > yhdessä ajattelemisen taito, tunnekokemusten jakamista, kosketetuksi tulemista © A-klinikkasäätiö Mailis Taskinen 2007
5
Verkostodialogisia ajattelutapoja ja toimintakäytäntöjä mm.
avoimet dialogit ennakointidialogit läheisneuvonpito huolen puheeksi ottaminen tulevaisuuden muistelu © A-klinikkasäätiö Mailis Taskinen 2007
6
Avoimet dialogit kriisityössä
välitön apu sosiaalisen verkoston näkökulma hoitoratkaisuissa joustavuus ja liikkuvuus hoitopäätöksissä työntekijöiden vastuullisuus epävarmuuden sietäminen dialogisuus keskustelun muotona © A-klinikkasäätiö Mailis Taskinen 2007
7
tulevaisuuden muistelu asiakaspalaveri moniammatillinen dialogi
Ennakointidialogeja huolten vähentämiseksi ja tilanteen selkiyttämiseksi tulevaisuuden muistelu asiakaspalaveri moniammatillinen dialogi alue- ja teemaneuvonpito tulevaisuuden muistelu – suunnittelupalaveri Yhteistä… vuoropuhelulla selkeä rakenne ja tavoite ulkopuoliset vetäjät, verkostokonsultit © A-klinikkasäätiö Mailis Taskinen 2007
8
Yhteistä … tapauskohtainen toimijoiden kokoonpano
kytkeytyneinä ilmiöön ”sosiaalinen monikielisyys”/ -äänisyys asiantuntemus: ammattilaiset ja maallikot erotetaan: puhuminen ja kuunteleminen subjektiiviset näkökulmat ja refleksiivisyys epävarmuuden sieto, kaikkien kertomusten ehdoton hyväksyminen arjen suhteet, liittymäkohdat kokonaisuuteen jaetut tunnekokemukset © A-klinikkasäätiö Mailis Taskinen 2007
9
… ja erilaista avoimet dialogit ja tiimi, jatkuvuus > sisäinen osallisuus ennakointidialogit kerrallisia umpikujatilanteeseen > ulkopuoliset vetäjät eroaa verkostospiraalin käytöstä, missä keskustelu alisteista spiraalille © A-klinikkasäätiö Mailis Taskinen 2007
10
Tulevaisuuden muistelu - asiakaspalaverina
voimavarakeskeistä ja asiakaslähtöistä vuoropuhelua yhteistä työn- ja vastuunjaon selkiyttämistä konkreettisten tukitoimien suunnittelua ja sopimista valmistelu: lähityöntekijä ja asiakas yhdessä kaksi verkostokonsulttia ohjaamassa ensin haastatellaan asiakasta sitten työntekijöitä © A-klinikkasäätiö Mailis Taskinen 2007
11
Kysymykset asiakkaille
1. Vuosi on kulunut ja asiat ovat nyt aika hyvin. Miten ne sinun kannaltasi ovat? Mikä sinua erityisesti ilahduttaa? 2. Mitä sinä teit myönteisen kehityksen aikaansaamiseksi? Mistä ja keneltä sait tukea? 3. Mistä olit huolissasi ”silloin vuosi sitten”? Mikä sai huolesi vähenemään? © A-klinikkasäätiö Mailis Taskinen 2007
12
Kysymykset työntekijöille
1. Kuten kuulitte, asiat perheessä ovat nyt aika hyvin. Mitä teit tämän myönteisen kehityksen tueksi? Keneltä sinä sait tukea ja millaista tukea? 2. Mistä olit huolissasi ”silloin vuosi sitten”? Mikä sai huolesi vähenemään © A-klinikkasäätiö Mailis Taskinen 2007?
13
Kysymysten ohella ja jälkeen
Keskustelun vetäjän koonti: kuka tekee mitäkin seuraavaksi, kenen kanssa, kuka koordinoi, kokoonnutaanko vielä? Toinen vetäjä kirjaa fläpille. Sovitaan kuka kirjoittaa suunnitelman puhtaaksi ja lähettää osallistujille. © A-klinikkasäätiö Mailis Taskinen 2007
14
Verkostopalaverin järjestämisen vaiheet
A. Tilaus- ja valmisteluvaihe: neuvottelut ja koollekutsuminen B. Aloitus- ja dialogivaihe C. Yhteenveto- ja lopetus: keskustelu ja asiakaspalaute D. Jälkitoimet: muistio ja neuvottelut © A-klinikkasäätiö Mailis Taskinen 2007
15
Verkostopalaverin kulku asiakkaiden kokemana
1. Palaverin aloitus > yllättävä kokemus 2. Ajassa liikkuminen (tulevaisuuden muistelu) > vieras ja uusi työtapa 3. Tekoja ja tukea > käännekohta palaverissa 4. Huolenaiheet > kokemus välittämisestä 5. Suunnitelma ja seurantapalavereista sopiminen > kokonaisuus ja selkeys © A-klinikkasäätiö Mailis Taskinen 2007
16
Dialogisen vuoropuhelun elementtejä
Tasavertainen vuoropuhelu Ulkopuolisen vetäjän tärkeä rooli Asioiden ääneen sanominen Avoimuus, luottamus ja rehellisyys Tunteet ja ristiriitojen purkaminen Voimavaroja ja vahvistumista © A-klinikkasäätiö Mailis Taskinen 2007
17
Läheisneuvonpito ”Asiakas saa yhdessä läheistensä kanssa mahdollisuuden tilanteen ratkaisuun omista tarpeistaan ja voimavaroistaan lähtien, kuitenkin oikeutettuna tarvitsemaansa viranomaisverkoston tukeen.” ( © A-klinikkasäätiö Mailis Taskinen 2007
18
Läheisneuvonpitoprosessin vaiheet
1. Tiedonanto 2. Läheisverkoston keskinäinen (ilman viranomaisia tapahtuva) neuvonpito 3. Suunnitelman esittäminen ja sen hyväksymisestä päättäminen Käynnistyy työntekijän tai perheen aloitteesta Kutsutaan koollekutsuja, ulkopuolinen ”vetäjä” Lapsen äänen kuuleminen! © A-klinikkasäätiö Mailis Taskinen 2007
19
Viranomaisverkostotyö
kartoittaminen: keitä tässä on mukana? työnjako > kuka mitäkin? yhteistyö > yhdessä tekemistä tilanne- ja asiakaskohtaiset palaverit yksilöllinen palveluohjaus työryhmät kuten seuranta- ,ohjaus- johto- ja suunnitteluryhmät © A-klinikkasäätiö Mailis Taskinen 2007
20
Toteutuneen vuorovaikutuksen tarkastelua (Vappu Karjalainen 1996)
Yhteisasiakkaat: tk, sos.tsto, työvoima, mtt, Kela Staattinen verkosto Siirtymän verkosto Ulospääsyä hakeva verkosto järjestystä tuottavaan neuvotteluun vuorovaikutus asiakkaan mahdollisuutena © A-klinikkasäätiö Mailis Taskinen 2007
21
Yhteisasiakkuus systeemisestä verkostonäkökulmasta
Organisaatiotaso – palveluvirrat Työnjaollisesti – tehtäväpositiot Situationaalinen asiakastyö - tilannekohtaiset rajaukset ja laajennukset Interaktiotapahtumat – kriisitilanteet ja palvelullinen neuvottomuus Sektoreiden väliset yhteistyökäytännöt Kohderyhmäkohtaiset ohjelmat ja projekt © A-klinikkasäätiö Mailis Taskinen 2007 it
22
Oma positio ja perustehtävä verkostossa?
Pätevämmän ratkaisijan kehä Ongelman määrittämät systeemit > uteliaisuus > voimavarojen määrittämät systeemit Mikä olisi sopivasti toisin? Oletko osana voimavaraverkostoa? Voinko toimia tueksi? Ennakoinnit subjektiivisesta kiintopisteestä (ajatuskokeita) © A-klinikkasäätiö Mailis Taskinen 2007
23
Ennakoinnit subjektiivisesta kiintopisteestä (Arnkil & Erikson, Dialogi 4/93)
Mitä tapahtuu, jos ei tehdä mitään? Mitä nyt kannattaisi tehdä ja kenen? Mikä tilanteessa erityisesti herättää sinun uteliaisuutesi? Mikä olisi erityisen ”hyvä liike”? (sinä, tueksi ja toisi palautetta) Mitä tapahtuu jos se tehdään? Kuka ja ketkä reagoivat, miten? Mikä tilanteessa on mielestäsi nyt olennaista? © A-klinikkasäätiö Mailis Taskinen 2007
24
Me – ne? Määritellään, mitä TOISTEN pitäisi tehdä.
Mitä ITSE on valmis tekemään? Mitä TOISET puhuvat ITSESTÄÄN? YHTEISTÄ ongelmanmäärittelyä ei ole. Keskustelu on suora interventio asiakkaiden elämään. Lähtevätkö toiveikkaampina kuin tulivat? > tulevaisuuden muistelu… © A-klinikkasäätiö Mailis Taskinen 2007
25
Verkostotyön rikkaus kokemuksia onnistumisista
lähiverkosto ja ammattilaisverkosto Yksiköiden sisäinen kulttuuri, ”sorvin tuoksu”, voi kapeuttaa viranomaiset näkevät toisensa ja löytävät uutta ulottuvuutta yhdessä enemmän ja paremmin © A-klinikkasäätiö Mailis Taskinen 2007
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.