Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

O petu s suunnitelma ja ku lttuuriprojekti Tuija Dalmo, Anne-Marie Grahn-Saarinen ja Eeva Regan.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "O petu s suunnitelma ja ku lttuuriprojekti Tuija Dalmo, Anne-Marie Grahn-Saarinen ja Eeva Regan."— Esityksen transkriptio:

1 O petu s suunnitelma ja ku lttuuriprojekti Tuija Dalmo, Anne-Marie Grahn-Saarinen ja Eeva Regan

2 OSKU-projekti Helsingin yliopiston koordinoima 3- vuotinen projekti opetussuunnitelman tavoitteiden toteuttamiseksi Tavoitteena tuottaa sivusto, jossa videoklippejä ja vinkkejä kulttuuritaitojen opettamiseen Mukana Suomen opettajainkoulutuslaitokset

3 Poimintoja peruskoulun opetussuunnitelmasta Vieraat kielet Kasvattaa oppilas ymmärtämään muiden kulttuureiden elämänmuotoa A-kielen opiskelun myötä oppilailla alkaa myös kehittyä kulttuurien välinen toimintakyky Johdattaa tuntemaan kohdekulttuuria ja tutustuttaa alustavasti kohdekulttuurin ja suomalaisen kulttuurin yhtäläisyyksiin ja eroihin

4 Tampereen opetussuunnitelma Yhteistoiminnalliset työtavat opettavat vastuuta, toisen ihmisen huomioonottamista ja kehittävät elämän hallinnan taitoja Toisten kulttuurien ymmärtäminen edellyttää kuitenkin, että oppilas ensin tuntee omaa kulttuuriaan ja osaa arvostaa sitä Oppilas osallistuu opiskelunsa suunnitteluun ja arviointiin ja asettaa tavoitteita –hän oppii vähitellen vastuuta myös yhteisten asioiden hoidosta ja toisaalta (oppii) hyväksymään epävarmuutta Oppitunneilla myötävaikutetaan turvallisen oppimisympäristön syntymiseen. Yhteistoiminnalliset työtavat harjoituttavat kohtaamaan ja hyväksymään erilaisuutta

5 Kulttuurien välinen toimintakyky merkitsee käytännössä Empatiakyky Perspektiivin vaihtokyky Reflektiokyky Vuorovaikutuskyky Monitulkintaisuuden sietokyky Kunnioittamisen kyky Eettisyyden kyky »=Kulttuurienvälinen kompetenssi »(Kaikkonen, 2004)

6 Kulttuurikasvatus (Byram) Toisen identiteetin tunnistaminen ja arvostaminen Toiseuden kunnioittaminen Uteliaisuus, avoimuus, erilaiset tavat nähdä asioita Monimerkityksellisyyden ja epävarmuuden kohtaaminen rakentavasti – erot ja yhtäläisyydet tavassa nähdä asioita Empatia – erilaisten tunteiden havaitseminen ja niihin reagoiminen Oman käytöksen säätely ja joustavuus Kommunikatiivinen kompetenssi – herkkyys käyttää kieltä oikein eri tilanteissa Tieto toisesta ihmisestä ja hänen elämästään eri kulttuureissa Tulkinta ja suhteuttaminen omaan kokemukseen Arvojen ja moraalin arvioiminen suhteessa omaan kulttuuriin

7 Pauli Kaikkosen esityksestä mukaellen (Eva Larzen 2005) Laadullinen Määrällinen näkökulmanäkökulma Mitä? Opettajan kulttuurikäsitys AsiatietoTaidot Kaksisuun- tainen perspektiivi Miksi? Opettajan usko- mukset tavoit- teista Taustainfor- maation välittäminen Valmistaminen kulttuurien väliseen kohtaamiseen Empatian ja suvaitsevaisuu- den edistäminen Miten? Opettajan opetuskäytäntö Informaatiope- Dagogiikka Opettaja keskiössä Valmistamisen pedagogiikka Opettaja ja oppi- las keskiössä Kohtaamisen Pedagogiikka Oppilas keskiössä

8 Opetussuunnitelman toteuttamisen portaat Olen mielestäni onnistunut toteuttamaan opetussuunnitelman tavoitteet tältä osin Yritän sisällyttää kulttuuritaitoja opetukseeni, mutta asia huolestuttaa usein En ole miettinyt asiaa Turhaa touhua

9 Identiteetti narraationa (omakertomuksena) Peruskoulun opetussuunnitelmassa kansalaisen identiteetin luominen on keskiössä Elämän pirstaleistumisen myötä identiteettiä on usein mahdollista hahmottaa vain oman elämän kertomuksena Myös kielten opetussuunnitelman punainen lanka on itsestä kertominen

10 Ei tiedot vaan taidot Pelisäännöt, ryhmäyttäminen ja yhteistoiminnallinen opiskelu opettajan toiminta ja puhe - opettajan oman kulttuurisen ajattelun jatkuva kehittäminen oppilaskeskeiset työtavat -salkkutyöt oman tarinan kertominen vahvuuksien kannustaminen ja edistymisen etsiminen hyväksyntä ja kunnioitus vuorovaikutuksen edistäminen ja kehittäminen ystävällisyys ja turvallinen ilmapiiri puuttuminen kaikkeen negatiiviseen kohtaamiseen myönteisen kohtaamisen opettaminen ja palkitseminen neuvottelutaitojen kehittäminen ja yhdessä sopiminen toisen kuunteleminen ja kannustaminen vastuullisuus ja osallisuus yllätyksellisyyden hyödyntäminen ja avoin keskustelu – kyky hämmästyä

11 Turvallinen ilmapiiri


Lataa ppt "O petu s suunnitelma ja ku lttuuriprojekti Tuija Dalmo, Anne-Marie Grahn-Saarinen ja Eeva Regan."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google