Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kandiseminaari Itsensä ilmaisu tieteellisesti Itsenäinen tutkimustyö

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kandiseminaari Itsensä ilmaisu tieteellisesti Itsenäinen tutkimustyö"— Esityksen transkriptio:

1 Kandiseminaari Itsensä ilmaisu tieteellisesti Itsenäinen tutkimustyö
kirjallisesti suullisesti Itsenäinen tutkimustyö lukeminen kirjoittaminen tiedon etsintä tiedon käsittely

2 Kanditutkielmaprojekti – mutta millainen?
(työ)elämässä(kin) on selvitettäviä asioita sinua, työnantajaasi, yritystä, yhteiskuntaa kiinnostava (myös hyödyllinen, tuottava?) asia miten tehdä selvitys laadukkaasti, aikataulussa, annetuin resurssein? rajaa, perehdy, ymmärrä, jäsennä, esitä, arvioi seminaarista keinoja aiheen valintaan, aineiston etsimiseen ja käsittelyyn, kirjoittamiseen ja tutkimiseen halu tehdä tutkimusta, selvittää asioita, jäsentää kokonaisuuksia, luoda uutta 2007 © Antti Tuomisto Informaatioteknologian laitos, Turun yliopisto

3 Tutkielma opiskelijan silmin, osa I
Tutkielman tekijän tehtäviä (k-2003 satoa): sisältö ajattelu kiinnostus tekijä vastaa sisällöstä ja ajattelu sekä kohdistuu sisältöön että perustuu siihen (lukeneisuus). kiinnostus on hyvä sana: opiskelijan on oltava kiinnostunut tutkielmastaan, ja hänen itse on tehtävä siitä sellainen. Ohjaajan tehtäviä: "kurinpito" eli ohjaus, rajaus yms. rakenteeseen ja tutkimuskysymyksiin liittyvät kysymykset, jäsennykset yms. kiinnostus: halu saada lisää tietoa tutkielman aiheesta, odottavalla kannalla, mihin tekijä vielä päätyykään… 2007 © Antti Tuomisto Informaatioteknologian laitos, Turun yliopisto

4 Kandiprojekti opiskelijan silmin
YHTEISTYÖ OHJAAJAN KANSSA Säännölliset tapaamiset Muistiinpanot AIKATAULU 3 TÄRKEINTÄ POINTTIA: PÄÄTÖS TEHDÄ VALMIIKSI, oma sitoutuminen AIHEVALINTA, mielenkiintoinen (mahd. omakohtainen, töihin liittyvä) OHJAUS, oman projektin hallinta 2007 © Antti Tuomisto Informaatioteknologian laitos, Turun yliopisto

5 Opiskelijan ajatuksia, osa II
1. Kaikki tutkielman tekoon liittyvät ohjeet tuntuivat kovin abstrakteilta ja irrallisilta ennen kuin oma aihe ja lähestymistapa olivat tiedossa. Ohjeet kyllä aukenivat sitten, kun minulla oli jo jotain käsitystä siitä mitä aion tehdä. Ei siis kannata huolestua. 2. Aiheen valinta ja tutkimuskysymysten miettiminen vei yllättävän paljon aikaa, se kannattaa aloittaa ajoissa ja varata sille aikaa (josta osa kuuluu viettää sohvalla maaten ja mietiskellen). Uskon, että se on myös onnistumisen kannalta kaikkein tärkein osa. Tätä miettimistä sai tehdä vielä aivan viime metreilläkin, mutta suosittelen miettimään ja suunnittelemaan hyvin enkä hosumaan liikaa. 3. Edelliseen kohtaan liittyen, kannattaa miettiä koko ajan, mitä kirjoittaa ja miksi kirjoittaa. Tämä kannattaa selvittää jollain tasolla ennenkuin edes aloittaa kirjoittamista. Kannattaa tehdä heti alkuun jonkinlainen sisällysluettelo ja miettiä samalla, mikä merkitys milläkin kohdalta on koko tarinan juonen kannalta. Suunnitteluahan tämä koko tutkintomme on. 4. Itselleni oli ehdottoman tärkeää, että varasin tutkielman tekoon kokonaisia päiviä, koska työskentely on huomattavasti intensiivisempää kuin tavallisilla kursseilla. Luentojakin piti siis jättää väliin. Tämä riippuu tietysti henkilökohtaisista mieltymyksistä, jokuhan voi kirjoittaa mieluiten vaikka yöllä. Tein syksyllä myös 15 opintoviikon edestä muita kursseja ja kaikki hoitui arki- ja päivätöinä, joten ei tähän kohtuuttomasti aikaa mene. LuK tosin vei enemmän aikaa per opintoviikko kuin muut kurssit. Jos haluaa välttää pahinta stressiä, kannattaa tehdä mielummin liian ajoissa kuin liian myöhään. Näin ohjauksestakin on eniten hyötyä. 2007 © Antti Tuomisto Informaatioteknologian laitos, Turun yliopisto

6 Projekti ja tuntikirjanpito
Näyttäkää minulle keskeneräisen kanditutkielmaprojektin tuntikirjanpito joka on > 200, niin… …minä menen keskustelemaan ohjaajan kanssa… ;) Itsenäisen työskentelyn suunnittelu, toteutus ja seurata sekä (itsensä) johtaminen 2007 © Antti Tuomisto Informaatioteknologian laitos, Turun yliopisto

7 Tutkimuksen tekemisestä
aihealueen valinta/rajaus aiheen tarkennus (rajaus) tutkimuskysymys (ongelma), johon haetaan vastausta sinä jäsennät ongelman, etsit/valitset kirjallisuuden, päätät käsittelytavasta ainutkertaisuus? ehkä kukaan muu ei ole aikaisemmin lukenut juuri sitä kokoelmaa lähteitä ja tulkinnut niitä kuten sinä (vrt. ohjaustehtävä) tutkimuksen loppuunsaattaminen aina mahdollista, tutkimuksen onnistuminen on toinen asia onnistuminen kiinni monesta seikasta, voidaan arvioida (myös itsearviointi) missä voi mennä pieleen (ks. seur. sivu): tutkimuksen tunnetilat, riskit ja ratkaisukeinoja 2007 © Antti Tuomisto Informaatioteknologian laitos, Turun yliopisto

8 Kirjoittamisen ongelmatiloja ja ratkaisukeinoja
Pohditaan ”punaista lankaa”  ja kirjallisuutta  AIHE EI TOIMI LUK-AIHEESTA VAIKKA GRADU KIRJOITTA-MINEN EI SUJU raportoi keskeiset näkökulmat, yhtäläi-syydet ja erot, oma idea vs. muut, RAJAA selvitä peruskäsitteet kritiikkiä RAJAA KIRJOITTA-MINEN SUJUU käytä ”laatuartikkeleja” tee esimerkkejä, ”case”, RAJAA vastaa vain yhteen kysymykseen 2007 © Antti Tuomisto Informaatioteknologian laitos, Turun yliopisto

9 Kandiseminaariohjelma (2 op)
2007 © Antti Tuomisto Informaatioteknologian laitos, Turun yliopisto

10 Tutkielman tekemisestä
17/04/2017 Tutkielman tekemisestä Järvinen & Järvinen, 2000, Tutkimustyön metodeista tai Järvinen & Järvinen, 1999, On research methods Hakala J.T Graduopas. Gaudeamus, Helsinki. Karisto A., Seppälä U Maukas gradu. Valmistumisvihjeitä tutkielman tekijöillle. Vastapaino, Jyväskylä. Muita lähteitä tutkimuksen tekemiseen Saunders et al., 1997, Research Methods for Business Students Waters, 1998, Essential Quantitative Methods Laitoksen ohjeistusta 2007 © Antti Tuomisto Informaatioteknologian laitos, Turun yliopisto

11 2007 © Antti Tuomisto Informaatioteknologian laitos, Turun yliopisto
Oppaita Alasuutari, P Laadullinen tutkimus. Vastapaino, Jyväskylä. Eskola J., Suoranta J Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Vastapaino, Tampere. Hirsjärvi S., Hurme H Tutkimushaastattelu. Teemahaastattelun teoria ja käytäntö. Yliopistopaino, Helsinki. Hirsjärvi S., Remes P., Sajavaara P Tutki ja kirjoita. Tammi. Hurtta H., Peltola T Tutkielmantekijän opas. Tampereen yliopisto. Kinnunen M., Löytty O Tieteellinen kirjoittaminen. Vastapaino, Tampere. Lieko A., Lehikoinen L., Laaksonen K., Kiuru S Ohjeita tutkielman kirjoittajalle. Gaudeamus. Mäkelä M. Kirjoitelman laatiminen. HY/TKO, Tarkistettu 2007 © Antti Tuomisto Informaatioteknologian laitos, Turun yliopisto


Lataa ppt "Kandiseminaari Itsensä ilmaisu tieteellisesti Itsenäinen tutkimustyö"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google