Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Metropolia Anita Honkala Jukka Savilampi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Metropolia Anita Honkala Jukka Savilampi"— Esityksen transkriptio:

1 Metropolia 1.10.2009 Anita Honkala Jukka Savilampi
”Minkälaista osaamista sinä tavoittelet?” Osaamistavoitteet opetussuunnitelmatyössä Metropolia Anita Honkala Jukka Savilampi

2 Tämän esityksen osaamistavoitteet
Tämän esityksen jälkeen: tunnistat osaamistavoitteen käsitteen ja osaat liittää sen laajempaan asiayhteyteen osaat kertoa, mitä hyötyä on osaamistavoitteiden laatimisesta osaat kuvailla, miten osaamistavoitteet edistävät hyviä oppimistuloksia ja oppimista tunnistat hyvin laaditun osaamistavoitteen

3 Määritelmä Osaamistavoitteet Intended Learning Outcomes (ILO) kuvaavat lyhyesti, mitä opiskelijan odotetaan tietävän, ymmärtävän tai pystyvän tekemään oppimisjakson lopussa saadakseen hyväksytyn arvosanan. Osaamistavoitteet ovat selkeitä ja yksinkertaisesti ilmaistuja, ja niiden täytyy olla saavutettavissa ja arvioitavissa. Opetussuunnitelmissa voidaan käyttää osaamistavoitteita niin opintojaksojen, opintokokonaisuuksien kuin tutkintojen kuvauksissa. Taustalla eurooppalainen ja kansallinen tutkintojen viitekehys (NQF) sekä Bolognan prosessi

4 Lausutaanko tavoitteet …
… opiskelijan näkökulmasta? Mitä opiskelijan odotetaan osaavan? Opiskelija osaa, nimeää, määrittelee, vertailee, soveltaa, suunnittelee, analysoi, luo… Tavoitteena on tukea opiskelijan tieteellisen ajattelun kehittymistä ja ammatillisen identiteetin vahvistumista  OSAAMISTAVOITTEET … opettajan näkökulmasta? Mitä sisältöjä opetuksessa tullaan käsitellään? Opettaja perehdyttää, johdattaa, esittelee, muodostaa kuvaa, hahmotuttaa … toisin sanoen toivoo opiskelijan ymmärtävän …  OPETUSTAVOITTEET

5

6 Osaamisen tasot ja verbit
taso verbit LUODA Suunnitella, rakentaa, tuottaa, ehdottaa, kehittää, keksiä, yleistää, johtaa, laajentaa, muuttaa ARVIOIDA Arvostella, tehdä johtopäätös, vertailla, perustella, selittää, tulkita, suhteuttaa, kommentoida ANALYSOIDA Vertailla, organisoida, osoittaa ristiriita, erotella, jakaa, tutkia, luokitella, analysoida, arvioida, todistaa SOVELTAA Toteuttaa, suorittaa, käyttää, soveltaa, ratkaista, esitellä, valmistaa, selittää (kuinka), valita, laskea, muuttaa YMMÄRTÄÄ Tulkita, antaa esimerkki, tehdä yhteenveto, päätellä, muotoilla uudelleen, raportoida, löytää, nimetä, luokitella, erotella, muokata, selittää MUISTAA Tunnistaa, listata, määritellä, nimetä, esittää, kirjoittaa, toistaa, yhdistää, löytää, järjestää

7 Keskustelutehtävä Tarkastele parisi kanssa seuraavia kurssikuvauksia:
Onko tavoitteet laadittu opettajan vai opiskelijan näkökulmasta? Millaista osaamista kurssilla tavoitellaan? Onko työelämänäkökulma huomioitu? Onko kuvaus hyödyllinen ja kannustava?

8 Maahanmuuttajat ja terveys (3 op)
Tavoitteet: Opiskelija ymmärtää maahanmuuttajien erilaisuuden ja laajasti ottaen monikulttuurisuuden merkityksen terveydelle. Oppimateriaali: Saarinen, Aino (2007). Venäläiset maahanmuuttajat "naisystävällisessä" Pohjolassa: Kansalaisuus ja stigmatisoitunut identiteetti. Teoksessa Martikainen, T. & Tiilikainen, M (toim.) Maahanmuuttajanaiset: Kotoutuminen, perhe ja työ Väestötutkimuslaitoksen julkaisusarja, D 46/ Korhonen, Elina (2007). Venäläiset perheet ja seksuaalisuus murroksessa. Väestöliitto, Helsinki. Malin, Maili (2003). Maahanmuuttajien terveys Suomessa. Teoksessa Riitta Luoto, Kirsi Viisainen & Ilona Kulmala (toim.) Sukupuoli ja terveys. Vastapaino, Tampere. Brusila, Pirkko (2008). Seksuaalisuus eri kulttuureissa. Duodecim, Helsinki, sivut El Saadawi, Nawal (2007). Female Genital mutilation. Davydova, Olga (2005). Rituaali, identiteetti ja ylirajaisuus. Joitakin ajatuksia paluumuuttajan hautajaisista. Toteutustavat: Kirjatentti tai moodleen palautettava essee.

9 Henkilöstöjohtaminen (3op)
Tavoitteet: Kurssin tavoitteena on perehdyttää opiskelijat henkilöstöjohtamiseen tuotannollisissa yrityksissä. Kurssilla paneudutaan johtamisen prosesseihin, menetelmiin ja työvälineisiin sekä teoriassa että käytännössä. Sisältö: People Capability Maturity Model Osaamistavoitteet: Kurssin suoritettuaan opiskelija osaa selittää henkilöstöjohtamisen keskeiset käsitteet ja niiden keskinäiset suhteet. Hän osaa kuvata johtamisprosessien hierarkkisen rakenteen ja osaa selittää organisaatioiden johtamiskäytänteiden merkityksen organisaation kyvykkyydelle ja sen kehittämiselle. Hän pystyy kuvaamaan johtamisen merkitystä organisaation tuottavuuden, tehokkuuden ja laadukkuuden tekijänä. Opiskelija kykenee analysoimaan organisaation joitain keskeisiä johtamiskäytäntöjä ja pystyy tuottamaan kehittämisehdotuksia analyysin perusteella. Kurssin jälkeen opiskelija pystyy osallistumaan organisaation kehittämistyöhön johtamisen näkökulmasta. Toteutus: Aloitusluentojen jälkeen opiskelijat toteuttavat pienryhmissä henkilöstöjohtamiseen liittyvän case-harjoituksen, joka raportoidaan päätösseminaarissa.

10 Osaamistavoitteiden laatiminen
Mieti, mikä on kyseisen opintojakson ydinaines, mikä kaikkien opiskelijoiden on opittava (”Must know”). Mieti ovatko tavoitteet oikeasti saavutettavissa ja arvioitavissa. Ovatko osaamistavoitteet, opetusmenetelmät ja arviointimenetelmät linjassa keskenään (”linjakas opetus” => ILO). Aloita lause esim: Opintojakson suoritettuasi osaat… Käytä toiminnallisia, arvioitavissa olevia teonsanoja, jotta opiskelija voi selkeästi osoittaa oppineensa / osaavansa asiat Kuvaa lopputulosta, älä prosessia kerro mitä opiskelija osaa, älä mitä hän tekee opintojaksolla!

11 Osaamistavoitteista viestiminen
”Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijalle perustietoa puun, metallin ja kiven ominaisuuksista sekä niiden työstö- ja pintakäsittelytavoista --” ”Opintojaksolla tarkastellaan temaattisesti antiikin maailman muotoutumista ja muuntumista sekä keskiaikaisen Euroopan syntyä ja historiallista kehitystä renessanssin alkuun asti.” ”Opintojaksolla opiskelija tekee pienryhmätyönä aidosta liikeideasta liiketoimintasuunnitelman, sekä liiketoimintasuunnitelman prosessikuvauksen --”. 4. ”Tapausaineiston pohjalta opiskelija ratkaisee sosiaalityön käytännössä usein esiin tulevan oikeudellisen ongelman --” 5. ”Opintojakson hyväksytysti suorittanut opiskelija osaa 1.) havainnoida kariesta ja arvioida sen etenemis- ja aktiivisuusastetta, 2.) suunnitella yksilöllistä kariesprofylaksiaa, sekä 3.) käyttää ja suositella tarkoituksenmukaisesti eri profylaktisia hoitomenetelmiä.”

12 Osaamistavoitteista viestiminen
Opetuskeskeinen ops-viestintä Mihin kurssilla pyritään. Minkälaista opetusta opintojaksolla toteutetaan (opetusteko-keskeinen). Sisältökeskeinen ops-viestintä Mitä sisältöjä opintojakso sisältää. Usein pelkän listauksen kaltainen. Prosessikeskeinen ops-viestintä Millä tavoin opintojaksolla opiskellaan (oppimisteko-keskeinen). Mitä valmiuksia työskentely edellyttää tai tuottaa. Ongelmakeskeinen ops-viestintä Opintojaksolla esitetään kysymyksiä/ongelmia, joihin opintojaksolla saa ratkaisun aineksia. Tuloskeskeinen ops-viestintä = osaamistavoitekeskeinen. Viestitään tarkasti ja konkreettisella tasolla mitä opiskelija osaa opintojakson käytyään.

13 Geneeriset taidot = yleisiä työelämässä tarvittavia, pitkälti alasta riippumattomia taitoja
Kriittinen ajattelu ja toiminta (ongelmanratkaisu, tutkiminen, analysointi ja projektin johtaminen) Luovuus (uuden tiedon tuottaminen, parhaat käytänteet, tarinankerronta) Kollaboraatio (yhteisöllisyys, kompromissit) Kommunikointi (viestintä, mediat) Teknologian käyttö (tvt) Oman työn ja oppimisen johtaminen (muutoksen hallinta, LLL, työuran uudelleen määritteleminen)

14 Keskustelutehtävä II Pohdi parisi kanssa:
Mitä hyötyä osaamistavoitteiden laadinnasta on: Opettajille? Opiskelijoille? Miten tavoitteiden saavuttamista voisi parhaiten mitata ja arvioida?

15 Hyötyjä opettajille: Osaamistavoitteet…
helpottavat opetuksen suunnittelua ja luovat opetukselle rakenteet auttavat opettajaa viestimään opiskelijoille sen, mitä heiltä odotetaan auttavat opettajaa suunnittelemaan opetusmateriaalia strategisemmin auttavat opettajaa valitsemaan optimaaliset opetusmenetelmät (esim. esitelmä, luento, seminaari, ryhmätyö, harjoitus, keskustelu, parityö jne.) helpottavat tiedon jakamisessa laajemmin (viestintä kaikille opiskelijoille, kollegoille, yksikön / tiedekunnan / yliopiston johdolle, muille yliopistoille, alumneille, tuleville työnantajille jne.) auttavat arviointikriteerien ja –metodien valinnassa suuntaavat arviointia oikeisiin asioihin (=tavoitteisiin). avaavat keskustelua opetussuunnitelmatyöstä ja sen merkityksestä toimivat takuuna opetuksen laadusta =laadunvarmistusjärjestelmänä toimivat työkaluna ulkopuolisille arvioijille

16 Hyötyjä opiskelijoille:
Osaamistavoitteet… muuttavat opetusta opiskelijakeskeisemmäksi siirtävät vastuuta oppimisesta opiskelijalle antavat opiskelijoille mahdollisuudet hallita omaa oppimistaan ohjaavat tehokkaiden opiskelumenetelmien valinnassa auttavat opiskelijaa tiedostamaan tavoitteet ja oppimaan tehokkaammin tekevät selväksi, mitä opiskelijat voivat saavuttaa tietyltä opintokokonaisuudelta tai opintojaksolta helpottavat opiskelijoita hahmottamaan omaa osaamistaan: esim. osaamisen jäsentäminen ansioluetteloon tai työhakemukseen avaavat keskustelua opiskelijan roolista opetussuunnitelmatyössä Vain tavoitteellinen opiskelu on mielekästä!

17 Tarkista seuraavat asiat:
Aloita osaamistavoitteiden listaus fraasilla: ”Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa” Aloita jokainen osaamistavoite verbillä. Kirjoita seuraavaksi tekemisen kohteen kuvaus, jota taas seuraa asiayhteyden kertova ilmaus. Käytä mielellään vain yhtä verbiä yhdessä osaamistavoitteessa. Vältä epäselviä termejä, kuten tietää, ymmärtää, hallita, tuntea, oppia, tutustua, tutustuttaa, johdattaa, perehdyttää tai hahmottaa. Nämä termit viittaavat enemmän opetustavoitteeseen kuin osaamistavoitteeseen. Muotoile osaamistavoitteet arvioitaviksi ja mitattaviksi. Pidä koko ajan mielessä myös arviointimenetelmät – mistä tiedät, ovatko opiskelijat saavuttaneet osaamistavoitteet opintojakson lopussa? Jos osaamistavoitteet ovat liian laajoja tai epämääräisen yleisiä, niitä voi olla vaikea arvioida toimivasti. Kun kirjoitat osaamistavoitteita ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille, yritä välttää pitkää listaa Bloomin taksonomian alimmilta tasoilta. Yritä sen sijaan kannustaa opiskelijoita hyödyntämään oppimaansa sisällyttämällä osaamistavoitteisiin myös joitakin ylemmän tason tavoitteita. Varmista että opintojakson osaamistavoitteet ovat linjassa tutkinnon ja opintokokonaisuuksien osaamistavoitteiden kanssa. Varmista että osaamistavoitteet ovat linjassa opetusmenetelmien sekä arviointimenetelmien kanssa (Intended Learning Outcomes). Huomioi opintojakson aikataulu eli tuntimäärä, jonka puitteissa osaamistavoitteet tulee saavuttaa. Vältä liian kunnianhimoisia, täyteen ahdattuja tai liian yleisiä määritelmiä. Kysy itseltäsi, onko realistista saavuttaa osaamistavoitteet käytettävissä olevassa ajassa ja käytettävissä olevilla resursseilla.

18 Lisätietoa ja materiaaleja
Osaamistavoiteohjeet Oulun yliopistossa: Rehtorin kirje ( ) Esimerkkejä tehdyistä osaamistavoitekuvauksista: Työkalut Ohjeet osaamistavoitteiden laatimiseksi (lyhyt ja laaja oppimäärä):  Työkalut  W5W.2 hankkeen julkaisut Kirjallisuutta: Kennedy, Declan, Hyland, Áine & Ryan, Norma (2006): Writing and Using Learning Outcomes: a Practical Guide. EUA Bologna Handbook. Moon, Jenny (2006). Linking Levels, Learning Outcomes and Assessment Criteria – EHEA version. University of Bournemouth, UK. A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing (2001). Anderson, Lorin W., Krathwohl, David R., Airasian, Peter W., Cruikshank, Kathleen A., Mayer, Richard E., Pintrich, Paul R., Raths, James and Wittrock, Merlin C. (eds.). New York, Longman. Opetussuunnitelmatyöstä: Akateeminen opetussuunnitelmatyö (2007). Karjalainen, Asko (toim.). Opetuksen kehittämisyksikkö, Oulun yliopisto.

19 Anna palautetta kouluttajille: - Miten hyvin esityksen alussa luvatut osaamistavoitteet toteutuivat osaltasi? 

20 W5W2-hanke Anita.honkala@oulu.fi Jukka.savilampi@oulu.fi
”Oppiminen on aina mielekkäämpää, kun määrittelet itse mitä osaamista tavoittelet.” Kiitos mielenkiinnostanne!  W5W2-hanke


Lataa ppt "Metropolia Anita Honkala Jukka Savilampi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google