Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

1 010761000 Projektityöskentely Luento 6 Hanna-Kaisa Lammi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "1 010761000 Projektityöskentely Luento 6 Hanna-Kaisa Lammi"— Esityksen transkriptio:

1 1 010761000 Projektityöskentely Luento 6 Hanna-Kaisa Lammi hanna-kaisa.lammi@lut.fi

2 2 Sisällys Muutosten hallinta Hankintojen hallinta Asiakastyytyväisyys Tuoteen laatu Toiminnan laatu

3 3 Projektin sisällön hallinta ”Projektin aikana tehtiin muutama pieni sisällön muutos.” Sisällön hallinnan tarkoituksena on varmistaa, että tavoitteiden saavuttamiseksi tehdään riittävä määrä töitä. Ei yhtään vähempää eikä yhtään enempää.

4 4 Muutosten hallinta Tarvitaan, kun alkuperäisiin suunnitelmiin tulee muutoksia Syitä muutoksiin voi tulla mm. markkinatilnanteen muutoksista, kilpailijoiden toimenpiteistä tai asiakkaan täsmentyneistä tarpeista Muutokset on otettava huomioon, jotta tuote on valmistuttuaan edelleenkin kilpailukykyinen ja markkinoille sopiva

5 5 Muutostenhallintaproseduuri Muutos- ehdotus Muutoksen arviointi Muutoksen käsittely Muutoksen suoritus, dokumentointi, testaus ja tiedottaminen Asiantuntija- lausunnot Hyväksytään Hylätään

6 6 Hankinnat Tuotteen valmistaminen –omassa tuotannossa –partnerit: vakinainen yhteistyökumppanuus –alihankinnat: erityisosaamista tarvitsevat komponentit tilataan Sopimuskuviot, kommunikointi ja raportointi suuressa roolissa Elcoteq Network Oy:n esitteessä motto: ”Keskity tekemään voittoa, ei tuotteita.”

7 7 Projektiryhmän tehtävät hankintatoimessa varmistaa, että käytettävissä on riittävät lähtötiedot osittaa projekti myös hankintatoimen kannalta järkeviin kokonaisuuksiin pitää rekisteriä mahdollisista toimittajista ja kartottaa uusia toimittajia laatia tarjouspyyntöjen tekniset määrittelyt osallistua toimittajien valintaa valvoa hankintojen etenemistä

8 8 Mitä on laatu? Laatu muodostuu tuotteen tai palvelun piirteiden ja ominaisuuksien joukosta, joiden avulla tuote tai palvelu tyydyttää asiakkaan asettamat sekä toiminnalliset että ei-toiminnaliset vaatimukset. Kolme eri kategoriaa: –asiakastyytyväisyys –tuotteen tai palvelun laatu –toiminnan laatu (prosessit) --> sertifiointi

9 9 Asiakastyytyväisyys Asiakkaan tyytyväisyyttä voidaan mitata kyselyn avulla. Projektin alussa kysytään esim. viittä asiakkaan mielestä tärkeintä kriteeriä projektin onnistumisesta. Projektin lopussa kysytään, kuinka projektissa onnistuttiin saavuttamaan kyselyyn kirjatut tekijät. Tärkeää on määritellä jollain tavoin mitattavat kriteerit, jotta kyselystä on hyötyä. Esim: ”Tuote on valmis ajallaan” ja ”Tuotteesta ei löydy kriittisen tason virheitä” on parempi kuin ”Tuotetta voidaan jatkokehittää”.

10 10 Tuotteen tai palvelun laatu mitattavia ominaisuuksia, esim. –virhettä / kloc (tai virhettä / FP) –tuotteen saatavuus –virheistä aiheutuvat kustannukset arvioitavia ominaisuuksia, esim. –toiminnallisuus –käytettävyys –tehokkuus –siirrettävyys –ylläpidettävyys

11 11 Toiminnan laatu Yleisesti käytetyt organisaation kyvykkyyttä mittaavat järjestelmät: –ISO 9000 –SPICE (Software Process Improvement and Capability dEtermination) –CMM (Capability Maturity Model)

12 12 Laatujärjestelmät yrityksessä vaikuttavat johdon kiinnostukseen toiminnan kehittämiseen --> laatukäsikirja luovat kansainvälisiä toimintamalleja ja pelisääntöjä antavat työkaluja laadun kehittämisprojekteille laatujärjestelmien sertifiointi on konkreettinen tavoite toiminnan kehittämisessä laadulle tulee jatkuvaa seurantaa ja auditointeja antavat asiakkaalle tietyn takuun yritysten johtamisjärjestelmien tasosta

13 13 Yleisiä ominaisuuksia kaikki johtamisen toiminnot kuvataan kirjallisesti --> prosessikuvaukset vastuut ja valtuudet on määriteltävä selkeästi henkilöstön on tunnettava laatuohjeisto käytännön toiminnan on vastattava ohjeistoa työnkulku on oltava jäljitettävissä

14 14 Laatujärjestelmän sykli PLAN DO CHECK ACT - miten asioita tehdään - toimi - tarkastele toimintaa suunnitelmia vastaan - korjaa suunnitelmaa

15 15 ISO 9000 ei pelkästään IT-alalle sertifikaatin saaminen kestää yleensä 1-3 vuotta sertifiointiin liittyy laatuohjeiston laatiminen, toiminnan kehittäminen, henkilöstön koulutus ja auditoinnit säännöllisin väliajoin (yleensä 2 krt/vuosi) »Lisätietoa Suomen Standardoimisliitosta http://www.sfs.fi/

16 16 Esimerkkejä ISO9000 sertifioinnin kysymyksistä Onko projektista selkeä perustamispäätös tai sopimus? Laaditaanko jokaisesta projektista projektisuunnitelma? Onko projektipäällikön tehtävät ja vastuut määritelty? Käytetäänkö vakiosisältöisiä projektiraportteja? Laaditaanko jokaisesta projektista loppuraportti? Onko henkilöstö saanut projektitoiminnan koulutuksen? Onko asiakas tyytyväinen?

17 17 SPICE = ISO/IEC 15504 - Software Process Assessment Kaksiulotteinen: kyvykkyystasot ja prosessit Kyvykkyys = kuinka hyvin saadaan tuloksia noudattamalla prosessia Kyvykkyyden arviointi = kuinka paljon kullakin tasolla on saavutettu haluttuja ominaisuuksia. Perustuu tosiasioihin, todisteisiin ja tulkintoihin

18 18 SPICE-mallin kyvykkyystasot Optimoituva Ennustettava Vakiintunut Hallittu Toimiva Ei toimiva

19 19 SPICE-mallin prosessit Tuki (SUP) Asiakas - toimittaja (CUS) Ohjelmistotuotanto (ENG) YdinprosessitTukiprosessit Organisoinnin prosessit Hallinta (MAN)Organisaatio (ORG)

20 20 Esimerkkejä prosesseista CUS.1 Hankinta ENG.1.3 Ohjelmiston suunnittelu ENG.1.5 Järjestelmän integrointitestaus SUP.1 Dokumentointi SUP.2 Tuotteenhallinta MAN.2 Projektinhallinta MAN.4 Riskienhallinta ORG.3 Henkilöstöhallinto ja koulutus Lisätietoa esim. http://www-sqi.cit.gu.edu.au/spice/

21 21 CMM Viisi tasoa: CMM + SPICE = CMMI Luonnollinen (1) Toistettava (2) Määritelty (3) Hallittu (4) Optimoiva (5)

22 22 CMM tasojen vaatimukset

23 23 Laatukäsikirja LAATU- KÄSI- KIRJA LAATU- KÄSI- KIRJA HALLINTO SOPIMUS- MALLIT SOPIMUS- MALLIT SYSTEEMI- TYÖ- MALLI SYSTEEMI- TYÖ- MALLI PROJEKTI- KÄSI- KIRJA PROJEKTI- KÄSI- KIRJA DOKU- MENTTI- POHJAT DOKU- MENTTI- POHJAT OHJEL- MIEN KÄYTTÖ- OHJEET OHJEL- MIEN KÄYTTÖ- OHJEET VIITE- AINEISTO JA STAN- DARDIT VIITE- AINEISTO JA STAN- DARDIT - suppea - voidaan antaa asiakkaalle - viittaukset tarkempiin dokumentteihin Yksityiskohtaiset ohjeet sisäiseen käyttöön Menetelmäkuvaukset sisäiseen käyttöön

24 24 Laatujärjestelmien etuja asiakas ja sidosryhmät saavat vakuudet laatujärjestelmän tasosta projektitoiminta on yrityksen sisällä yhtenäisempää --> kaikki tuntevat yrityksen tavat tehdä projekteja --> siirtyminen projektista toiseen helpottuu systemaattinen suunnittelu ja dokumentointi ohjaavat projekteja

25 25 Laatujärjestelmän ongelmia sertifiointi on lyhyellä aikavälillä kallista (auditoinnit, konsultoinnit, sisäiset työkustannukset) liiallinen prosesseihin kiinnittyminen voi johtaa projektien tarkoituksen unohtamiseen henkilöstö voi turhautua jatkuvassa kehityssyklissä. Prosessimateriaalille pitää antaa aikaa vakiintua ennen uutta kehityskierrosta.


Lataa ppt "1 010761000 Projektityöskentely Luento 6 Hanna-Kaisa Lammi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google