Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KASVATUSTOIMINTA KASVATUSTA saks.Erziehung (vetää pois, auttaa ulos alaikäisyydestä moraaliseen täysi-ikäisyyteen) eng.Education ruot. uppfostran  Tavoitteiseen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KASVATUSTOIMINTA KASVATUSTA saks.Erziehung (vetää pois, auttaa ulos alaikäisyydestä moraaliseen täysi-ikäisyyteen) eng.Education ruot. uppfostran  Tavoitteiseen."— Esityksen transkriptio:

1 KASVATUSTOIMINTA KASVATUSTA saks.Erziehung (vetää pois, auttaa ulos alaikäisyydestä moraaliseen täysi-ikäisyyteen) eng.Education ruot. uppfostran  Tavoitteiseen ohjaukseen perustuvaa tietoisten edellytysten luomista ihmisen monipuoliselle kehitykselle (Engeström 1991)  Tavoitteellista (päämäärä avoin)  Vuorovaikutuksen muoto (sivistys-velvoitteineen)  Epäsymmetristä (kasvattajan kompetenssit ei samat kuin kasvatettavan)  Paradoksaalista (sisältää pakon ja vaatimuksen itsenäiseen toimintaan): tasapainoilua vierasmääräytyneisyyden ja itsemääräytyneisyyden välillä  Sivistyksen ja ihmiseksi tulemisen ehto  Edistää kasvavan itsemääräytyvyyttä, vapautta ja kykyä itsenäiseen toimintaa  Funktionaalista, jos on kasvattavaa ilman tietoista tarkoitusta / opitaan hyvistä malleista huomaamatta) (Oelkers 1985, Siljander 2002)) KOULUTUSTA kreik. skole eng.Education ruot.utbildning, saks. Ausbildung  Ammatillisesti suuntautunutta erityissivistystä (1800-luku Saksa)  Laaja yhteiskunnallis- poliittinen ilmiö (1960-luvulla)  Yhteiskunnallinen instituutio. työelämän ammattien, kvalifikaatioiden tuottamista ja erityistaitojen edistämistä (1970-luvulla): Kompetenssien ja osaamisen hakemista työhön, ammattiin muihin sosiaalisen elämän yhteyksiin liittyen  Yhteiskunnan säätelemää toimintaa koulutusjärjestelmän sisällä: Erilaisiin sosiaalisiin asemiin ja toimiin ohjaamista, (Siljander 2002)  Julkisesti organisoitua institutionaalista kasvatusta (Engeström 1991) OPETUSTA kreik.didaxis eng.teaching saks.Unterricht ruot.undervisning  Perustietojen välittämistä, valmistamista sivistytä varten Antiikin Kreikassa  Tiettyyn sisältöainekseen kohdistuvan oppimisprosessin edistämistä, konstruointiprosessin ohjaamista (Siljander 2002)  Oppimisprosessin säätelyä ja oppimisympäristön organisointia. (Siljander 2002)  Kasvatuksen tärkein muoto. Tavoitteiden suuntaista toimintaa halutunlaisen oppimisen aikaan saamiseksi. (Engeström1991) OPISKELUA (eng. study, ruot.studera) Arviointi = sekä oppimis- ja ohjausprosessin että kasvatus-, koulutus- ja opetustoiminnan osatekijä (Engeström 1991) Oppijan tietoista ja intentionaalista toimintaa ja pyrkimyksenä oppiminen: vaatii voimakasta itsekontrollointa ja itsesäätelyä (Siljander 2002) HY/Avoin Yliopisto PA 1 P.Raudaskoski

2 SIVISTYS saks. Bildung ruots. Bildning (jumalan kuvan- kaltaisuus) rans ja eng formation  Itsensä, hengen ja ruumiin voimien, jalostamista, muovaamista, kehittämistä, ylittämistä. (Antiikin aikana, kristillisen perinteen mukaan)  Kulttuuriolennoksi tulemista, Ihmisyyteen liittyvä velvoite, ihmisyyden idean todellistumista, (1600 - Comenius, Kant, Humboldt, Fichte, Herbart):  Kriittisyyteen, autonomisuuteen kasvamista, emansipoitumista, yleisinhimillinen oikeus ja tarve, vierasmääräytyneisyyden voittamista (1700-luvulta lähtien) (Siljander 2002)  Muotoutumista  Itsen etsimistä ja luomista, minän uusien puolien, omien potentiaalien löytymistä, suuntautumista aina uusiin, ennen näkemättömiin tilanteisiin, itsen ylittämistä. Kasvu syntyy toiminnassa kohdatuista ongelmista ja se testataan toiminnassa. Sen on johdettava tehokkaampaan ympäristön hallintaa ja elämänpiirin laajenemiseen. Kasvu edellyttää muovautuneisuutta tai plastisuutta/ epäkypsyyttä ja sen on tarkoitus johtaa seuraavaan kasvuun, jotta yksilö pystyy omaksumaan ja oppimaan ja hankkimaan uusia kokemuksia. (Pikkarainen, E.2004.) Kasvu voi olla persoonallinen, kognitiivinen ja sosiaalinen oppimisprosessi. (Jeronen, E 2003.) SOSIALI- SAATIO kas.sosiologit: kasvatuksen yläkäsite Siljander: kasvatuksen tehtävä  Kulttuurin siirtämistä tietoisesti koulutuksen ja kasvatuksen avulla tai vahingossa. Kulttuuria uusintavaa ja uudistavaa (nuoriso)  Yhteiskunnallistumista. Prosessi, jonka kuluessa yksilöstä tulee yhteiskunnallisesti toimintakykyinen: omaksuu ne tiedot, taidot, säännöt, arvot, asenteet, jotka mahdollistavat toimimisen yhteiskunnan jäsenenä. (Helkama ym. 1998)  Ihmisen kehittymistä spontaanisti tai tietoisesti yhteiskunnan jäseneksi tai ammatinharjoittajaksi. (Engeström 1991)  Kasvatuksella edistettävä elinikäinen prosessi (Siljander 2002) OPPIMINEN ruots. inlärning engl. learning saks. lernen  Elinikäinen prosessi, joka toteutuu oppijassa.  Oppijan itsesäätelyä, muutokset oppijan tiedoissa ja taidossa ( Siljander 2002), Henkistä toimintaa, sisäisten mallien muodostumista. Tietoista orientoitumista asiaan (Engeström 1991) OHJAUS (toimintaa ja prosessi) eng. guidance ruots. handledning Aikuiskasvatuksen metodi lähtökohtanaan oppijan aiemmin opittu, laaja prosessi eri muotoisesti toteutettuna. (Ojanen 2000) Kasvatettavaan vaikuttamista heidän muun toimintansa esim. työ-, taide-, harrastus-, yhteiskunnallisen toiminnan yhteydessä (Engeström 1991) PROSESSIT (joita edistetään kasvatus toiminnalla) KASVU Growth Uppväxt Wachsen PROSESSIT (joita kasvatustoiminnalla edistetään)


Lataa ppt "KASVATUSTOIMINTA KASVATUSTA saks.Erziehung (vetää pois, auttaa ulos alaikäisyydestä moraaliseen täysi-ikäisyyteen) eng.Education ruot. uppfostran  Tavoitteiseen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google