Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Vuorovaikutus- ja selviytymistaidot peruskoulun kotitalousopetuksessa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Vuorovaikutus- ja selviytymistaidot peruskoulun kotitalousopetuksessa"— Esityksen transkriptio:

1 Vuorovaikutus- ja selviytymistaidot peruskoulun kotitalousopetuksessa
Hanna Keskinen & Hanna Räty, kevät 2004

2 Vuorovaikutustaidot Toisen ihmisen kohtaaminen Ryhmän vuorovaikutus
Erilaisuuden kohtaaminen Viestintätavat: sanaton, sanallinen Ymmärtäminen ja tulkinta Vuorovaikutustaitojen perusta: itseilmaisu ja aktiivinen kuuntelu (

3 Selviytymistaidot ongelman ratkaisemiseen tähtäävät keinot: toimintasuunnitelma, päätöksenteko ja toimiminen sen mukaisesti, odottaminen ja malttaminen kokonaistilanteen selvittämiseksi, avun pyytäminen tunteisiin, niiden työstämiseen ja oman tilan helpottamiseen tähtäävät keinot: tunteiden purkaminen, etäisyyden ottaminen, itsekontrolli, oman vastuun hyväksyminen, välttäminen ja kieltäminen, myönteinen uudelleenarviointi (Heiskanen ym Miten hoidan mielenterveyttäni)

4 OPS kotitalous perhe ja yhdessä eläminen: hyvät tavat, tapakulttuuri ja kodin juhlat, sosiaalinen vastuu ja välittämisen ilmapiiri, tasa-arvo ja ajankäyttö perheessä ravitsemus ja ruokakulttuuri kuluttaja ja muuttuva yhteiskunta koti ja ympäristö  tuntityöskentelyn yhteydessä vuorovaikutus- ja selviytymistaitojen karttumista

5 OPS terveystieto kasvu ja kehitys
terveys arkielämän valintatilanteissa: ristiriitojen selvittäminen ja mieltä painavista asioista puhuminen voimavarat ja selviytymisen taidot: tunteet ja niiden ilmaiseminen, sosiaalinen tuki ja turvaverkostot, vuorovaikutustaidot, kehitykseen ja elämänkulkuun liittyvät muutokset, kriisit ja niistä selviytyminen terveys, yhteiskunta ja kulttuuri

6 Materiaalia ja opetusmenetelmiä
Miten hoidan mielenterveyttäni –kirja (Heiskanen, Salonen, 1997): Kriisit ja niistä selviäminen, selviytymistaitojen harjoituksia  opetusmenetelmä: luokkakeskustelu ajankohtaisesta onnettomuudesta + kalvo kriisin kolme vaihetta: shokki, reaktio, läpityöskentely

7 Materiaalia ja opetusmenetelmiä
Aalto Ryppäästä ryhmäksi –kirjan harjoituksista parhaiten sopivat tutustumisharjoitukset (ryhmän opetuksen alkaessa) ja yhteistoimintaharjoitukset. Muilta osin harjoitukset eivät suoraan sovi tähän aihepiiriin.

8 Materiaalia ja opetusmenetelmiä
Eloranta ym. 2003: Terveyden portaat: Vuorovaikutustaidoista: minäviesti/sinäviesti ja kuunteleminen  opetusmenetelmänä keskustelu havainnollistavasta kuvasta (s. 47), kuunteluharjoitus: toinen kertoo itsestään tarinan, jonka kaverin on toistettava hänelle selviytymistaidoista: ristiriitojen ratkaisu, muutos, itsetuho, suru, väkivalta, sosiaalinen tuki ja turvaverkosto  opetusmenetelmänä turvaverkostokartan laatiminen, riidan ratkaisu esimerkkikertomuksen pohjalta, muutoksen vaikutuksista keskustelu

9 Materiaalit – www-sivuja
tukea järkyttävään kokemukseen miten autat itseäsi mielenterveys ja elämänkulku vuorovaikutustaidot ja ristiriitojen ratkaisutavat

10 Harjoituksia - vuorovaikutustaidot
Ryhmä jaetaan kahtia. Toinen pienryhmä menee ulos tai toiseen huoneeseen hetkeksi. Toiselle ryhmälle annetaan käsky suhtautua toiseen ryhmään niin, että mikään mitä toiset tekevät ei kiinnosta heitä. Toiselle ryhmälle annetaan käsky käyttäytyä niin, että he ovat todella kiinnostuneita keskustelemaan toisen ryhmän kanssa (esim. tulevasta lomasta). Ryhmät kokoontuvat yhteiseen tilaan ja aloittavat kommunikoinnin keskenään. Hetken kuluttua tilanne puretaan yhdessä.

11 Harjoituksia - vuorovaikutustaidot
Palapeli: Ryhmän jäsenet kokoava ison palapelin niin että puolet oppilaista on sokeita ja puolet näkeviä. Materiaalina iso lasten palapeli ja huiveja. Kehyskertomus esim. ”olette joutuneet panttivangeiksi, vapaudutte vain, jos kykenette kokoamaan kaappaajien palapelin.” Näkevät antavat sokeille kokoajille ohjeita palapelin rakentamiseksi. Vain ope saa koskea nurin kääntyneisiin paloihin. Purku: Miltä tuntui olla sokea/auttaa toista/ottaa vastaan apua? Miten turvalliselta tuntui olla toisten ohjattavana? Mitä ominaisuuksia opit itsestäsi/muista? Mitä opit avun antamisesta ja vastaanottamisesta? (Aalto, Mikko Ryppäästä ryhmäksi)

12 Harjoituksia - selviytymistaidot
vahvuuksien ja heikkouksien kartoitus itsetuntemuksen ja selviytymiskeinojen vahvistamiseksi: 1. Kirjaa paperille 10 vahvuuttasi rehellisesti ja arkailematta. 2. Kirjoita samoin 10 heikkouttasi, joita voit korjata. 3. Kirjoita miten voit käyttää vahvuuksiasi hyväksi. Mieti mitkä vahvuutesi ovat jääneet vähemmälle käytölle ja miksi. Miten voisit hyödyntää niitä paremmin. 4. Kirjoita, miten voit poistaa heikkouksiasi käytännössä. 5. Lue kirjoittamasi vahvuus- ja heikkouslista ääneen. Älä yhdistä lukemiasi ominaisuuksia itseesi vaan mieti, millaisena pidät henkilöä, jolla on luettelemiasi ominaisuuksia. (Heiskanen ym Miten hoidan mielenterveyttäni)

13 Harjoituksia - selviytymistaidot
Tunnilla tehdään ”neljä nurkkaa” -harjoitus, jossa opettaja jakaa oppilaat kolmeen osaan. Jokainen ryhmä saa yhden pohdittavan kysymyksen: Miten voi selviytyä lemmikin kuolemasta? Miten päästä yli vanhempien avioerosta? Miten saa ajan riittämään koulun ja harrastusten välillä? Jokainen ryhmä keksii kolme selviytymiskeinoa omaan ongelmaansa. Ryhmät kertovat yksi kerrallaan muille keinot, jotka opettaja kirjaa taululle. Tämän jälkeen luokka jaetaan neljään nurkkaan A, B, C ja D ja oppilaat menevät omaa mielipidettään vastaavaan nurkkaan (D = jokin muu keino kuin ryhmän). Nurkittain oppilaat perustelevat muille, miksi juuri heidän vaihtoehtonsa on paras. Opettaja käy vielä jokaisen nurkan perustelut läpi ja nostaa näkökulmia esiin ja korjaa tarvittaessa. Tämä harjoitus toistetaan jokaisen kysymyksen kohdalla.


Lataa ppt "Vuorovaikutus- ja selviytymistaidot peruskoulun kotitalousopetuksessa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google