Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY T-121.110 Käyttäjäkeskeisen tuotesuunnittelun harjoitustyökurssi.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY T-121.110 Käyttäjäkeskeisen tuotesuunnittelun harjoitustyökurssi."— Esityksen transkriptio:

1 SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY T-121.110 Käyttäjäkeskeisen tuotesuunnittelun harjoitustyökurssi kesä 2003 Lahti

2 SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Kurssihenkilökunta  Liina Poropudas  Marko Saastamoinen  Petteri Suontama  Pia Koivisto

3 SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Kurssin tavoitteet  Kokemusta käyttäjäkeskeisestä tuotesuunnittelusta  Kasvattaa ymmärrystä prosessin vaiheista  Tutustua käytännössä käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmiin  Kartuttaa kokemusta suunnitteluprosessin läpiviemisestä  Oppia ymmärtämään tuotteen käyttäjän merkitys käyttöliittymän suunnittelutyössä

4 SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Erikoista  Kurssi järjestetään ekan kerran etänä  Aineisto webissä  Vaatii opiskelijoilta enemmän  Ohjeita muokataan vielä  Osallistujia sekä Lahdesta että Otaniemestä  ”Normaalisti” massakurssi, nyt

5 SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Kommunikointikanavat  www-sivut  http://www.soberit.hut.fi/T-121/T-121.110/lahti/ http://www.soberit.hut.fi/T-121/T-121.110/lahti/  webCT  ryhmäkohtaiset keskustelut  sähköposti

6 SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Aikataulu  15.5-31.8.2003  DL tiistaisin klo 16, palaute pe klo 16 mennessä

7 SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Harjoitustyön kulku  Kurssilla neljä palautusta  vaatimusmäärittely DL 3.6 klo 16  paperiprototyyppi ja testaussuunnitelma DL 24.6  testiraportti ja käyttöliittymän korjaukset DL 4.8  vuorovaikutteinen prototyyppi DL 19.8  lisäksi tuote-esittelytilaisuus (vko 35)

8 SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Käyttäjäkartoitus ja vaatimukset (max. 25 pistettä)  Mitä tehdään ?  tutkitaan potentiaalisia käyttäjiä  kerätään (havainnointi- & haastattelu)aineistoa käyttäjien toiminnasta  analysoidaan kerätty aineisto  kootaan vaatimuksia tuotteen käytölle  Mitä raportoidaan?  käyttäjäkartoituksen menetelmät ja tulokset  kerätyn aineiston analyysiperiaatteet  analyysi käyttötilanteista, käyttäjien tehtävistä  tuotteelle asetut vaatimukset

9 SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Paperiprototyyppi ja testaussuunnitelma (max. 20 pistettä) 1/2  Mitä tehdään paperiprotossa ?  hahmotellaan fyysinen tuote tai käyttölaitteisto  suunnitellaan tuotteelle visuaalinen ilme  elementit  ’pelisäännöt’  yleiset linjaukset  määritellään käyttöliittymässä navigointi  Proton päänäytöt ovat valmiita heuristisen arvioinnin laskarikerralle  näyttöjä saa muuttaa vieä tämän jälkeen  Mitä palautetaan ?  ”toimiva” prototyyppi tuotteen käyttöliittymän pääkohdista  ohjeisto tuotteen ilmeestä sekä esimerkkiluonnoksia  navigaatiomalli  miten tuotteen toimintosarjat toimivat

10 SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Paperiprototyyppi ja testaussuunnitelma (max. 20 pistettä) 2/2  Mitä tehdään testaussuunnitelmassa?  päätetään millaisia asioita on tutkittava, jotta tiedetään onko tuote toimiva  mietitään miten nämä asiat saisi selville ja valitaan sopivat menetelmät  selvitetään millainen prototyyppi pitää toteuttaa jotta näitä menetelmiä voi soveltaa  Mitä raportoidaan testaussuunnitelmassa ( ks.myös ohje kotisivuilla)?  mitä aiotaan ottaa selville ja miksi juuri se on riittävää  mitä menetelmiä aiotaan käyttää tuotteen tutkimiseen  miten tuloksista saadaan esiin se mitä haluttiin tutkia  mitä vaatimuksia tämä asettaa toteutettavalle prototyypille

11 SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Testiraportti ja käyttöliittymän korjaukset (max. 20 pistettä) 1/2  Mitä tehdään testissä?  tehdään se mitä testisuunnitelmassa luvattiin  kerätään ja analysoidaan testauksesta saatu data  mietitään miten tuotetta tämän perusteella kehitetään  suunnitellaan parannettu tuote testien pohjalta  aloitellaan viimeistään käyttöohjeen suunnittelua  Mitä raportoidaan testiraportissa?  mitä testeissä kävi ja miksi  mitä se nyt sitten tarkoittaa tuotteen kannalta, mitä itse testauksen kannalta  miten näihin tuloksiin pitää reagoida, mitä tuotteelle aiotaan tehdä

12 SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Testiraportti ja käyttöliittymän korjaukset (max. 20 pistettä) 2/2  Käyttöliittymän korjausraportti  Pohditaan mahdollisia muutoksia protoon testien pohjalta  Verrataan tehtäviä muutoksia myös mahdollisiin muihin tapoihin korjata käyttöliittymää  Raportoidaan tehdyt muutokset

13 SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Vuorovaikutteinen prototyyppi ja käyttöohje (max. 20 pistettä)  Mitä tehdään ?  toteutetaan testiraportissa raportoidut parannukset  viimeistellään ja siistitään prototyyppi demonstrointikelpoiseksi  kirjoitetaan käyttöohje sellaiseksi kuin se lopullisessa tuotteessa olisi  valmistellaan demo ja esitellään assarille  Mitä palautetaan ?  mahdollinen mock-up = fyysinen proto laitteen ulkoasusta  käyttöliittymäproto  sähköinen tai paperilla oleva demo käyttöliittymän toiminnasta  kirjallinen käyttöohje  osa mahdollisesti tuotteeseen upotettuna

14 SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Tuote-esittely  Tuote esitellään muille opiskelijoille ja assistenteille  Interaktiivista prototyyppiä esitellään tilaisuudessa myös muille kuulijoille  Tuote-esittelystä pisteitä max. 15

15 SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Harjoitustehtävät  Alkusuunnittelu dl 20.5 klo 16  käyttäjäryhmät  aikautaulu  Heuristeinen arviointi toisten työlle vko 26  Suunnitteluohje vko 34

16 SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Aiheet  Julkisen tilan opastaulu  Toimiston lämpötilan ja energiankulutuksen säädin  (Ranne)kellotietokone  Monitieteellisen harjoitustyöprojektin intranet  Päällepuettava kamera  Tietokonetentti

17 SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Kurssin arvostelu  Harjoitustyöstä koko ryhmälle sama arvosana  arvosanarajat:  1: 50…60 p  2: 61…70 p  3: 71…80 p  4: 81…90 p  5: 91…100+ p  Harjoitustehtävillä yhden arvosanan korotus

18 SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Ryhmiin jakaantuminen  Ryhmäkoko 3 henkilöä  yksin ei voi tehdä  kolme on koettu optimimääräksi  Tehtävä: muodostakaa ryhmä  Kiinnostava aihe  Tavoitteena suurinpiirtein sama arvosana

19 SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Ryhmiin jakaantumistauko  Keksikää ryhmälle nimi  Keväinen: Liinan ryhmä  Kesäinen: Markon 4 ryhmää  Syksyinen: Petterin 3 ryhmää

20 SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Käyttäjäkartoitus ja vaatimukset  Koko harjoitustyön perusta  haasteet:  oikeiden käyttäjien löytäminen  relevantin informaation kerääminen  vaatimusten kehittäminen käyttäjätarpeiden pohjalta  raportointi

21 SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY  Vaiheessa raportoidaan ainakin seuraavat asiat:  1. Käyttäjäryhmän/-ryhmien kuvaus  2. Tehtäväanalyysi  3. Käyttäjän termistö  4. Ympäristökuvaus  5. Vaatimukset  6. Pohdinta

22 SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY 1. Käyttäjäryhmän/-ryhmien kuvaus  Eroteltavissa olevien käyttäjäryhmien kuvaus  Primaari / sekundaarikäyttäjät  Mahdollisia merkittäviä tekijöitä tuotteen käyttäjissä:  tieto- ja taitotaso, koulutus, kiinnostuksen kohteet  toimintaympäristö  elämäntapa ja -tilanne  sukupuoli, ikä  Käyttäjäryhmät oikeiksi  Esim. jos suunnitellaan laserskalpelli, tutkitaan ensisijaisesti kirurgeja  Tarpeet tulevat vasta oikeilta käyttäjiltä

23 SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY 1. Käyttäjäryhmän/-ryhmien kuvaus  Tärkeää tutkia, millä tavoilla käyttäjäryhmät eroavat  Rajaus käyttäjäryhmistä, joille tuote ensisijaisesti suunnitellaan  Oletuksia käyttäjäryhmistä ja heidän toimistaan on hyvä tehdä, mutta ne täytyy muistaa testata

24 SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY 2. Tehtäväanalyysi  Käyttäjän tarpeet ja tavoitteet  miten ja miksi käyttäjä tekee näitä asioita nykyään  Nykyiset ratkaisut  Millä välineillä käyttäjä tekee nykyään asioita, olemassaolevat ratkaisut esiteltävä lyhyesti  ei vain täysin vastaavat ratkaisut, vaan myös samaan käyttötarkoitukseen suunnitellut laitteet  Käyttäjän toiveet  Skenaariot tärkeimmille tehtäville  Visuaalinen kuvaus tärkeimmistä nykyisistä tehtävistä

25 SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY 3. Käyttäjän termistö  Nimet, joilla käyttäjä kutsuu tehtävän osia ja käyttämiään välineitä  Nimet, joilla käyttäjä kutsuu tehtävän aikana syntyviä 'tuotteita'  Nimitykset, joilla käyttäjä kuvaa omaa toimintaansa  Käyttäjän mahdollinen erikoistermistö  Millaista termistöä käyttäjän nykyiset laitteet sisältävät ?

26 SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY 4. Ympäristökuvaus  Fyysinen ympäristö  minkälaisessa ympäristössä tuotetta tullaan käyttämään?  ympäristön visualisointi  Sosiaalinen ympäristö  käyttäjien väliset sosiaaliset suhteet, keitä paikalla?  kommunikaatiotavat, sisältö  hierarkia, ilmapiiri  työn sosiaalinen järjestäminen

27 SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY 5. Vaatimukset  Millaisia vaatimuksia asetatte kehitettävälle tuotteelle käyttäjäkartoituksen pohjalta?  Mihin vaatimukset perustuvat?  Missä tilanteessa vaatimuksia voidaan muuttaa?  Numeroikaa asetetut vaatimukset

28 SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY 6. Pohdinta  Miten kartoitus mielestänne onnistui?  Mitä menetelmiä käytitte? Miksi juuri niitä?  Millaisia puutteita tietoihinne jäi? Miksi?  Koska ja miten aiotte lopun tiedon kerätä ?

29 SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Pisteytys  Vaatimusmäärittely on harjoitustyön tärkein yksittäinen osuus, koska tuote perustuu niille  Maksimipistemäärät tästä vaiheesta 25  Jos vaatimusmäärittelystä poiketaan myöhäisemmässä vaiheessa, muutokset dokumentoidaan

30 SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Arvostelu  Seuraamalla verkossa olevia ohjeita, pyritään arvosanaan 3 = hyvä  Erinomaisesta työstä voi saada lisäpisteitä esim. useampien käyttäjäntutkimusmenetelmien perustellusta käytöstä, laajemmasta ainaistosta, erinomaisesta raportoinnista  Tarkempi arvosteluperuste tulee löytymään kurssin kotisivuilta


Lataa ppt "SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY T-121.110 Käyttäjäkeskeisen tuotesuunnittelun harjoitustyökurssi."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google