Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuHilja Sala Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY T-121.110 Käyttäjäkeskeisen tuotesuunnittelun harjoitustyökurssi kesä 2003 Lahti
2
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Kurssihenkilökunta Liina Poropudas Marko Saastamoinen Petteri Suontama Pia Koivisto
3
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Kurssin tavoitteet Kokemusta käyttäjäkeskeisestä tuotesuunnittelusta Kasvattaa ymmärrystä prosessin vaiheista Tutustua käytännössä käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmiin Kartuttaa kokemusta suunnitteluprosessin läpiviemisestä Oppia ymmärtämään tuotteen käyttäjän merkitys käyttöliittymän suunnittelutyössä
4
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Erikoista Kurssi järjestetään ekan kerran etänä Aineisto webissä Vaatii opiskelijoilta enemmän Ohjeita muokataan vielä Osallistujia sekä Lahdesta että Otaniemestä ”Normaalisti” massakurssi, nyt
5
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Kommunikointikanavat www-sivut http://www.soberit.hut.fi/T-121/T-121.110/lahti/ http://www.soberit.hut.fi/T-121/T-121.110/lahti/ webCT ryhmäkohtaiset keskustelut sähköposti
6
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Aikataulu 15.5-31.8.2003 DL tiistaisin klo 16, palaute pe klo 16 mennessä
7
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Harjoitustyön kulku Kurssilla neljä palautusta vaatimusmäärittely DL 3.6 klo 16 paperiprototyyppi ja testaussuunnitelma DL 24.6 testiraportti ja käyttöliittymän korjaukset DL 4.8 vuorovaikutteinen prototyyppi DL 19.8 lisäksi tuote-esittelytilaisuus (vko 35)
8
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Käyttäjäkartoitus ja vaatimukset (max. 25 pistettä) Mitä tehdään ? tutkitaan potentiaalisia käyttäjiä kerätään (havainnointi- & haastattelu)aineistoa käyttäjien toiminnasta analysoidaan kerätty aineisto kootaan vaatimuksia tuotteen käytölle Mitä raportoidaan? käyttäjäkartoituksen menetelmät ja tulokset kerätyn aineiston analyysiperiaatteet analyysi käyttötilanteista, käyttäjien tehtävistä tuotteelle asetut vaatimukset
9
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Paperiprototyyppi ja testaussuunnitelma (max. 20 pistettä) 1/2 Mitä tehdään paperiprotossa ? hahmotellaan fyysinen tuote tai käyttölaitteisto suunnitellaan tuotteelle visuaalinen ilme elementit ’pelisäännöt’ yleiset linjaukset määritellään käyttöliittymässä navigointi Proton päänäytöt ovat valmiita heuristisen arvioinnin laskarikerralle näyttöjä saa muuttaa vieä tämän jälkeen Mitä palautetaan ? ”toimiva” prototyyppi tuotteen käyttöliittymän pääkohdista ohjeisto tuotteen ilmeestä sekä esimerkkiluonnoksia navigaatiomalli miten tuotteen toimintosarjat toimivat
10
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Paperiprototyyppi ja testaussuunnitelma (max. 20 pistettä) 2/2 Mitä tehdään testaussuunnitelmassa? päätetään millaisia asioita on tutkittava, jotta tiedetään onko tuote toimiva mietitään miten nämä asiat saisi selville ja valitaan sopivat menetelmät selvitetään millainen prototyyppi pitää toteuttaa jotta näitä menetelmiä voi soveltaa Mitä raportoidaan testaussuunnitelmassa ( ks.myös ohje kotisivuilla)? mitä aiotaan ottaa selville ja miksi juuri se on riittävää mitä menetelmiä aiotaan käyttää tuotteen tutkimiseen miten tuloksista saadaan esiin se mitä haluttiin tutkia mitä vaatimuksia tämä asettaa toteutettavalle prototyypille
11
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Testiraportti ja käyttöliittymän korjaukset (max. 20 pistettä) 1/2 Mitä tehdään testissä? tehdään se mitä testisuunnitelmassa luvattiin kerätään ja analysoidaan testauksesta saatu data mietitään miten tuotetta tämän perusteella kehitetään suunnitellaan parannettu tuote testien pohjalta aloitellaan viimeistään käyttöohjeen suunnittelua Mitä raportoidaan testiraportissa? mitä testeissä kävi ja miksi mitä se nyt sitten tarkoittaa tuotteen kannalta, mitä itse testauksen kannalta miten näihin tuloksiin pitää reagoida, mitä tuotteelle aiotaan tehdä
12
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Testiraportti ja käyttöliittymän korjaukset (max. 20 pistettä) 2/2 Käyttöliittymän korjausraportti Pohditaan mahdollisia muutoksia protoon testien pohjalta Verrataan tehtäviä muutoksia myös mahdollisiin muihin tapoihin korjata käyttöliittymää Raportoidaan tehdyt muutokset
13
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Vuorovaikutteinen prototyyppi ja käyttöohje (max. 20 pistettä) Mitä tehdään ? toteutetaan testiraportissa raportoidut parannukset viimeistellään ja siistitään prototyyppi demonstrointikelpoiseksi kirjoitetaan käyttöohje sellaiseksi kuin se lopullisessa tuotteessa olisi valmistellaan demo ja esitellään assarille Mitä palautetaan ? mahdollinen mock-up = fyysinen proto laitteen ulkoasusta käyttöliittymäproto sähköinen tai paperilla oleva demo käyttöliittymän toiminnasta kirjallinen käyttöohje osa mahdollisesti tuotteeseen upotettuna
14
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Tuote-esittely Tuote esitellään muille opiskelijoille ja assistenteille Interaktiivista prototyyppiä esitellään tilaisuudessa myös muille kuulijoille Tuote-esittelystä pisteitä max. 15
15
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Harjoitustehtävät Alkusuunnittelu dl 20.5 klo 16 käyttäjäryhmät aikautaulu Heuristeinen arviointi toisten työlle vko 26 Suunnitteluohje vko 34
16
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Aiheet Julkisen tilan opastaulu Toimiston lämpötilan ja energiankulutuksen säädin (Ranne)kellotietokone Monitieteellisen harjoitustyöprojektin intranet Päällepuettava kamera Tietokonetentti
17
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Kurssin arvostelu Harjoitustyöstä koko ryhmälle sama arvosana arvosanarajat: 1: 50…60 p 2: 61…70 p 3: 71…80 p 4: 81…90 p 5: 91…100+ p Harjoitustehtävillä yhden arvosanan korotus
18
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Ryhmiin jakaantuminen Ryhmäkoko 3 henkilöä yksin ei voi tehdä kolme on koettu optimimääräksi Tehtävä: muodostakaa ryhmä Kiinnostava aihe Tavoitteena suurinpiirtein sama arvosana
19
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Ryhmiin jakaantumistauko Keksikää ryhmälle nimi Keväinen: Liinan ryhmä Kesäinen: Markon 4 ryhmää Syksyinen: Petterin 3 ryhmää
20
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Käyttäjäkartoitus ja vaatimukset Koko harjoitustyön perusta haasteet: oikeiden käyttäjien löytäminen relevantin informaation kerääminen vaatimusten kehittäminen käyttäjätarpeiden pohjalta raportointi
21
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Vaiheessa raportoidaan ainakin seuraavat asiat: 1. Käyttäjäryhmän/-ryhmien kuvaus 2. Tehtäväanalyysi 3. Käyttäjän termistö 4. Ympäristökuvaus 5. Vaatimukset 6. Pohdinta
22
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY 1. Käyttäjäryhmän/-ryhmien kuvaus Eroteltavissa olevien käyttäjäryhmien kuvaus Primaari / sekundaarikäyttäjät Mahdollisia merkittäviä tekijöitä tuotteen käyttäjissä: tieto- ja taitotaso, koulutus, kiinnostuksen kohteet toimintaympäristö elämäntapa ja -tilanne sukupuoli, ikä Käyttäjäryhmät oikeiksi Esim. jos suunnitellaan laserskalpelli, tutkitaan ensisijaisesti kirurgeja Tarpeet tulevat vasta oikeilta käyttäjiltä
23
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY 1. Käyttäjäryhmän/-ryhmien kuvaus Tärkeää tutkia, millä tavoilla käyttäjäryhmät eroavat Rajaus käyttäjäryhmistä, joille tuote ensisijaisesti suunnitellaan Oletuksia käyttäjäryhmistä ja heidän toimistaan on hyvä tehdä, mutta ne täytyy muistaa testata
24
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY 2. Tehtäväanalyysi Käyttäjän tarpeet ja tavoitteet miten ja miksi käyttäjä tekee näitä asioita nykyään Nykyiset ratkaisut Millä välineillä käyttäjä tekee nykyään asioita, olemassaolevat ratkaisut esiteltävä lyhyesti ei vain täysin vastaavat ratkaisut, vaan myös samaan käyttötarkoitukseen suunnitellut laitteet Käyttäjän toiveet Skenaariot tärkeimmille tehtäville Visuaalinen kuvaus tärkeimmistä nykyisistä tehtävistä
25
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY 3. Käyttäjän termistö Nimet, joilla käyttäjä kutsuu tehtävän osia ja käyttämiään välineitä Nimet, joilla käyttäjä kutsuu tehtävän aikana syntyviä 'tuotteita' Nimitykset, joilla käyttäjä kuvaa omaa toimintaansa Käyttäjän mahdollinen erikoistermistö Millaista termistöä käyttäjän nykyiset laitteet sisältävät ?
26
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY 4. Ympäristökuvaus Fyysinen ympäristö minkälaisessa ympäristössä tuotetta tullaan käyttämään? ympäristön visualisointi Sosiaalinen ympäristö käyttäjien väliset sosiaaliset suhteet, keitä paikalla? kommunikaatiotavat, sisältö hierarkia, ilmapiiri työn sosiaalinen järjestäminen
27
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY 5. Vaatimukset Millaisia vaatimuksia asetatte kehitettävälle tuotteelle käyttäjäkartoituksen pohjalta? Mihin vaatimukset perustuvat? Missä tilanteessa vaatimuksia voidaan muuttaa? Numeroikaa asetetut vaatimukset
28
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY 6. Pohdinta Miten kartoitus mielestänne onnistui? Mitä menetelmiä käytitte? Miksi juuri niitä? Millaisia puutteita tietoihinne jäi? Miksi? Koska ja miten aiotte lopun tiedon kerätä ?
29
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Pisteytys Vaatimusmäärittely on harjoitustyön tärkein yksittäinen osuus, koska tuote perustuu niille Maksimipistemäärät tästä vaiheesta 25 Jos vaatimusmäärittelystä poiketaan myöhäisemmässä vaiheessa, muutokset dokumentoidaan
30
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Arvostelu Seuraamalla verkossa olevia ohjeita, pyritään arvosanaan 3 = hyvä Erinomaisesta työstä voi saada lisäpisteitä esim. useampien käyttäjäntutkimusmenetelmien perustellusta käytöstä, laajemmasta ainaistosta, erinomaisesta raportoinnista Tarkempi arvosteluperuste tulee löytymään kurssin kotisivuilta
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.