Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Käytettävyyskoulu 31.10.2003 Käytettävyyskoulu 31.10.2003 Kognitiotieteen esittely Kognitiotieteen esittely Käytettävyyskoulu 31.10.2003 - Kognitiotieteen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Käytettävyyskoulu 31.10.2003 Käytettävyyskoulu 31.10.2003 Kognitiotieteen esittely Kognitiotieteen esittely Käytettävyyskoulu 31.10.2003 - Kognitiotieteen."— Esityksen transkriptio:

1 Käytettävyyskoulu 31.10.2003 Käytettävyyskoulu 31.10.2003 Kognitiotieteen esittely Kognitiotieteen esittely Käytettävyyskoulu 31.10.2003 - Kognitiotieteen esittely

2 FT Christina M. Krause FT Christina M. Krause Kognitiotieteen professoriKognitiotieteen professori FM Otto Lappi FM Otto Lappi Kognitiotieteen amanuenssiKognitiotieteen amanuenssi Käytettävyyskoulu 31.10.2003 - Kognitiotieteen esittely

3 Kognitiivinen on ”tiedollinen, tietosisältöihin liittyvä” Kognitiivinen on ”tiedollinen, tietosisältöihin liittyvä” Kognitiivisiin ilmiöihin liittyviä termejä arkikielenkäytössä: tieto, uskomus, ajattelu, muisti, havainto, käsite, tietokone, tiedonvälitys… Kognitiivisiin ilmiöihin liittyviä termejä arkikielenkäytössä: tieto, uskomus, ajattelu, muisti, havainto, käsite, tietokone, tiedonvälitys… Kognitiotiede on nuori tieteenala, joka tutkii erilaisia tietojärjestelmiä ja niiden toimintaa Kognitiotiede on nuori tieteenala, joka tutkii erilaisia tietojärjestelmiä ja niiden toimintaa orgaanisia, psyykkisiä ja keinotekoisia informaatiota prosessoivia systeemejä. orgaanisia, psyykkisiä ja keinotekoisia informaatiota prosessoivia systeemejä. Käytettävyyskoulu 31.10.2003 - Kognitiotieteen esittely

4 Kognitiotieteen teoriat ja tutkimusmenetelmät yhdistävät Kognitiotieteen teoriat ja tutkimusmenetelmät yhdistävät mm., psykologian, aivotutkimuksen, kielitieteen, filosofian, tietojenkäsittelytieteen, matematiikan ja logiikan näkökulmia “tieto”ilmiöihin. mm., psykologian, aivotutkimuksen, kielitieteen, filosofian, tietojenkäsittelytieteen, matematiikan ja logiikan näkökulmia “tieto”ilmiöihin. Käytettävyyskoulu 31.10.2003 - Kognitiotieteen esittely

5 Kognitiotiede Helsingin yliopistossa Kognitiotiede Helsingin yliopistossa hallinnollisesti itsenäinen oppiaine hallinnollisesti itsenäinen oppiaine psykologian laitoksen opetuksen ja tutkimuksen vastuu- psykologian laitoksen opetuksen ja tutkimuksen vastuu- sektori sektori Käyttäytymistieteellisessä tiedekunnassa (2004 alk.) Käyttäytymistieteellisessä tiedekunnassa (2004 alk.) noin 70 pääaine/perusopiskelijaa noin 70 pääaine/perusopiskelijaa noin 14 jatko-opiskelijaa noin 14 jatko-opiskelijaa sivuaineopiskelijoita sivuaineopiskelijoita Käytettävyyskoulu Käytettävyyskoulu Käytettävyyskoulu 31.10.2003 - Kognitiotieteen esittely

6 Kognitiotiede Helsingin yliopistossa Kognitiotiede Helsingin yliopistossa Vuosittainen sisäänotto 10 uutta opiskelijaa kesän opiskelijavalintojen kautta Vuosittainen sisäänotto 10 uutta opiskelijaa kesän opiskelijavalintojen kautta Käytettävyyskoulu 31.10.2003 - Kognitiotieteen esittely

7 Oppiaineessa tehdään kognitiotieteellistä perustutkimusta ja koulutetaan tutkijoita Oppiaineessa tehdään kognitiotieteellistä perustutkimusta ja koulutetaan tutkijoita Kognitiotiede kouluttaa tiedonkäsittelyn ammattilaisia erilaisiin tehtäviin Kognitiotiede kouluttaa tiedonkäsittelyn ammattilaisia erilaisiin tehtäviin käytettävyys, käyttöliittymäsuunnittelu, organisaation toiminta/viestintä... käytettävyys, käyttöliittymäsuunnittelu, organisaation toiminta/viestintä... ihminen on ”heikoin lenkki” teknologian kehittyessä – tarvitaan osaajia kuilun ymmärtämiseksi ihminen on ”heikoin lenkki” teknologian kehittyessä – tarvitaan osaajia kuilun ymmärtämiseksi Monitieteisyys Monitieteisyys tieteessä ja teknologiayrityksissä tarvitaan akateemisesti koulutettuja henkilöitä jotka pystyvät kommunikoimaan yli oppiaine- ja tiederajojen tieteessä ja teknologiayrityksissä tarvitaan akateemisesti koulutettuja henkilöitä jotka pystyvät kommunikoimaan yli oppiaine- ja tiederajojen Käytettävyyskoulu 31.10.2003 - Kognitiotieteen esittely

8 Tässä näytetään kognitiotieteen opinnoista kuva netistä Tässä näytetään kognitiotieteen opinnoista kuva netistä Painotetaan, että käytettävyys(koulu) on yksi ”erikoistumisala” Painotetaan, että käytettävyys(koulu) on yksi ”erikoistumisala” painottuu kognitiiviseen psykologiaan ja käyttöliittymiin painottuu kognitiiviseen psykologiaan ja käyttöliittymiin Käytettävyyskoulu 31.10.2003 - Kognitiotieteen esittely

9 Tässä kerrotaan kognitiotieteen tarjoamista kursseista käytettävyyskoululaisille Tässä kerrotaan kognitiotieteen tarjoamista kursseista käytettävyyskoululaisille http://www.hut.fi/Opinnot/kaytettavyyskoulu/vaati mukset2003.html http://www.hut.fi/Opinnot/kaytettavyyskoulu/vaati mukset2003.html Käytettävyyskoulu 31.10.2003 - Kognitiotieteen esittely

10 Kognitiotieteen ja kognitiivisen psykologian opinnoista jotka kuuluvat käytettävyyskoulun opintoihin tänä vuonna: Kognitiotieteen ja kognitiivisen psykologian opinnoista jotka kuuluvat käytettävyyskoulun opintoihin tänä vuonna: Ckt111 Johdatus kognitiotieteeseen Ckt111 Johdatus kognitiotieteeseen Ckt 114 Johdatus kognitiiviseen psykologiaan (2) Ckt 114 Johdatus kognitiiviseen psykologiaan (2) Ckt 211 Kognitiivisen psykologian jatkokurssi (2) Ckt 211 Kognitiivisen psykologian jatkokurssi (2) Ckt 142 Kokeellinen harjoituskurssi (3) Ckt 142 Kokeellinen harjoituskurssi (3) Käytettävyyskoulu 31.10.2003 - Kognitiotieteen esittely

11 Ckt111 Johdatus kognitiotieteeseen Ckt111 Johdatus kognitiotieteeseen Kurssilla tutustutaan kognitiotieteeseen tieteenalana. Kurssilla käsitellään kognitiotieteen historiallisia, filosofisia ja tieteellisiä perusteita: kybernetiikkaa, tietokoneiden syntyä, kieltä, merkitystä ja ajattelua, nykyaikaisen tekoälytutkimuksen ongelmia sekä hermoverkkoja. Opetusmoniste.Kurssilla tutustutaan kognitiotieteeseen tieteenalana. Kurssilla käsitellään kognitiotieteen historiallisia, filosofisia ja tieteellisiä perusteita: kybernetiikkaa, tietokoneiden syntyä, kieltä, merkitystä ja ajattelua, nykyaikaisen tekoälytutkimuksen ongelmia sekä hermoverkkoja. Opetusmoniste. sl 9.9.-18.11. Salosl 9.9.-18.11. Salo Ckt 114 Johdatus kognitiiviseen psykologiaan (2) Ckt 114 Johdatus kognitiiviseen psykologiaan (2) Perehdytään ihmisen tiedonkäsittelymekanismeihin ja kognitiivisiin taitoihin. Kurssin järjestää Psykologia (Pps 215) Psykonet-luentokurssi.Perehdytään ihmisen tiedonkäsittelymekanismeihin ja kognitiivisiin taitoihin. Kurssin järjestää Psykologia (Pps 215) Psykonet-luentokurssi. Ckt 211 Kognitiivisen psykologian jatkokurssi (2) Ckt 211 Kognitiivisen psykologian jatkokurssi (2) Syventävä perehtyminen kognitiiviseen psykologiaan. Kl 13.1.- 20.4. 2004, Herkman & vierailevia luennoitsijoita.Syventävä perehtyminen kognitiiviseen psykologiaan. Kl 13.1.- 20.4. 2004, Herkman & vierailevia luennoitsijoita. Ckt 142 Kokeellinen harjoituskurssi (3) Ckt 142 Kokeellinen harjoituskurssi (3) Tutustutaan kokeellisen tutkimustyön osavaiheisiin: tutkimusasetelman suunnitteluun, kokeiden suorittamiseen, ja tulosten analysoimiseen ja raportoimiseen. kl 22.1.- 29.4.2004 KrauseTutustutaan kokeellisen tutkimustyön osavaiheisiin: tutkimusasetelman suunnitteluun, kokeiden suorittamiseen, ja tulosten analysoimiseen ja raportoimiseen. kl 22.1.- 29.4.2004 Krause Käytettävyyskoulu 31.10.2003 - Kognitiotieteen esittely

12 Muuta (kirjallisuutta) Ckt113 Käyttöliittymät, käytettävyys ja kognitiivinen ergonomia Ckt113 Käyttöliittymät, käytettävyys ja kognitiivinen ergonomia Opitaan tuntemaan kognitiivisen ergonomian peruskäsitteet, yleisimpiä käytettävyyongelmia, ja tutustutaan käytettävyystutkimuksen perusteisiin.Opitaan tuntemaan kognitiivisen ergonomian peruskäsitteet, yleisimpiä käytettävyyongelmia, ja tutustutaan käytettävyystutkimuksen perusteisiin. I. Sinkkonen & al., Käytettävyyden psykologia (1ov), I. Sinkkonen & al., Käytettävyyden psykologia (1ov), J.Nielsen, Usability Engineering (1ov) J.Nielsen, Usability Engineering (1ov) Ckt144 Kognitiivinen suunnittelu Ckt144 Kognitiivinen suunnittelu Opintojaksossa perehdytään tarkastelemaan suunnitteluprosessia, prosessin lopputulosta (tuotetta) ja loppukäyttäjän ja tuotteen välistä vuorovaikutusta kognitiivisesta näkökulmasta.Opintojaksossa perehdytään tarkastelemaan suunnitteluprosessia, prosessin lopputulosta (tuotetta) ja loppukäyttäjän ja tuotteen välistä vuorovaikutusta kognitiivisesta näkökulmasta. D. Norman: The Design of Everyday Things (2ov) D. Norman: The Design of Everyday Things (2ov)

13 Muuta (kirjallisuutta) Ckt283 Organisaatiokognition kirjallisuus Ckt283 Organisaatiokognition kirjallisuus P. Senge, The Fifth Discipline (2ov), P. Senge, The Fifth Discipline (2ov), E. Hutchins, Cognition in the Wild (2ov), E. Hutchins, Cognition in the Wild (2ov), C. Argyris, On Organizational Learning 2nd ed. (2ov) C. Argyris, On Organizational Learning 2nd ed. (2ov) Näkökulmaa organisaatioihin ja tiimityön kompastuskohtiin Ckt341 Kognitiivisen psykologian ja eksperttiyden teoriaa Ckt341 Kognitiivisen psykologian ja eksperttiyden teoriaa Opintojakso tutustuttaa asiantuntijuuteen ja kognitiivisen taituruuteen psykologisena ilmiönä. Soveltuu hyvin myös organisaatiokognition opintojen tueksi. Opintojakso tutustuttaa asiantuntijuuteen ja kognitiivisen taituruuteen psykologisena ilmiönä. Soveltuu hyvin myös organisaatiokognition opintojen tueksi. M. Scardamalia & C. Bereiter: Surpassing Ourselves – an Inquiry into the Nature and Implications of Expertise. (1ov) M. Scardamalia & C. Bereiter: Surpassing Ourselves – an Inquiry into the Nature and Implications of Expertise. (1ov) Hyvä kirja psykologian opintojen tueksi

14 Kognitio ja käytettävyys Halvemmaksi ja nopeammaksi tulee suunnitella tuote ensin ”oikein”… Halvemmaksi ja nopeammaksi tulee suunnitella tuote ensin ”oikein”… Ei tarvitse suunnitella uudestaanEi tarvitse suunnitella uudestaan Vähemmän virheitä, vähemmän hukkaaVähemmän virheitä, vähemmän hukkaa Et voi suunnitella käyttäjää – vain tuotteen!Et voi suunnitella käyttäjää – vain tuotteen!

15 Kun tiedetään kuka tuotetta käyttää, mihin hän tuotetta käyttää ja missä hän tuottetta käyttää, voidaan päätellä miten hän tuotetta käyttää… Kun tiedetään kuka tuotetta käyttää, mihin hän tuotetta käyttää ja missä hän tuottetta käyttää, voidaan päätellä miten hän tuotetta käyttää… …vai voidaanko? …vai voidaanko?

16 Kognitio ja käytettävyys K u k a ? M i h i n ? M i s s ä ? Miten? Opittavuus Käyttäjän malli Suunnitelijan malli Ergonomia Tiedot & Taidot Universaalit Yksilölliset/ kulttuuriset Valo, lämpö, kosteus, aikataulut, voimat ja väännöt…

17 Kognitio ja käytettävyys Käytettävyystutkimus ei tarkoita mielipidekyselyjä Käytettävyystutkimus ei tarkoita mielipidekyselyjä Taustateoriat (esim. pysyvät fysiologiset ja kognitiiviset universaalit, vakiintuneet konventiot  yleiset ”käytettävyyden lainalaisuudet”…)Taustateoriat (esim. pysyvät fysiologiset ja kognitiiviset universaalit, vakiintuneet konventiot  yleiset ”käytettävyyden lainalaisuudet”…) Psykologiset havaintomenetelmätPsykologiset havaintomenetelmät Kokeet, prototestaus Kokeet, prototestaus Haastattelut, kyselyt, käyttötarinat… Haastattelut, kyselyt, käyttötarinat…

18 Kognitio ja käytettävyys KäyttäjäSuunnittelija tuote suunnittelijan malli käyttäjän malli

19 Kognitio ja käytettävyys Yleensä ihmiset toimivat järkevästi Yleensä ihmiset toimivat järkevästi Silloinkin kun he tekevät virheitä he tekevät järkeviä virheitä siihen nähden miten he tulkitsevat tilanteenSilloinkin kun he tekevät virheitä he tekevät järkeviä virheitä siihen nähden miten he tulkitsevat tilanteen Ihmiset kuitenkaan eivät usein toimi suunnitelmallisesti, tai ”loogisesti”Ihmiset kuitenkaan eivät usein toimi suunnitelmallisesti, tai ”loogisesti”

20 Kognitio & Käytettävyys Käyttäjän malli ja suunnittelijan malli ei ole sama asia! Käyttäjän malli ja suunnittelijan malli ei ole sama asia! Tuotteen toiminnan (käyttöliittymätasolla) tulee vastata hyvää käyttäjän malliaTuotteen toiminnan (käyttöliittymätasolla) tulee vastata hyvää käyttäjän mallia Jos käyttäjällä ei alun alkaen ole hyvää tai selvää mallia, tuotteen tulisi opastaa kohti parempaa mallia (”opittavuus”)Jos käyttäjällä ei alun alkaen ole hyvää tai selvää mallia, tuotteen tulisi opastaa kohti parempaa mallia (”opittavuus”)

21 Kognitio ja käytettävyys Tavoite Palaute Toiminta Käyttäjä tulkinta tuote

22 Käytettävyyden psykologia? Kysy aina: mitä tämä tieto merkitsee minulle? Kysy aina: mitä tämä tieto merkitsee minulle? Mitä yhteyksiä sillä on käytettävyyteen?Mitä yhteyksiä sillä on käytettävyyteen? Mitä yhteyksiä sillä on tuotteeseen X?Mitä yhteyksiä sillä on tuotteeseen X? Miten tätä tietoa voisi soveltaa tuotteen Y suunnittelussa?Miten tätä tietoa voisi soveltaa tuotteen Y suunnittelussa? Miten tätä asiaa voisi tutkia käytettävyystutkimuksen havaintomenetelmin?Miten tätä asiaa voisi tutkia käytettävyystutkimuksen havaintomenetelmin? Olisiko tämän tietäminen saanut minut välttämään suunnitteluvirheen Z?Olisiko tämän tietäminen saanut minut välttämään suunnitteluvirheen Z? jne…jne…

23 Kognitio ja käytettävyys Halvemmaksi ja nopeammaksi tulee suunnitella tuote ensin ”oikein”… Halvemmaksi ja nopeammaksi tulee suunnitella tuote ensin ”oikein”… …mutta oikein suunnitteleminen on vaikeaa!…mutta oikein suunnitteleminen on vaikeaa! On vaikeaa suunnitella tuotteita jotka todella toimivat On vaikeaa suunnitella tuotteita jotka todella toimivat Vielä vaikeampaa on suunnitella tuotteita jotka paitsi toimivat, ovat myös miellyttäviä käyttää! Vielä vaikeampaa on suunnitella tuotteita jotka paitsi toimivat, ovat myös miellyttäviä käyttää!

24 Seuraavaksi jaetaan ryhmätyötehtävä, joka puretaan seuraavalla tapaamiskerralla. Seuraavaksi jaetaan ryhmätyötehtävä, joka puretaan seuraavalla tapaamiskerralla. Käytettävyyskoulu 31.10.2003 - Kognitiotieteen esittely


Lataa ppt "Käytettävyyskoulu 31.10.2003 Käytettävyyskoulu 31.10.2003 Kognitiotieteen esittely Kognitiotieteen esittely Käytettävyyskoulu 31.10.2003 - Kognitiotieteen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google