Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Laatukuvausten esittely Marjariitta Viiri, Pohjanmaan ELY-keskus Ehdotus yleisten kirjastojen laatusuositukseksi verkkojulkaisu: http://www.minedu.fi/OPM/kirjastot/?lang=fi.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Laatukuvausten esittely Marjariitta Viiri, Pohjanmaan ELY-keskus Ehdotus yleisten kirjastojen laatusuositukseksi verkkojulkaisu: http://www.minedu.fi/OPM/kirjastot/?lang=fi."— Esityksen transkriptio:

1 Laatukuvausten esittely Marjariitta Viiri, Pohjanmaan ELY-keskus Ehdotus yleisten kirjastojen laatusuositukseksi verkkojulkaisu: kohdassa Työryhmät ja selvitykset Kiitokset ministeriölle, että sai näin mielenkiintoisen tehtävän. Käyn tässä esityksessä ajan puutteen vuoksi OKM kirjastopäivät

2 Työryhmä Hannu Sulin OKM pj Kirsti Kekki OKM varapj
OKM kirjastopäivät Työryhmä Hannu Sulin OKM pj Kirsti Kekki OKM varapj Kristiina Kontiainen Uudenmaan ELY-keskus Margareta Kull-Poutanen Kirkkonummi Sarri Nykänen Pöytyä Jari Paavonheimo Kerava Janne Puhakka OKM Pertti Vakkari Tampereen yliopisto Marjariitta Viiri Pohjanmaan ELY-keskus

3 Työryhmä teki kirjastoille itsearvioinnin apuvälineitä
OKM kirjastopäivät Työryhmä teki kirjastoille itsearvioinnin apuvälineitä OSA 1 Yleisten kirjastojen arvioinnin viitekehys OSA 2 Yleisten kirjastojen laatukuvaukset OSA 3 Yleisten kirjastojen laadunhallinta-suositus Tilastotietokannan kehittäminen (erillinen työryhmä) Tampereen yliopiston tutkimushanke KIRJO kirjastojen vaikuttavuudesta kuntalaisten arkielämässä Halusimme tehdä kokonaisuus, jonka avulla annetaan jäsennelty kokonaiskuva kirjastotoimen laatuun yhteydessä olevista seikoista kirjastotoimen järjestäjille, kirjastoille ja niiden sidosryhmille ja asiakkaille. Haluttiin kehittää työkaluja kirjastojen oman kehittämistyön tueksi. Viitekehykseen on koottu laajemmin perustietoa arvioinnin tarpeesta, opm:n strategisista linjauksista, asiakasnäkökulmasta, tuottavuuden, tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden näkökulmista ja mm. kansainvälisista kirjastojen arviointimalleista. Miksi laatukuvauksia eikä laatukriteereitä? Vaikka arkikielessä ”erottelemme asioita jollakin kriteerillä”, laatukielessä kriteeri yleensä on mitattava ominaisuus, jolle voidaan asettaa tietty haluttu taso, laatuvaatimus. Me otimme kehittämislinjaksi sen, että kun tietää mikä on hyvää, sitä haluaa. Pääosin asioita on kuvattu laadullisesti, mutta jonkin verran kuvauksen ”hyvä kirjasto –osuuksista” löytyy myös määrällisiä tavoitteita. Määrälliset tavoitteet esitämme siinä mielessä, että jos tälle tasolle on päästy, asiat on yleensä jo hyvin.

4 OSA 1 Yleisten kirjastojen arvioinnin viitekehys
OKM kirjastopäivät OSA 1 Yleisten kirjastojen arvioinnin viitekehys ASEMOI JA TAUSTOITTAA Arvioinnin tarve (kansalliset linjaukset, asiakaslähtöisyys, tuottavuus, taloudellisuus jne.) Arviointitasot Arviointimenetelmät Kriteereistä, laatujärjestelmistä Teoriaosuus

5 Panostukset kirjastoon
Vaikuttavuus Yhteisön ja yksilön hyvinvointi Panostukset kirjastoon OKM kirjastopäivät Kirjastoon sijoitetut panostukset kuten henkilöstö, käytettävissä olevat määrahat, kokoelmat, tilat laitteineen ja järjestelmineen ja kaiken panostuksen avulla tuotetut palvelut vaikuttavat siihen miten laadukkaita palveluja pystytään tehokkaasti tuottamaan helposti saataville. Näillä on vaikutuksia asiakkaiden ja kuntalaisten sekä koko yhteisön hyvinvointiin. Yleisemmällä tasolla niillä taas on vaikuttavuutta siihen miten hyvin kansalaisten sivistykselliset perusoikeudet toteutuvat, kulttuurinen perusta vahvistuu, miten tasavertaisuus toteutuu, miten parempien oppimistaitojen kautta osaaminen lisääntyy ja kuinka ihmisten osallisuus yhteisössään ja yhteiskunnassa kehittyy. Kirjastotoiminnan tavoitteena on vaikuttaa ihmisten hyvinvointiin. Kulttuurilla on hyvinvointivaikutuksia.

6 OSA 3 Yleisten kirjastojen laadun- hallintasuositus
OKM kirjastopäivät OSA 3 Yleisten kirjastojen laadun hallintasuositus Tuo esiin laatua kehittäviä toimintatapoja Tarjoaa puitteet / toimii oppaana pitkäjänteiselle laatutyön kehittämiselle Soveltuu kunnan/toimintayksikön tasolle Palvelee virkamies- ja luottamusjohtoa, kirjastojen henkilöstöä

7 Laadunhallintasuosituksen painotukset
OKM kirjastopäivät Laadunhallintasuosituksen painotukset Kirjasto tarkastelee toimintaansa kokonaisuutena Kirjastossa asiakassuuntautuneisuus on kehittämisen perusta Kirjastoa johdetaan Kirjasto toimii tuloshakuisesti Kirjasto osaa oppia Henkilöstö tekee kirjaston Kirjastossa on toimivat prosessit Kirjasto toimii yhteistyössä kumppaneiden kanssa Kirjasto kantaa yhteiskunnallisen vastuunsa

8 OKM kirjastopäivät Laatu = erinomaisuutta, asiakaslähtöisyyttä, tarkoituksenmukaisuutta, taloudellisuutta, muutosta Laatukuvauksiin koottiin kunkin toiminnon osalta hyvästä laadusta kertovia piirteitä Laatukuvausten rakenne: kansalliset tavoitteet ja linjaukset, aiempien laatusuositusten ja niiden toteuman esittely, varsinainen uusi laatukuvaus (yleiskuvaus ja hyvän toiminnan kuvaus) Laatukuvaukset on kirjoitettu niin, että niitä voidaan käyttää erikseen. Siksi kokonaisuutta lukiessa voi tulla tunne, että ne jankkaa tuota samaa. Kuvauksissa on tiettyä toistoa tarkoituksellisesti, esim. kansallisista linjauksista.

9 Palvelut ja niiden käyttö, Henkilöstö ja osaaminen, Kokoelmat ja Tilat
OKM kirjastopäivät Uudet laatukuvaukset laadittiin kokonaislaatuun ratkaisevasti vaikuttavista Ylläpitäjän vastuu, Palvelut ja niiden käyttö, Henkilöstö ja osaaminen, Kokoelmat ja Tilat Valittiin tekijät, jotka vaikuttavat palvelujen rakenteeseen, toimintaan tai lopputulokseen ja sitä kautta kokonaislaatuun

10 Kirjastopalvelujen ylläpitäjänäkökulma
OKM kirjastopäivät Kirjastopalvelujen ylläpitäjänäkökulma Kirjastot osa kunnan hyvinvointi-, oppimis- ja kulttuuripalveluja ja –prosesseja Lähipalvelu ja täydentävät palvelut Seudullinen yhteistyö, yhteistyö kunnan sisällä Määrätietoinen kehittämistyö, johtaminen, osaava henkilöstö Riittävä rahoitus Hyvä kirjasto on veto- ja pitovoimatekijä Ensimmäiseen kuvaukseen pyrittiin tiivistämään kuntapäättäjille/ylläpitäjille kirjastotoimen kannalta tärkeimmät asiat Ensimmäiseen kuvaukseen pyrittiin tiivistämään kuntapäättäjille/ylläpitäjille kirjastotoimen kannalta tärkeimmät asiat. Sisältää siksi asioita, jotka tulevat tarkemmin muissa kuvauksissa esiin. Kunnalla vastuu sivistyksellisten perusoikeuksien toteutumisesta. Siihen tarvitaan hyvät, väestön tarpeita vastaavat kirjastopalvelut, joilla tuotetaan iloa, elämyksiä, hyvinvointia ja tietoja kaikenikäisille kuntalaisille. vahvistetaan kunnan kulttuurista perustaa ennaltaehkäistään tiedollista ja muuta syrjäytymistä Kunta huolehtii, että kirjastotoimen perusrakenne on kunnossa.

11 Palvelut ja niiden käyttö
OKM kirjastopäivät Palvelut ja niiden käyttö Peruslaadun takaavat ajantasaiset, uusiutuvat kokoelmat, nykyaikainen kirjastojärjestelmä, toimivat verkkopalvelut, hyvät tilat ja osaava henkilöstö Palvelujen tuottaminen itse tai yhteistyössä Lähipalveluluonne ja laajat, oikein sijoitetut aukioloajat Asiakaslähtöisyys, tarve- ja käyttötutkimukset Itsepalvelu, henkilökohtainen palvelu, verkkopalvelut paikallisen palvelun rinnalla, palvelutarjonnan uudet mallit/kokeilut Tehokas tiedotus ja markkinointi Seudullisesta yhteistyöstä saatava lisäarvo Lähipalvelua täydentävänä kirjastoautot, asiointikuljetukset, kirjat kotiin-palvelu Asiakkaiden aito kuuleminen, mukaan otto suunnittelemaan ja kehittämään asiakkaan kirjastoa

12 Henkilöstö ja osaaminen
OKM kirjastopäivät Henkilöstö ja osaaminen Määrätietoinen kehittämistyö, johtaminen, riittävä johtamisresurssi Henkilöstömitoituksen perusteena toimipaikkaverkosto, palvelutarjonta, asiakkaiden tarpeet, strategiset tavoitteet Turvatut oppimisen ja kehittymisen mahdollisuudet Keskitettyjen palvelujen käyttö, yhteistyö erikoisasiantuntemuksen turvaamisessa

13 OKM kirjastopäivät Kokoelmat Kunnan ikä- ja kielijakauma, ammattirakenne kokoelmatyön pohjana Kirjat, muut formaatit, verkkoaineistot Oma kokoelma ja alueellinen, seudullinen kokoelma- ja hankintayhteistyö (erityisesti pienten hankintamäärien kokoelmissa) Kokoelman sisältöjen avaaminen, esittely Saatavuuden parantaminen hyvillä kuljetusjärjestelyillä Riittävä uutuustarjonta (palveluverkko, käyttäjäkunta, oletettu kysyntä) Varastointipolitiikka, Varastokirjaston käyttö Lapsirikkaissa kunnissa lapsille tarkoitettujen kokoelmien oltava erilaiset kuin ikääntyvässä kunnassa, johon ei synny yhtään lasta

14 OKM kirjastopäivät Tilat Keskeisillä paikoilla, eri ikäisten helposti saavutettavissa olevia yhteisöllisiä keskuksia Toimintaan sopivat, viihtyisät, ajanmukaiset, muunneltavat, turvalliset tilat Tilat erilaisin järjestelyin tehokkaassa käytössä Esteettömyys Tilat mahdollistavat, että kirjasto voi olla yhtä hyvin pistäytymispaikka kuin viihtymisen, oleilun, opiskelun ja muun työskentelyn paikka

15 Käyttöönottovaihe tavoitteiden toteutumisen seuranta
OKM kirjastopäivät Käyttöönottovaihe kirjasto tavoitteiden toteutumisen seuranta toiminnan kehittäminen ja ohjaus ongelmakohtien paikannus tiedottaminen ja markkinointi benchmarking, oppiminen kunta sivistyspoliittisten linjausten toteutumisen seuranta tuotettujen palvelujen laadun seuranta voimavarojen jakaantumisen seuranta tasa-arvon, väestön palvelutarpeen ja asiakaslähtöisyyden täyttymisen seuranta Nyt toivotaan, että näitä aletaan käyttää ja että ne ovat avuksi arvioinnissa ja kehittämisessä. Lähtökohtana on ollut, että näitä voisi käyttää monella tasolla, esim. toimintayksikkökohtaisesti tai seudullisesti, niitä voi käyttää henkilökohtaiseen arviointiin tai valtakunnalliseen arviointiin. Toisten kanssa yhdessä tekemällä oppii enemmän ja näkee ehkä laajemmin. Useampia kirjastojen arviointiyhteistyöhankkeita onkin meneillään. Arviointityössä ei kannata yrittää liikaa kerralla. Voi aloittaa vaikka kokoelmien arvioinnista, yhdestä osa-alueesta.

16 Käyttöönottovaihe palvelujen saatavuuden arviointi,
OKM kirjastopäivät Käyttöönottovaihe asiakas palvelujen saatavuuden arviointi, palvelukyvyn arviointi ammatillisen laadun arviointi valtio kirjastopoliittisten linjausten toteutumisen seuranta peruspalveluiden saannin ja tasa-arvon toteutumisen seuranta suositusten toteuttamisen seuranta informaatio-ohjaus palvelurakenteen seuranta Koulutusta, Työpajoja Yhteistä pohdintaa Kylässä käymistä, toisilta oppimista

17 Kiitos! marjariitta.viiri@ely-keskus.fi
OKM kirjastopäivät Kiitos!


Lataa ppt "Laatukuvausten esittely Marjariitta Viiri, Pohjanmaan ELY-keskus Ehdotus yleisten kirjastojen laatusuositukseksi verkkojulkaisu: http://www.minedu.fi/OPM/kirjastot/?lang=fi."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google