Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kuntouttava lähestymistapa palvelutalossa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kuntouttava lähestymistapa palvelutalossa"— Esityksen transkriptio:

1 Kuntouttava lähestymistapa palvelutalossa
Pilottihankkeen vaikutusten tarkastelua Maaret Rutanen Toimintaterapian VII tutkimussymposium

2 Taustaa Ikääntyneiden määrä kasvaa Ikääntyneiden kuntoutus kannattaa
Palvelutalot merkittävä toimintakonteksti Organisaation halu kehittää toimintaansa

3 Tutkimuksen tarkoitus
Selvittää asiakaslähtöisen, moniammatillisen ja kuntouttavan lähestymistavan vaikutusta palvelutalon asukkaiden toimintakykyyn ja elämänlaatuun

4 Kohde Kaksi jyväskyläläistä palvelutaloa
Koeryhmä n=15, keski-ikä 78 v (SD=7) Kontrolliryhmä n=15,keski-ikä 76 v (SD=6)

5 Tutkimuksen kulku Henkilökunnan koulutus: toimintakyvyn tukeminen ja kuntouttava hoito Alkumittaukset 9 viikon interventio koeryhmälle Loppumittaukset

6 Tutkimusmenetelmät… Taustamuuttujat:
ikä, toimintakykyindeksi RAVA, paino, päivittäinen aktiivisuus (askelmittaus / vrk), muistitesti MMSE

7 …Tutkimusmenetelmät…
Kävelytesti: TUG mittaa kävelyä ja dynaamista tasapainoa erottaa toimintakyvyn eri tasot herkkä mittaamaan muutosta Tasapainotesti: Berg 14 toiminnallista osiota korkea validiteetti

8 …Tutkimusmenetelmät…
Motoristen ja prosessitaitojen arviointi:AMPS standardoitu havainnointimenetelmä itsestä huolehtimisen / kodinhoidon tehtävien tekemisen yhteydessä 2 tuttua, itse valittua tehtävää herkkä mittaamaan muutosta

9 ... Tutkimusmenetelmät Elämänlaadun arviointi: 15 D
terveyteen liittyvän elämänlaadun mittaaminen 15 osa-aluetta, kukin jaettu 5 tasoon voidaan tarkastella profiilina ja yhtenä indeksilukuna herkkä hoidosta johtuville muutoksille

10 Interventio Asiakaslähtöinen kuntoutussuunnitelma
Kuntoutuksen toteuttaminen Kuntouttava hoitotyö Kannustaminen osallistumiseen Kuntoutusryhmät Yksilöllinen ohjaus (ft, tt) Seuranta

11 Analyysimenetelmät SPSS 12.0
Keskiarvot, keskihajonnat ja 95 % luottamusvälit Ryhmien taustamuuttujien välinen riippuvuus: Studentin t-testi Ryhmien välinen ero: kovarianssianalyysi Tilastollisen merkitsevyyden rajana p < 0,05

12 Tulokset Taustamuuttujien kuvaus, keskiarvot ja keskihajonnat (sd).
koeryhmä n=8 kontrolliryhmä n=11 p-arvo* Rava 2,88 (1,24) 2,64 (,67) ,597 Ikä 78 (7) 76 (6) ,241 Paino (kg) 77 (13) 74 (13) n=10 ,644 Askeleet / vrk 864 (1156) n=7 1456 (1360) n=10 ,363 MMSE 23 (2) 19 (5) ,042 *Studentin t-testi

13 Toimintakyky- ja elämänlaatumuuttujien keskiarvot ja keskihajonnat (sd) ja ryhmien välinen ero luottamusväleineen Koeryhmä n=8 alku loppu Kontrolliryhmä n=11 alku loppu ero ryhmien välillä (CI 95%) p-arvo* TUG 19,0 (6,4) 23,9 (12,9) 14,5 (9,1) 15,6(9,3) 2,907(-2,65 – 8,46) ,281 Berg 38 (11) 38 (12) 42 (11) 41 (10) ,715 (-3,09 – 4,52) ,693 Motoriset taidot ,95 (,64) ,95 (,52) 1,21 (1,07) 1,14 (,99) ,024 (-,326 - ,373) ,887 Prosessi- taidot ,41 (,82) ,36 (,73) ,08 (,78) ,24 (,79) -,118 (-,71 - ,47) ,672 15D ,61 (,14) ,71 (,13) ,80 (,14) -,023 (-,107-,062) ,576 *Unianova

14 Ryhmien prosentuaaliset suoritusajan muutokset TUG testissä ja Bergin toiminnallisessa tasapainotestissä 9 viikon intervention jälkeen (Keskiarvo ja yksilöllisten arvojen jakautuminen).

15 Ryhmien muutokset 9 viikon intervention jälkeen motorisissa ja prosessi taidoissa absoluuttisina arvoina (Keskiarvo ja yksilöllisten arvojen jakautuminen).

16 Elämänlaadun osatekijöiden keskiarvot koeryhmällä ennen ja jälkeen intervention.

17 Elämänlaadun osatekijöiden keskiarvot kontrolliryhmällä ennen ja jälkeen intervention.

18 Etiikka ja luotettavuus
Tutkittavien vapaaehtoisuus Kehittämishankkeen tarve yksiköstä 2 tutkijaa, kokemusta kohderyhmän kanssa työskentelystä Tukena monitieteinen ohjausryhmä

19 Pohdinta… Interventioon käytetty aika lyhyt Ryhmien koko pieni
Tutkittavien terveydessä ja toimintakyvyssä vaihtelua, suuri kato Arviointimenetelmät eivät huomioineet asiakaslähtöisyyttä

20 …Pohdinta… TUG, Bergin tasapainotesti ja AMPS soveltuvat paremmin kohdennettuun jatkotyöskentelyyn Tutkittavat motivoituivat paremmin fyysisiin testeihin kuin päivittäisten askareiden tekemiseen

21 …Pohdinta… TUG, Bergin tasapainotesti suhteellisen helppoja ja nopeita toteuttaa AMPS vaatii koulutuksen, aikaa ja järjestelyjä, tietoa saa paljon, osalla oli vaikea motivoitua tekemään, osalta löytyi piileviä taitoja

22 …Pohdinta… 15 D suhteellisen helppo toteuttaa, suurimmalla olla haastatellen vaikeuksia henkilökohtaisiksi koettujen alueiden käsittelyssä, ymmärtämisvaikeudet vaikeuttivat Pohdittavaa, mikä on olennaista ikääntyneiden elämänlaadussa

23 …Pohdinta… Palvelutalon henkilökunta koki hyödyllisenä
Jatkossa huomiota yksilöllisten tavoitteiden toteutumiseen, asukkaiden osallistumiseen, elämään tyytyväisyyteen, avun tarpeeseen ja laatuun

24 …Pohdinta Tarvitaan vaikutusten pitkittäisseurantaa pidemmällä aikavälillä ja suuremmilla tutkimusjoukoilla Huomiota voisi kiinnittää kohdennettuihin ryhmiin (muuttovaihe, sairaalasta kotiutuminen, toipuminen akuuttisairauksista)

25 Johtopäätökset Asiakaslähtöinen, moniammatillinen ja kuntouttava lähestymistapa ei lisännyt ikääntyneiden palvelutalon asukkaiden elämänlaatua ja toimintakykyä Kehittämistyötä jatketaan ja nyt saatuja tuloksia hyödynnetään kehitettäessä mallia kuntouttavaan palveluasumiseen


Lataa ppt "Kuntouttava lähestymistapa palvelutalossa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google