Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Varhiksen eteneminen Syksy 2006- kehittämispäiväkodit valittiin, yhteinen päivä Oulussa, Poskessa. Kevät 2007- kehittämiskoordinaattorit aloittivat työnsä,

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Varhiksen eteneminen Syksy 2006- kehittämispäiväkodit valittiin, yhteinen päivä Oulussa, Poskessa. Kevät 2007- kehittämiskoordinaattorit aloittivat työnsä,"— Esityksen transkriptio:

1

2 Varhiksen eteneminen Syksy 2006- kehittämispäiväkodit valittiin, yhteinen päivä Oulussa, Poskessa. Kevät 2007- kehittämiskoordinaattorit aloittivat työnsä, kehittämistiimit alueilla, aluefoorumit. Kehittämisteemaa työstettiin päiväkodeissa; työnohjaukset, konsultaatiot, koulutukset käynnistyivät. Vertaisvierailuja. Syksy 2007- Kohti pysyviä toimintamalleja. Oman toiminnan arviointia ja dokumentointia. Onko suunta oikea?

3 Sinun. Minun. Meidän- Varhis ”meidän yhteinen” ”lisäarvoa toimijoille” ”kaikkien kasvua” Päiväkoti Satakieli, Haapajärvi Varhainen mediakasvatus Knuutinpuhdon päiväkoti, Nivala Kasvatuskumppanuus ja vanhempien osallisuus Aamuruskon päiväkoti, Vihanti Moniammatillinen yhteistyö Päiväkoti Mäntylä, Kalajoki Erityinen tuki varhaiskasvatuksessa Päivähoito / lastenneuvola / seurakunnan lapsityö, Kuusamo Kotikasvatuksen tukeminen ja perhetyö Välkkylän päiväkoti, Oulu Pienten lasten varhaiskasvatus ja omahoitajatyötapa

4 Visiointia vuodelle 2008 kehittämispäiväkotien verkostotapaamisessa syksyllä 2006 Meillä on keinoja ja mahdollisuuksia puuttua tuen tarpeeseen. Tukiverkosto toimii. Kiintymystä: äiti, isä, ihmisenalku + omahoitaja. Vastaanottavampi, kunnioittavampi, ymmärtävämpi, hyväksyvämpi ilmapiiri vanhempien ja päiväkodin henkilöstön välillä. Toimijoiden välinen yhteistyö on säännöllistä ja vakiintunutta. Vähennetään median käyttöä ja lisätään perheen yhteistä aikaa. Valveutuneempi henkilökunta ja vanhemmat. (Mediakasvatuksen suhteen)

5 Mahdollisuudet/Innostavat Oman asiantuntijuuden vahvistuminen Työmotivaatio vahvistuu Työssäjaksaminen lisääntyy Oleellisen löytäminen omasta työstä Mahdollisuus sitoutumiseen Resurssien saaminen kehittämistyöhön Jo olemassa olevan kehittämistyön jatkuvuus Oma työyhteisö Tukiverkosto ja vertaistuki Tiedon ja kokemusten jakaminen Koulutus ja konsultaatio Koordinaattori Yhteistyön vahvistuminen perheiden ja muiden toimijoiden kanssa Varhaiskasvatuksen arvostuksen lisääntyminen Sitoutunut johtaja Haasteet/Pelot Jaksaminen, jaksammeko? Aikaresurssit Kaikkien osallisuuden turvaaminen Konkreettiset hyödyt Jääkö puheen tasolle? Oikeiden asioiden löytäminen Muutoksen vaikeus Dokumentoinnin haasteet Johtaminen Motivaation ja sitoutumisen ylläpitäminen Epämääräinen tulevaisuus Työmäärä Osaanko jakaa tietoa ja kouluttaa? Perustyön ja kehittämistyön suhde Voiko pudota kärryiltä? Yhteisen kielen löytyminen Puuttuvatko ulkopuoliset omaan työn tekoon? Miten kohdata mahdollinen vastarinta?

6 Kaikkien kasvua-kehittämispäiväkodeissa Kehittämispäiväkodit valittiin avoimen hakumenettelyn kautta edellytettiin sitoutumista varhaiskasvatuksen kehittämistyöhön omassa yksikössään, kunnassaan ja jossain määrin myös hankkeen koko toiminta- alueella kukin kehittämispäiväkoti pureutuu kehittämistyössä kuntien yhdessä valitsemiin painopistealueisiin

7 Sinun. Minun. Meidän. Kehittämispäiväkotien henkilöstön yhtenä tehtävänä on rakentaa yhteistyötä alueen muiden, vastaavasta sisällöllisestä kehittämisteemasta kiinnostuneiden yksiköiden suuntaan. Konkreettisina yhteistyömuotoina ovat yhteiset tapaamiset, tutustumiskäynnit, työntekijävaihto tai vertaisarviointi Tavoitteena, että osaaminen levittyy muihin yksiköihin ja kuntiin koko hankkeen toiminta-alueelle

8 Miten kehittämisyksikkö toimii? Kehittämisorientaationa tuetun prosessikehittämisen malli: Vastuu kehittämisestä paikallistasolla Kehittämisen kohteet valikoituvat paikallisista tarpeista käsin Paikallista kehittämistyötä tuetaan alueellisen verkostoitumisen, arvioinnin, tutkimuksen ja konsultaation kautta

9 Kaksitasoinen kehittämisrakenne Paikallinen kehittämistoiminta Kehittämiskoordinaattori Kehittämistiimi Kehittämispäiväkoti / yksikkö Alueellinen kehittämistoiminta Kehittämiskoordinaattorien verkosto Alueellinen kehittäjäverkosto Ohjausryhmä Poske, tutkija ja kehittämispäällikkö

10 Kehittämisprosessin eteneminen Lähtötilanteen kartoitus Tilanteen erittely Uuden toimintamallin kehittäminen Uuden toimintamallin konkretisointi ja kokeilu Uuden toimintamallin käyttöönotto Vakiinnuttaminen ja levittäminen

11 Juoksemmeko oikealla tiellä? ”On aivan sama kuinka nopeasti juokset, jos olet väärällä tiellä. Kiire lisääntyy usein siitä, että oma työ ei ole jäsentynyt eikä hallinnassa. Työntekijä juoksee tehtäviä ns. kysynnän mukaan eikä mieti, mikä on tavoite, ja mikä on mielekästä tavoitteen kannalta. Tutkiva pysähtyminen aika ajoin on tarpeen.” (Anna Metteri 1999)

12 Kehittäminen osaksi arjen toimintaa Kehittämisprojektin vaarana voi olla sen irtaantuminen perustyöstä Onnistunut kehittämisprojekti laittaa prosessin liikkeelle ja parhaimmillaan juurtuu osaksi perustyötä Kehittämistyön tunnistaminen edellyttää jatkuvaa dokumentointia ja arviointia projektista prosessiin

13 Prosessin tunnistaminen Lähtötilanne (mikä toimii, mitä on tarpeen muuttaa ja kehittää?) Tavoite (nykytila versus tavoitetila) Keinot muutokseen? Miten tavoite saavutetaan? Olemassa olevat välineet ja rakenteet. Muutoksia vaativat rakenteet ja tarvittava uusi osaaminen ja menetelmät. Dokumentointi Arviointi Tavoitteiden uudelleenasettelu arviointitulosten pohjalta!

14 Kysymyksiä arvioinnin ja dokumentoinnin tueksi yksiköille: Miten kehittämisteema näkyy meillä? Miten muokkaamme rakenteita niin, että ne tukevat kehittämistyötä (esim. työkokoukset, suunnittelupalaverit, arviointipalaverit, työajat?) Mitä uutta tai juurtunutta meillä on kun hanke päättyy 2008? Miten välitämme tietoa ulospäin?

15 Oman työn tarkastelu, dokumentointi ja arviointi Kuukausi tai vuosineljännesdokumentointi Täytetään päiväkodeissa ja käydään läpi yhdessä kaikkien keskeisten tahojen kanssa keskustellen (päiväkodin johtajan, kehittämiskoordinaattori, vanhemmat jne.) Lomaketta voi mukailla ja hyödyntää omin tavoin. Keskeistä ei ole lomakkeen täyttö, vaan yhteinen keskustelu ja toimintatapojen pohtiminen ja arviointi sekä ratkaisujen etsiminen. Lomakkeita toimitetaan päiväkoteihin kehittämiskoordinaattorien kautta!


Lataa ppt "Varhiksen eteneminen Syksy 2006- kehittämispäiväkodit valittiin, yhteinen päivä Oulussa, Poskessa. Kevät 2007- kehittämiskoordinaattorit aloittivat työnsä,"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google