Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ympäristömerkit avuksi ympäristöviestintään 29.4.2010 Hanna Sauroja.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ympäristömerkit avuksi ympäristöviestintään 29.4.2010 Hanna Sauroja."— Esityksen transkriptio:

1 Ympäristömerkit avuksi ympäristöviestintään 29.4.2010 Hanna Sauroja

2 Tyypin I ympäristömerkki (ISO 14 024) vapaaehtoinen etukäteen laaditut, kattavat, elinkaaripohjaiset vaatimukset > erotteleva, tasovaatimuksia riippumaton osapuoli tarkistaa vaatimusten täyttymisen tuotteelle myönnetään määräajaksi merkin käyttöoikeus

3 Miksi Joutsenmerkki on olemassa? ”Ge konsumenter ett verktyg för att kunna välja miljömärkta produkter som uppfyller stränga miljökrav” Nordiska Ministerrådet 1989

4 Pohjoismaisen ympäristömerkinnän tavoitteet: Opastaa käyttäjiä valitsemaan vähiten ympäristöä kuormittavia tuotteita Ohjata tuotekehitystä ympäristöä säästävään suuntaan Käyttää suunnitellusti markkinavoimia ympäristölainsäädäntöä täydentävänä keinona (Pohjoismainen ministerineuvosto 1989-11-08: Järjestelmän perusperiaatteet)

5 Elinkaariajattelu pohjana RAAKA-AINEETTUOTANTOTUOTEEN KÄYTTÖJÄTE, LOPPUSIJOITUS

6 Ympäristövaikutusten kokonaisarviointi Ilmastonmuutos Happamoituminen Kemiallisten aineiden kertyvyys ja hajoamattomuus Orgaaniset ympäristömyrkyt Päästöt Maan liikakäyttö Rehevöityminen Otsonikato

7 Joutsenmerkin kriteeriportaat lähtötasona on aina viranomaisvaatimukset sekä riittävä laatu jatkuvan parantamisen ajatus vaatimuksia kiristetään määräajoin joutsenkriteerit voimassa 3-5 vuotta

8 Joutsenmerkkikriteerit tuoteryhmäkohtaisia (~ 70 kpl) laaditaan pohjoismaisena yhteistyönä laadintamenettely sisältää kaikille avoimen lausuntokierroksen kriteerit vahvistetaan lautakuntakäsittelyn jälkeen ympäristömerkintälautakunta edustaa laajasti yhteiskunnan eri vaikuttajatahoja vaatimukset tarkistetaan 3-5 vuoden välein

9 JOUTSENMERKIN HAKEMINEN Hakija tutustuu kriteereihin ja tekee hakemuksen SFS- Ympäristömerkintä tarkastaa hakemuksen Mahdolliset lisätiedot Tarkastuskäynti Määräaikainen käyttöoikeus Uudet kriteerit  uusintahakemus

10 Joutsenmerkki tutkimusten valossa Joutsenmerkin spontaani tunnettuus ympäristömerkkinä ylivoimainen Suomalaisista kuluttajista, jotka osaavat nimetä jonkin ympäristömerkin, 82 % mainitsi Joutsenmerkin Tunnetuin ympäristömerkki Pohjoismaissa 88 % suomalaisista tunnistaa merkin näytettäessä Ostotilanteessa 5,8 % suomalaisista kuluttajista tarkistaa aina onko tuotteella/palvelulla Joutsenmerkki. Silloin tällöin tämän tekee 53,2 %. (Respons 11/2009) Suomen 4. arvostetuin tuotemerkki (M&M-lehti & Taloustutkimus 2009) Joutsenmerkin saaneet suomalaiset yritykset ovat tyytyväisiä 96 % olisi valmis suosittelemaan merkkiä myös muille 96 % uskoo, että heillä on merkki myös 3 vuoden päästä 75 % kokee saaneensa merkittävää hyötyä Joutsenmerkkiin panostamisesta ( Reflect 12/2009-1/2010)

11 pesu- ja puhdistusaineet henkilökohtainen hygienia paperituotteet toimistotarvikkeet koneet ja laitteet sisustus ja kalusteet rakennustarvikkeet autoilutarvikkeet palvelut Joutsenmerkin tuotealueet * 65 kriteeriä, jotka kattavat n. 300 tuoteryhmää * Suomessa 300 lupaa, reilu 1500 eri merkittyä tuotetta ja palvelua

12 EU-ympäristömerkki perustettu 1992 toimii kaikissa EU- ja ETA- maissa voidaan myöntää tuotteille, jotka täyttävät tiukat ympäristökriteerit ympäristökriteereitä on 26:lle tuoteryhmälle mukana 2 palvelua lupa myönnetty yli 1000 yritykselle Euroopassa 23 %:a suomalaisista tuntee Suomessa 9 luvanhaltijaa: mm. tekstiilit, maalit, kopiopaperit

13 Miksi ostaja/ kuluttaja kiinnittää huomiota ympäristömerkkeihin? Merkki on uskottava, puolueeton ja virallinen ympäristötunnustus Kolmannen osapuolen varmennus, ei perustu vain yrityksen omiin väittämiin Selkeä, yksinkertainen osoitus siitä, että tuote täyttää tiukat ympäristövaatimukset Kokonaisvaltaisuus eli koko elinkaaren aikaiset vaikutukset on huomioitu (myös ilmastonmuutokseen vaikuttavat asiat) Tuotteen laatu ja toimivuus on testattu Kustannustehokas tapa tehdä ympäristövastuullisia valintoja Vahvistaa positiivisesti myös ostajan ympäristöimagoa, hankinnat ovat osa yritysten ympäristövastuuta

14 LISÄARVOA MARKKINOINTIIN JA MYYNTIN ”Joutsenmerkki tuo lisäarvoa markkinointiin” ”Imagoetua ja myönteistä julkisuutta…” ”Lisää uskottavuutta viestintään – kustannustehokkaasti.” ”Uusia asiakkaita ja asiakasuskollisuutta, erityisesti B2B asiakkaita…” ”… tehokuutta omaan toimintaan, valmis sisäinen työkalu…” ”…motivoitunutta henkilökuntaa, joka on ylpeä merkin saaneesta työnantajastaan” Radisson BLU –hotelliketju, 2009


Lataa ppt "Ympäristömerkit avuksi ympäristöviestintään 29.4.2010 Hanna Sauroja."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google