Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Erasmus+ -ohjelma yleissivistävälle koulutukselle

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Erasmus+ -ohjelma yleissivistävälle koulutukselle"— Esityksen transkriptio:

1 Erasmus+ -ohjelma yleissivistävälle koulutukselle
CIMO

2 Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO
CIMOn unelma on aidosti avarakatseinen Suomi Perustehtävä on edistää suomalaisen yhteiskunnan kansainvälistymistä Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla, ministeriön alainen itsenäinen virasto Perustettu 1991 CIMO on rohkea, rikastava ja reilu kumppani

3 Erasmus+ -ohjelman rakenne
Ohjelmat ( ) Yhdeksi kokonaisuudeksi Erasmus+ (2014–2020) Yleissivistävä, ammatillinen, korkea-aste, aikuiskoulutus ja nuoriso KA 1 Liikkuvuus KA 3 Politiikan uudistamisen tuki KA 2 Yhteistyö- hankkeet Specific activities: Jean Monnet Urheilu International higher education Programmes Erasmus Mundus Tempus Alfa Edulink Bilateral Programmes Grundtvig Erasmus Leonardo Comenius (eTwinning) Lifelong Learning Programme Jatkuvuus Youth in Action Programme Koulutus ja kulttuuri

4 Erasmus+ yleissivistävä koulutus: Osallistuvat organisaatiot
Kaikki yleissivistävän koulutuksen parissa toimivat organisaatiot voivat osallistua Koulut: päiväkodit, esikoulut, peruskoulut, lukiot, erityiskoulut, taiteen perusopetuksen oppilaitokset ja osin toisen asteen ammatilliset oppilaitokset - yleissivistävät aineet Yleissivistävän koulutuksen paikallis- ja aluehallinto: kunnat, koulutuskuntayhtymät, alue hallintovirastot (AVI ), elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset (ELY) Yleissivistävän koulutuksen alan muut toimijat

5 Erasmus+ -ohjelmamaat ja kumppanimaat
EU:n jäsenmaat (28) EFTA-maat: Liechtenstein, Norja, Islanti Ehdokasmaat: Turkki, Makedonia Kumppanimaat*: Maat, joiden osallistuminen rahoitetaan ulkosuhderahoitus-instrumenteista n. 150 maata *) eivät mukana koulujen välisissä hankkeissa Ehdokasmaat: Turkki, Islanti, Makedonia  joilla kansallinen toimisto Kumppanimaat: Maat, joiden osallistuminen kapasiteetinvahvistamishankkeisiin ja liikkuvuuteen rahoitetaan ulkosuhderahoitusinstrumenteista IPA, ENP, DCI ja EDF Teollistuneiden maiden osallistuminen liikkuvuuteen rahoitetaan PI-instrumentista Mahdollisia yhteistutkintohakuja yhteisrahoituksella. Instrument for Pre-Accession Assistance Candidate and potential candidate countries the former Yugoslav Republic of Macedonia, Iceland, Montenegro and Turkey Albania, Bosnia and Herzegovina, Serbia as well as Kosovo under UNSCR 1244/99 European Neighbourhood and Partnership Instrument (ENI) Algeria, Armenia, Azerbaijan, Belarus, Egypt, Georgia, Israel, Jordan, Lebanon, Libya, Moldova, Morocco, the Palestinian Authority, Russia?, Syria, Tunisia and Ukraine European Development Fund (EDF) African, Caribbean and Pacific (ACP) countries and the overseas territories of EU Member States Development Co-operation Instrument (DCI) Latin America, Asia and Central Asia, and the Gulf region and South Africa. Partnership Instrument (korvaa 2013 päättyvän ICI ja ICI+(jolla BRICS mukaan) Industrialized Countries

6 Mikä muuttui tai poistui vuonna 2014
1) Entinen Comenius-apulaisopettajaharjoittelu on osa korkea-asteen liikkuvuutta opiskelijat hakevat Erasmus+ -tukea omasta korkeakoulustaan paikkatarjoukset: erasmusintern.org 2) Opintovierailut yleissivistävän ja ammatillisen koulutuksen asiantuntijoille on päättynyt rehtorit voivat osallistua esim. KA1 –liikkuvuus ja KA2 –alueelliset hankkeet 3) KA2 –kontaktiseminaarit hakuaika päättyi 4) KA2 -Valmistelevan vierailun hakuaika päättyi

7 Yleissivistävä koulutus – mahdollisuudet kouluille ja muille
Avaintoimi Toimintotyyppi Toiminta Oppimiseen liittyvä liikkuvuus KA1 Yleissivistävän koulutuksen opetushenkilöstön liikkuvuus Opetusjakso ulkomailla 2 pv-2 kk Ammatillinen kehittyminen ulkomailla 2 pv – 2 kk Innovointia ja hyvien käytänteiden vaihtoa edistävä yhteistyö KA2 Strategiset kumppanuus-hankkeet Yleissivistävä toimija - koulut koulu - koulut alueellinen - koulut - muu toimija koulu – muu kuin yl. siv. sektori Yhteistyö, hanketapaamiset, tulokset Lyhyet oppilasryhmävaihdot 5 pv – 2 kk Hankkeen yhteiset koulutukset opettajille 5 pv – 2 kk Pitkä oppilasvaihto (yli 2kk) Opettaminen ulkomailla (yli 2kk) Muut IT support platforms eTwinning

8 KA1 yleissivistävälle koulutukselle

9 KA1 Opetushenkilöstön liikkuvuus
Henkilöstön kansainvälisen osaamisen kehittäminen Lukio hakee Erasmus + KA1 -ohjelmasta tukea seitsemälle opettajalle, jotka haluavat lähteä eri EU-maihin tutustumaan oman alansa toimintaa lukuvuoden aikana. Koulutuskuntayhtymän yhtenä keskeisenä painopistealueena on kansainvälisyys ja sen kehittäminen niin henkilökunnan kuin opiskelijoiden keskuudessa. Lukion tavoitteena on, että joka vuosi osa opettajista osallistuu kursseille, job shadowing- tai opetusjaksolle jossain muussa maassa, niin että koko opettajakunta on ammattitaitoinen osa tässä kansainvälistyneessä globaalissa maailmassa ja osaa ohjata myös opiskelijoita heidän tulevan työelämänsä tarpeiden mukaisesti. Jyväskylän Lyseon lukio Teacher training & team teaching Opettajien täydennyskoulutuksen tavoitteina on työyhteisön kehittämisen lisäksi opettajien keskinäisen yhteistyön lisääminen sekä uusien pedagogisten menetelmien kehittäminen niin, että oppilaiden kansainvälisyyskasvatus huomioidaan luonnollisena osana eri oppiaineita. Koulumme osittain englanninkielinen opetus tarvitsee uutta näkökulmaa, ajantasaista tietoa kansainvälisyyskasvatukseen ja kontakteja tämän ylläpitämiseen. Uusi perusopetuslaki ja siihen liittyvä oppilaiden tuen uudelleen organisointi ovat johtaneet tarpeeseen kehittää samanaikaisopetusta ja tiimiopettajuutta, jotta voidaan vastata tämän päivän oppimisen haasteisiin. Hankkeessa on tarkoitus tarjota kuudelle henkilöstön jäsenelle mahdollisuutta osallistua kolmeen täydennyskoulutuskokonaisuuteen ja kolmeen havainnointivierailuun (job shadowing). Hakkarin koulu Opettajuuden kehittäminen ja vahvistaminen koulun kansainvälisyysstrategian mukaisesti Hankkeessamme haetaan rahoitusta kansainväliseen koulutukseen viidelle koulumme opettajalle. Jokainen opettaja on oma-aloitteisesti hakeutumassa koulutukseen haluten parantaa omaa opettajuuttaan ja kielitaitoaan sekä valmiuttaan edesauttaa koulun yhteisiä hankkeita. Koulutuksista eurooppalaisena lisäarvona on kokemusta eri kulttuureiden opetusjärjestelyiden ja opetusperiaatteiden tuntemusta. Tutustumme kurssien/job shadowing -jakson aikana koulun sidosryhmiin ja koulutuksen järjestäjiin, käymme keskustelua koulujen henkilökunnan kanssa, aiheena opetusjärjestelyt, opetussuunnitelmat, opiskelijoiden tukeminen opinnoissa, opiskelijoiden arviointi. Kurssilaiset työstävät kurssin aikana reflektoiden kaikkea oppimaansa ja kirjaavat sen ylös kurssipäiväkirjaan nettiin. Näin voimme reaaliaikaisesti seurata kurssin etenemistä. Kurssin päätyttyä reflektointipäiväkirja toimitetaan koulun kansainvälisyystiimille. Jaamme tuloksia koulussa oppitunneilla omassa opetuksessamme, nettisivullamme, koulun virallisella nettisivulla, yhteistoimissamme vanhempien kanssa ja somessa opettajien kanssa koulunkehittäjä-ryhmissä. Tulokset näkyvät myös koko koulun projekteissa ja myös tekeillä olevan koulun ja kaupungin kansainvälisyysstrategian lopullisessa muodossa. Saarijärven Keskuskoulu

10 KA1 Opetushenkilöstön liikkuvuus
KA1 Yleissivistävän koulutuksen KA1 Opetushenkilöstön liikkuvuus Strateginen, organisaatiolähtöinen lähestymistapa: Koulu hakee tukea yhdelle tai usealle opetushenkilöstöön kuuluvalle Konsortiohakemuksen tekee koulutuksen järjestäjä ( yleisimmin kunta) alueellaan oleville min. kahdelle nimetylle koululle Liikkuvuushankkeen kesto on 1 tai 2 vuotta, jona aikana voi olla useita erillisiä tai samanaikaisia 2 päivän - 2 kuukauden liikkuvuuksia Yksittäisten osallistujien nimiä tai kurssien yksityiskohtaisia tietoja ei kysytä hakuvaiheessa. Mutta job shadowing/teaching assignments –kohde kysytään Lomakkeessa ilmoitetaan kaikkien liikkujien toiminta, maa ja kesto, joiden perusteella tuki määräytyy

11 KA1 Opetushenkilöstön liikkuvuus
Eurooppalainen kehittämissuunnitelma (European Development Plan): Koulun strategian ja kehittämistarpeiden kuvaus – miten kansainvälinen liikkuvuus vastaa niihin? Ei ole erillinen suunnitelma vaan suunnitelman kysymykset sisältyvät hakulomakkeeseen  Strategisuus ja tavoitteellisuus Kysymykset kehittämissuunnitelmassa: koulun kehittämistarpeet ja kansainvälistyminen liikkuvuuden vaikutukset oppilaisiin, kollegoihin ja koko kouluun uusien tietojen ja taitojen integrointi OPSiin ja koko koulun toimintaan mahdollinen eTwinning –työkalun käyttö

12 KA1 Opetushenkilöstön liikkuvuus
Konsortiohakemus Hakemuksen tekee: koulutuksen järjestäjä ( yleisimmin kunta) alueensa vähintään kahdelle nimetylle koululle Koulutuksen järjestäjän tehtävät: hakemuksen teko, hankkeen ja budjetin hallinnointi, loppuraportin tekeminen aktiviteettien koordinointi niin, että hankkeen päämäärät saavutetaan ja vaikutus maksimoituu Vain koulu voi olla liikkuvuuden lähettävänä tahona, joten koulutuksen järjestäjä ei voi olla lähettävänä tahona koulun kehittämistoimintaan osallistuva henkilöstö voi osallistua liikkuvuuteen

13 KA1 Opetushenkilöstön liikkuvuus
Yksikkökustannukset (unit cost) Miten tuki määräytyy? Yksikkökustannus (unit cost) Matkatuki linnuntietä organisaatioiden välillä Etäisyystaulukko / liikkuva hlö 0-99 km = 0 €/hlö = 530 €/hlö km = 180 €/hlö = 820 €/hlö km = 275 €/hlö =1100 €/hlö km = 360 €/hlö Yksilötuki (oleskelukulutuki) Maa / liikkuva hlö päiväkohtainen yksikkösumma euromääräistä vaihtelua välillä 42– 96 min. 2 pv ja max. 2 kk Organisaatiotuki 1 kpl / liikkuva hlö 1 – 100 hlö: 350€/hlö >100 hlö: 200€/hlö Kurssimaksu 70 € / pv (max. 10 pv) Erityistuki Poikkeus: todelliset lisäkulut Ks. Programme Guide 2015 s

14 School Education Gateway
Työkaluja Erasmus+ hankkeille 1) löytää täydennyskoulutuskurssin (KA1) 2) etsiä job shadowing –kohdekoulun (KA1) 3) etsiä tai ilmoittaa partnerihaun K2 –kumppanuushankkeeseen 4) ilmoittaa koulusi job shadowing –opettajan vastaanottolistalle 5) ilmoittaa koulusi opettajaksi opiskelevan Erasmus+ -harjoittelijan vastaanottolistalle - Gateway –pikaopas on osoitteessa Kurssiluettelo - Kirjautumalla esim. facebook –tunnuksilla saa lisäominaisuuksia

15 KA1 Opetushenkilöstön liikkuvuus
Hakuaika päättyy klo 12 Brysselin aikaa Täydennyskoulutus voi alkaa aikaisintaan 1) Koulu tekee hakemuksen yhdelle tai useammalle opettajalle perustuen koulun tarpeista lähtevään suunnitteluun tai 2) Koulutuksen järjestäjä tekee hakemuksen alueensa vähintään kahdelle nimetylle koululle Hakemuksessa ilmoitetaan koulutusten kohdemaa ja kesto Job shadowing/teaching assignments –kohde kysytään Hakuohje ja –lomake 2015 CIMOn sivulla Erasmus+ -ohjelmaoppaassa on kaikki hakuun tarvittava tieto ks. Erasmus+ vuoden 2015 oppaan sivuilta 27-28, 31-34, s ja erityisesti s ja s Erasmus+ Programme Guide (pdf) Komission Erasmus+ sivut

16 KA1: hakukierroksen 2014 tuloksia
KA1 hakemuksia 175, hyväksyttiin 146 (83 %) Haettu tuki yhteensä lähes 2,2 milj €, myönnettiin n. 1,7 milj. €. Tyypillinen tukisumma € ja tukisummat välillä 1075 € € Tyypillinen liikkuvuusmäärä 7 kpl (1-18 kpl) Suosituimmat aiheet: Opetusmenetelmien kehittäminen Kansainvälistyminen IT-taitojen kehittäminen Kielten opetuksen kehittäminen Laadun kehittäminen

17 KA1: hakukierroksen 2014 tuloksia
Alue Hankkeen kesto Alue Hake-muksia Hyv. Etelä-Karjala 5 3 Etelä-Pohjanmaa 6 Etelä-Savo 2 Uusimaa 44 36 Kanta-Häme 9 Keski-Pohjanmaa Keski-Suomi 10 Kymenlaakso 1 Lappi 7 Pirkanmaa 13 12 Pohjanmaa Pohjois-Karjala Pohjois-Pohjanmaa 22 18 Pohjois-Savo 8 Päijät-Häme 4 Satakunta Varsinais-Suomi Ahvenanmaa Muu Yhteensä 175 146  kk lkm 12kk 42 24kk 104 Yhteensä 146 Tuetut hankkeet vuonna 2014 Hakija Hake-mukset Hyv. Hyv % Päiväkoti/esikoulu 3 100 Alakoulu 53 38 72 Yläkoulu 24 22 92 Yhtenäiskoulu 48 79 Lukio 41 40 98 Ammatillinen 2 1 50 Erityiskoulu Muut  Yhteensä 175 146

18 KA2 Yleissivistävän koulutuksen kumppanuushankkeet
KA2 Yleissivistävän koulutuksen innovointia ja hyvien käytänteiden vaihtoa edistävä yhteistyö Strategiset kumppanuushankkeet

19 KA2 Yleissivistävän koulutuksen kumppanuushankkeet
Hankkeiden tavoitteena on pitkäkestoiset tulokset, vaikuttavuus ja eurooppalainen lisäarvo järjestelmä- , oppilaitos- ja yksilötasolla Hanketyössä on jokin seuraavista EU:n koulutustavoitteista: perustaitojen kehittäminen opettajuus avaintaidot: lukutaito, matematiikka ja luonnontieteet varhaiskasvatus koulupudokkuuden vähentäminen

20 KA2 Strategiset kumppanuushankkeet
Kumppanuushanke on Joustava tarve- ja tavoitelähtöinen Prosessiorientoitunut Tuoteorientoitunut – lopputuotteet ovat muiden hyödynnettävissä tuottaa, toteuttaa ja siirtää uusia ja konkreettisia tuloksia niin organisaatio-, paikallis- kuin aluetasolle Yhteys kunnan ja koulun strategioihin Tuloksia levitetään ja hyödynnetään tehokkaasti Jatkuvuutta rahoituskauden päätyttyä Tavoitteet ja toiminnot määrittelevät hankkeen laajuuden ja ne ovat aina suhteessa lähtökohtiin (samoin sen arviointi vrt. 3 koulua vs alueellinen yhteistyö) Joustavia, tarve- ja tavoitelähtöisiä projekteja, jotka voivat olla joko pelkästään korkeakoulutukseen keskittyviä tai eri koulutussektorien välisiä (koulutus, myös harjoittelu ja koulun ulkopuolista nuorison toimintaa tukeva, lisäksi hankkeissa voi olla muita relevantteja sidosryhmiä mukana) . Hankkeiden tarkoitus on innovatiivisten ja konkreettisten tulosten tuottaminen liittyen opetukseen, harjoitteluun, oppimiseen, korkeakoulutuksen uudistamisprosesseihin sekä sosiaalisiin innovaatioihin Hankkeeseen valitut toiminnot vaikuttavat suoraan projektiin laajuuteen ja kokoon: toiminnossa halutaan tarjota mahdollisuus sekä pienille aloitteleville hankkeille että suurille kunnianhimoisille projekteille Strategisia kumppanuushankkeita hallinnoidaan kansallisista toimistoista käsin -> tällä halutaan varmistaa kansallisen kontekstin huomioonotto sekä mahdollisimman suuri hankkeiden vaikuttavuus Korkeakoulutuksen Hankkeilla on tiivis yhteys paitsi korkeakoulun omaan strategiaan, niin myös Euroopan unionin korkeakoulutuksen modernisaatioagendaan hankkeet linkittyvät korkeakoulutuksen Modernisaatioagendan tavoitteisiin  kannattaa tutustua: Toiminnon pitäisi johtaa innovatiivisten käytänteiden siirtämiseen, tuottamiseen ja täytäntöönpanoon niin organisaatio- paikallisella kuin alueellisellakin tasolla. • (), johon kannattaa tutustua hankkeen suunnitteluvaiheessa. Tavoitteet mm.: Koulutuksen laatu, opetusmenetelmät Työelämärelevanssi, valmistuneiden työllistyminen Henkilöstön ammatillinen kehittyminen Monialaisuus ja eri tyyppisten organisaatioiden ja yritysten osallistuminen toivottavaa Tavoitteet ja mahdollisuudet Innovaatioita ja konkreettisia tuloksia • Hankkeissa tavoitellaan innovatiivisia ja konkreettisia tuloksia täytäntöönpantaviksi paitsi korkeakouluissa niin alueellisesti kuin laajemminkin • Tavoitellaan esim. sektorit ylittävällä yhteistyöllä uusia, innovatiivisia käytänteitä, jotka edistävät korkeakoulutuksen laatua ja uudistumista • Edistetään monialaisuutta ja osallistetaan erityyppisiä organisaatioita • Hankkeiden tuloksilla on jatkuvuutta, niiden puitteissa tehdään pitkäkestoista strategista yhteistyötä Korkeakoulutuksen työelämärelevanssin parantamista • Hankkeissa vahvistetaan koulutuksen laatua ja työelämärelevanssia, edistetään valmistuneiden työllistymistä sekä henkilöstön ammatillista kehittymistä • Edistetään (mm. ICT -opetusmenetelmien avulla) opiskelijoiden yleisiä taitoja (transversal competences), yrittäjyysasennetta sekä luovaa ajattelua • Lisätään korkeakoulujen yhteistyötä alueellisten toimijoiden kanssa oman alueen kehittämiseksi Opintojen läpäisyn parantamista ja sosiaalisen ulottuvuuden vahvistamista • Hankkeissa helpotetaan aliedustettuina olevien ryhmien sekä erilaisten oppijoiden pääsyä korkeakoulutukseen • Kehitetään joustavia järjestelyjä, jotta opiskelijoiden erityistarpeet voidaan ottaa huomioon • Kehitetään toimintalinjoja, joilla lisätään korkea-asteen opinnon loppuun saattavien määrää • Edistetään eri koulutussektoreiden välisiä siirtymisiä Laadun parantamista liikkuvuuden avulla • Hankkeissa kehitetään innovatiivisia strategioita oppijoiden liikkuvuuden lisäämiseksi • Kehitetään vaihtoehtoisia opiskelumuotoja: etäopiskelu, osa-aikainen opiskelu, moduulipohjainen opiskelu • Lisätään virtuaalista liikkuvuutta Hankkeet voivat olla myös eri koulutusasteiden välisiä! Pieniä ja isoja hankkeita Vert. nykyisen Erasmus-ohjelman keskitetyt hankkeet Strategisuus: ei strategisia partneriuksia, vaan esim. Korkeakoulun oman painoalaa ja profiloitumista tukevia hankkeita

21 KA2 Strategiset kumppanuushankkeet
Hanketyyppi Min. organisaatiot Min. maat 1 Yleissivistävän koulutuksen hanke *) 3 organisatiota 3 maata 2 Koulujen välinen hanke 2 koulua 2 maata 3 Alueellinen hanke *) 1 alueellinen toimija + 1 koulu + 1 muu toimija 2 maata, joista molemmista ed. organisaatiot *) sama hakulomake Budjettijako %+ 50% (?) Enintään 10 organisaatiota/hanke Kesto 2 tai 3 vuotta Hankkeen koordinaattori hakee sähköisellä lomakkeella

22 KA2 Strateginen kumppanuushanke
Hankekokoukset Hanke Intellectual output Tulosten työstäminen Opetusjakso (5pv- 2kk) Oppilasryhmävaihdot (5pv- 2kk) Multiplier events Levitystapahtumat Ammatillinen kehittyminen (2-12kk) Oppilasvaihto (väh 14-vuotiaat) (2-12 kk)

23 KA2: Tukimuodot - yksikkökustannukset (unit cost)
Erityisen tarpeen tuki, muut erityiset kulut Multiplier events, levitysseminaarit Intellectual Output / tuotteiden tekeminen Oppilasryhmävaihto, oppilasvaihto, opetusjakso (opettajat) : matka- ja oleskelukustannukset Hankekokoukset Hankehallinto

24 KA2 Strategiset kumppanuushankkeet
Koordinaattori jättää (submit) hakemuksen koko partneriryhmän puolesta laatuarviointi tehdään hankkeen koordinaattorimaassa Koko hanke, (kaikki partnerit) hyväksytään/hylätään Kansallisen toimisto tekee sopimuksen koordinaattorin kanssa ja rahaliikenne/hallinto toimii koordinaattorin kautta Poikkeus: CIMO tekee rahoitussopimuksen ja maksaa tuen pelkästään koulujen välisissä hankkeissa kaikille suomalaisille kouluille

25 KA2 Yleissivistävän koulutuksen kumppanuushankkeet
Hakuaika päättyy klo 12 Brysselin aikaa (hanketoiminta ajalla /2018) Hakuohje ja –lomake 2015 ilmestyvät alkuvuodesta CIMOn sivulle Hakulomakeluonnokset nähtävissä komission sivulla Erasmus+ -ohjelmaoppaassa on kaikki hakuun tarvittava tieto. KA2 -toimintoon löytyy tietoa Erasmus+ vuoden 2015 oppaan sivuilta , erityisesti , , Erasmus+ Programme Guide (pdf) Komission Erasmus+ sivut

26 KA2: hakukierroksen 2014 tuloksia
Budjettijako 2014: 65% koulujen välinen hanke (school to school) 35% muut yleissivistävän hanketyypit FI-koordinoija: koulujen välisiä hakemuksia 53/12 (23%) FI-koordinoija: sektoreiden välinen hanke: 4/2 (50%) Haettu tuki (FI-koord. hankkeet): n. 6M€, myönnettiin n. 1,6M€. Haetut kokonaistuet välillä € € FI-partneri: 220/62 (28 %) (budjetti n. 1,8M€).

27 KA2: hakukierroksen 2014 tuloksia
Alue: FI-koordinaattori (koulujen välinen hanke) Hankkeen kesto : FI-koordinaattori (koulujen välinen hanke) Hak. Hyv. Etelä-Karjala Etelä-Pohjanmaa 2 Etelä-Savo 1 Uusimaa 22 3 Itä-Uusimaa Kanta-Häme Keski-Pohjanmaa Keski-Suomi Kymenlaakso Lappi Pirkanmaa 5 Pohjanmaa Pohjois-Karjala Pohjois-Pohjanmaa 4 Pohjois-Savo Päijät-Häme Satakunta Varsinais-Suomi Ahvenanmaa Muu Yhteensä 53 12 Hak. Hyv. 24kk 34 7 36kk 19 5 Yhteensä 53 12 Tuetut hankkeet vuonna 2014 Hakija: FI-koordinaattori (koulujen välinen hanke) Hak. Hyv. Päiväkoti/esikoulu 1 Alakoulu 8 Yläkoulu 11 3 Yhtenäiskoulu 9 Lukio 19 4 Ammatillinen Erityiskoulu Kunta Yhteensä 53 12

28 KA2: hakukierroksen 2014 tuloksia
Suosituimmat aiheet (FI koordinaattori): Opetusmenetelmien kehittäminen (9/2) Luovuus ja kulttuuri (7/2) IT-taitojen kehittäminen (6/1) Koulupudokkuuden vähentäminen (4/1) Terveys ja hyvinvointi (4/1) Partneriryhmän koko: FI-koordinaattori (koulujen välinen hanke) Liikkuvuusmäärä: FI-koordinaattori (koulujen välinen hanke) Hak. Hyv. 2 21 3 6 4 9 5 8 7 Yhteensä 53 12 Hak. Hyv. Oppilasvaihto 26 Oppilasryhmäliikkuminen 843 165 Oppilasryhmän mukana liikkuvat 59 23 Henkilökunnan koulutus 130 50 Hankekokous 553 131 Yhteensä 1611 369

29 Kontaktiseminaarit ja valmistelevat vierailut
Kontaktiseminaarit partnereiden löytämiseksi Hakuaika päättynyt "Erasmus+ Contact seminar on Early Childhood Education and Care", Brugge, Belgien "Early School Leaving" Strategic and Regio partnership contact seminar, Bergen, Norge "Improving the Attainment of Young People and Tackling Early School Leaving", Málaga, Spanien "Strategic Partnership Plus" Contact seminar focusing the involvement of vulnerable groups, Sinaia, Romania Valmistelevat vierailut Erasmus+ -ohjelmassa ei myönnetä tukea valmistelevaan vierailuun Mutta CIMO järjestää valmistelevan vierailuun hakuja kansallisella tuella Tukea voi saada siis vain suomalainen osapuoli Toteutus ennen hankehakemuksen jättämistä mennessä Hakuajat vuonna 2014: 1.10, ja Mahdolliset vuoden 2015 hakuajat ilmoitetaan myöhemmin Lisätietoa

30 eTwinning eTwinning portaali:
Eurooppalaisten koulujen yhteisö verkossa Sähköinen oppimisympäristö, mahdollistaa mm. yhteydenpito toisiin, työskentely yhdessä, projektien kehitys (mm. pedagoginen tuki, työpajat, oppimistapahtumat, koulutusta jne.) Rekisteröidy eTwinning –portaaliin osoitteessa portaalissa voi myös mm. etsiä Erasmus+ -kumppania hankkeeseen a) hakukoneen kautta, eri hakukriteereiden lisäksi, ruksaamalla ’Halukas Comenius-kumppanuuteen’ –kohdan b) etsimällä mielenkiintoisia kumppaninhakuviestejä viidestä eri Comenius-foorumista tehdä virtuaalista yhteistyötä, johon osallistuu aktiivisesti luokkia kahdesta tai useammasta maasta

31 KA3 Politiikan uudistamisen tuki
Poliittinen yhteistyö Verkostot ja työkalut European Qualifications Framework EQF European Credit Transfer System ECTS European Association for Quality Assurance ENQA Euroguidance National Recognition Information Centres NARIC Tiedontuotanto Sidosryhmien kanssa käytävä dialogi Eurydice Europass Kuten nykyiselläkin EU-ohjelmakaudella, niin myös tulevan Erasmus+ -katon alla tullaan jatkamaan erilaisten eurooppalaisten verkostojen, työkalujen ja neuvontatoimien rahoitusta. Nykyiset työkalut ja eurooppalaiset verkostot jatkavat toimintaansa EQF (European Qualifications Framework – tutkintojen viitekehyksiin liittyvä työ), ECTS, ENQA (European assosiation for Quality Assurance - laadunvarmistus) , Europass, Eurydice (verkosto, joka tuottaa selvityksiä, tutkimuksia, tilastoja euroopp. Koulutukseen liittyen), Euroguidance (verkosto tukee ohjauksen ammattilaisia koulutuksen ja työelämän kansainvälistymiseen liittyvissä kysymyksissä), NARIC (National Recognition Information Centres – tutkintojen tunnustamisen yhteyspisteet, Oph: ssa Suomessa) jatkavat toimintaansa Tuetaan Poliittista yhteistyötä mm. korkeakoulutuksen modernisaatio ja Bolognan prosessi Lisäksi komissio tukee tiedontuotantoa: asiantuntijavaihtoja, selvityksiä, tilaisuuksia, joista on hyötyä koko Euroopan koulutus- ja talousalueelle Sidosryhmien kanssa käytävä dialogi – myös kumppanimaat ja kv- järjestöt (Policy dialogue with stakeholders, including with partner countries and international organisations (e.g. OECD)) Promoting Attractiveness of European HE: erilaiset Euroopan vetovoimaisuutta lisäävät toimet (selvitykset, konferenssit..) Jean Monnet –ohjelma: professuurit, opintokokonaisuudet, jotka koskevat Euroopan integraatiota: Euroopan yhdentymistä koskevaa opetusta, tutkimusta ja pohdintaa korkeakouluissa eri puolilla maailmaa. Ohjelman avulla tuetaan myös erilaisia laitoksia ja järjestöjä, jotka ovat erikoistuneet Euroopan yhdentymistä koskeviin kysymyksiin sekä koulutuskysymyksiin erityisesti eurooppalaisesta näkökulmasta. Lisäksi ollaan luomassa kattavampaa Erasmus-alumni –toimintaa

32 Yleissivistävän koulutuksen Erasmus+ infot
Hakuklinikka, Vaasa Hakuklinkka KA1, AC Hakuklinikka KA2, AC Hakuklinikka KA2, AC Hakuklinikka KA2, AC aihe avoin, AC Comenius loppuraportit, AC Ohjelmapäätös: marraskuu 2013 Ehdotuspyyntö: marraskuu 2013 Ohjelmaopas: marraskuu Ohjelma alkaa vuoden 2014 alusta Ensimmäiset haut: Helmikuu 2014 KA 1 (Liikkuvuus ml. Yhteiset maisteriohjelmat, ei vielä globaali liikkuvuus) Huhtikuu 2014 KA 2 Kapasiteetin vahvistaminen: myöhemmin 2014 Ulkosuhderahoituksella rahoitettavat ohjelmat: aloitus siirtynee kapasiteetinvahvistamisohjelmissa 2014 myöhäiselle keväälle ja globaalin liikkuvuuden osalta jopa 2015 hakuun Info-ohjelmat osoitteessa: AC eli Adobe Connect Pro osoitteessa:

33 Hakuprosessi / PIC http://www. cimo
PIC (Personal Identification Code) – jokaisella hakijalla Sähköinen ja dynaaminen lomake (.pdf) varmista, että lomake on oikea! Arviointi KA1: hakijankansallisessa toimistossa KA2: koordinaattorin kansallisessa toimistossa Arviointikriteerit CIMOn verkkopalvelussa CIMOn ulkopuoliset arvioijat arvioivat hakemukset

34 Hakuprosessi / PIC PIC (Personal Identification Code) – jokaisella hakijalla ja partnerilla 1) Tarkista onko organisaatiollasi PIC: Organisations -> Search 2) Rekisteröi organisaatiolle / koululle PIC a) Hanki ECAS (=European Commission Authentication Service) – tunnukset ( b) Kirjaudu Participant Portal:iin (URF=Unique Registration Facility Participant Portal) – ECAS tunnuksilla c) Syötä organisaation tiedot ja tarvittavat lomakkeet järjestelmään PIC-ohjeet:

35 Erasmus+ -ohjelma CIMOn verkkopalvelun Erasmus+ -ohjelman sivut: Euroopan komission Erasmus+ -ohjelman sivut: Ohjelmaopas 2015: Ehdotuspyyntö 2015 (hakuajat): Hakulomakeluonnokset 2015:

36 Kiitos! CIMOn Yleissivistävän ja aikuiskoulutuksen yksikkö
Comenius –sähköpostilista Facebook CIMO yleissivistävä koulutus


Lataa ppt "Erasmus+ -ohjelma yleissivistävälle koulutukselle"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google