Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Hyvät kokemukset – tampere

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Hyvät kokemukset – tampere"— Esityksen transkriptio:

1 Hyvät kokemukset – tampere 30.8.2013
SOS-hanke Projektipäällikkö Tuula Tuominen Projektityöntekijät Samuli Pietilä, Tuija Laakso, Marianne Kukkasniemi-Mäkinen, Mia Mäki-Fränti Hyvät kokemukset – tampere

2 SOS-hankkeen palvelukartta netissä
Löytyy myös Loorasta

3 Aikuissosiaalityön vahvistaminen lapsiperheiden sosiaaliasemalla
Aikuissosiaalityön vahvistamiseen toive yhteistyökumppaneilta ja sosiaaliasemien työntekijöiltä Lastensuojelun tarve kasvanut jatkuvasti Lastensuojelu ja aikuissosiaalityö laajoja kokonaisuuksia Hankkeen tavoitteena oli nostaa esille ja mallintaa aikuisten kanssa tehtävää sosiaalityötä lapsiperheiden sosiaaliasemilla

4 Keväällä 2013 etuuskäsittelijä-projektityöntekijä työparikokeilu:
Työtä mallinnettiin projektityöntekijä-sosiaalityöntekijä työpari työskentelyn kautta: Aikuissosiaalityön asiakkaiden avuntarve liittyi taloudelliseen tilanteeseen tai asumiseen  työskentely asiakkaan tarpeen mukaan Keväällä 2013 etuuskäsittelijä-projektityöntekijä työparikokeilu: Asiakkaiden tilannetta selvitettiin ja käsiteltiin tarpeen mukaan toimeentulotuki, asiakkaat tyytyväisiä palveluun Etuuskäsittelijän ammattitaitoa sosiaaliaseman asiakastyössä kannattaa hyödyntää

5 Aikuissosiaalityön osaamista vahvistettiin myös koulutuksilla
Yhteistyön tiivistäminen lapsiperheiden sosiaaliasemien ja muiden yksiköiden välillä Lapsiperheiden sosiaaliasemilla aloitti elokuussa 2013 kolme aikuisten ohjaajaa

6 Henkilöstön osaamisen vahvistamista
Haastattelut hankkeen alussa Koulutukset Motivoiva haastattelu kevät 2012, 2013 Ryhmänohjauskoulutus Koulutustilaisuudet Toimeentulotuen hakemiskäytännöistä sekä toimeentulotuen määräytymisen perusteista Tampereella keväällä 2013 Asumisen ongelmista sekä kuntouttavista ja työllistymistä tukevista palveluista 28.5., 4.6. Tutustumiskäynnit mm. Alfa, Tastu, Sininauhakodit, Vapauteen valmennus –palvelu, Typa Tiedottaminen Sosiaalityöntekijöiden ja yhteistyökumppaneiden tiedottaminen

7 Tehtävärakenne Sosiaalityöntekijän ja sosiaaliohjaajan roolien selkiytyminen Asiakastyytyväisyyskyselyt Aikuissosiaalityön sosiaaliasemalla keväällä 2012, 2013 Uusien asiakkaiden Sarviksella keväällä 2013 Toimeentulotuen yksikössä kesällä 2013 Tulosten esittelyt Seija Isoahon Pro gradu -tutkielma: Miksi asiakkaat eivät tule aikuissosiaalityöntekijän ajalle? Vertaiskehittäminen TE-toimisto, Typa, sosiaaliasemien henkilöstöä Menetelmäkansiot

8 Keskustelukahvilasta asiakasfoorumiksi
Keskustelukahvila aloitti toimintansa maaliskuussa 2012 Setlementti Naapurin tiloissa Länsi-Tampereella Tesomalla. Seitsemän kertaa kevään 2012 aikana. Avoin mahdollisuus tulla keskustelemaan Tampereen kaupungin sosiaalityöhön liittyvistä asioista. Keskustelua sosiaalityöhön, toimeentulotuen hakemiseen, terveydenhuoltoon, työllisyysasioihin sekä talous- ja velka-asioihin liittyen. Keskustelukahvilassa kävi yhteistyökumppaneiden edustajia, jotka toivat oman osansa keskusteluun ja kertoivat omista palveluistaan.

9 Keskustelukahvilatoiminta muutettiin syksyn 2012 aikana asiakasfoorumiksi, joka kiersi eri toimipisteissä. Asiakasfoorumin toiminta-ajatus: Tarjota matalan kynnyksen palvelua. Jalkautua paikkoihin, joissa kuntalaiset ovat jo tottuneet asioimaan ja joissa monen kävijän tiedettiin olevan sosiaalitoimen asiakkaina tai sosiaalityön tarpeessa. Tarjota kuntalaisille lyhyitä, muutaman tunnin tietoiskuja ja neuvontaa kaupungin sosiaalityöstä. Parantaa asiakkaiden osallistumismahdollisuuksia sekä kuulla kuntalaisten mielipiteitä tarjotuista sosiaalipalveluista. Keskustelu ja informaatio vapaamuotoista. Tarpeen mukaan henkilökohtaista neuvontaa.

10 Mm. Päiväkeskus Musta Lammas, Muotialan Kansalaistoiminnan keskus Puisto, Kansalaistalo Mansikkapaikka, Työttömien ruokailu Tesoman kirkko, nuorten työkokeilupaja Pajasto, maahanmuuttaja poikatoiminta Kölvi, nuorten etsivän työn Tekkari sekä Naisten suojakoti. Asiakkaat ja yhteistyökumppanit olleet tyytyväisiä ja asiakasfoorumit on koettu tarpeellisiksi. Asiakasfoorumeita jatkettu kevään 2013 aikana. Toiminta jatkuu edelleen. mm. Muotialan Kansalaistoiminnan keskus Puisto, nuorten työkokeilupaja Pajasto ja Päiväkeskus Musta Lammas.

11 YHTEISTYÖN TIIVISTÄMISTÄ
Hankkeen yhtenä tavoitteena oli palveluprosessien ja yhteistyörakenteiden tiivistäminen. Pyritty lisäämään Tampereen kaupungin tilaajan ja tuottajan välistä vuoropuhelua, viety viestiä puolin ja toisin. Vuosittaisten palvelusopimusten tuotteita aikuissosiaalityön osalta mietitty sekä lapsiperheiden – että aikuissosiaalityön kanssa -> tiedotettu tilaajaa. Järjestetty palavereja esimerkiksi Toimeentulotuen yksikön, Uusien asiakkaiden Sarviksen, Aikuissosiaalityön sosiaaliaseman sekä lapsiperheiden sosiaalityön kesken. -> palaverit koettu hyödyllisiksi ja näitä jatketaan omana toimintana ilman hanketta.

12 Tiivistetty yhteistyötä ja tietoisuutta toisten palveluista mm
Tiivistetty yhteistyötä ja tietoisuutta toisten palveluista mm. työllisyyspalveluiden (TYPA) kanssa. Yhteistyötä terveydenhuollon kanssa tehty mm. järjestämällä Etapin Terveyspisteen työntekijöiden jalkautumista Aikuissosiaalityön asemalle -> Jatkuu tänä syksynä tiiviimmin. Yhteistyötä järjestöjen kanssa tehty pitkin matkaa kuten edellä jo nähtiin, tiedotusta lisätty puolin ja toisin. Yhteistyötä oppilaitosten (TAMK, yliopisto) kanssa tehty ja tehdään edelleen. Hanke linkkinä sosiaaliasemille -> yhteistyö jatkuu heidän kanssaan.

13 LOPUKSI - AND FINALLY  KIITOS!
Haluamme kiittää kaikkia seminaariin osallistuneita, puhujia ja esiintyjiä erityisesti. Lisäksi kiitos hankkeen toimintakentälle ja sen työntekijöille sekä yhteistyökumppaneille! Hanke jatkuu SOS II ajalla Mukaan tulee: Tampere ja Orivesi, Forssa, Hausjärvi, Hämeenkyrö, Kangasala, Lempäälä, Nokia, Pirkkala ja Vesilahti, Riihimäki, Sastamala (sis. Kiikoinen ja Punkalaidun). 5 projektityöntekijää ja -päällikkö. KIITOS!


Lataa ppt "Hyvät kokemukset – tampere"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google