Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Koulutuksen suunnittelu- ja toteutusryhmä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Koulutuksen suunnittelu- ja toteutusryhmä"— Esityksen transkriptio:

1 Koulutuksen suunnittelu- ja toteutusryhmä
Antti-Jussi Heikkinen (Pelituki-hanke) Katariina Romo (kuraattori Esedu) Taina Pylkkänen (nuorten päihdetyönohjaaja) Nikolai Rinne (nuorisojäsen) Aleksi Katajisto (yhteisöpedagogi) Ville Laitinen (ohjaaja, VIP – pelaajat) Koulutuksessa ja iltatilaisuudessa testataan Pelituki-hankkeen koulutuspaketin materiaalia.

2

3 Tule mukaan testaamaan hankkeen yleisiä välineitä
Tule mukaan testaamaan hankkeen yleisiä välineitä! Laita nimesi kiertävään listaan tiedoksi mukanaolosta.

4 PELI-ILMIÖ

5 EROT PELAAMISESSA (Pelaajabarometri 2013, muokattu)
DIGITAALINEN (VIIHDE)PELAAMINEN tietokonepelaaminen pelaaminen konsolilla (PlayStation, XBox…) pelaaminen käsikonsolilla verkkoroolipelaaminen pelaaminen Facebookissa pelaaminen nettiselaimen kautta pelaaminen älypuhelimella tai tabletilla PERINTEINEN PELAAMINEN lauta- ja seurapelaaminen pulmapelaaminen (paperimuoto) korttipelaaminen perinteinen pelaaminen pubissa bingoaminen pelaaminen urheillen ulko- ja pihapelaaminen EROT PELAAMISESSA RAHAPELAAMINEN osallistuminen arvontoihin vedonlyönti urheiluvedonlyönti eli veikkaaminen hevosurheiluvedonlyönti eli totoaminen pelaaminen rahapeliautomaatilla pelaaminen kasinolla Digitaalinen rahapelaaminen (esim. nettipokeri tai digitaaliset rahapeliautomaatit) ELÄYTYMISPELAAMINEN pelaaminen keräilykorttien avulla roolipelaaminen liveroolipelaaminen (larppaus) taistelupelaaminen miniatyyrien avulla OPETUSPELAAMINEN oppiminen pelin avulla (Pelaajabarometri 2013, muokattu)

6

7 Päättele kuvasta mistä pelaamisesta on kysymys
Nopeimmin viitannut saa vastausvuoron Vastaus on annettava välittömästi luvan saatua Kun olet vastannut kerran oikein, lupa viitata ja vastasta päättyy, mutta voit osallistua keskusteluun Erikseen ilmoitettavaan viimeiseen kysymykseen voivat vastata kaikki paikallaolijat HALUAVATKO KAIKKI OSALLISTUA ? ONKO SÄÄNNÖT YMMÄRRETTY?

8 ? (Pelaajabarometri 2013, muokattu) DIGITAALINEN (VIIHDE)PELAAMINEN
tietokonepelaaminen pelaaminen konsolilla (PlayStation, XBox…) pelaaminen käsikonsolilla verkkoroolipelaaminen pelaaminen Facebookissa pelaaminen nettiselaimen kautta pelaaminen älypuhelimella tai tabletilla PERINTEINEN PELAAMINEN lauta- ja seurapelaaminen pulmapelaaminen (paperimuoto) korttipelaaminen perinteinen pelaaminen pubissa bingoaminen pelaaminen urheillen ulko- ja pihapelaaminen ? RAHAPELAAMINEN osallistuminen arvontoihin vedonlyönti urheiluvedonlyönti eli veikkaaminen hevosurheiluvedonlyönti eli totoaminen pelaaminen rahapeliautomaatilla pelaaminen kasinolla Digitaalinen rahapelaaminen (esim. nettipokeri tai digitaaliset rahapeliautomaatit) ELÄYTYMISPELAAMINEN pelaaminen keräilykorttien avulla roolipelaaminen liveroolipelaaminen (larppaus) taistelupelaaminen miniatyyrien avulla OPETUSPELAAMINEN oppiminen pelin avulla (Pelaajabarometri 2013, muokattu)

9 (Pelaajabarometri 2013, muokattu)
DIGITAALINEN (VIIHDE)PELAAMINEN tietokonepelaaminen pelaaminen konsolilla (PlayStation, XBox…) pelaaminen käsikonsolilla verkkoroolipelaaminen pelaaminen Facebookissa pelaaminen nettiselaimen kautta pelaaminen älypuhelimella tai tabletilla PERINTEINEN PELAAMINEN lauta- ja seurapelaaminen pulmapelaaminen (paperimuoto) korttipelaaminen perinteinen pelaaminen pubissa bingoaminen pelaaminen urheillen ulko- ja pihapelaaminen RAHAPELAAMINEN osallistuminen arvontoihin vedonlyönti urheiluvedonlyönti eli veikkaaminen hevosurheiluvedonlyönti eli totoaminen pelaaminen rahapeliautomaatilla pelaaminen kasinolla Digitaalinen rahapelaaminen (esim. nettipokeri tai digitaaliset rahapeliautomaatit) ELÄYTYMISPELAAMINEN pelaaminen keräilykorttien avulla roolipelaaminen liveroolipelaaminen (larppaus) taistelupelaaminen miniatyyrien avulla OPETUSPELAAMINEN oppiminen pelin avulla (Pelaajabarometri 2013, muokattu)

10 6 PERINTEINEN PELAAMINEN lauta- ja seurapelaaminen pulmapelaaminen (paperimuoto) korttipelaaminen perinteinen pelaaminen pubissa bingoaminen PELAAMINEN URHEILLEN ulko- ja pihapelaaminen Jääkiekko on Suomen seuratuin urheilulaji. Peli on syntynyt Kanadassa 1800-luvulla.

11 ? (Pelaajabarometri 2013, muokattu) DIGITAALINEN (VIIHDE)PELAAMINEN
tietokonepelaaminen pelaaminen konsolilla (PlayStation, XBox…) pelaaminen käsikonsolilla verkkoroolipelaaminen pelaaminen Facebookissa pelaaminen nettiselaimen kautta pelaaminen älypuhelimella tai tabletilla PERINTEINEN PELAAMINEN lauta- ja seurapelaaminen pulmapelaaminen (paperimuoto) korttipelaaminen perinteinen pelaaminen pubissa bingoaminen pelaaminen urheillen ulko- ja pihapelaaminen ? RAHAPELAAMINEN osallistuminen arvontoihin vedonlyönti urheiluvedonlyönti eli veikkaaminen hevosurheiluvedonlyönti eli totoaminen pelaaminen rahapeliautomaatilla pelaaminen kasinolla Digitaalinen rahapelaaminen (esim. nettipokeri tai digitaaliset rahapeliautomaatit) ELÄYTYMISPELAAMINEN pelaaminen keräilykorttien avulla roolipelaaminen liveroolipelaaminen (larppaus) taistelupelaaminen miniatyyrien avulla OPETUSPELAAMINEN oppiminen pelin avulla (Pelaajabarometri 2013, muokattu)

12 (Pelaajabarometri 2013, muokattu)
DIGITAALINEN (VIIHDE)PELAAMINEN tietokonepelaaminen pelaaminen konsolilla (PlayStation, XBox…) pelaaminen käsikonsolilla verkkoroolipelaaminen pelaaminen Facebookissa pelaaminen nettiselaimen kautta pelaaminen älypuhelimella tai tabletilla PERINTEINEN PELAAMINEN lauta- ja seurapelaaminen pulmapelaaminen (paperimuoto) korttipelaaminen perinteinen pelaaminen pubissa bingoaminen pelaaminen urheillen ulko- ja pihapelaaminen RAHAPELAAMINEN osallistuminen arvontoihin vedonlyönti urheiluvedonlyönti eli veikkaaminen hevosurheiluvedonlyönti eli totoaminen pelaaminen rahapeliautomaatilla pelaaminen kasinolla Digitaalinen rahapelaaminen (esim. nettipokeri tai digitaaliset rahapeliautomaatit) ELÄYTYMISPELAAMINEN pelaaminen keräilykorttien avulla roolipelaaminen liveroolipelaaminen (larppaus) taistelupelaaminen miniatyyrien avulla OPETUSPELAAMINEN oppiminen pelin avulla (Pelaajabarometri 2013, muokattu)

13 1 Lottoaminen on Veikkauksen suosituin pelimuoto. RAHAPELAAMINEN
OSALLISTUMINEN ARVONTOIHIN vedonlyönti urheiluvedonlyönti eli veikkaaminen hevosurheiluvedonlyönti eli totoaminen pelaaminen rahapeliautomaatilla pelaaminen kasinolla Digitaalinen rahapelaaminen (esim. nettipokeri tai digitaaliset rahapeliautomaatit) Lottoaminen on Veikkauksen suosituin pelimuoto.

14 ? (Pelaajabarometri 2013, muokattu) DIGITAALINEN (VIIHDE)PELAAMINEN
tietokonepelaaminen pelaaminen konsolilla (PlayStation, XBox…) pelaaminen käsikonsolilla verkkoroolipelaaminen pelaaminen Facebookissa pelaaminen nettiselaimen kautta pelaaminen älypuhelimella tai tabletilla PERINTEINEN PELAAMINEN lauta- ja seurapelaaminen pulmapelaaminen (paperimuoto) korttipelaaminen perinteinen pelaaminen pubissa bingoaminen pelaaminen urheillen ulko- ja pihapelaaminen ? RAHAPELAAMINEN osallistuminen arvontoihin vedonlyönti urheiluvedonlyönti eli veikkaaminen hevosurheiluvedonlyönti eli totoaminen pelaaminen rahapeliautomaatilla pelaaminen kasinolla Digitaalinen rahapelaaminen (esim. nettipokeri tai digitaaliset rahapeliautomaatit) ELÄYTYMISPELAAMINEN pelaaminen keräilykorttien avulla roolipelaaminen liveroolipelaaminen (larppaus) taistelupelaaminen miniatyyrien avulla OPETUSPELAAMINEN oppiminen pelin avulla (Pelaajabarometri 2013, muokattu)

15 (Pelaajabarometri 2013, muokattu)
DIGITAALINEN (VIIHDE)PELAAMINEN tietokonepelaaminen pelaaminen konsolilla (PlayStation, XBox…) pelaaminen käsikonsolilla verkkoroolipelaaminen pelaaminen Facebookissa pelaaminen nettiselaimen kautta pelaaminen älypuhelimella tai tabletilla PERINTEINEN PELAAMINEN lauta- ja seurapelaaminen pulmapelaaminen (paperimuoto) korttipelaaminen perinteinen pelaaminen pubissa bingoaminen pelaaminen urheillen ulko- ja pihapelaaminen RAHAPELAAMINEN osallistuminen arvontoihin vedonlyönti urheiluvedonlyönti eli veikkaaminen hevosurheiluvedonlyönti eli totoaminen pelaaminen rahapeliautomaatilla pelaaminen kasinolla Digitaalinen rahapelaaminen (esim. nettipokeri tai digitaaliset rahapeliautomaatit) ELÄYTYMISPELAAMINEN pelaaminen keräilykorttien avulla roolipelaaminen liveroolipelaaminen (larppaus) taistelupelaaminen miniatyyrien avulla OPETUSPELAAMINEN oppiminen pelin avulla (Pelaajabarometri 2013, muokattu)

16 2 Konsoleiden kautta voit pelata digitaalisesti joko yksin, ryhmässä tai verkon välityksellä. DIGITAALINEN VIIHDEPELAAMINEN tietokonepelaaminen PELAAMINEN KONSOLILLA (PlayStation, XBox…) pelaaminen käsikonsolilla verkkoroolipelaaminen pelaaminen Facebookissa pelaaminen nettiselaimen kautta pelaaminen älypuhelimella tai tabletilla

17 ? (Pelaajabarometri 2013, muokattu) DIGITAALINEN (VIIHDE)PELAAMINEN
tietokonepelaaminen pelaaminen konsolilla (PlayStation, XBox…) pelaaminen käsikonsolilla verkkoroolipelaaminen pelaaminen Facebookissa pelaaminen nettiselaimen kautta pelaaminen älypuhelimella tai tabletilla PERINTEINEN PELAAMINEN lauta- ja seurapelaaminen pulmapelaaminen (paperimuoto) korttipelaaminen perinteinen pelaaminen pubissa bingoaminen pelaaminen urheillen ulko- ja pihapelaaminen ? RAHAPELAAMINEN osallistuminen arvontoihin vedonlyönti urheiluvedonlyönti eli veikkaaminen hevosurheiluvedonlyönti eli totoaminen pelaaminen rahapeliautomaatilla pelaaminen kasinolla Digitaalinen rahapelaaminen (esim. nettipokeri tai digitaaliset rahapeliautomaatit) ELÄYTYMISPELAAMINEN pelaaminen keräilykorttien avulla roolipelaaminen liveroolipelaaminen (larppaus) taistelupelaaminen miniatyyrien avulla OPETUSPELAAMINEN oppiminen pelin avulla (Pelaajabarometri 2013, muokattu)

18 (Pelaajabarometri 2013, muokattu)
DIGITAALINEN (VIIHDE)PELAAMINEN tietokonepelaaminen pelaaminen konsolilla (PlayStation, XBox…) pelaaminen käsikonsolilla verkkoroolipelaaminen pelaaminen Facebookissa pelaaminen nettiselaimen kautta pelaaminen älypuhelimella tai tabletilla PERINTEINEN PELAAMINEN lauta- ja seurapelaaminen pulmapelaaminen (paperimuoto) korttipelaaminen perinteinen pelaaminen pubissa bingoaminen pelaaminen urheillen ulko- ja pihapelaaminen RAHAPELAAMINEN osallistuminen arvontoihin vedonlyönti urheiluvedonlyönti eli veikkaaminen hevosurheiluvedonlyönti eli totoaminen pelaaminen rahapeliautomaatilla pelaaminen kasinolla Digitaalinen rahapelaaminen (esim. nettipokeri tai digitaaliset rahapeliautomaatit) ELÄYTYMISPELAAMINEN pelaaminen keräilykorttien avulla roolipelaaminen liveroolipelaaminen (larppaus) taistelupelaaminen miniatyyrien avulla OPETUSPELAAMINEN oppiminen pelin avulla (Pelaajabarometri 2013, muokattu)

19 4 kuva lavastettu WoW (World of Warcraft) on esimerkki verkkoroolipelistä. Pelin ikäraja on 12 vuotta. Verkkoroolipeleistä käytetään myös lyhennettä ”MMORPG” joka on lyhenne sanoista ”Massive Multi Online Role Playing Game”. DIGITAALINEN (VIIHDE)PELAAMINEN Tietokonepelaaminen pelaaminen konsolilla (PlayStation, Xbox…) pelaaminen käsikonsolilla VERKKOROOLIPELAAMINEN pelaaminen Facebookissa pelaaminen nettiselaimen kautta pelaaminen älypuhelimella tai tabletilla

20 ? (Pelaajabarometri 2013, muokattu) DIGITAALINEN (VIIHDE)PELAAMINEN
tietokonepelaaminen pelaaminen konsolilla (PlayStation, XBox…) pelaaminen käsikonsolilla verkkoroolipelaaminen pelaaminen Facebookissa pelaaminen nettiselaimen kautta pelaaminen älypuhelimella tai tabletilla PERINTEINEN PELAAMINEN lauta- ja seurapelaaminen pulmapelaaminen (paperimuoto) korttipelaaminen perinteinen pelaaminen pubissa bingoaminen pelaaminen urheillen ulko- ja pihapelaaminen ? RAHAPELAAMINEN osallistuminen arvontoihin vedonlyönti urheiluvedonlyönti eli veikkaaminen hevosurheiluvedonlyönti eli totoaminen pelaaminen rahapeliautomaatilla pelaaminen kasinolla Digitaalinen rahapelaaminen (esim. nettipokeri tai digitaaliset rahapeliautomaatit) ELÄYTYMISPELAAMINEN pelaaminen keräilykorttien avulla roolipelaaminen liveroolipelaaminen (larppaus) taistelupelaaminen miniatyyrien avulla OPETUSPELAAMINEN oppiminen pelin avulla (Pelaajabarometri 2013, muokattu)

21 (Pelaajabarometri 2013, muokattu)
DIGITAALINEN (VIIHDE)PELAAMINEN tietokonepelaaminen pelaaminen konsolilla (PlayStation, XBox…) pelaaminen käsikonsolilla verkkoroolipelaaminen pelaaminen Facebookissa pelaaminen nettiselaimen kautta pelaaminen älypuhelimella tai tabletilla PERINTEINEN PELAAMINEN lauta- ja seurapelaaminen pulmapelaaminen (paperimuoto) korttipelaaminen perinteinen pelaaminen pubissa bingoaminen pelaaminen urheillen ulko- ja pihapelaaminen RAHAPELAAMINEN osallistuminen arvontoihin vedonlyönti urheiluvedonlyönti eli veikkaaminen hevosurheiluvedonlyönti eli totoaminen pelaaminen rahapeliautomaatilla pelaaminen kasinolla Digitaalinen rahapelaaminen (esim. nettipokeri tai digitaaliset rahapeliautomaatit) ELÄYTYMISPELAAMINEN pelaaminen keräilykorttien avulla roolipelaaminen liveroolipelaaminen (larppaus) taistelupelaaminen miniatyyrien avulla OPETUSPELAAMINEN oppiminen pelin avulla (Pelaajabarometri 2013, muokattu)

22 5 RAHAPELAAMINEN osallistuminen arvontoihin vedonlyönti urheiluvedonlyönti eli veikkaaminen hevosurheiluvedonlyönti eli totoaminen PELAAMINEN RAHAPELIAUTOMAATILLA pelaaminen kasinolla Digitaalinen rahapelaaminen (esim. nettipokeri tai digitaaliset rahapeliautomaatit) Suomesta löytyy yli RAY:n rahapeliautomaattia. Suomessa rahapeliautomaattien ikäraja on kahdeksantoista vuotta. RAY vuosiraportti 2013

23 ? (Pelaajabarometri 2013, muokattu) DIGITAALINEN (VIIHDE)PELAAMINEN
tietokonepelaaminen pelaaminen konsolilla (PlayStation, XBox…) pelaaminen käsikonsolilla verkkoroolipelaaminen pelaaminen Facebookissa pelaaminen nettiselaimen kautta pelaaminen älypuhelimella tai tabletilla PERINTEINEN PELAAMINEN lauta- ja seurapelaaminen pulmapelaaminen (paperimuoto) korttipelaaminen perinteinen pelaaminen pubissa bingoaminen pelaaminen urheillen ulko- ja pihapelaaminen ? RAHAPELAAMINEN osallistuminen arvontoihin vedonlyönti urheiluvedonlyönti eli veikkaaminen hevosurheiluvedonlyönti eli totoaminen pelaaminen rahapeliautomaatilla pelaaminen kasinolla Digitaalinen rahapelaaminen (esim. nettipokeri tai digitaaliset rahapeliautomaatit) ELÄYTYMISPELAAMINEN pelaaminen keräilykorttien avulla roolipelaaminen liveroolipelaaminen (larppaus) taistelupelaaminen miniatyyrien avulla OPETUSPELAAMINEN oppiminen pelin avulla (Pelaajabarometri 2013, muokattu)

24 (Pelaajabarometri 2013, muokattu)
DIGITAALINEN (VIIHDE)PELAAMINEN tietokonepelaaminen pelaaminen konsolilla (PlayStation, XBox…) pelaaminen käsikonsolilla verkkoroolipelaaminen pelaaminen Facebookissa pelaaminen nettiselaimen kautta pelaaminen älypuhelimella tai tabletilla PERINTEINEN PELAAMINEN lauta- ja seurapelaaminen pulmapelaaminen (paperimuoto) korttipelaaminen perinteinen pelaaminen pubissa bingoaminen pelaaminen urheillen ulko- ja pihapelaaminen RAHAPELAAMINEN osallistuminen arvontoihin vedonlyönti urheiluvedonlyönti eli veikkaaminen hevosurheiluvedonlyönti eli totoaminen pelaaminen rahapeliautomaatilla pelaaminen kasinolla Digitaalinen rahapelaaminen (esim. nettipokeri tai digitaaliset rahapeliautomaatit) ELÄYTYMISPELAAMINEN pelaaminen keräilykorttien avulla roolipelaaminen liveroolipelaaminen (larppaus) taistelupelaaminen miniatyyrien avulla OPETUSPELAAMINEN oppiminen pelin avulla (Pelaajabarometri 2013, muokattu)

25 4 Taistelupeliminiatyyrien maalaaminen on suosittua, ja tarkkuutta vaativaa, harrastamista taisteluiden ohessa. ELÄYTYMISPELAAMINEN pelaaminen keräilykorttien avulla roolipelaaminen liveroolipelaaminen (larppaus) TAISTELUPELAAMINEN MINIATYYRIEN AVULLA

26 ? (Pelaajabarometri 2013, muokattu) DIGITAALINEN (VIIHDE)PELAAMINEN
tietokonepelaaminen pelaaminen konsolilla (PlayStation, XBox…) pelaaminen käsikonsolilla verkkoroolipelaaminen pelaaminen Facebookissa pelaaminen nettiselaimen kautta pelaaminen älypuhelimella tai tabletilla PERINTEINEN PELAAMINEN lauta- ja seurapelaaminen pulmapelaaminen (paperimuoto) korttipelaaminen perinteinen pelaaminen pubissa bingoaminen pelaaminen urheillen ulko- ja pihapelaaminen ? RAHAPELAAMINEN osallistuminen arvontoihin vedonlyönti urheiluvedonlyönti eli veikkaaminen hevosurheiluvedonlyönti eli totoaminen pelaaminen rahapeliautomaatilla pelaaminen kasinolla Digitaalinen rahapelaaminen (esim. nettipokeri tai digitaaliset rahapeliautomaatit) ELÄYTYMISPELAAMINEN pelaaminen keräilykorttien avulla roolipelaaminen liveroolipelaaminen (larppaus) taistelupelaaminen miniatyyrien avulla VIIMEINEN KYSYMYS OPETUSPELAAMINEN oppiminen pelin avulla (Pelaajabarometri 2013, muokattu)

27 (Pelaajabarometri 2013, muokattu)
DIGITAALINEN (VIIHDE)PELAAMINEN tietokonepelaaminen pelaaminen konsolilla (PlayStation, XBox…) pelaaminen käsikonsolilla verkkoroolipelaaminen pelaaminen Facebookissa pelaaminen nettiselaimen kautta pelaaminen älypuhelimella tai tabletilla PERINTEINEN PELAAMINEN lauta- ja seurapelaaminen pulmapelaaminen (paperimuoto) korttipelaaminen perinteinen pelaaminen pubissa bingoaminen pelaaminen urheillen ulko- ja pihapelaaminen RAHAPELAAMINEN osallistuminen arvontoihin vedonlyönti urheiluvedonlyönti eli veikkaaminen hevosurheiluvedonlyönti eli totoaminen pelaaminen rahapeliautomaatilla pelaaminen kasinolla Digitaalinen rahapelaaminen (esim. nettipokeri tai digitaaliset rahapeliautomaatit) ELÄYTYMISPELAAMINEN pelaaminen keräilykorttien avulla roolipelaaminen liveroolipelaaminen (larppaus) taistelupelaaminen miniatyyrien avulla OPETUSPELAAMINEN oppiminen pelin avulla (Pelaajabarometri 2013, muokattu)

28 1 Pelaamista voidaan hyödyntää myös tietojen ja taitojen lisäämisessä.
OPETUSPELAAMINEN OPPIMINEN PELIN AVULLA

29 T1 opetuspeli

30 Pelaaminen – mitä se on? Perinteinen pelaaminen
Pelaamisena voidaan pitää kaikkea sellaista vapaaehtoista toimintaa, jossa yhdessä sovittujen sääntöjen kautta tehdään haastavilta ja mielekkäiltä tuntuvia asioita, ja jossa yleensä on selkeästi havaittava lopputulos. Perinteinen pelaaminen Digitaalinen viihdepelaaminen Rahapelaaminen Eläytymispelaaminen Opetuspelaaminen On useita tapoja hahmottaa ja jaotella pelaamista Esim. Pelaajabarometriä 2013 mukaillen  Tässä koulutuksessa keskitytään digitaaliseen viihdepelaamiseen (puhumme digitaaliseen pelaamisesta) sekä rahapelaamiseen. Digitaalista pelaamista voidaan kategorisoida eri tavoin.

31 Digitaalisen pelaamisen kategorioita ja mikä pelaamisessa kiehtoo
Seikkailupelaamisessa on tyypillistä vauhdikas eteneminen, visuaalisesti näyttävässä ympäristössä ja vaikeutuvien haasteiden selvittäminen. Toimintapelaaminen sisältää mm tappeluista ja ampumisvälikohtauksista (ns. räiskintäpelaaminen) selviytymistä. Digitaalinen pelaaminen mahdollistaa purkaa, kohdata tai käsitellä tunteita. Ajanvietepelejä voidaan ladata esim. älypuhelimelle tai muulle tekniselle laitteelle. Pelaaminen on mahdollista myös sosiaalisen median kautta. Mm. tasohyppely- tykkipelit ja tietokoneisiin valmiiksi asennetut pelit ovat helppoja aloittaa. Pelaaminen vaikeutuu asteittain – ja pitää otteessaan. Myös juoni, äänet ja pelattavuus ovat osa digitaalista viihdemuotoa. Seikkailua ja toimintaa Ajanvietettä Digitaalisten pelien avulla voidaan simuloida elämää ja toimintaa. Esimerkiksi kilpa-autoilu, lentäminen, matkailu tai joukkueen valmentaminen voivat olla mahdollista vain pelaamisen avulla. Pelaaminen on irtiotto arjesta. Pelaaminen saattaa jatkua yhdessä olona myös pelien yhteydessä tai päätyttyä. Taidokas pelaaja voi olla arvostettu muiden pelaajien silmissä. Pulmia, hahmottamista ja triviaa Simulaatiota Digitaalisten pelaamisen aivojumppaa voi olla esimerkiksi hahmottaminen aikapaineessa, triviat tai pulmien ratkaisu. Muun muassa nopeutuvasti putoavien elementtien järjestely stimuloi aivoja ja pysyy pelaamisen kestosuosikkina. DIGITAALINEN PELAAMINEN Rooleja Strategiaa Strategista päättelyä kehittävää pelaamista ovat esimerkiksi sotiminen (joukkojen liikuttaminen, resurssien kohdentaminen, taistelussa voittaminen) menestyvien kaupunkien, tai yritysten rakentaminen tai populaatioiden luominen. Strategiset pelit voivat sisältää myös mukaansatempaavan tarinan. Myös strategiapelejä pelataan verkkovälitteisesti muiden kanssa tai heitä vastaan. Roolipelaamisessa valitaan pelihahmolle rooli ja sen kautta pelaaja voi asettua hänelle mieleiseen tai uuteen rooliin. Roolit ovat usein (sota)sankarilillisia. Roolipelaamisessa on tyypillistä tiimeissä pelaajien yhteistyö (ja myös sen roolit) ja yhteistyöhön sitoutuminen. MMORPG tarkoittaa massiivista monen pelaajan verkkoroolipeliä. Myös tässä pelikategoriassa voi myös kilpailla (E-Sports).

32 Mikä nuorta kiehtoo? Poimi ydinasioita (esim. paperimuodossa avainsanojen alleviivaus)

33 Mikä nuorta kiehtoo? Mallivastaus

34 Mikä nuorta kiehtoo? Poimi ydinasioita (esim. paperimuodossa avainsanojen alleviivaus)

35 Mikä nuorta kiehtoo? Mallivastaus

36 Mikä nuorta kiehtoo? Poimi ydinasioita (esim. paperimuodossa avainsanojen alleviivaus)

37 Mikä nuorta kiehtoo? Mallivastaus

38 Mikä nuorta kiehtoo? Poimi ydinasioita (esim. paperimuodossa avainsanojen alleviivaus)

39 Mikä nuorta kiehtoo? Mallivastaus

40 Mikä nuorta kiehtoo?

41 Mikä nuorta kiehtoo? Poimi ydinasioita (esim. paperimuodossa avainsanojen alleviivaus)

42 Mikä nuorta kiehtoo? Poimi ydinasioita (esim. paperimuodossa avainsanojen alleviivaus)

43 Mikä nuorta kiehtoo? Mallivastaus

44 Digitaalisen pelaamisen kategorioita ja mikä pelaamisessa kiehtoo
Seikkailupelaamisessa on tyypillistä vauhdikas eteneminen, visuaalisesti näyttävässä ympäristössä ja vaikeutuvien haasteiden selvittäminen. Toimintapelaaminen sisältää mm tappeluista ja ampumisvälikohtauksista (ns. räiskintäpelaaminen) selviytymistä. Digitaalinen pelaaminen mahdollistaa purkaa, kohdata tai käsitellä tunteita. Ajanvietepelejä voidaan ladata esim. älypuhelimelle tai muulle tekniselle laitteelle. Pelaaminen on mahdollista myös sosiaalisen median kautta. Mm. tasohyppely- tykkipelit ja tietokoneisiin valmiiksi asennetut pelit ovat helppoja aloittaa. Pelaaminen vaikeutuu asteittain – ja pitää otteessaan. Myös juoni, äänet ja pelattavuus ovat osa digitaalista viihdemuotoa. Seikkailua ja toimintaa Ajanvietettä Digitaalisten pelien avulla voidaan simuloida elämää ja toimintaa. Esimerkiksi kilpa-autoilu, lentäminen, matkailu tai joukkueen valmentaminen voivat olla mahdollista vain pelaamisen avulla. Pelaaminen on irtiotto arjesta. Pelaaminen saattaa jatkua yhdessä olona myös pelien yhteydessä tai päätyttyä. Taidokas pelaaja voi olla arvostettu muiden pelaajien silmissä. Pulmia, hahmottamista ja triviaa Simulaatiota Digitaalisten pelaamisen aivojumppaa voi olla esimerkiksi hahmottaminen aikapaineessa, triviat tai pulmien ratkaisu. Muun muassa nopeutuvasti putoavien elementtien järjestely stimuloi aivoja ja pysyy pelaamisen kestosuosikkina. DIGITAALINEN PELAAMINEN Rooleja Strategiaa Strategista päättelyä kehittävää pelaamista ovat esimerkiksi sotiminen (joukkojen liikuttaminen, resurssien kohdentaminen, taistelussa voittaminen) menestyvien kaupunkien, tai yritysten rakentaminen tai populaatioiden luominen. Strategiset pelit voivat sisältää myös mukaansatempaavan tarinan. Myös strategiapelejä pelataan verkkovälitteisesti muiden kanssa tai heitä vastaan. Roolipelaamisessa valitaan pelihahmolle rooli ja sen kautta pelaaja voi asettua hänelle mieleiseen tai uuteen rooliin. Roolit ovat usein (sota)sankarilillisia. Roolipelaamisessa on tyypillistä tiimeissä pelaajien yhteistyö (ja myös sen roolit) ja yhteistyöhön sitoutuminen. MMORPG tarkoittaa massiivista monen pelaajan verkkoroolipeliä. Myös tässä pelikategoriassa voi myös kilpailla (E-Sports).

45 Seikkailua ja toimintaa Pulmia, hahmottamista ja triviaa
Mikä nuorta kiehtoo? Seikkailupelaamisessa on vauhdikas eteneminen, visuaalisesti näyttävässä ympäristössä ja vaikeutuvien haasteiden selvittäminen. Toimintapelaaminen sisältää mm tappeluista ja ampumisvälikohtauksista (ns. räiskintäpelaaminen) selviytymistä. Digitaalinen pelaaminen mahdollistaa purkaa, kohdata tai käsitellä tunteita. Ajanvietepelejä voidaan ladata esim. älypuhelimelle tai muulle tekniselle laitteelle. Pelaaminen on mahdollista myös sosiaalisen median kautta. Mm. tasohyppely- tykkipelit ja tietokoneisiin valmiiksi asennetut pelit ovat helppoja aloittaa. Pelaaminen vaikeutuu asteittain – ja pitää otteessaan. Myös juoni, äänet ja pelattavuus ovat osa digitaalista viihdemuotoa. Seikkailua ja toimintaa Ajanvietettä Ajanvietettä Digitaalisten pelien avulla voidaan simuloida elämää ja toimintaa. Esimerkiksi kilpa-autoilu, lentäminen, matkailu tai joukkueen valmentaminen voivat olla mahdollista vain pelaamisen avulla. Pelaaminen on irtiotto arjesta. Pelaaminen saattaa jatkua yhdessä olona myös pelien yhteydessä tai päätyttyä. Taidokas pelaaja voi olla arvostettu muiden pelaajien silmissä. Pulmia, hahmottamista ja triviaa Simulaatiota Digitaalisten pelaamisen aivojumppaa voi olla esimerkiksi hahmottaminen aikapaineessa, triviat tai pulmien ratkaisu. Muun muassa nopeutuvasti putoavien elementtien järjestely stimuloi aivoja ja pysyy pelaamisen kestosuosikkina. DIGITAALINEN PELAAMINEN Rooleja Rooleja Strategiaa Strategista päättelyä kehittävää pelaamista on esimerkiksi sotiminen (joukkojen liikuttaminen, resurssien kohdentaminen, taistelussa voittaminen) menestyvien kaupunkien, tai yritysten rakentaminen tai populaatioiden luominen. Strategiset pelit voivat sisältää myös mukaansatempaavan tarinan. Myös strategiapelejä pelataan verkkovälitteisesti muiden kanssa tai heitä vastaan. Roolipelaamisessa valitaan pelihahmolle rooli ja sen kautta pelaaja voi asettua hänelle mieleiseen tai uuteen rooliin. Roolit ovat usein (sota)sankarilillisia. Roolipelaamisessa on tyypillistä tiimeissä pelaajien yhteistyö (ja myös sen roolit) ja yhteistyöhön sitoutuminen. MMORPG tarkoittaa massiivista monen pelaajan verkkoroolipeliä. Myös tässä pelikategoriassa voi myös kilpailla (E-Sports).

46 Digitaalisten pelikategorioiden limittyminen (esimerkki)
Seikkailua ja toimintaa X Pulmia, hahmottamista ja triviaa Rooleja

47 Katsaus pelilaitteiden historiaan
Ensimmäinen sukupolvi (Magnavox Odyssey, Pong-koneet) Toinen sukupolvi (Atari 2600 ja 5200, Mattel Intellivision) Kolmas sukupolvi (Sega Master System, Nintendo Entertainment System) Neljäs sukupolvi (Super Nintendo Entertainment System) Viides sukupolvi (Amiga CD32, Nintendo 64, PlayStation) Kuudes sukupolvi (Xbox, Nintendo GameCube, PS2) Seitsemäs sukupolvi (Nintendo Wii, PS3, Xbox 360) Kahdeksas sukupolvi (Wii U, PS4, Xbox One

48 Pelilaitteita PlayStation 4 XBOX One Mattel Intellivision 1979
Nintendo Entertainment System 1983 XBOX One Nintendo Gameboy 1989 Nintendo Game & Watch Donkey Kong 1983 Microvision Handheld 1979 Nintendo 3DS

49 Digitaalinen pelaamisesta nuoren näkökulmasta

50 MMO Puhutaan myös nimellä ”morppi”
MMO tulee sanoista Multimassive online, jolla lyhesti tarkoitettuna tarkoitetaan netti peliä missä on paljon pelaajia yhtä aikaan pelissä Melkeen mistä tahansa pelistä pystytään tekee morppi. On seikkailua ja roolipeliä, pulmia ja simulaatioa ja strategiaa.

51 World of Warcraft. Lyhyemmin WoW on maailman suosituin mmorpg
World of Warcraft. Lyhyemmin WoW on maailman suosituin mmorpg. Tällä hetkellä pelaajia on ~7.4 miljoonaa

52 MOBA Tulee sanoista ”Multiplayer online battle arena”
Moban avaintekijät on nopeat ja strategisia taitoja koettelevat ryhmäpelit jossa pelataan yleensä 5 vastaan 5 pelejä. Yleisimmät Mobat ovat Dota2 ja League of legends

53 Dota2 on yksi suosituimista Moba peligenren edustajista
Dota2 on yksi suosituimista Moba peligenren edustajista. Dotassa pelataan jo maailmanmestaruus kisoja.

54 RTS Real-Time Stradegy
Yleensä RTS pelien aihe on jonkilainen sota. Eniten on käytetty toista mailmansotaa Pelissä ei ole mitään vuoroja vaan molemmat pelaajat tekevät kaiken yhtä aikaa niin miettimiselle ei jää paljoa aikaa Tunnetuimpia RTS-pelejä: Company of Heroes, C&C ja Age of Empire

55 Yksi vanhemmista RTS-peleistä on Command & Conquer pelisarja
Yksi vanhemmista RTS-peleistä on Command & Conquer pelisarja. Ensinmäinen peli julkaistiin 1995. C&C:n juoni pohjautuu vaihtoehtoiseen tulevaisuuteen.

56 FPS FPS eli First Person Shooter
Pelaaja katsoo ns. hahmon silmin eli ensinmäisetä persoonasta. Ensimmäisiä FPS-pelejä 1990-luvun alkupuolelta: *Wolfestain 3D *Doom Nykyisin eniten pelattujat pelejä *Call of Duty, *Counter strike ja *Battlefield

57 CS:go on Valven tuottama yksi parhaiten menestyneimistä FPS-peleistä.
Yle on näyttänyt CS Go-turnausta kanavillaan

58 World of Warcraft World of Warcraft on Blizzardin julkaisema MMORPG-peli, joka perustuu kuviteeliseen maailmaan: Azerothi WoWissa on yksitoista erilaista hahmoluokkaa, joista valitaan yksi ja sitä ryhdytään kehittämään pelissä. Rooleja: ”Tankki”, jonka tehtävä on suojella ryhmäläisiä olemalla ns keskipiste. ”Vahingontekijä” jota kutsutaan myös ”DPS”, jonka tehtävä on tuottaa mahdollisimman paljon vahinkoa vastustajalle. ”Parantaja” joka voi parantaa loitusillaan ja näin auttaa ryhmän suoritusta

59 DoTA2 DotA 2 on MOBA-alustallaan genressään yksi suosituimmista peleistä ja sitä pelaa noin 10 miljoona pelaaja. DotA:sta löytyy 109 erillaista hahmoa, joista valitaan matsiin itselle yksi (osaksi ryhmää) Jokainen peli aloitetaan tasolta yksi ja ”matsin” aikana saadaan ”kokemuspisteitä”. Pisteiden avulla etenee ”kokemustasoilla” ja tulee pelissä ”taitavammaksi”. Pelaajalle kerääntyy pelin aikana ”rahaa”, jolla pelaajat ostavat taistelussa tarvittavia esineitä. Näin parannetaan ryhmän tehokkuutta. Peli tavoite on tuhota vihollisen tukikohta.

60 Counter Strike Usein ryhmässä pelattava FPS-peli
Counter Strike:ssa pelaa kaksi joukkuetta: ”poliisit” ja ”terroristit”. Pelissä ei pelkästään taistella toisia vastaan ja suoritetaan kartasta riippuvia tehtäviä. Esimerkiksi terroristi-ryhmä voi laittaa pommin ja poliiseilla on tietty aika purkaa se tai terroristeilla on hallussa panttivankeja, joita poliisit yrittävät pelastaa. Jokainen erä alkaa omasta aloituksesta, jossa on mahdollista ostaa aseita ym. Pelaamalla mm. pyritään kartuttamaan rahaa uusien taisteluvarusteiden hankkimiseen.

61 Linkkejä peli-videoihin
WoW DotA CS:GO

62 Raha- ja digipelaaminen
Rahapelaaminen Digipelaaminen Määritelmä Kaikki pelaaminen, jossa voitto on rahaa tai rahanarvoista Tietokone-, konsoli- ja mobiilipelaaminen ilman rahapanosta. Yleisyys 79 % satunnaisia, 52 % aktiivisia pelaajia 69 % satunnaisia, 48 % aktiivisia pelaajia Tarjonta Yksinoikeudella Veikkaus, RAY ja Fintoto (jakelu vähittäiskauppa ja internet) kv. nettitarjonta Yksityiset peliyhtiöt (jakelu vähittäiskauppa ja nettipalvelut) Sääntely Arpajaislaki Yksinoikeusjärjestelmä haittojen rajoittamiseksi Yhtenäinen ikäraja 18 v. Kuvaohjelmalaki Ikärajaporrastus haitallisten sisältöjen mukaan 3,7,12,16 ja 18 v. (PEGI-järjestelmä)

63 Mitä nuorten rahapelaamisesta Pelituen tiedontuotannon kautta tiedetään?
Rahapelejä kertoi pelaavansa 30 % vastanneista, 13 % päivittäin. Rahapelit ovat miesten ja täysi-ikäisten pelejä. Noin 16 % alle 18-vuotiaista kertoo pelaavansa rahapelejä, n. 8 % vähintään kerran kuukaudessa. 127 nuorta arvioi rahapeleihin käyttämänsä rahan määrää (kk). Keskimäärin rahapeleihin käytettiin 23 euroa, mediaani 10 euroa. Kyselylomakkeen Lie-Bet –kysymysparin molempiin kysymyksiin myöntävästi vastasi 17 nuorta: 16 miestä, 1 nainen 11 siviilipalvelustaan suorittavaa, 4 ammattiopiston opiskelijaa, 1 lukiolainen 12 täysi-ikäistä, 5 alle 18-vuotiasta Pelituki-hankkeen tiedontuotanto N=732

64 Vapaaehtoinen tehtävä kahvittelun lomaan: Tutustu jaettuun Pelin Merkit –pelihaitta-tukiaineistoon. Selvitä mm. aineiston avulla mikä on Lie/Bet –kysymyspari.


Lataa ppt "Koulutuksen suunnittelu- ja toteutusryhmä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google