Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Omnian ammattiopisto Ryhmänohjaajien päivä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Omnian ammattiopisto Ryhmänohjaajien päivä"— Esityksen transkriptio:

1 Omnian ammattiopisto Ryhmänohjaajien päivä
kehittämispäällikkö Maija Aaltola

2 KOULUTUKSEN LAATU Laadun kehittäminen Tarkoituksena on, että organisaation oma sekä sen asiakkaiden hyöty lisääntyisivät.

3 KOULUTUKSEN TAVOITTEET
Laki ammatillisesta koulutuksesta /630 5§ antaa ammattitaidon saavuttamiseksi tarpeelliset tiedot ja taidot antaa valmiuksia itsenäisen ammatin harjoittamiseen tukee opiskelijoiden kehitystä hyviksi ja tasapainoisiksi ihmisiksi ja yhteiskunnan jäseniksi antaa jatko-opintojen, harrastusten sekä persoonallisuuden monipuolisen kehittämisen kannalta tarpeellisia tietoja ja taitoja tukea elinikäistä oppimista

4 AMMATILLISEN KOULUTUKSEN LAADUNHALLINTASUOSITUS
Jatkuvan parantamisen periaate Suunnittele Toteuta Arvioi Paranna

5 KOULUTUKSEN LAATU Suunnittelu
asetetaan mitattavia, selkeitä ja tarkoituksenmukaisia päämääriä ja tavoitteita

6 Toteuttaminen => toimintajärjestelmä
KOULUTUKSEN LAATU Toteuttaminen => toimintajärjestelmä toimintatavat, joilla päämäärien ja tavoitteiden saavuttaminen varmistetaan organisaatiorakenne, resurssien suuntaaminen sidosryhmien mukaan ottaminen toimintaan kumppanuuksien kehittäminen

7 KOULUTUKSEN LAATU Arviointi
tietojen kerääminen tulosten saavuttamiseseta tietojen käsittely ja analysointi arviointituloksista tiedottaminen

8 Palaute- ja muutosmenettelyt =>parantaminen
KOULUTUKSEN LAATU Palaute- ja muutosmenettelyt =>parantaminen toimintaa kehitetään uusien tavoitteiden asettaminen oppiminen tuloksista ja niihin pohjautuvasta keskustelusta oppiminen hyvistä käytännöistä

9 PEDAGOGISET PROSESSIT TUKIPALVELUPROSESSIT TOIMINNAN KEHITTÄMINEN
STRATEGIAT, VISIO, TOIMINTA-AJATUS, ARVOT TOIMINTASUUNNITELMA, TOIMINNAN TAVOITTEET TOIMINNAN ARVIOINTI: EFQM, ITSEARVIOINTI TULOSKORTTI, TOIMINTAKERTOMUS AMO AIKO OPSO PAJAT PEDAGOGISET PROSESSIT ASIAKKAAN TARVE PALAUTE JA TULOKSET TUKIPALVELUPROSESSIT Ohjauspalvelut Kehittämispalvelut Toimitilapalvelut Hallintopalvelut KUMPPANIT TOIMINNAN KEHITTÄMINEN

10 KOULUTUKSEN LAATU Laadun kehittäminen Tarkoituksena on, että organisaation oma sekä sen asiakkaiden hyöty lisääntyisivät.

11 Laatu on aina sidoksissa asiakkaiden tarpeiden tyydyttämiseen.
ASIAKKAAN HYÖTY Laatu on aina sidoksissa asiakkaiden tarpeiden tyydyttämiseen. Kuka on asiakas? Miten tyytyväisyyttä mitataan? Miten palautetietoa hyödynnetään? Näkemystulokset - INKA, vetovoimaisuus, keskeyttäminen, tutkintojen suorittaminen…

12

13 Keskeyttämisen vertailu 05-06

14 Koulutuksen tuloksellisuuden arviointi
ORGANISAATION HYÖTY Koulutuksen tuloksellisuuden arviointi Miten koulutuksen tavoitteet on saavutettu? Tuloksellisuutta voidaan arvioida tehokkuuden vaikuttavuuden ja taloudellisuuden näkökulmista. Läpäisy, koulutustarjonta, työllistyminen, jatko-opiskelu, pudokkaat, pätevyys, täyttöprosentti, budjetti…

15

16

17

18 Opiskelija-aines muuttuu
Heterogeenisemmät ryhmät Ammattiopistoon haetaan ei jouduta Motivoituneemmat opiskelijat Haasteita lisää ja erilaisia tapoja oppia Koko ikäluokan koulutus – yhteiskuntavastuu Ei niin motivoituneet opiskelijat Tukea ja erilaisia tapoja oppia

19 RYHMÄNOHJAAJAN HAASTEITA
Erojen minimointi ja kaikkien jatko-ohjaus (neg. erot) Seuranta ja nopea reagointi - tuen hyödyntäminen Palautteen keruu ja hyödyntäminen Tutkintojen suorittaminen ja läpäisy% parantaminen Tavoitteena koko tutkinnot ja valmistuminen viim. 3,5 vuodessa! Joustavien polkujen aktiivinen suunnittelu. Työllistyminen ja jatko-opintoihin hakeutuminen Ohjaaminen ja tuki, työssäoppimisen hyödyntäminen

20 Ammattiosaajatutkimuksen tulokset
TO WORK Ammattiosaajatutkimuksen tulokset Ammattiopisto osallistui viime keväänä valtakunnalliseen Tulevaisuuden ammattiosaajat -tutkimukseen. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää ammattiin opiskelevien nuorten työelämäodotuksia ja -asenteita, työelämään siirtymisen haasteita Kyselyyn vastasi valtakunnallisesti ammattiin opiskelevaa nuorta.

21 Työelämään siirtyvät, ammattiin opiskelevat nuoret eivät ole yhtenäinen joukko!
Heidän toiveensa, odotuksensa ja tavoitteensa ovat erilaisia Heidän asenteet työelämää ja työnantajia kohtaan vaihtelevat suuresti

22 Tutkimuksen tulosten pohjalta tulevaisuuden ammattiosaajat on jaettu neljään eri segmenttiin:
urasuuntautuneisiin rahakeskeisiin tunnollisiin kyseenalaistajiin

23 Kysyttäessä nuorten tulevaisuuden ihannetyöpaikkaa nousee yksittäisistä
maininnoista hyvä ilmapiiri selvästi useimmin esille. Samoin kun vastaajia pyydettiin arvioimaan eri työpaikan valintaperusteita, nousi työilmapiiri tärkeimmäksi valintaperusteeksi.

24 ”moni keskusteluun osallistuneista suunnitteli jatkavansa opintoja joko heti ammatillisen koulutuksen jälkeen tai muutaman vuoden työskentelyn jälkeen.”

25 ”Lähes poikkeuksetta oltiin sitä mieltä, että työssäoppimisjaksot ovat erittäin hyödyllisiä työnhakua ajatellen.”

26 ”Itsellä on jo kaksi koulutusta, toinen
korkeakoulusta (liiketalous) ja uudempi ammattikoulusta (ympäristöala). Nyt määräaikaisena töissä molempia koulutuksia vaativassa työssä. Jollei tämä työ jatku eikä oman alan töitä löydy niin sitten olen päättänyt hakeutua oppisopimuksella sähkömieheksi! Varasuunnitelmia täytyy olla!

27 Nuoret ovat epävarmoja omista valinnoistaan
Samalla he ovat turvallisuushakuisia Jatkokoulutus on monelle varasuunnitelma


Lataa ppt "Omnian ammattiopisto Ryhmänohjaajien päivä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google