Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTaisto Halonen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Tietokannoista hyöty irti myös työterveyshuollossa Dos. Kalle Romanov
2
Tietotarve, tietokannat ja työterveyshuolto Terveysportti ja lukuisat muut tietokannat ovat keskeisiä työvälineitä Ajantasainen tieto on heti saatavilla Tietokannat tukevat toiminnan korkealaatuisuutta ja tehokkuutta
3
Oman osaamisen kehittämisen haaste Peruskäyttötaito ≠ monipuolinen käyttö Peruskäyttäjältä jää tietokantojen ominaisuuksia hyödyntämättä Osaamismittaukset: jopa 50% ominaisuuksista jää hyödyntämättä
4
Tietokantojen käyttötaitoja koulutuksella Hyödyt saavutetaan sujuvalla käytöllä Itsekseen opetteluun ei ole tilaisuutta Luentokoulutus ei ole kovin tuloksekasta Tavoite on työmenetelmien muutos arjen työssä
5
Osaamiskartoitus työterveyshuollossa Käyttötaitojen ja -valmiuksien mitattaustuloksia Onko käyttötaitoja? * itsenäinen taitojen mittaus verkossa * työterveyslääkärit (75) työterveyshoitajat (130)
6
Esimerkkejä työterveyshenkilöstön käyttötaidoista Osaan hyödyntää Työterveys/Kuntoutus – tietokannan automaattista hakusanastoa Osaan hyödyntää mm. terveystarkastuksissa TTH:n ’sinistä kirjaa’ Terveysportissa Osaan hakea kemikaalien turvallisuustietoja TUKEsin Kemikaalituoterekisteristä Tunnen Terveyskirjaston rakenteen & sisällön sekä osaan opastaa potilaalle sen käyttöä itsehoito-ohjeiden käyttämiseksi 63% 72% 63% 40% Tästä käyttötavasta en ole tiennyt 13% 16% 10% 30% Käytän tätä työssäni
7
Lopuksi Terveysporttitaitoja työterveyshuoltoon
8
Lopuksi Muut tietolähteet työterveyshuollossa
9
Lopuksi Muut tietolähteet työterveyshuollossa
10
Lopuksi Mistä löytyy ratkaisuja tietokantojen käyttötaitojen kehittämiseen? Luentosali? PC-luokka? Tukimateriaalit? Verkkokoulutus?
11
Lopuksi Tietokantakoulutuksen toteutustapoja työterveyshuollolle
12
Lopuksi Perinteinen luento-opetus eduthaitat helppo organisoidavaatii yhteistä aikaa tuttu ja turvallinenpassivoiva opetusmuoto vaikuttavuus melko heikko ei valmenna omaksumaan käytännön taitoja
13
Lopuksi Koulutus PC-luokassa eduthaitat käytännönläheinenkoulutettavien tasoerot ’tekemällä oppii’logistisesti raskas suuri resurssitarve
14
Lopuksi Verkkoperustainen koulutus eduthaitat joustavayksinopiskelu opiskelu oma työpisteessä verkkokoulutusta vierastetaan huomioi yksilölliset erot, aktivoi oppijaa vaatii itsenäisyyttä ajanhallinnassa räätälöinti ammattiryhmilleoppimateriaalin pelkkä jakaminen ei motivoi
15
Verkko-opetus voi antaa valmiudet tietokantojen tehokäyttöön Tietokantojen hyödyntäminen perustuu käyttötaitoihin Tieto ja taito opastetaan multimediana Opiskelu tapahtuu itsenäisesti Oppija valitsee ajankohdan ja tempon Harjoitustehtävät kehittävät käyttötaitoa
16
Lopuksi CASE: Duodecimin verkkokurssi Laaja kurssi: Terveysportti, Cochrane, PubMed, EBM-tiedonhaku, uutuusvalvonnan työvälineet, alert-toiminnot, räätälöidyt syötteet
17
Lopuksi Oman taitotason määrittely heti alussa 95% oppimateriaalista multimediana
18
Lopuksi Lyhyt multimediaesitys opettaa käyttötekniikan Käyttötaito hankitaan harjoitusten avulla
19
Monikanavainen oppiminen: multimedia kuule – näe – lue
20
Lopuksi Mitkä ovat verkkokurssin vaikuttavuus ja tulokset?
21
Case: koulutuksen vaikuttavuus – lääkärit ja hoitajat Terveysportin tehokäyttö –kurssi yksittäinen terveyskeskus kurssiversiot: 22 lääkäriä, 26 hoitajaa opiskelu työpaikalla työaikana opiskeluun tarvittu aika: 115 minuuttia Yleislääkäri –lehti 5/2013
22
Terveysportin tietokantojen käytön kasvu maaliskuu 2011 => lokakuu 2011 +6% +31% Koulutuksen tuloksellisuus Koko maa TK Kurssi : 5/2011
23
Lopuksi Työterveyslääkäri 2/2013
24
Lopuksi Näkökohtia verkkokoulutuksen toteuttamisesta Miten toteutat? – mitä on otettava huomioon?
26
Lopuksi
29
Yhteenvetoa Tietokantoja hyödynnetään liian vähän Taitotasojen erot ovat suuria – tämä tulisi huomioida koulutuksessa Perinteiset koulutusratkaisut eivät sovellu järin hyvin Verkkoperustainen koulutus koetaan soveliaaksi ja oppimistulokset kannustavat sen käyttöön
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.