Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Pk-yrityksen it-asiantuntija

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Pk-yrityksen it-asiantuntija"— Esityksen transkriptio:

1 Pk-yrityksen it-asiantuntija
Heikki Hietala Malmi

2 Yleistä Asiantuntijat pyritään saamaan koulutettua niin, että heillä on hyvä käsitys PK-sektorin IT-tarpeista Harjoitteluraporttien mukaan opiskelijat kaipaavat PK-yrityksissä toimimiseen lisää tietoa suunnilleen kaikesta Tavoitellaan laajaa muttei välttämättä syvää osaamista Samoin pyritään asentamaan heihin vankka yrittämisen hinku Kurssikokonaisuudessa on haettu paitsi johdonmukaisuutta, myös monipuolisuutta

3 Omat kurssit PK-yrityksen tietojenkäsittely 3op
PK-yrityksen visuaalinen viestintä 3op PK-yrityksen sähköinen kaupankäynti 3op Tuotteistaminen 3op Sosiaalinen viestintä liiketoiminnan tukena 3op Verkkoviestinnän multimediatyökalut 3op

4 Pöllityt matskut (nimet saattavat tarkentua vielä)
ICT-hankinnat 6op Tietohallinnon ajankohtaisseminaari 3op Verkon suunnittelu ja toteutus 3op Tietoturva 3op Linux-palvelin 3op Lähiverkon toiminta 3op ICT-yrittäjyys 6op Softala 1 9op XML 3op Web-ohjelmointi PHP 3op

5 PK-yrityksen tietojenkäsittely
Laajuus: 3 op (81 h) Ajoitus: x. lukukausi Kieli: suomi Opintojakson taso: ammattiopinnot Opintojakson tyyppi: vaihtoehtoinen Oppimistavoitteet Opintojakson suoritettuaan opiskelija tunnistaa pk-yritykselle tyypilliset tietojenkäsittelyn haasteet tietää pk-yrityksen toiminnan osa-alueet osaa kartoittaa osa-alueille soveltuvia ratkaisuja Sisältö Pk-yrityksen erityispiirteet Pk-yrityksen laitteistot ja ohjelmistot Johdanto hankintatoimeen ja ulkoistamiseen Toiminnallisten järjestelmien rakentaminen Viestinnän tuki ja sosiaalinen media Opetus- ja oppimismenetelmät Luennot ja tuntiharjoitukset Analyysi ja raportti

6 PK-yrityksen visuaalinen viestintä
Tunnus: MUM3TM005 Laajuus: 3 op (81 h) Ajoitus: 4. – 6. lukukausi Kieli: suomi tai englanti Opintojakson taso: ammattiopinnot Opintojakson tyyppi: vaihtoehtoinen Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin Ammattiopinnot, eritoten kuvankäsittely. Osa PK-yrityksen moniosaajan suuntautumisopintoja. Oppimistavoitteet Tavoitteena on oppia ymmärtämään visuaalisen yritysviestinnän keskeinen rooli nykyaikaisessa liiketoiminnassa. Jakson suorittanut opiskelija osaa luoda omaperäisiä ja visuaalisesti toimivia graafisia ohjeistoja yrityskäyttöön.

7 PK-yrityksen visuaalinen viestintä
Sisältö Opintojaksolla käsitellään visuaalisen yritysviestinnän rooli ja toiminnot sekä toimijat. Sen jälkeen edetään värien ja liikemerkin suunnittelun kautta kokonaissuunnitteluun. Lopuksi opiskelijat tuottavat valitsemalleen yritykselle yksilötyönä graafisen ohjeiston. Työelämäyhteydet Opintojakson jälkeen opiskelijalla on perusvalmius tuottaa ammattikäyttöön sopivia graafisia ohjeistoja tai niiden osia tarpeen mukaan. Opetus- ja oppimismenetelmät Opetus perustuu problem-based learning –malliin ja opiskelijan omaan oivaltavaan työskentelyyn. Opettaja johdattelee opiskelijat ymmärtämään visuaalisen identiteetin merkityksen ja sen kautta kohtaamaan tämän alan tehtävien haasteet. Koska ohjeisto tuotetaan monella eri ohjelmalla, niiden käyttöä kerrataan tarvittaessa. Lähiopetusta on yhteensä 48 tuntia sekä esityksien analysointia ja itsenäistä työskentelyä 33 tuntia.

8 PK-yrityksen sähköinen kaupankäynti
Tunnus: Laajuus: 3 op (81 h) Ajoitus: x. lukukausi Kieli: suomi Opintojakson taso: ammattiopinnot Opintojakson tyyppi: vaihtoehtoinen Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin Pakollisista ammattiopinnoista opintojaksot Juridiikka, Yrityksen toimintaympäristö, Usability and User Inteface, Ohjelmistokehitys tai vastaavat tiedot ja taidot. Suositeltava opintojakso ennen tai samanaikaisesti: Sosiaalinen media ja projektiviestintä tai vastaavat tiedot soveltaen. Oppimistavoitteet Opiskelija tunnistaa pk-yrityksen liiketoiminnan eri osa-alueiden toteuttamisen verkossa. Hän perehtyy elektronisen kaupankäyntiin arvoketjuineen. Opiskelija osaa huomioida tyypillisimmät kuluttajasuojaan liittyvät asiat EU-tasolla. Opintojakson suoritettuaan opiskelija on omaksunut elektronisen kaupankäynnin keskeiset käsitteet ja konseptit ymmärtää kuluttajasuojan ja muiden säännösten merkityksen sähköisessä kaupankäynnissä osaa hyödyntää sosiaalista mediaa osana sähköistä liiketoimintaa

9 PK-yrityksen sähköinen kaupankäynti
Sisältö Sähköisen kaupankäynnin liiketoimintamallit Sähköisen kaupankäynnin sääntely, itsesääntely ja yhteissääntely Sähköisen kaupankäynnin maksutavat Pienen sähköisen palvelun suunnittelu ja käytettävyystestaus Työelämäyhteydet Opiskelija voi tehdä suunnitelman verkkopalvelusta todelliselle toimeksiantajalle. Opetus- ja oppimismenetelmät Lähiopetus n. 20 h, katso toteutussuunnitelma Itsenäinen (yksilö- ja ryhmä)työskentely n. 61 h

10 Tuotteistaminen Tunnus: Laajuus: 3 op (81 h) Ajoitus: x. lukukausi
Kieli: suomi Opintojakson taso: ammattiopinnot Opintojakson tyyppi: vaihtoehtoinen Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin Opintojaksolla on sidonnaisuus opintojaksoon PK-yrityksen tietojenkäsittely, mutta suoritettavissa myös ennen sitä. Oppimistavoitteet Opintojakson tavoitteena on hahmottaa käytännön tasolla ict-palvelujen kehittäminen tuotteeksi, jota voidaan tarjota markkinoille.  Opintojakson suoritettuaan opiskelija on omaksunut ict-palvelutuotteen tuotteistamisen keskeiset käsitteet ja konseptit ymmärtää ennakoinnin merkityksen ict-palveluliiketoiminnan kehittämisessä tunnistaa mitä asioita on otettava huomioon käytännön tuotteistamistyössä

11 Tuotteistaminen Sisältö uusien palvelutuotteiden kehittäminen
visioiva tuotekonseptointi uusien palvelujen tuotteistamisessa ict-palveluiden profilointi ja erilaistaminen tuotteistamisen työvälineitä Työelämäyhteydet Opiskelija voi tuotteistaa olemassa olevan ict-palvelun Mahdollinen kilpailuun osallistuminen Opetus- ja oppimismenetelmät Lähiopetus 40 h Itsenäinen ryhmätyöskentely 41 h

12 Sosiaalinen media yritystoiminnan tukena
Tunnus: Laajuus: 3 op (81 h) Ajoitus: x. lukukausi Opetuskieli: suomi Opintojakson taso: ammattiopinnot Opintojakson tyyppi: vaihtoehtoinen Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin Opiskelijalla on valmiudet itsenäiseen verkkotyöskentelyyn ja englannin opinnot suoritettuna. Oppimistavoitteet Tavoitteena on tutustua sosiaalisen mediaan sekä sen mahdollisuuksiin viestinnässä ja liiketoiminnassa vuorovaikutuksen kehittämisessä ja ylläpitämisessä sekä ymmärtää muutoshallinnan ja muutosviestinnän periaatteet. Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee sosiaalisen median ilmiönä, ja osaa hyödyntää sen tarjoamia mahdollisuuksia liiketoiminnan edistämiseen hallitsee ICT-asiantuntijan työssä tarvittavat sosiaalisen median työkalut, käytännöt ja prosessit ja osaa soveltaa tätä osaamista työhönsä on perehtynyt yhteisöviestinnän muutokseen ja ymmärtää tämän kehityksen organisaatioiden toimintaan omaa yleistiedot projektiviestinnästä ja muutoshallinnasta ja osaa soveltaa näitä tietoja ICT-projektien menestyksekkääseen läpiviemiseen

13 Sosiaalinen media yritystoiminnan tukena
Sisältö Uusi ja vanha työyhteisöviestintä – tiedotuksesta yhteiseen sisällön luomiseen Viestinnän suunnittelu Toimiiko? Mittarit ja arviointi Sosiaalisen median työkalut, kanavat, yhteisöt ja prosessit Sosiaalisen media liiketoiminnan tukena: markkinointi, Word of Mouth, Crowdsourcing ja sovellukset Tiedon rakentelu ja jakaminen Vuorovaikutuksen kehittäminen ja ylläpitäminen Opetus- ja oppimismenetelmät Lähiopetus 2-3 kokoontumista yhteensä 9 h Itsenäinen ja ryhmässä tapahtuva työskentely verkossa ja videoneuvotteluissa 69 h

14 Verkkoviestinnän multimediatyökalut
Tunnus: Laajuus: 3 op (81 h) Ajoitus: x. lukukausi Kieli: suomi Opintojakson taso: ammattiopinnot Opintojakson tyyppi: vaihtoehtoinen Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin Opintojakson menestyksellinen suorittaminen edellyttää verkkomultimedian kurssin suorittamista. Oppimistavoitteet Opintojakson tavoitteena on tarjota perustiedot ja –taidot verkkoviestinnän julkaisujärjestelmien käyttöönottoon ja käyttämiseen. Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää nykyaikaisen verkkosivuston multimediaelementtien merkityksen viestinnässä osaa käyttää Open Source -työkaluja, joilla voidaan lisätä multimediaelementtejä pk-yrityksen verkkosivuille pystyy kehittämään näyttävän ja viestinnällisesti hyvin toimivan verkkosivuston, jossa käytetään tarkoituksenmukaisesti julkaisujärjestelmiä ja siirtämään ylläpitotaidot yritykselle pystyy kehittämään omaa osaamistaan muiden vastaavien tuotteiden parissa

15 Verkkoviestinnän multimediatyökalut
Sisältö Course description Content Analysis Web landscape Wordpress and Joomla Open source image processing (GIMP) and freeware images Open source sound and video processing (Audacity, Jahshaka) and freeware sounds Designing the site of your target company Presentation of your finished website Työelämäyhteydet Mahdollisesti olemassaolevan pk-yrityksen sivuston uudistaminen Opetus- ja oppimismenetelmät Lähiopetus 40 h Itsenäinen työskentely 41 h 

16 Aikataulutus (ennakkotieto)
PK-yrityksen tietojenkäsittely 3 VIR FIN PK-yrityksen visuaalinen viestintä PK-yrityksen sähköinen kaupankäynti Tuotteistaminen Sosiaalinen media liiketoiminnan tukena Verkkoviestinnän multimediatyökalut

17 Kyse on todellisesta moniosaajasta
Perusideana on pystyä tarjoamaan kaikki PK-yrityksen tarvitsemat IT- palvelut Kokemus on osoittanut, että PK-ympäristössä tarvitaan niitä jotka tietävät mitä tarvitaan, ja Joko tekevät itse Osaavat hankkia jostain tarvittavat systeemit


Lataa ppt "Pk-yrityksen it-asiantuntija"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google