Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

28.8.2014 Hamk – Ammatillinen opettajakorkeakoulu Productive learning – työvaltaisen oppimisen ideoita maailmalta Työllistymisen mahdollisuudet -seminaari.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "28.8.2014 Hamk – Ammatillinen opettajakorkeakoulu Productive learning – työvaltaisen oppimisen ideoita maailmalta Työllistymisen mahdollisuudet -seminaari."— Esityksen transkriptio:

1 28.8.2014 Hamk – Ammatillinen opettajakorkeakoulu Productive learning – työvaltaisen oppimisen ideoita maailmalta Työllistymisen mahdollisuudet -seminaari Irmeli Lignell & Johanna Järvinen-Taubert

2 Productive learning – koulun ja ”elämän” yhteensovittamista Lähde: http://www.ineps.org/ineps-information.html

3 28.8.2014 Emanuel-Lasker-Oberschule, Berlin PL

4 28.8.2014 Irmeli Lignell & Johanna Järvinen-Taubert Productive learning - PL Productive learning on koulumaista oppimista ja työvaltaista harjoittelua yhdistävä opiskelumuoto Suunnattu erityisesti niille opiskelijoille, joille perinteinen kouluoppiminen ei sovi Ei varsinaista ammatillista koulutusta Tavoitteena löytää jokaiselle oppijalle hänelle sopiva polku opinnoissa ja elämässä

5 Heike Borkenhagen, IPLE, 2012

6 28.8.2014 Irmeli Lignell & Johanna Järvinen-Taubert Productive learning - PL Useita erilaisia sovelluksia eri maissa, yleensä oppivelvollisuusiän loppupuolella tai sen jälkeen Käytössä esim. Saksassa, Liettuassa, Alankomaissa, Ruotsissa, Kreikassa, Espanjassa, USA:ssa jne. Suomessa esim. Omaura, Joustava perusopetus ymv.

7 28.8.2014 Irmeli Lignell & Johanna Järvinen-Taubert Productive learning - PL INEPS – kansainvälinen verkosto, jonka tavoitteena on edistää productive learning – ideaa (oppimista oman aktiivisuuden ja kokemuksen kautta)

8 28.8.2014 Emanuel-Lasker-Oberschule, Berlin

9 28.8.2014 Irmeli Lignell & Johanna Järvinen-Taubert Saksan PL-malli kouluopiskelua, jonka tavoitteena vahvistaa oppijan perusopiskeluvalmiuksia, -tietoja ja – taitoja, esim. 2/5 ajasta työskentelyä erilaisilla työpaikoilla opiskelijan oman kiinnostuksen mukaan, esim. 3/5 ajasta opiskelija dokumentoi työpaikalla oppimiaan asioita esim. portfolioon

10 28,8,2014 Emanuel-Lasker-Oberschule, Berlin

11 28.8.2014 Irmeli Lignell & Johanna Järvinen-Taubert PL muissa maissa, esim. City as School New Yorkissa Alternative Education Liettuassa MAP Class ja Vilafranca – City as School Kataloniassa, Espanjassa

12 28.8.2014 Productive learning -kongressi Tampereella keväällä 2016 Lisätietoja: Irmeli Lignell, irmeli.lignell@hamk.fiirmeli.lignell@hamk.fi Hamk – Ammatillinen opettajakorkeakoulu Johanna Järvinen-Taubert, Learning Scoop – oppimisen osuuskunta johanna.jarvinen-taubert@learningscoop.fi

13 28.8.2014 Irmeli Lignell & Johanna Järvinen-Taubert KIITOS! Irmeli & Johanna

14 04.11.14Juha Lahtinen PL "Productive Learning is an educational process leading to the development of a person's role in the community as well as bringing about change within the community itself. The process is realized by an itinerary of product-oriented activities in real life situations in an educational experience within a group that is facilitated by educators."

15 04.11.14Juha Lahtinen PL Productive Learning is learning on the basis of productive activity in social "serious situations", learning on the basis of experience, of being able to achieve something important, both for oneself and one's environment. Thus, young people feel themselves to be important and valuable members of society

16 04.11.14Juha Lahtinen PL A further essential concept of the cultural- historical school is the "tool", the instrument. The history of civilisation materialises in the tool, ranging from the hammer to language and science. In this perspective education is, simply defined, learning the intelligent use of tools

17 04.11.14Juha Lahtinen PL The educational paradigm of Productive Learning, productivity as continuous participation in the process of social development, leads to a new organisation of specialist knowledge, whereby the person learning uses this knowledge in an exemplary manner as an instrument of activity (instrumentality of specialist knowledge) and thus develops his / her own personal form of methodical intervention in the field of activity. In the process, complementary aspects of knowledge structures and theoretical forms can contribute to the efficacy of intervention, where the individual can make practical use of them.


Lataa ppt "28.8.2014 Hamk – Ammatillinen opettajakorkeakoulu Productive learning – työvaltaisen oppimisen ideoita maailmalta Työllistymisen mahdollisuudet -seminaari."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google