Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAntti Kähkönen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
BOUNDLESS LEARNING IN VOCATIONAL EDUCATION RAJATON OPPIMINEN AMMATILLISESSA KOULUTUKSESSA AMMATILLISEN KOULUTUKSEN RAJATTOMUUSAVARUUS BOUNDLESSNESS SPACE IN VET PERUSTA/ BASICS YHTEYS;KONTEKSTI/ CONTEXT TEKEMISEN LUONNE/ CHARACTER OF ACTIVITY OPPIMISTEKO/ LEARNING ACT PEDAGOGIIKKA/ PEDAGOGY OLEMISEN TAPA/ WAY OF BEING (AURA FOR LEARNING) KARI KEKKONEN PEKKA IHANAINEN
2
Verkko Web/virtual Verkko Web/virtual Verkko Web/virtual Verkko Web/virtual Kehollisuus Bodily being Vuorovaikutus Interaction Verkosto Network Taidot Skills Työ Work Osaaminen Competence Yksin tekeminen Individual activity Yhdessä tekeminen Collaboration Verkossa tekeminen Web activity Vertaisuus/Peerness Social Media Ohjaus/Guidance Toiminnallisuus/ Activity Based Opetus/Teaching Multimedia Vapaus/Freedom; Epävarmuus/Insecurity Ennakoimattomuus/Unexpected; Keskeneräisyys/incomplete Osallistuminen/Participation; Johtajattomuus/No leadership Perusta Basics Pedagogiikka Pedagogy Konteksti Context Olemisen tapa Way of being Tekemisen luonne Character of activity Rajattomuus ammatillisessa koulutuksessa/verkossa Boundlessness in Vocational Education/web, virtual Rajoja ei voida tarkasti määrittää Boundaries cannot be defined exactly Rajattomuus on monissa etenemismahdollisuuksissa; Boundlessnes means many possible paths to learn and proceed Harjoittelu Rehearsal Kokemus Experience Soveltaminen Application Oppimisteko Learning act
3
BOUNDLESS LEARNING IN VOCATIONAL EDUCATION RAJATON OPPIMINEN AMMATILLISESSA KOULUTUKSESSA Opetukseen rajoja tuottavia rakenteita ja prosesseja • opetussuunnitelma • oppiaineet • TES, palkkausperusteet • tilat, laitteet • johtaminen, kontrolli • traditiot • pedagogiset käytännöt • opettajien taidot • epäilystä, pelkoja 20.11.2009Kari Kekkonen Rajoja ja avautumissuuntia Informaatioavaruus • tekstit • web – webin takana • kokemustieto • kokemustaito • tutkimustieto Työelämä • yritykset • julkinen • järjestöt • oma ammatillinen toiminta Formaalin koulutusjärjestelmän toimijat Informaalit verkostot ja oppiminen
4
BOUNDLESS LEARNING IN VOCATIONAL EDUCATION RAJATON OPPIMINEN AMMATILLISESSA KOULUTUKSESSA 20.11.2009Kari Kekkonen oppiminen Kohti rajattomuutta – fokuksen vaihto Avoimet ohjaavat rakenteet, joustavat opetussuunnitelmat, osaamisen arviointi Yksilölliset oppimispolut, hyväksytään eri tavat oppia ITC-tekniikan monipuolinen pedagoginen käyttö Opettajasta monitaitoinen oppimisen ohjaaja verkonrakentaja ja kollegiaalinen toimija
5
BOUNDLESS LEARNING IN VOCATIONAL EDUCATION RAJATON OPPIMINEN AMMATILLISESSA KOULUTUKSESSA Structures and processes of conventional VET • curricula system • subject-based teaching • salary system of teachers • premises and equipment • management and control • traditions of pedagogical practices • qualifications of teachers • suspicions, conservative mental structures 20.11.2009Kari Kekkonen Boundaries of training - directions for opening of VET Space of information • web – behind web • experiential and tacit knowledge • experiential skills • scientific knowledge • textual sources Real life learning environments • companies • public organisation • third sector • professional activities of learners Institutions and actors of formal educational system Learning in informal contexts
6
BOUNDLESS LEARNING IN VOCATIONAL EDUCATION RAJATON OPPIMINEN AMMATILLISESSA KOULUTUKSESSA 20.11.2009Kari Kekkonen Learning of competences Towards boundless learning – a new focus Open driven structures, flexible curricula and assessment of competences Individual-based path of learning, different ways of learning Multiple pedagogical use of ITC- techniques Teacher as a multiskilled guide of learning process, actor of network and colleqial teamworker
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.