Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ympäristöterveydenhuolto

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ympäristöterveydenhuolto"— Esityksen transkriptio:

1 Ympäristöterveydenhuolto
Kokonaisarkkitehtuurin hallintamalli Tiina Pesonen

2 STM:n toimialan KA-hallintamalli
VM KL P Kanslia-päällikkö STM-Jory P=päätöksenteko V= valmistelu P + tulos- ohjaus V konserni-johtoryhmä KA koordi- nointiryhmä P Kans-Alue Koordinointi THL-jory TTL-Jory Valvira-Jory jne … KanTa, KanSa, Sade Avaus HUS SH-piirit Työsuojelu Sos.vak. Ympäristöterv. arkk. ryhmä arkk. ryhmä KA osa-alueet KANSALLINEN TASOt ALUETASO HALLINNONALA

3 Ympäristöterveydenhuollon KA-hallintamalli
Kanslia-päällikkö STM-Jory P=päätöksenteko V= valmistelu P + tulos- ohjaus V konserni-johtoryhmä KA koordi- nointiryhmä P YMP.TH. KA-ohry YTH ohry Arkkitehtuu-riryhmä YHTI Tekaisu

4 Alueellisten hankkeiden KA-hallintamallin roolit ja vastuut
Toimija Vastuut STM:n toimialan KA-koordinointiryhmä Koordinoi sosiaali- ja terveydenhuollon arkkitehtuurihallintaa kansallisella ja alueellisella tasolla sekä varmistaa hallinnonalan, kohdealueiden ja toimialan arkkitehtuurien yhteentoimivuuden Ohjaa kokonaisarkkitehtuurihankkeita hallinnonalalla ja kohdealueilla sekä vastaa hankesalkunhallinnasta kokonaisarkkitehtuurin näkökulmasta (arkkitehtuurin mukaisuus) Valmistelee hallinnonalan, kohdealueiden ja toimialojen arkkitehtuurilinjaukset, käsittelee linjausten muutokset sekä ylläpitää kokonaisarkkitehtuurin kehittämispolkua Ympäristöterveydenhuollon hankkeiden ohjausryhmä Ohjaa Ympäristöterveydenuollon kokonaisarkkitehtuurityötä kokonaisuutena Varmistaa kansallisten ja alueellisten hankkeiden yhteentoimivuuden Tunnistaa yhteentoimivuuden esteitä ja nostaa ne STM:n toimialan kokonaisarkkitehtuurin koodinointiryhmän käsiteltäväksi Varmistaa KA:n mukaisten rajapintojen toteutumisen Koordinoi Ympäristöterveydenhuollon hankesalkkua ja varmistaa yhteentoimivuuden KA-vuosikellon toteutumisen seuranta ja ohjaus STM kokonaisarkkitehti Tukee ja ohjaa Ympäristöterveydenhuollon pääarkkitehtia ja arkkitehtuurityhmän KA-työtä Varmistaa STM:n KA-linjausten ja periaatteiden toteutumisen YTH:n pääarkkitehti Vastaa kokonaisarkkitehtuurityöstä Ympäristöterveydenhuollon alueella Ohjaa ja tukee arkkitehtuurityyötä Valmistelee vuosikellon ja ylläpitää hanksalkkua Hankkeen arkkitehtuurivastaava Johtaa oman alueensa / organisaationsa arkkitehtuuriryhmän toimintaa ja raportoi oman alueensa kokonaisarkkitehtuurihankkeen etenemisestä koordinointiryhmälle säännöllisesti Arkkitehtuuriryhmät Kokoaa oman vastuualueensa arkkitehtuurilinjaukset ja -kuvaukset Tunnistaa kuvattavat arkkitehtuurialueet oman vastuualueensa osalta sekä määrittelee alueensa kehittämispolun Toimeenpanee oman alueensa kokonaisarkkitehtuurin kehittämissuunnitelman (ml. nykytilan ja tavoitetilan kuvaaminen valituilla alueilla) Valvoo arkkitehtuurilinjausten noudattamista ja täytäntöönpanoa omalla vastuualueellaan Valmistelee tarvittavat muutospyynnöt kehityshankkeiden perusteella Klaus Halla, Tiina Pesonen

5 Arkkitehdit ja KA-ohjausryhmä
Henkilö Organisaatio rooli Jari Keinänen STM puheenjohtaja Tiina Pesonen Tarja Hartikainen Kuntaliitto N.N. TIKE Jouni Tuomisto THL Tekaisu-hanke Jyrki Huikari Ymp.terv.huollon pääarkkihtehti, sihteeri Etunimi Sukunimi

6 Ympäristöterveydenhuollon arkkitehdit
Henkilö organisaatio rooli Jyrki Huikari STM Ympäristöterveydenhuollon pääarkkitehti, YTH-hankkeen arkkitehti Jouni Tuomisto THL Tekaisu-hankkeen arkkitehti Jukka Lähesmaa KA-pääarkkitehti N.N. Tiina Vuolteenaho? TIKE YHTI Etunimi Sukunimi

7 Ympäristöterveydenhuollon kokonaisarkkitehtuurin osat
Viranomaistoiminta Vakiintuneet työtavat, tietojärjestelmät ja lainsäädäntö Kehityskohde: kansallinen YHTI-tietojärjestelmä Perusratkaisu: vuosikellotettu KA:n hallintaprosessi Työ: kuvata lähitulevaisuuden KA ja YHTIn rooli siinä Päätöksenteon tuki Tapauskohtainen tiedon käyttö toiminnan ja päätöksenteon tukena mm. alueiden käytön suunnittelussa Vakiintumattomat toimintatavat ja tietojärjestelmät, terveystiedon kulussa satunnaisuutta. Kehityskohde: Tekaisu ja Opasnet tiedon välittäjänä Perusratkaisu: KA asettaa yleiset tietorakenteet (esim. kysymys, vastaus, perustelu; arviointi) mutta ei määrää itse tietosisällöistä. Työ: Kuvata yleiset tietorakenteet, niiden kytkeytyminen toimintaan (=päätöksentekoon) ja niitä soveltava(t) tietojärjestelmä(t)

8 Ympäristöterveydenhuollon kokonaisarkkitehtuuri
Jouni Tuomisto, THL, Kuopio

9 Sisältö Kokonaisarkkitehtuurin (KA) taustatekijät
Megatrendit ja kolme kriteeriä: Avoimuus, kritisoitavuus, jatkokäytettävyys Kytkennät Tekaisu-hankkeeseen Kytkennät YHTI-hankkeeseen Organisoituminen: ohjausryhmät, kytkentä Synergia muiden KA:ien kanssa: THL:n, sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen, ympäristöterveydenhuollon kansallinen

10 Kokonaisarkkitehtuurin perusrakenne

11 Kokonaisarkkitehtuurin ydinviesti
Tavoitteena on tehokas ja vaikuttava TOIMINTA Tätä tukemaan tarvitaan TIETOA Tämän organisoimiseen tarvitaan TIETOJÄRJESTELMIÄ Näiden toteuttamiseen tarvitaan TEKNOLOGIOITA

12 Sen lisäksi, että tarkastelemme nykyisiä toimintaprosesseja ja tietojärjestelmiä, meidän on välttämättä tarkasteltava myös sitä tulevaisuuden toimintaa, jonka haluamme tehdä mahdolliseksi.

13 KA-projektin vaiheet (JHS179) ja tilanne YTH:n osalta
Kokonaisarkkitehtuurin kehittäminen (kuvaukset) Kehittämiskohteiden tunnistaminen Esiselvitys Vaatimusmäärittely Hankinta Ympäristöterveyden alalla olemme jo pitkällä kehittämiskohteiden tunnistamisessa, koska toiminnan ja tiedon suhdetta on THL/YMTOssa tutkittu 6 vuotta.

14 Tilanne ympäristöterveydenhuollossa
THL/YMTO on ympäristöterveyden alalla tutkinut tiedon ja toiminnan yhteyttä päätöksenteon tukemista ja vaikutusarviointien kehittämistä. Kehittämiskohteet on jo tunnistettu muuta kautta kuin kokonaisarkkitehtuurin nykytilan kartoituksella: State of the art of benefit-risk assessment: Environmental health (Pohjola et al., Food and Chemical Toxicology 2012)

15 Kehittämiskohteet (Pohjola et al., 2012)
Painetta ja pyrkimystä on kehittää vaikutusarviointeja Osallistavammiksi ja avoimemmiksi Laajemmin eri näkökulmia huomioonottaviksi Arvioinnin ja päätöksenteon yhteyttä parantaviksi Monenlaisia arvoja ja tietoa paremmin huomioonottaviksi ja yhdistäviksi. Ympäristöterveydenhuolto on mitä suurimmassa määrin vaikutusten arviointia ja huomiointia päätöksenteossa. Kokonaisarkkitehtuurin tulisi tukea näitä kehityssuuntia.

16 Megatrendejä, jotka vaikuttavat kokonaisarkkitehtuuriin
Avoin data ja avoimuus Kritisoitavuus ja osallistuminen Jatkokäytettävyys

17 Avoin data ja avoimuus Vaatimus tiedon avoimuudesta on radikaalisti lisääntynyt 1-3 vuoden aikana ja on tullut jäädäkseen. Vaikka kaikki tieto ei tietenkään voi olla avointa, merkittävä osa voi olla. Tietojärjestelmien ja käytäntöjen on siis pystyttävä vastaamaan avoimuuden vaatimukseen perinteisten eheyden ja suojattavuuden lisäksi.

18 Kritisoitavuus ja osallistuminen
Asiantuntijuuden roolissa on tapahtunut iso muutos: Asiantuntijuuden erityisasema on heikentynyt. Kansalaisten oma koulutustaso ja luottamus omiin tietoihin on lisääntynyt. Vaatimus osallistumismahdollisuuksista on lisääntynyt. Jos jokin menee pieleen, suurin kritiikki tulee siitä että on pimitetty tietoa tai estetty osallistumista tai ettei kuunnella. On tehtävä mahdolliseksi se, että tarvittaessa asiantuntijatyötä ja sen perustana olevaa tietoa pääsee kritisoimaan.  Käytäntöjen ja tietojärjestelmien on tuettava tätä.

19 Jatkokäytettävyys Asiantuntemustiedon jäsentäminen sidosryhmittäin on vaikeaa, koska käyttökohteita on paljon, eivätkä ne kaikki ole asiantuntijaorganisaation tiedossa. Järjestelmät on rakennettava siten, että tiedosta saadaan lisähyötyä mahdollistamalla sen käyttö ennakoimattomiin tarkoituksiin.

20 Tietosisällöt on vastikään määritelty.
YHTI-hanke (Ympäristöterveydenhuollon valtakunnallinen tietojärjestelmä) Kerää kunnista olennaista tietoa tupakka-, terveydensuojelu-, kuluttajaturvallisuus- ja kemikaalitoimialalta. Tietosisällöt on vastikään määritelty. Tietojärjestelmän toteutus ja sisäänajo kunnissa on parhaillaan alkamassa. Automaattiset rajapinnat kuntien omiin järjestelmiin (Tarkastaja, TerveKuu) tehty tai tekeillä. Varsinainen käyttöönotto Kytkentöjä elintarvikevalvonnan KUTI-hankkeeseen. Vastuuhenkilö Kaisa Mäntynen/Valvira

21 Yhteydet YHTIn ja YTH-kokonaisarkkitehtuurin välillä
Kansallisena tietojärjestelmänä YHTI on olennainen osa YTH-KA:ta. YHTI tarkoitettu toiminnan seurannan ja tilastoinnin välineeksi. Kuitenkin sitä voisi ehkä käyttää myös toiminnan kehittämisen välineenä – tätä potentiaalia ei ole järjestelmällisesti arvioitu. Ehdotus: YHTI väliarvioidaan KA:n ja toiminnan tukemisen näkökulmasta syksyllä 2012 –talvella 2013 osana Tekaisu-hanketta. Evaluointi tuo tuoretta tietoa Konkreettisista haasteista KA-työn tekemisessä, kun peilataan käytäntöön. Tärkeän tietojärjestelmän toimivuudesta YTH-alueella. Evaluointi mahdollistaa toteutuksen loppuvaiheen paremman kytkemisen strategiseen ja KA-johtamiseen, jos siihen ilmenee tarvetta. Esimerkiksi avoimuuden, kritisoitavuuden ja jatkokäytettävyyden arviointi. On jo riittävän konkreettinen evaluoitavaksi mutta edelleen STM:n ohjattavissa jos parannettavaa ilmenee.

22 Tekaisu-hanke Vastaa hallitusohjelman tavoitteeseen ”Ympäristöstä aiheutuvien terveyshaittojen arviointi otetaan osaksi kaikkea suunnittelua ja päätöksentekoa”. Hankkeen kesto 2012 – 2015 (rahoitus on haussa). Tukee päätöksentekoa kunnissa tutkimalla ja kehittämällä päätöksenteon tapoja ja tukemalla vaikutusarviointien tekoa ja käyttöä päätöksenteossa. Vastuuhenkilö Jouni Tuomisto/THL.

23 Tekaisun rakenne

24 Tekaisun yhteydet kokonaisarkkitehtuuriin
Tekaisun kohde (ympäristöterveydenhuollon alainen ja siihen liittyvä toiminta kunnissa) on juuri se, mitä YTH-KA-työlläkin pyritään parantamaan. Tekaisu tuottaa tietoa kokonaisarkkitehtuurin osiin TOIMINTA ja TIETO. Se myös tuottaa / jalkauttaa TIETOJÄRJESTELMIÄ. Tekaisu tuo käytännön tietoa, jotta kansallinen KA saadaan johdonmukaiseksi ja toimivaksi osaksi kuntien käytäntöjä.

25 Tekaisun ohjausryhmät
YTH-KA:lle oma johtoryhmä, joka pidetään tietoisena myös Tekaisusta.

26 Kokonaisarkkitehtuurin tasot
Kohdealueen KA-rajaus ja KA-hankkeiden priorisointi Kohdealueen KA-työryhmä *) Sosiaali- ja terveydenhuolto Sosiaaliturva Ympäristöterveydenhuolto Ministeriö THL - AVIt TTL - SH- Fimea piirit Valvira Kela STUK - kunnat, lautakunnat k-liitot Ydinprosessit säädösvalmistelu tulosohjaus kv-toiminta toiminnan ja talouden suunnittelu ja seuranta KOHDEALUE *) STM:n HALLINNON-ALA ja TOIMIJAT MINISTERIÖ virastojen ja laitosten omat KA- omistajat ja -työryhmät STM:n KA-omistaja ja -työryhmä sekä prosessin avustajat -eSOTE- hanke - Sos.vak. järj. - Työsuojelu esim: - Kansal.terv.suoj.ohj 26 Tiina Pesonen, Klaus Halla

27 Eri kokonaisarkkitehtuuriprosessien yhteenkytkeminen
THL:ssä tekeillä kolme merkittävää arkkitehtuuria Kansallinen sosiaali- ja terveydenhuollon KA Kansallinen ympäristöterveydenhuollon KA THL:n oma KA Näitä prosesseja on hyvä tehdä myös yhdessä tietoja jakaen. YTH-KA voisi tarjota kuvattuja näkökulmia muillekin KA:ille.

28 Ympäristöterveydenhuollon kokonaisarkkitehtuurin osat
Viranomaistoiminta Vakiintuneet työtavat, tietojärjestelmät ja lainsäädäntö Kehityskohde: kansallinen YHTI-tietojärjestelmä Perusratkaisu: vuosikellotettu KA:n hallintaprosessi Työ: kuvata lähitulevaisuuden KA ja YHTIn rooli siinä Päätöksenteon tuki Tapauskohtainen tiedon käyttö toiminnan ja päätöksenteon tukena mm. alueiden käytön suunnittelussa Vakiintumattomat toimintatavat ja tietojärjestelmät, terveystiedon kulussa satunnaisuutta. Kehityskohde: Tekaisu ja Opasnet tiedon välittäjänä Perusratkaisu: KA asettaa yleiset tietorakenteet (esim. kysymys, vastaus, perustelu; arviointi) mutta ei määrää itse tietosisällöistä. Työ: Kuvata yleiset tietorakenteet, niiden kytkeytyminen toimintaan (=päätöksentekoon) ja niitä soveltava(t) tietojärjestelmä(t)


Lataa ppt "Ympäristöterveydenhuolto"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google